Permalänk
Medlem

HTPC - förklaring

Hej!

Förlåt men alltså även fast jag kollat runt lite så fattar jag inte riktigt det här med HTPC. Vad är det egentligen man har på den? Och varför räcker inte en mediaspelare som Apple TV t.ex?

Vad har man en HTPC till?

Permalänk
Medlem

Med en HTPC har man ju ganska stort spann kunna bygga efter egnet behov, jag misstänker att dom flesta stärvar efter ett energi snålt system.

Fördelen med HTPC mot en mediaspelare är möjligheten finns att uppgradera i framtiden eller byta ut komponenter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara ett dugg energisnålt, allt hänger på att man tröttnat på alla begränsningar andra alternativ ger.

Smart tv funkar skit det vet väl alla vid detta laget...
Älskar att man har en webbläsare man har valt och gillar.

HTPC kan köra allt och fungerar hela tiden (uppdateringarna) som tex. flash finns direkt.
Man bygger helt enkelt en pc som "bor" vid tv:n alla uppdateringar fixar man smidigt.

Hur korkat är det inte att tex. köpa en smart telefon(android) som är låst hos ett bolag och man får vänta några månader extra för att få uppgraderingen till telefonen alla andra fått.

Köper man någon unik producerad mediaspelare så får man vänta längre på sina uppdateringar och kan vara mer låst på vad andra produkter kan leverera.

Som trav intresserad så kollar jag mycket atg live. sedan tycker jag om youtube som det är på pc och inte som en app...
Köra lite emulatorer på gamla konsoller som tex NES.
Man gillar att vara obegränsad och man byggt skiten själv!
Sedan går det ju alltid uppgradera om man varit snål från början.
Men jag kan garantera att en "köpes mediaspelare" ser sina begränsningar långt innan ett "himmabyggd HTPC".
Nackdelen med en HTPC är att den ofta drar mer ström än en köpes mediaspelare.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Entusiast

Ville ha en relativt tyst mediaburk men som ändå har gott om lagringsutrymme och känns hyfsat rapp i normala scenarion utöver gaming. För mig spelar det ingen roll att den är stor då jag inte lider av begränsat utrymme. Hyfsade temperaturer på komponenterna och ett chassi som är ljuddämpat. HTPC betyder inte på nåt sätt att det ska vara minimalt...

Orsaken till det stora chassit är för att jag vill ha hårddiskarna däri då jag inte blev nåt större fan av NAS.

Permalänk
Avstängd

Plex, XBMC/Kodi, Deluge, Allmän lagring av media och andra filer, webbläsare och med en Xbox 360 kontroll och ett GTX 660ti även spel ibland. Det är de saker jag använder min main htpc till. Det är alltså en allt-i-allo dator där jag kan ta det lugnt i soffan vare sig det gäller att surfa, spela eller titta på media samt fixa ny sådan. Kan även kontrollera datorn via Teamviewer hur enkelt som helst om det är något jag behöver fixa, exempelvis "hyra" en film som jag vill se. Har en HTPC i köket som kör Plex/Kodi, och en Boxee box med Kodi i sovrummet. Försöker för nuvarande flytta över helt till Plex då det är underbart att kunna pausa på en klient och enkelt fortsätta på nästa, och detta inkluderar både min iphone och android mobil, laptop osv.)

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar! Men ni kör alltså HTPC istället för en mediaspelare? Kan en HTPC göra allt dom en Apple TV kan tex? Jag menar om jag vill se på netflix eller se en film via någon sajt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En HTPC är "en vanlig dator" så allt du kan göra med din dator kan du göra med en HTPC. Netflix fungerar galant om du har Windows 8.1, du kan även se filmer från alla sajter, vilket du inte kan med en Apple TV då den inte har någon webbläsare.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack för alla svar! Men ni kör alltså HTPC istället för en mediaspelare? Kan en HTPC göra allt dom en Apple TV kan tex? Jag menar om jag vill se på netflix eller se en film via någon sajt?

Skickades från m.sweclockers.com

En fördel med HTPC också är tex. så tror jag inte en Apple TV kommer vara kraftfull nog för att kunna spela upp 4K material eller H265 när en standarden breder ut sig då den kommer kräva mer processor/GPU kraft. Något som man itne borde behöva tänka på med en HTPC oftast.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

En fördel med HTPC också är tex. så tror jag inte en Apple TV kommer vara kraftfull nog för att kunna spela upp 4K material eller H265 när en standarden breder ut sig då den kommer kräva mer processor/GPU kraft. Något som man itne borde behöva tänka på med en HTPC oftast.

