Finns det intresse för Fanless mini PC Mele PCG03?

Permalänk

Finns det intresse för Fanless mini PC Mele PCG03?

Jag har mottagit en test enhet, Mele PCG03 som kör på en Intel Atom Z3735F.
Håller just nu på att testa den och undrar om det finns intresse för denna typ av box.

Har testat 1000 tals olika Kina produkter och tycker att dom nya Win8 boxar har rejält med potential för många användare.

Denna typ av mini PC kan ersätta HTPC boxar, strömhungriga PC och begränsade Android TV boxar, vad tycker ni?

Mele PCG03

  • OS: Windows 8.1 with Bing NTE (32-bit)

  • Processor: Intel Atom Z3735F (quad-core, 1.33 GHz), Burst freq up to 1.83 GHz

  • GPU: Intel HD Graphics

  • RAM: 2GB DDR3L 1333MHz

  • Storage: 32GB eMMC, expantable via SD/SDHC

  • LAN: 10/100Mbps Ethernet

  • Connectivity: 802.11n WiFi, Bluetooth

  • Video Out: HDMI 1.4, VGA

  • Audio Out: HDMI, 3.5mm headphone jack

  • USB: 3 x USB 2.0

  • Other: Power button, power LED, Kensington security lock

  • Power Supply: 12V/1A

  • Dimensions: 150 x 120 x 40 mm

  • Weight: 360 grams

Förslag på tester:

Northbane

Citat:

100mbps nätverkskort lär ju begränsa 4K uppspelning/streaming. Kör gärna "Killa Sample" från Planet Earth också som test.

DavidtheDoom

  • Energiförbrukning: Kör med en Kill-a-Watt motsvarighet från väggen. Du kan belasta på alla möjliga sätt. Välj valfritt stresstest. Idle, Load och nominell är ganska standard att testa för, avgör själv vad som är intressant att mäta.

  • MaxxMEM² för minneshastigheter & latenser.

  • Crystaldiskmark för att testa eMMC och SD-kortet. (Kör svårkomprimerade data-testet).

  • CPU Temperaturer: Kör IntelBurnTest. Temperatur avläses lämpligen med HWMonitor.

  • Detta ger lite av en Worst case scenario.

  • iGPU prestanda: 3DMark - Firestrike är ganska standard.

  • CPU prestanda: välj fritt egentligen, cinebench, 7-Zip benchmark eller liknande.

  • WiFi: Har dessvärre ingen rekommendation för detta.

bärplockaren jellyfish-120

Permalänk
Medlem

Hur bra klarar de HD-film?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Hur bra klarar de HD-film?

Håller precis på att testa HD video uppspelning i Kodi.

Har testat följande i Kodi:
Streama 1080p via xbmctorrent - Fungerar fint
Streama 1080p (H264 AAC) via LAN - Fungerar fint
Lokalt 2160p x264 - Fungerar ok

Permalänk

Har nu också testat följande fil via WiFi och LAN.

Source-------- US BD / VC-1 @ 30.8 MBps
Released------ 2014/05/04
Format-------- Matroska/h264
File size----- 11GB
Length-------- 2:16:34
Video Bit rate ~10 MBps
Resolution---- 1920/816 (2.35:1)
Frame rate---- 23.976 fps
Audio--------- ENG DTS 5.1 @1536

Uppspelningen var utmärkt i Kodi.

Så inga problem med HD uppspelning.

Permalänk
Medlem

I princip samma maskin som MINIX NEO Z64

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

I princip samma maskin som MINIX NEO Z64

Samma CPU betyder ju inte samma maskin.
Det är mycket som skiljer PCG03 från Z64.

Permalänk

Hur ligger de här till i pris jämnfört med andra liknande enheter??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Hmm hade varit klockren mamma o pappa dator men skulle vilja ha möjlighet med ett 120 eller 64gb ssd kort i den.
Vad e det där bing windowset? begränsat på ngt sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av cngadgetse:

Samma CPU betyder ju inte samma maskin.
Det är mycket som skiljer PCG03 från Z64.

