Tyst HTPC med ATX-chassi (landade på ca 9000kr, allt passivt kylt förutom 2x 120mm i lådan)

Permalänk

Tyst HTPC med ATX-chassi (landade på ca 9000kr, allt passivt kylt förutom 2x 120mm i lådan)

Hej!

Jag har byggt en del datorer tidigare, men det här blir min första HTPC. Mitt mål är att ha en tyst (men den behöver inte vara ljudlös) HTPC med ATX-chassi och mycket lagringskapacitet. Det är trevligt och kul om det även går att spela på den, även om det inte behöver vara de mest moderna spelen.

(Strök "Det här har jag just nu") Preliminär färdig rigg:

  • Chassi - Lian Li PC-C32 (Svart): ATX eller Micro-ATX, utan medföljande PSU, Inkl. 2st 120mm-fläktar som någon på Prisjakt tycker man ska byta mot tystare (tänkte prova med de medföljande först)

  • Hårddisk #1 - OCZ Agility 3 SATA III 2.5": Har en över från en tidigare dator som jag tänker installera operativet på

  • Hårddisk #2 - WD Green WD50EZRX 64MB 5TB: För att WD verkar ligga i topp när det gäller tysta diskar även om jag inte sett en recension för exakt den här modellen, 5400 RPM, har hellre en hårddisk för lagring som låter lite än flera vilket är anledningen till att jag tog i storleksmässigt

  • Grafikkort - Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB: Fläktlöst, är mer osäker här och har inte läst på om kortet, valde denna pga 2GB minne + HDMI. Kortets längd är 137mm (max för chassit var 240mm)

  • CPU - Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz: Pentium Dual Core, TDP 53W, Processorsocket Intel 1150. Har fått mycket fina recensioner som tycker den är prisvärd!

  • CPU-kylare - Prolimatech Samuel 17: Läste en del recensioner för de tre möjliga passiva CPU-kylarna jag hittade nedan och den här hade fått bäst resultat. Den är bara 45mm hög, vilket gör att den med väldigt god marginal uppfyller kravet om att kylaren får vara max 135mm hög.

  • Minne - Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB: Minneshastighet 1600MHz. Folk som köpt dem verkar gilla dem enligt recensioner på prisjakt.

  • Moderkort - ASUS H81M-A mATX: CPU-Socket Intel 1150, HDMI-utgång Ja, 1st,

  • PSU - SUPER FLOWER Golden Silent 80Plus Gold Fanless Netzteil 430W: Passiv Kylning, Inte så kraftfullt men ser ut att vara mer än nog. Dess längd är 170mm (max var 240mm) vilket ska fungera. Jag har för mig att jag läste någonstans att om PSUns längd är mer än 150mm så måste man plocka bort en hårddiskbur. Men kunde inte Googla fram det nu. Jag ska bara ha 2 hårddiskar i maskinen, kanske en till i framtiden, så jag klarar mig utan den extra buren ändå. Men det kan vara bra att titta närmare på om man vill ha fler än 3 diskar.

Chassit har dimensionerna (B) 426mm (H) 167mm (D) 530mm och kan klara följande storlekar på grafikkort, PSU och CPU-kylare:

Citat:

VGA Card length: 240mm
PSU length: 240mm
CPU cooler height:135mm

Verkar de delar jag valt bra och ser de ut att funka fint ihop? Vad skulle ni rekommendera för de komponenter jag har kvar att klura ut? Så långt det är möjligt så skulle jag vilja ha passiv kylning på både CPU och PSU. Det verkar ju vara ett bra chassi med fint blås från två 120mm-fläktar så det ska väl inte vara omöjligt?

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7752350/2015-02-27

här är en bra forsättning på din dator men en supertyst processorkylare.

Permalänk

Tack för svaret!

Intressant! Särskilt processorn. Har ett par funderingar.

Behövs det verkligen en aktiv kylare på den processorn? 135mm känns ju som rätt mycket plats för en skaplig passiv kylfläns. Man får ju även tänka på att det ju verkar finnas två fläktar som blåser över moderkortet redan om jag inte missförstått chassit.

Sedan så finns det finns det ju Intel HD graphics integrerat på den processorn. Det kanske räcker så att jag bör skippa grafikkortet? Eller offrar jag möjligheten att kunna spela enklare spel då? Verkar det grafikkort jag tänkt på okej föressten?

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Jag infogade Jidens förslag i första posten.

För PSU så använde jag http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine vilken rekommenderae 266W med en länk till en PSU från Amazon på 500W. Det kanske inte är så vanligt med PSUer som ger under 500W längre.

Nu har jag mina funderingar från förra posten ovan samt kring PSU. Sedan har jag en rigg att beställa! Tycker det ser lovande ut!

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Jag tittade på passiva kylare till CPUn. För min sockel i kombination med att de inte får vara högre än 135mm så verkar det finnas fyra på prisjakt. Men jag tog bort Supermicro SNK-P0046P från den listan då den endast verkar finnas hos företag jag aldrig hört talas om. Kvar får vi då:

Det står socket 1155 och 1156 på de tre ovan. Men de dök upp i prisjakts resultat för 1150 som jag ju har. Men det är väl samma då? Tror ni de här fungerar med kombinationen chassi + moderkort som jag valt?