Ok så du skulle rekommendera att man hellre köper en HTPC än en mediaspelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

En HTPC är "en vanlig dator" så allt du kan göra med din dator kan du göra med en HTPC. Netflix fungerar galant om du har Windows 8.1, du kan även se filmer från alla sajter, vilket du inte kan med en Apple TV då den inte har någon webbläsare.

Ok det låter ju riktigt bra. Ska fundera på att istället en en HTPC än en mediaspelare såsom tex Apple TV eller Google Chromecast. Man behöver inte bygga egen HTPC? Dom kan man köpa klara eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HTPC är riktigt smidigt gällande playkanaler, ytube, surf etc, som en nämne här uppe ATG live!
MEN! Bildnörd som jag är när det gäller film, får jag aldrig samma tryck i bilden när det ska spelas MKV/BDiso... får inte till kalibreringen/justeringen på HTPC som med mediaspelare med AVS HD och DVE, och panoreringar flyter inte riktigt liiiika bra på HTPCn... så jag har HTPC, och mediaspelare som filmvisare... bästa av två världar...
Kan nån visa/komma med förslag hur bilden skulle bli lika bra/lika bra flyt på HTPC, så är jag idel öra, testat alla pixelformat från HTPC, MPC, Kodi, PowerDVD etc.

Permalänk
Medlem

För mina behov är en "HTPC" överlägsen. Jag vill t ex

-kunna surfa på alla sorts web-sidor utan lagg & renderingsproblem.
-Kunna använda alla typer av streamingtjänster, t ex youtube, SVTPlay, TV4Play, Spotify etc utan strul och utan risk att det slutar fungera efter ett tag
-Kunna spela upp alla typer av filmklipp utan problem, även bra stöd för undertexter.
-Vill ha en framtidssäker lösning (ska funka i minst 4 år, helst längre)

Finns ingen mediaspelare som klarar ovanstående , iaf inte när jag byggde min för två sedan (kanske att en kraftfull Androidspelare börjar närma sig). Och just nu agerar HTPC'n även NAS i huset, men det är mer temporärt, en riktigt NAS står på inköpslistan.
Jag styr HTPC'n med tangentbord & mus. Att försöka styra HTPC med fjärrkontroll ser jag inte som ett alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan nån visa/komma med förslag hur bilden skulle bli lika bra/lika bra flyt på HTPC, så är jag idel öra, testat alla pixelformat från HTPC, MPC, Kodi, PowerDVD etc.

Vad har du för grafikkort?
Och kör du samma upplösning till TV'n från HTPC'n som från mediaspelaren?
Har du samma inställningar på TV'n för båda HDMI-ingångarna?

Permalänk
Medlem

Amd Radeon 6450.
Intel cpu G3258 @ 3.24hz
4 big ram
w 8
1080p genom Yamaha 775 förstärkare, samma som boxeen.

Testat alla olika pixelformat, det bästa är om jag kör RGB full, och limiterad i Kodi, då GÅR det iaf justera svartnivå i avs 709. Men men sen när det är dags att justera skärpa tex, så händer det knappt nåt när jag rör reglagen...
Sen blir det inte lika bra tryck i bilden och flyter inte riktigt lika bra i panoreringar trots 24hz från kodi. Läst på tex minhembio att det är ett litet helvete att justera/kalibrera film från dator, och det stämmer redan på amatörnivå. Sen beror det på hur kräsen man är, och hatar att jag är just kräsen gällande bilden
sen när jag justera från tex boxeen, så bara klick klick klick, så stämmer skärpa, färger, svartvit och kontrast direkt, och bättre tryck flyt i bilden. :/

Permalänk
Medlem

Ok tackar för alla svar och info! Låter ju väldigt lockande men jag undrar en sak bara: När man har en HTPC och ska typ kolla nåt program på Play, eller någon film osv. måste man då ha ett tangentbord + mus på typ tvsoffbordet framme? Jag menar vet inte om jag gillar de. Kan man inte styra en HTPC på något annat sätt?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Amd Radeon 6450.
Intel cpu G3258 @ 3.24hz
4 big ram
w 8
1080p genom Yamaha 775 förstärkare, samma som boxeen.