Mycket som skiljer vet jag väl inte.
Det här har dom gemensamt:
CPU Intel Z3735F 64-BIT
GPU Intel HD Graphics
RAM 2GB DDR3L
ROM 32GB eMMC
Minneskortplats
802.11n WiFi, Bluetooth
10/100Mbps Ethernet
HDMI 1.4
USB 2.0
3.5mm headphone jack
Finns säkert mer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Är det samma som med de flesta andra Kina maskiner att det inte är äkta Windows? Köpte själv en Wintel CX-W8, gick inte att aktivera Windows men som tur var hade jag en licens liggande på 8.1 PRO. Nöjd med en annars till KODI, Svtplay och Netflix men Viaplay orkar den inte med, Silverlight är inte snällt mot den klena processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

Hur ligger de här till i pris jämnfört med andra liknande enheter??

Den säljs för 149USD inkl. riktig Win8 lisens.
Pipo X7 har fake Win8 och kör med tablet solution i en box.
Z64 kommer nog kosta mer.

Skrivet av stimpen:

Hmm hade varit klockren mamma o pappa dator men skulle vilja ha möjlighet med ett 120 eller 64gb ssd kort i den.
Vad e det där bing windowset? begränsat på ngt sätt?

Mele PCG0G ger användaren valmöjlighet, gemon att hålla ner priset och du kan ist. utöka med GB via SDHC läsare som är mycket smartare lösning.

Micro$oft har entligen insett att OS licenser inte funkar på dumma användare idag, och har anpassat nya versioner för billiga enheter för att hålla ner kostnaden för tillverkaren.

Här kan du läsa mer:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2346732/microsoft-an...

Den största skillnaden är att Bing är default sökmotor och att Windows flyter på snabbare än en PC eller laptop, då dom skalat bort massa shit.

Skrivet av MatteN:

Mycket som skiljer vet jag väl inte.
Det här har dom gemensamt:
CPU Intel Z3735F 64-BIT
GPU Intel HD Graphics
RAM 2GB DDR3L
ROM 32GB eMMC
Minneskortplats
802.11n WiFi, Bluetooth
10/100Mbps Ethernet
HDMI 1.4
USB 2.0
3.5mm headphone jack
Finns säkert mer.

Om man stirrar sig blint på specs ja, men det är insidan som räkas ju.

Här är några skylnader:

  • HDMI and VGA out allows dual displays

  • Modular design allows hardware upgrades

  • Patented fanless colling system offers better cooling and stability

  • SD card expansion with up to 512GB

  • Better after sales support and quality control

Skrivet av nisselask:

Är det samma som med de flesta andra Kina maskiner att det inte är äkta Windows? Köpte själv en Wintel CX-W8, gick inte att aktivera Windows men som tur var hade jag en licens liggande på 8.1 PRO. Nöjd med en annars till KODI, Svtplay och Netflix men Viaplay orkar den inte med, Silverlight är inte snällt mot den klena processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Male kommer med äkta Win8 licens, något som man inte tänker på när man ska välja billigaste Kina boxen

Ni kan läsa min mini recension an PCG03 här:
http://cngadget.info/2015/01/27/unboxing-mele-pcg03-windows-8...

Permalänk
Medlem

Kolla också vad du får för temps, verkar bara problem med Pipo X7 som påminner om din maskin samt även stickan Meegopad att de lätt blir för varma o trottlar ner processor hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Z64 kommer kosta 1600-1700 kr i Sverige, Inet har den listad redan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Kolla också vad du får för temps, verkar bara problem med Pippi X7 som påminner om din maskin samt även stickan Meegopad att de lätt blir för varma o trottlar ner processor hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Se mitt inlägg här:
http://cngadget.info/2015/01/27/unboxing-mele-pcg03-windows-8...

Pipo X7 går inte att gemföra med Mele.

X7 kör med ett moderkort från en platta i en metal box, Mele har ett riktigt kyling system och har en egen lösning, se länk.

