Tyst mediaspelare med stöd för Netflix, NAS OCH med fjärrkontroll?

Permalänk

Tyst mediaspelare med stöd för Netflix, NAS OCH med fjärrkontroll?

Har idag en WD TV live i sovrummet för att titta på Netlix och streama filmer från NASen som nu börjar krångla allt mer. Surt nog finns inget Netflix stöd i WD ersättare. Letar efter en tyst (fläktlös) spelare som klarar ovanstående och som har en vettig fjärr.

HTPC'n funkar fint i vardagsrummet men låter för mkt för att användas i sovrummet sena kvällar och att somna på tangentbordet är inget hit Xbox 360, Xbox one, PS3 och PS4 finns men övrga i familjen klagar på att att det låter för mkt "hårfön".

Någon som kan tipsa om en ersättare? Priset mindre intressant....

Permalänk
Medlem

Kan en media sticka vara ett alternativ?
Jag kör själv med en mk802 iv + mele f10 fjärr, streamar både från NAS och Netflix utan problem.
Sen finns även minix serien som verkar vara vettiga media spelare med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till en äldre firmware, det är tyvärr så att en del äldre är bättre än dom nyare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kan en media sticka vara ett alternativ?
Jag kör själv med en mk802 iv + mele f10 fjärr, streamar både från NAS och Netflix utan problem.
Sen finns även minix serien som verkar vara vettiga media spelare med.

Hur fungerar det att streama stora filer? Det mesta som ligger på NAS'en är stora filer på ca 15GB och större. Testade för kanske ett halvår sedan en sticka men där fungerade 1080p DTS inget vidare att streama.

Minix läste jag att deras fjärr var urdålig och att det krävdes i princip ett tangentbord för att fungera bra - stämmer det? Tangentbord i sängen i inte riktigt optimalt...

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Gå tillbaka till en äldre firmware, det är tyvärr så att en del äldre är bättre än dom nyare.

Har redan provat, ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Avstängd

www.xtreamer.net

http://www.xtreamer.net/Prodigy-4k/

Jag har Sidewinder 1 och sidewinder 4,, 4:an är grymt skön..

Prodigy är den nya modellen och har stöd för 4k..- rekommenderar detta märke starkt

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

En nuc med valfri fjärr till och kodi installerat? Perfekt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

En nuc med valfri fjärr till och kodi installerat? Perfekt.

Nuc finns redan men kräver tangentbord för att verkligen fungera saamt att ljudnivn på fläkten är för hög för resten av familjen att ha i sovrummet.
För vardagsrummet är vi alla jättenöjda med nuc'en och kodi

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

http://www.xtreamer.net/Prodigy-4k/

Jag har Sidewinder 1 och sidewinder 4,, 4:an är grymt skön..

Prodigy är den nya modellen och har stöd för 4k..- rekommenderar detta märke starkt

Ser fin ut men hur är det med ljudnivån? Helt tyst utan fläktljud kräver familjen...

Permalänk
Avstängd

Sidewinder har ingen fläkt.. Har inte kollat på Prodigyn om den är fläktlös eller inte.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Hur fungerar det att streama stora filer? Det mesta som ligger på NAS'en är stora filer på ca 15GB och större. Testade för kanske ett halvår sedan en sticka men där fungerade 1080p DTS inget vidare att streama.

Minix läste jag att deras fjärr var urdålig och att det krävdes i princip ett tangentbord för att fungera bra - stämmer det? Tangentbord i sängen i inte riktigt optimalt...

Stor filer är ingen dans på rosor även filer på 4GB stundtals, men den duger till Netflix och SD material.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Stor filer är ingen dans på rosor även filer på 4GB stundtals, men den duger till Netflix och SD material.

Då funkar inte sticka för oss för vi har inget SD material på NASen.

Permalänk
Medlem

Jag har en separat server och kör plex till Apple Tv och Chromecast sticka. Funkar perfekt (kräver dock bra nätverk)

Då blir det ju fläktlöst vid TV, men man kan ändå har kraft i server som ska transcoda. Tillexempel en nuc eller nån AM1 burk.

Kräver ju dock att du har nån smartphone eller surfplatta att starta plex sändningen med.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Zotac Zbox med i3'a och passiv kylning, Zbox CI 520Nano
Openelec och fjärrkontroll (finns IR-öga på zboxen) kanske skulle vara nåt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2759988

Permalänk
Skrivet av Javis:

Zotac Zbox med i3'a och passiv kylning, Zbox CI 520Nano
Openelec och fjärrkontroll (finns IR-öga på zboxen) kanske skulle vara nåt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2759988

Nja, vi har ju redan 2 NUC hemma och att skaffa ytterligare en barebone där vi nog ändå inte kan klara oss helt utan ett tangentbord blir inte så populärt hemma. Nu har jag inte testat openelec utan enbart Kodi och där blev en i3'a för klent för HD-materialet.