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Det verkar som att Prolimatech har fått överlägset bäst resultat i recensioner när det gäller passiv kylning av de tre ovan. I en recension så testades den i en ganska tight HTPC-låda vilket ju båda gott för min rigg.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Socket 1155 och 1156 är framåtkompatibel med 1150 för kylare enligt Wikipedia. De ska med andra ord fungera enligt både Wikipedia och Prisjakt nu. Good enough for me!

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Jag ändrar minnet från

till

för att få bort en leverantör. Då jag inte vill beställa från för många.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk

Om jag prisoptimerar till två leverantörer (sparar 700 kronor mot 1 leverantör och förlorar 120 kr mot 6 leverantörer) så kostar helheten 8051 kr:

Då är allt passivt kylt förutom två 120mm inne i lådan. Även om det finns extremt tysta fläktar så tror jag på modellen att kyla det passivt om det är möjligt. Då finns det ingen risk att fläkten drar in damm eller börjar låta framöver. Vad tror ni om den här riggen?

Värt att anmärka är att jag inte tog med SSD-disken i priset ovan då jag redan har en sådan. Det blir väl runt en tusenlapp dyrare med en sådan.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna rigg ser intressant ut!
Fick lite inspiration till att titta på detta för egen del, så tack för dina inlägg!

Visa signatur

/MJ
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI / AMD Ryzen 7 7700@3.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming / Corsair Vengeance DDR5 2x16GB@5200MHz / Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Case: Fractal Design North White

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att jag köpte ett GTX 960 (Vita modellen ifrån MSI) och den är helt knäpp tyst.
När jag inte spelar så är fläktarna avstängda, när jag startar cs / bf4 så börjar dom snurra men jag hör inte att dem startar. Då står datorn 0,5meter ifrån mig på bordet.

Men vill du verkligen ha passivt så kör på de

Permalänk

I mitt fall så är "loppet kört" redan. Har delarna liggande här i hallen. Har dock inte kommit till skott att bygga ihop det hela ännu. Men det är ju ett bra bidrag till tråden tompanhuhu!

Kul att du blev lite inspirerad maerjo! Det var lite tanken. Att dels be om hjälp och dels dela med mig lite av vad jag kommer fram till. När allt är ihopbyggt så ska jag rapportera result också.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Avstängd

Varför körde du inte bara på den inbyggda grafikkretsen? 700kr för ingenting!

I denna prisklassen hade jag hellre köpt en NAS för 2-4 diskar och satt i ett annat rum - kombinerat med en helt passiv dator som inte vibrerar.

Permalänk

Menar du att GeForce-kortet inte presterar bättre än det inbyggda grafikchippet? Har du något att backa upp det med? Om så är fallet så har jag ju gjort bort mig på den fronten. Men i annat fall betalar jag gärna 700 kr för lite bättre presetanda då jag tänkt spela enklare spel på burken också.

Att ha en NAS i ett annat rum och sedan t.ex. strömma till en Android-sticka/helt pasiv dator eller liknande är en helt annan lösning som inte intresserar mig. Men det kan vara ett bra alternativ för den som enbart vill spela upp film och har en annan bra plats för NAS:en.

Så länge som man inte kan höra något ljud från datorn så spelar det ingen roll för mig hur mycket den vibrerar. Fast, jag har ju inte hunnit bygga ihop den här datorn ännu även om jag har delarna hemma, så den kanske låter som ett tröskverk. Men jag tror inte den kommer att höras alls.

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DonaldEKnuth:

Menar du att GeForce-kortet inte presterar bättre än det inbyggda grafikchippet? Har du något att backa upp det med? Om så är fallet så har jag ju gjort bort mig på den fronten. Men i annat fall betalar jag gärna 700 kr för lite bättre presetanda då jag tänkt spela enklare spel på burken också.

Att ha en NAS i ett annat rum och sedan t.ex. strömma till en Android-sticka/helt pasiv dator eller liknande är en helt annan lösning som inte intresserar mig. Men det kan vara ett bra alternativ för den som enbart vill spela upp film och har en annan bra plats för NAS:en.

Så länge som man inte kan höra något ljud från datorn så spelar det ingen roll för mig hur mycket den vibrerar. Fast, jag har ju inte hunnit bygga ihop den här datorn ännu även om jag har delarna hemma, så den kanske låter som ett tröskverk. Men jag tror inte den kommer att höras alls.

Jag menar att det inbyggda fungerar absolut utmärkt för filmer m.m. - klarar av allting som krävs utav en HTPC, exempelvis det där med 23.976hz/fps uppspelning (Förmodligen NVIDIA kortet också). Men helt klart har 730 lite köttigare ben att stå på om man ska spela några lättare spel.

Angående hårddiskarna tänkte jag framförallt på att vibrationer = ljud. Har själv fått ta bort de mekaniska hårddiskarna i speldatorn då det irriterar mig lite. Det går ju att lösa om man t ex köpa bitumen från Biltema och trycker in i lådan så att vibrationerna är minimala, går även att hänga hårddiskarna i gummiband, finns lite olika tillvägagångssätt.
Såg nu att du nämnt att det inte behöver vara en helt tyst dator så det kanske är något som kvittar!