Testat alla olika pixelformat, det bästa är om jag kör RGB full, och limiterad i Kodi, då GÅR det iaf justera svartnivå i avs 709. Men men sen när det är dags att justera skärpa tex, så händer det knappt nåt när jag rör reglagen...
Sen blir det inte lika bra tryck i bilden och flyter inte riktigt lika bra i panoreringar trots 24hz från kodi. Läst på tex minhembio att det är ett litet helvete att justera/kalibrera film från dator, och det stämmer redan på amatörnivå. Sen beror det på hur kräsen man är, och hatar att jag är just kräsen gällande bilden
sen när jag justera från tex boxeen, så bara klick klick klick, så stämmer skärpa, färger, svartvit och kontrast direkt, och bättre tryck flyt i bilden. :/

Borde ju egentligen vara lättare att kalibrera en PC (iaf vad det gäller färger och svärta) än en mediaspelare, eftersom det finns ordentliga mätinstrument och möjlighet att använda olika färgprofiler i en PC vilket inte är möjligt med en mediaspelare.
Lite om kalibrering: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/monitor-calibratio...

Vad det gäller refreshraten så använder jag MediaPortal's "Dynamic refreshrate changer" eller samma funktion i madvr, hur som helst så verkar det som om det PC inte riktigt får till det med sync mot skärmen, jag får en framedrop var 5:e till 10:e minut, oftast syns det inte, men i vissa fall t.ex. om det sker vid en panorering så syns det.
Dessutom kan jag tillägga att jag bytte från Radeon till Nvidia för att jag fick det aldrig riktigt bra med Radeon men med Nvidia är det bara den "sällsynta märkbara" framedroppen som är värt att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Borde ju egentligen vara lättare att kalibrera en PC (iaf vad det gäller färger och svärta) än en mediaspelare, eftersom det finns ordentliga mätinstrument och möjlighet att använda olika färgprofiler i en PC vilket inte är möjligt med en mediaspelare.
Lite om kalibrering: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/monitor-calibratio...

Det kan man ju tycka, men det är så mycket som kan "gå fel" på vägen... som sagt, är öppen för förslag... men när man läser att proffsiga kalibrerare tycker det är ett helvete att ställa in från PC, så är det inte konstigt att jag tycker det!

Det är inte bara jag som märker det förresten, visat kompisar och sambo film från både både htpc och boxee med justering från avs 709(justerat var för sig då), och spelar jag upp samma film/sekvens, så tycker alla jag visat att det blir mycket bättre från boxeen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det kan man ju tycka, men det är så mycket som kan "gå fel" på vägen... som sagt, är öppen för förslag... men när man läser att proffsiga kalibrerare tycker det är ett helvete att ställa in från PC, så är det inte konstigt att jag tycker det!

Det är inte bara jag som märker det förresten, visat kompisar och sambo film från både både htpc och boxee med justering från avs 709(justerat var för sig då), och spelar jag upp samma film/sekvens, så tycker alla jag visat att det blir mycket bättre från boxeen...

Fast film till skillnad från grafiskt arbete är ju en helt subjektiv upplevelse, ratta tills du tycker det ser bra ut så är det korrekt för dig
Man kan ju aldrig (inte ens i en biograf) få till det exakt som regissören/redigeraren tänkt sig.

Kan tillägga att jag kör kodi på en NUC och har numera noll problem med tappade bildrutor.
Flyter som smör vid panoreringar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Man kan ju aldrig (inte ens i en biograf) få till det exakt som regissören/redigeraren tänkt sig.

Egentligen borde ju inte det vara några problem alls, eftersom man använder en given färgrymd BT.709 och sedan kaliberar displayen, då ska det ju se likadant ut på båda displayerna.
Det finns dock stora begränsningar just när det gäller biografer eftersom de använder projektion som har sina begränsningar men i hemmamiljö med en korrekt kalibrerad skärm skall du ju kunna återge exakt det regissören vill förmedla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Egentligen borde ju inte det vara några problem alls, eftersom man använder en given färgrymd BT.709 och sedan kaliberar displayen,
då ska det ju se likadant ut på båda displayerna.
Det finns dock stora begränsningar just när det gäller biografer eftersom de använder projektion som har sina begränsningar men i hemmamiljö
med en korrekt kalibrerad skärm skall du ju kunna återge exakt det regissören vill förmedla.

Det går säkert att få till färgerna någorlunda korrekt.
Men filmupplevelsen är ju så otroligt komplex.
Allt från hur bra du sitter till vinklar och avstånd till bilden, för att inte tala om ljudet.
Men som sagt för filmer kvittar det ju, allt handlar ju om att du skall trivas.
Och du behöver inte nödvändigtvis gilla samma saker som regissören

Men nu blev det väldigt OT, sorry TS

Permalänk
Medlem

Apple-TV suger och är extremt låst, du kan fan inte göra ett skit på den. Jag har fått både boxee och apple-tv och aldrig använt för de är tamefan helt jävla värdelösa.

med en htpc kan du ladda ned film, subtitles, få alla format att fungera osv, du kan surfa osv om du ska kolla upp nåt, eller dra på spotify om det är fest eller göra vad fan du vill. Du kan spela spel, partygames eller spela spel tsms med handkontroller. ALLT FUNKAR

Vad kan du göra på en apple-tv? Kolla på netflix, youtube och i princip inget mer. Jo, du kan kolla på film naturligtvis, men bara om du i förväg laddat ned den på en dator, sen fört över till din iphone, då kan du streama skiten med skitkass bild anpassad för en mobilskärm. Säkert stereo-ljud också.