Permalänk
Skrivet av qwerty76:

Jag har en separat server och kör plex till Apple Tv och Chromecast sticka. Funkar perfekt (kräver dock bra nätverk)

Då blir det ju fläktlöst vid TV, men man kan ändå har kraft i server som ska transcoda. Tillexempel en nuc eller nån AM1 burk.

Kräver ju dock att du har nån smartphone eller surfplatta att starta plex sändningen med.

Surfplattor, smartphones finns så klart men är portade från sovrummet så en riktig fjärrkontroll behövs. Vill också helst slippa att en dator/server ska behöva transcoda - enklare att mediaspelaren kan klara allt så att alla i familjen lätt kan starta en film.

Permalänk

Raspberry pi? med raspbmc-dist, telefonen som fjärr, sen finns det "addons" för tex netflix och mycket mer, funkar jättebra för mig!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Addon för Netflix finns inte till Rasbmc vad jag vet, behövs vebbläsare till det har jag för mig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om nu NUC finns, men har för hög ljudnivå, varför inte bygga om en till fläktlös. Då har du fortfarande funktionaliteten med en NUC kontra en media spelare samt att du slipper fläktljudet.
Några fläktlösa chassin: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=s206073367#rparams=lb...

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Addon för Netflix finns inte till Rasbmc vad jag vet, behövs vebbläsare till det har jag för mig.

Kör ju det hemma? så jo det finns sök på NetfliXBMC

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Jag har en separat server och kör plex till Apple Tv och Chromecast sticka. Funkar perfekt (kräver dock bra nätverk)

Då blir det ju fläktlöst vid TV, men man kan ändå har kraft i server som ska transcoda. Tillexempel en nuc eller nån AM1 burk.

Kräver ju dock att du har nån smartphone eller surfplatta att starta plex sändningen med.

Hur funkar det där med plex och chromecast? Kan du alltså streama valfria filmer från din hårddisk?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Finns även Plexbmc till Pi om man vill ha liknande lösning som qwerty76 nämnde

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Nuc finns redan men kräver tangentbord för att verkligen fungera saamt att ljudnivn på fläkten är för hög för resten av familjen att ha i sovrummet.
För vardagsrummet är vi alla jättenöjda med nuc'en och kodi

Jag har en zotac zbox, den har en egen fjärr som är kompatibel med windows media center-fjärren (den vita med en windows-knapp i mitten) (som jag har inlagd i min multifjärr).

Permalänk

Fast även om jag bygger om NUcén till fläktlöst måste vi ändå ha kvar tangentbordet så det hjälper inte tyvärr.

Fungerar det verkligen att streama filer på över 15BG via en Raspberry pi?? Köpte en Raspberrry pi bara för att lattja lite med av nyfikenhet och får nog säga att den inte verkar ha jättebra prestanda...även med den kvarstår problemet med tangentbord/mus.

Permalänk
Medlem

Chromecast/AppleTV och Plex och du är i hamn, tyst och enkelt. Styrs med telefonen/plattan. Absolut bästa lösningen och jag har sökt länge och ställt samma krav som dig.

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Kör ju det hemma? så jo det finns sök på Raspflix

Kan du ge en link har nämligen försökt få netflix på min ett bra tag

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av DocStargazer:

Fast även om jag bygger om NUcén till fläktlöst måste vi ändå ha kvar tangentbordet så det hjälper inte tyvärr.

Fungerar det verkligen att streama filer på över 15BG via en Raspberry pi?? Köpte en Raspberrry pi bara för att lattja lite med av nyfikenhet och får nog säga att den inte verkar ha jättebra prestanda...även med den kvarstår problemet med tangentbord/mus.

Finns en ny lite vassare nu http://www.inet.se/produkt/1420278/banana-pi-model-a, men beror mycket på vad för sd-kort du använde osv.. kan spela upp blue ray filmer på min pi (512mb modellen)... sen är det klart att den får "tänka" lite ibland (inte under tiden den spelar filmer) men jag är helt nöjd med den! med tanke på vad den kostar

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Fast även om jag bygger om NUcén till fläktlöst måste vi ändå ha kvar tangentbordet så det hjälper inte tyvärr.

Fungerar det verkligen att streama filer på över 15BG via en Raspberry pi?? Köpte en Raspberrry pi bara för att lattja lite med av nyfikenhet och får nog säga att den inte verkar ha jättebra prestanda...även med den kvarstår problemet med tangentbord/mus.

Kör utan vidare 25 Gb 1080p med mina, CEC finns på de flesta lite nyare tvapparater, vilket gör att man klarar sig med tv'ns fjärrkontroll.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av ShatteredXs:

Kan du ge en link har nämligen försökt få netflix på min ett bra tag

http://lifehacker.com/netflixbmc-brings-a-better-remote-contr...

bara repositoryn så du får ju installera själva addonet via xbmc sedan

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

http://lifehacker.com/netflixbmc-brings-a-better-remote-contr...

bara repositoryn så du får ju installera själva addonet via xbmc sedan

Tackar

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1