Boxee box + hdmi splitter, vill ha trådlös hdmi, hur?

Permalänk
Medlem

Boxee box + hdmi splitter, vill ha trådlös hdmi, hur?

Hallå gott folk!

Har en snabb fråga till folket där ute, de är så här att jag flyttat ifrån min lägenhet och har stöt på ett litet problem.

Jag hade en uppsättning i min längenhet som jag gärna skulle vilja få till i huset nu utan att borra stora hål i väggar vilket såg ut något liknande.

Jag hade bredbandstv, boxee box, xbox 360 inkopplat i vardagsrummet till en 4:2 Hdmi splitter. Allt detta i splitt port 1.

Sedan hade jag bara dragit en hdmi kabel längs golvet under dörren till splitt port 2.

Så fort jag ville ha över edera bild till någon av tv apparaterna så var de ju naturligtvis bara att skifta signalerna till de olika portarna.

Nu till problemet är ju att jag inte har så pass nära till splittern i huset och vill gärna inte borra stora onödiga håll igenom väggar om de t.ex finns en väldigt effektiv trådlös hdmi lösning?

Hittar dock inge vettigt svar, tänkte om de är någon som har en lösning?

Det jag har funderat på är att bygga ihop en Raspberry PI låda med XBMC om de skulle underlätta på någotvis eftersom man kan köra in WIN 7 i den då, och kanske få stöd från andra kompatibla saker?

Idéer sökes!

Ledsen om de är rörigt skrivet, men tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag förstår åtminstone inte vad du menar så om du ritar en bild på ungefär hur det ser ut så kanske det blir lättare att få hjälp. Var du har de olika apparaterna.
Sedan är det aldrig en bra ide att ha kablar under en dörr:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Krångla nog till det rätt så mycket, sorry.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi...

Detta är en sådan jag har, HDMI splitter för tillgång till två TV apparater å skifta emellan signaler, vilket gör att jag slipper tvillingkort, eller dubbletter av saker å ting.

HDMI kabeln jag hade låg under dörren låg aldrig i kläm då, vilket den kommer göra nu i huset, och jag vill gärna slippa borra stora hål i väggen för att dra igenom en HDMI kabel.

Söker därför ett smart men bra sätt att skicka HDMI trådlöst om så finnes.

Sitter på jobbet så kan inte skicka bild.

Men enkel sagt behöver få en HDMI singal igenom en vägg på så enkelt sätt som möjligt, 1st kabel eller helst trådlöst. Kabel är ju "last resort" då jag inte vill borra stora fula hål igenom väggen.

Permalänk
Medlem

Den är inte direkt billig men kanske inte är ett problem?
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=8111986&hbx...
Har aldrig testat något sådant men verkar var det du söker:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jo precis något sådant, tänkte dock om de fanns något i den billigare varianten som skulle fungera, 2.2 känns lite väl häftigt, kanske skulle satsa på om de finns något "kit" man kan göra egen hdmi kabel med, så man får ett litet å fint borrhål ev. då man slipper själva adaptern, att man kan sätta dit den senare.

Om de nu existerar.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan trycka egna hdmikablar men ethernetkablar kan du ju trycka själv då kan du kanske använda sådan här?
http://lifehacker.com/5918457/hdmi-over-ethernet-adapter-exte...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det där vore ju helt klart ett smart alternativ! Då blir borrhålet så pass litet att de knappt syns heller på ena sidan. Nu är frågan om de skulle kunna gå å få tag i sverige så man kan få den relativtsnabbt

Något du testat? Om de fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Inget jag har testat men finns säkert recensioner på internet
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=8797451&hbx... 593:- men kan säkert finnas billigare tog bara första som dök upp när jag googlade

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan2k:

Det där vore ju helt klart ett smart alternativ! Då blir borrhålet så pass litet att de knappt syns heller på ena sidan. Nu är frågan om de skulle kunna gå å få tag i sverige så man kan få den relativtsnabbt

Något du testat? Om de fungerar bra?