Skrivet av Ollwee:

Ok tack för alla svar! Men ni kör alltså HTPC istället för en mediaspelare? Kan en HTPC göra allt dom en Apple TV kan tex? Jag menar om jag vill se på netflix eller se en film via någon sajt?

Skickades från m.sweclockers.com

En htpc är en vanlig dator, du kan såklart se netflix och streama film.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Förlåt men alltså även fast jag kollat runt lite så fattar jag inte riktigt det här med HTPC. Vad är det egentligen man har på den? Och varför räcker inte en mediaspelare som Apple TV t.ex?

Vad har man en HTPC till?

HTPC = Home Theatre Personal Computer = En hemdator med bra prestanda och rätt programvara

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Apple-TV suger och är extremt låst, du kan fan inte göra ett skit på den. Jag har fått både boxee och apple-tv och aldrig använt för de är tamefan helt jävla värdelösa.

med en htpc kan du ladda ned film, subtitles, få alla format att fungera osv, du kan surfa osv om du ska kolla upp nåt, eller dra på spotify om det är fest eller göra vad fan du vill. Du kan spela spel, partygames eller spela spel tsms med handkontroller. ALLT FUNKAR

Vad kan du göra på en apple-tv? Kolla på netflix, youtube och i princip inget mer. Jo, du kan kolla på film naturligtvis, men bara om du i förväg laddat ned den på en dator, sen fört över till din iphone, då kan du streama skiten med skitkass bild anpassad för en mobilskärm. Säkert stereo-ljud också.

En htpc är en vanlig dator, du kan såklart se netflix och streama film.

ok jag förstår din poäng Blir nog att man kanske ska fundera på en HTPC. Men vad kommer dom hamna på i pris? Jag menar jag ska köpa en ny tv snart för 6000 ~. Vill inte att det ska bli för dyrt allt som allt. Eller måste man bygga HTPcs själv? Jag är inte så jätte bra på att bygga datorer precis.

Och en fråga till; hur styr man sin HTPC? Via fjärrkontrol eller har man liksom en mus och tangentbord vid sin tv? Känns ju rätt krångligt o ha det framme hela tiden. Tänker när det kommer folk o så, så tar dom ju plats på tv bordet Eller hur gör ni ?

Skrivet av Uslingen:

HTPC = Home Theatre Personal Computer = En hemdator med bra prestanda och rätt programvara

Ok ok tack

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Logitech K400, kombinerat tangentbord och styrplatta, funkar kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok så du skulle rekommendera att man hellre köper en HTPC än en mediaspelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och nej, jag har köpt en Google Nexus player som jag typ testar för att se om den duger att ersätta min HTPC eller inte just nu, så för mig är det båda ja och nej.

HTPC är ju mkt dyrare än en mediaspelare, särskilt om man vill ha den tyst. Då får man kyla den helt passivt. Man kanske behöver ett passivt nätagg, kylfläns som klarar av att kyla CPU utan fläkt, men samtidigt har nog med grafikkraft under huven för att klara 4K, 3D osv (om man inte köper ettgrafikkort som kyls passivt med). Och sist men inte minst ett chassi som klarar av att hålla koponenterna kalla utan en fläkt.

Sen kanske man vill ha en fjärrkontroll också osv. så kostanaden kan snabbt rusa iväg.

Alla har olika behov.

Sånt som en mediaspelare inte ofta klarar som jag har behov är:

Fotbollsstreams på nätet, det krävs oftast Silverlight, Adobe Flash player eller en speciell spelare/plugin som inte finns till apple eller android om man vill se på de mer udda matcherna.

4K material, det är bara nya kinesiska mediaspelare som har musklerna att klara 4K material.

4K 3D, ännu större problem än ovan.

En youtube app som är lika bra som om man surfar till den via sin dator. Det är svårt att kommentera, likea eller snabbt söka på den som tex. finns tillgänglig för Nexus Player.

App beroende: Inget beroende till om en app stöder surround/dolby, upplösningar eller

osv. osv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja och nej, jag har köpt en Google Nexus player som jag typ testar för att se om den duger att ersätta min HTPC eller inte just nu, så för mig är det båda ja och nej.