Har kört en 1080P video film i ca. half timma medans jag skriver detta och bottenlpattan är bara ljumet varm.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Z64 kommer kosta 1600-1700 kr i Sverige, Inet har den listad redan.

Det är Android modellen, så du får lägga till några 100 lappar för Win8 lisens.

Jag har själv Minix och dom är grymt bra som Android boxar, men jag är skeptisk till deras Intel lösning och kylning.

Permalänk
Medlem

Dra in HW monitor och kolla tempsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ju vara intressant att ha som surf/htpc i sovrummet.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cngadgetse:

Har kört en 1080P video film i ca. half timma medans jag skriver detta och bottenlpattan är bara ljumet varm.

Bottenplattan ja, men värme stiger uppåt...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Dra in HW monitor och kolla tempsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du?

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Kan ju vara intressant att ha som surf/htpc i sovrummet.

Som jag ser det, så kan den ersätta alla PC, Android enheter som är kopplade till TV eller monitor, utan speldator.

Själv har jag väntat på denna för att byta ut min mors laptop som ersatt en PC som lät som en damsugare.

Har man en gång bootat en ljudlös Windows enhet så finns det ingen väg tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cngadgetse:

Hur menar du?

Installera programmet hw monitor och kolla tempsen på cpun etc.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Fyfan vad cpuid skittat ner sin sida. Innan var den clean utan massa jevla reklam o shit. Men iaf programmet hittar du en bit ned på vänster sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Bottenplattan ja, men värme stiger uppåt...

Processorn ligger på en "thermal pad" som ligger på nåt typ av aluminium platta som ligger på metal bottenplattam, så jag skulle gissa att det mesta av värmen går neråt mot plattorna, varma luften går upp och ut via hålen bak på boxen, så värmen fördelas effektivare.

Så kylningen är nog ännu mer optimal med denna lösning, jag är dock ingen expert på kylning men efter att ha testat 1000 tals Kina gadgets så ser detta ut som en vinnare just nu.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Installera programmet hw monitor och kolla tempsen på cpun etc.

Ska testa detta, dock så sog jag att det stod ett ? tecken i Kodi under temp, så jag gissar att temp funktionen inte fungerar på denna typ av enhet, antingen saknas drivritin eller så stöds det inte av hårdvåran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cngadgetse:

Ska testa detta, dock så sog jag att det stod ett ? tecken i Kodi under temp, så jag gissar att temp funktionen inte fungerar på denna typ av enhet, antingen saknas drivritin eller så stöds det inte av hårdvåran.

Fungerar inte under Windows.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Installera programmet hw monitor och kolla tempsen på cpun etc.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Fyfan vad cpuid skittat ner sin sida. Innan var den clean utan massa jevla reklam o shit. Men iaf programmet hittar du en bit ned på vänster sida.

Finns en portabel variant som inte behöver installeras som är minst lika bra: http://www.hwinfo.com/download.php

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit awesome om man kunde byta ut wifi modulen till ett med AC standard.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Enklast att köpa ifrån?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cngadgetse:

Samma CPU betyder ju inte samma maskin.
Det är mycket som skiljer PCG03 från Z64.

Väldigt lite som kan skilja sig på dessa SoC lösningar nu när det mesta är integrerat i SoC. Egentligen främst eMMC och RAM som kan vara annorlunda.

OnT: Inte speciellt intressant. Nästan lite förstora för min smak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Hade ju varit awesome om man kunde byta ut wifi modulen till ett med AC standard.

Vad behöver man det för?

Skrivet av ante_ante:

Enklast att köpa ifrån?

Direkt från tillverkaren, du hittar länkar från mitt blogginlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Är det samma som med de flesta andra Kina maskiner att det inte är äkta Windows? Köpte själv en Wintel CX-W8, gick inte att aktivera Windows men som tur var hade jag en licens liggande på 8.1 PRO. Nöjd med en annars till KODI, Svtplay och Netflix men Viaplay orkar den inte med, Silverlight är inte snällt mot den klena processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom Viaplay inte fungerar så gissar jag på detsamma för Netflix. Har du testat Netflix?