Ebay eller från Kina sajter. Närmare: http://www.amazon.co.uk/LogiLink-HDMI-Extender-CAT-5-cable/dp/B0038YXJ1W/ref=pd_cp_ce_3

Bild och ljud över nätverks kabel är det bästa och billigaste lösning vid långa avstånd. Cat6 bra skärmad kabel, kostar inte heller många kronor och mycket billigare än tusentals kr propaganda märkes HDMI kablar.

Bara man skyndar på framtiden: http://www.hdbaset.org/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan2k:

Det där vore ju helt klart ett smart alternativ! Då blir borrhålet så pass litet att de knappt syns heller på ena sidan. Nu är frågan om de skulle kunna gå å få tag i sverige så man kan få den relativtsnabbt

Något du testat? Om de fungerar bra?

Jag skapade denna tråd får ett tag sedan för att lösa ett väldigt snarlikt problem. Än idag är jag sjukt nöjd på med slutresultatet. Viktigt att ta med sig är att du vi vill ha en aktiv HDMI-Splitter som skickar signaler till båda tv-apparaterna samtidigt så du därmed inte behöver göra ett aktivt val över vilken tv du skall titta på. Jag kan ha båda mina igång, passar ypperligt vid användande av spotify

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips å råd, ska dock försöka hålla mig till trådlöst om de går, för de där med nätverkskabel blir inte bra de heller då jag måste dra en oerhört lång tp kabel över hela huset, så trådlöst får jag försöka satsa på

Permalänk
Skrivet av Satan2k:

Hallå gott folk!

Har en snabb fråga till folket där ute, de är så här att jag flyttat ifrån min lägenhet och har stöt på ett litet problem.

Jag hade en uppsättning i min längenhet som jag gärna skulle vilja få till i huset nu utan att borra stora hål i väggar vilket såg ut något liknande.

Jag hade bredbandstv, boxee box, xbox 360 inkopplat i vardagsrummet till en 4:2 Hdmi splitter. Allt detta i splitt port 1.
Sedan hade jag bara dragit en hdmi kabel längs golvet under dörren till splitt port 2.
Så fort jag ville ha över edera bild till någon av tv apparaterna så var de ju naturligtvis bara att skifta signalerna till de olika portarna.
Nu till problemet är ju att jag inte har så pass nära till splittern i huset och vill gärna inte borra stora onödiga håll igenom väggar om de t.ex finns en väldigt effektiv trådlös hdmi lösning?
Hittar dock inge vettigt svar, tänkte om de är någon som har en lösning?
Det jag har funderat på är att bygga ihop en Raspberry PI låda med XBMC om de skulle underlätta på någotvis eftersom man kan köra in WIN 7 i den då, och kanske få stöd från andra kompatibla saker?

Idéer sökes!

Ledsen om de är rörigt skrivet, men tack på förhand!

Tog ett tag att förstå men: är inte boxee box typ gratis idag? Varför köper du inte en till varje rum? Boxeen streamar du väl mest filmer på inom nätverket i vilket fall som helst, så lägg 300kr på den och vänj dig vid att spela xbox i ett rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

Tog ett tag att förstå men: är inte boxee box typ gratis idag? Varför köper du inte en till varje rum? Boxeen streamar du väl mest filmer på inom nätverket i vilket fall som helst, så lägg 300kr på den och vänj dig vid att spela xbox i ett rum?

Man ska få tag i en sådan oxå Har parabol TVn med som jag utnyttjar med att använda switchen

Nästa steg blir nog fortfarande en raspberry pi med XBMC i

Går de köpa en trådlösnätverkssticka å stoppa i en PI med tillräckligt bra flyt för att streama? Eller måste man dra kablage.

Permalänk
Medlem

Tror folket om denna kombination, eller blir de för mycket krims krams? :/

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

http://lifehacker.com/5918457/hdmi-over-ethernet-adapter-exte...

Köra dessa två för att slippa så mycket kablage, då jag sitter inne med två väldigt nära strömuttag nära både splitter å tv på sovrummet.