HTPC är ju mkt dyrare än en mediaspelare, särskilt om man vill ha den tyst. Då får man kyla den helt passivt. Man kanske behöver ett passivt nätagg, kylfläns som klarar av att kyla CPU utan fläkt, men samtidigt har nog med grafikkraft under huven för att klara 4K, 3D osv (om man inte köper ettgrafikkort som kyls passivt med). Och sist men inte minst ett chassi som klarar av att hålla koponenterna kalla utan en fläkt.

Sen kanske man vill ha en fjärrkontroll också osv. så kostanaden kan snabbt rusa iväg.

Alla har olika behov.

Sånt som en mediaspelare inte ofta klarar som jag har behov är:

Fotbollsstreams på nätet, det krävs oftast Silverlight, Adobe Flash player eller en speciell spelare/plugin som inte finns till apple eller android om man vill se på de mer udda matcherna.

4K material, det är bara nya kinesiska mediaspelare som har musklerna att klara 4K material.

4K 3D, ännu större problem än ovan.

En youtube app som är lika bra som om man surfar till den via sin dator. Det är svårt att kommentera, likea eller snabbt söka på den som tex. finns tillgänglig för Nexus Player.

App beroende: Inget beroende till om en app stöder surround/dolby, upplösningar eller

osv. osv.

Ok tack för infon Men hur mycket kan det kosta för en HTPC? Alltså i runda slängor?
Angående 4k material. Jag kommer itne köpa en 4k upplösnings tv. Alltså det är väl inte så vanligt än? Dom är väl jättedyra? Vanligt är väl 1920x1080.
Men det är sant det där med streams vore ju nice o ha på tvn tex. Men jag kommer nog mest kolla vanlig tv/serier/ filmer. Det är väl ändå mer värt att ha en HTPC för det? Alltså filmer/serier? och surf e ju aldrig dumt.

Men samtidigt som du säger så är mediaspelare billigare fast begränsade. Svårt val.

Men jag vill gärna veta vad en HTPC kan kosta ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack för infon Men hur mycket kan det kosta för en HTPC? Alltså i runda slängor?
Angående 4k material. Jag kommer itne köpa en 4k upplösnings tv. Alltså det är väl inte så vanligt än? Dom är väl jättedyra? Vanligt är väl 1920x1080.
Men det är sant det där med streams vore ju nice o ha på tvn tex. Men jag kommer nog mest kolla vanlig tv/serier/ filmer. Det är väl ändå mer värt att ha en HTPC för det? Alltså filmer/serier? och surf e ju aldrig dumt.

Men samtidigt som du säger så är mediaspelare billigare fast begränsade. Svårt val.

Men jag vill gärna veta vad en HTPC kan kosta ca.

Enkel HTPC runt 4000kr, beroende på val av delar och chassi.

Skulle du ha planer att skaffa 4k, så tänk på att du behöver riktigt HDMI 2.0 stöd (fuskas rätt friskt nu) och HDCP 2,2 (som slarvas med också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Enkel HTPC runt 4000kr, beroende på val av delar och chassi.

Skulle du ha planer att skaffa 4k, så tänk på att du behöver riktigt HDMI 2.0 stöd (fuskas rätt friskt nu) och HDCP 2,2 (som slarvas med också).

Jag skulle avvakta med att satsa på 4k för närvarande, HDMI 2.0 är väl ganska spikat nu, men däremot HDCP 2.2 är det lite sisådär med...

Se till att skaffa ett moderkort där du åtminstone kan montera ett diskret grafikkort senare, när alla standarder är satta och riktig hårdvaruaccelerering av de nya videoformaten är implementerad.

Permalänk
Medlem

Ok, jag har inte råd med det just nu men kanske i framtiden. Blir nog en mediaspelare för tillfället och sen kanske man köper en HTPC när man har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag skulle avvakta med att satsa på 4k för närvarande, HDMI 2.0 är väl ganska spikat nu, men däremot HDCP 2.2 är det lite sisådär med...

Se till att skaffa ett moderkort där du åtminstone kan montera ett diskret grafikkort senare, när alla standarder är satta och riktig hårdvaruaccelerering av de nya videoformaten är implementerad.

Onkyos recever klarar bara samma hastighet som HDMI 1,4 , trots det står 2,0. HTCP 2,2 har i alla fall varit en spikad standard sen 2013 om jag inte har fel Men är ju smarta nog att ta en standard som tvingar folk att uppgradera en gång till vid köp av 4k tv

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar