[Köpråd] Moderkorts uppgradering till HTPC

Permalänk

[Köpråd] Moderkorts uppgradering till HTPC

Hej,

Efter 6+ år så börjar HTPC'n bete sig lite märkligt, och jag har ingen som helst aning vad det kan vara. Vad som händer ibland, är att när man startar den så kommer ingen bild signal ut. Stänger av den helt, av med nätagget. Sen på igen, och den hostar då igång. Vid ett flertal tillfällen när man startar den, utöver ovanstående fenomen, så vill den ha nåt att boota ifrån, som om den har glömt av att det sitter diskar i. Så jag tror nog den börjar bli gammal och sjunger på sista sången. Den har vart med länge, men vi har levt gott tillsammans och sett mycket film ihop, och aldrig några strul med vad jag ger den. Min setup som är i den är följande:

Chassi: Antec Fusion 430
Moderkort: Asus P5E-VM HDMI
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 Ghz
GFX: AMD Radeon HD 6450
RAM: 2 GB

Har gått och funderat på detta, och kanske är en liten uppgradering botemedlet. Då jag har en väldigt begränsad budget, så har jag kommit fram att enbart ett nytt moderkort kanske skulle bli bra, eftersom jag har andra delar från en gammal speldator som kan nyttjas. Chassit från htpc'n kommer jag fortsätta använda. Från speldatorn har jag följande:

Moderkort: Asus P8Z68-V Pro
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
RAM: DDR3 1600 MHz 8 GB

Så kanske ett nytt Micro ATX, eller vad det heter, kan bli bra? Men jag har inte så stor koll på vilket som passar bra för just HTPC i dagsläget. Men nåt som klarar av min gamla i5 plus minne vore ju gott.

Tacksam för lite tips

- Rob

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem

Har du kollat marknaden? Sätt annars ut en köp annons också nu när det är gratis

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

Hej,

Efter 6+ år så börjar HTPC'n bete sig lite märkligt, och jag har ingen som helst aning vad det kan vara. Vad som händer ibland, är att när man startar den så kommer ingen bild signal ut. Stänger av den helt, av med nätagget. Sen på igen, och den hostar då igång. Vid ett flertal tillfällen när man startar den, utöver ovanstående fenomen, så vill den ha nåt att boota ifrån, som om den har glömt av att det sitter diskar i. Så jag tror nog den börjar bli gammal och sjunger på sista sången. Den har vart med länge, men vi har levt gott tillsammans och sett mycket film ihop, och aldrig några strul med vad jag ger den. Min setup som är i den är följande:

Chassi: Antec Fusion 430
Moderkort: Asus P5E-VM HDMI
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 Ghz
GFX: AMD Radeon HD 6450
RAM: 2 GB

Har gått och funderat på detta, och kanske är en liten uppgradering botemedlet. Då jag har en väldigt begränsad budget, så har jag kommit fram att enbart ett nytt moderkort kanske skulle bli bra, eftersom jag har andra delar från en gammal speldator som kan nyttjas. Chassit från htpc'n kommer jag fortsätta använda. Från speldatorn har jag följande:

Moderkort: Asus P8Z68-V Pro
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
RAM: DDR3 1600 MHz 8 GB

Så kanske ett nytt Micro ATX, eller vad det heter, kan bli bra? Men jag har inte så stor koll på vilket som passar bra för just HTPC i dagsläget. Men nåt som klarar av min gamla i5 plus minne vore ju gott.

Tacksam för lite tips

- Rob

Kan ju bara vara så att agget inte vill vara med. Vad har du för agg och provat med ett annat?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ja.. agget kan de nog mycket väl bara efter mycket diskuterande med vänner. Blir nog billigare å köpa ett nytt sådant, för de skulle räcka med ett 350-400 watts agg, å sådana är ju inte så dyra

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk

Så efter att ha haft datorn på sen julafton så har jag äntligen införskaffat mig ett nytt nätagg. Kändes fräscht med ett nytt ett. Men nu kommer den inte igång alls. Hör hur diskarna tuggar, men det kommer ingen bild signal ut. Har ryckt lite försiktigt i kablar, och kollat runt, men allt är kopplat som det ska. Och isatt som det var innan, så nu sitter man som ett frågetecken och kliar sig i skallen. Så om inte ett nytt nät agg var problemet innan, vad kan det då ha varit?

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

Så efter att ha haft datorn på sen julafton så har jag äntligen införskaffat mig ett nytt nätagg. Kändes fräscht med ett nytt ett. Men nu kommer den inte igång alls. Hör hur diskarna tuggar, men det kommer ingen bild signal ut. Har ryckt lite försiktigt i kablar, och kollat runt, men allt är kopplat som det ska. Och isatt som det var innan, så nu sitter man som ett frågetecken och kliar sig i skallen. Så om inte ett nytt nät agg var problemet innan, vad kan det då ha varit?

Vad för agg? låter som moderkortet inte är friskt i så fall, men hur är diskarna, prova att köra utan disk i?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Köpte ett Corsair CS450M. Diskarna är gamla IDE diskar som operativet är på. Testade nu att dra ur dom och starta. Men fortfarande ingen bild. Kanske är som du säger att det faktiskt är moderkortet trots allt...

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.