HDMI-förlängare, bra eller skit? Chromecast alternativ?

Permalänk
Medlem

HDMI-förlängare, bra eller skit? Chromecast alternativ?

Hej!

Har en 15meters hdmi-kabel mellan dator och tv. Kollar på film, sport osv genom datorn.
Vill flytta mitt skrivbord till andra sidan rummet och kabeln är då för kort.
Så jag undrar om en sådan här är bra, eller "tappar" bilen i kvalité nåt märkbart? :
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/181007-deltaco_h...

Har tänkt sätta en 5meters kabel på andra sidan förstärkaren.

Ett alternativ är google chromecast kanske!?!?! Kollar rätt mycket på sport på viaplay och har tyckt att min (andra dator) laptop laggar när man spelar upp, hur bra är chromecast? Tänker mest på att min laptop förmodligen är för slö eller nåt för att streama via internet.

Tack på förhand, Johan

Permalänk

En Chromecast streamar själv, det enda du gör med dator/mobiltelefon är att säga till den vilken stream den ska hämta.

Dock måste de som har tjänsten fixa lite för att det ska vara kompatibelt med Chromecast, så kolla att den stödjer det du vill använda.

Använder min hela tiden till youtube, twitch, svtplay, netflix. Med ett chrome plugin kan du streama film filer från datorn, ganska smidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Du tappar ingenting med HDMI-förlängaren, förutsatt att de stödjer den HDMI-standard du avser att använda.

Det fina med digitalöverföring är att det antingen fungerar, eller så gör det inte det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

En Chromecast streamar själv, det enda du gör med dator/mobiltelefon är att säga till den vilken stream den ska hämta.

Dock måste de som har tjänsten fixa lite för att det ska vara kompatibelt med Chromecast, så kolla att den stödjer det du vill använda.

Använder min hela tiden till youtube, twitch, svtplay, netflix. Med ett chrome plugin kan du streama film filer från datorn, ganska smidigt.

Okej och du upplever inget lagg eller typ fördröjningar?

Permalänk
Skrivet av Jockis:

Okej och du upplever inget lagg eller typ fördröjningar?

Det är fördröjningar, men det spelar ju ingen som helst roll eftersom ljudet och bilden ändå är synkade. Streamar jag en film-fil från datorn så spelar ju datorn inte upp någonting utan skickar allt till chromecasten, så då spelar ju delay ingen roll.

Det enda som stör med fördröjningar är om du t ex castar en flik i chrome till tvn. Du skulle t ex inte kunna använda den för att få en trådlös skärm att surfa på, eftersom delayen är så pass lång att man skulle bli galen.

Men med t ex netflix så kan jag använda telefonen som "fjärrkontroll" till chromcasten i tvn. Eller datorn om man skulle vilja. Videospelare i webläsaren som stödjer chromecast får en liten knapp i kontrollen, bara att klicka på den, välja din chromecast också börjar den spela i tvn direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Tror standarden egentligen bara stödjer upp till 10m. men man lär märka om det funkar. Med bra kablar tex supra kan man nog komma upp i 12 kanske 15m med bra grejer. min 10m biltema funka inte från digitalboxen till projjen men funkar med cromecast till receivern.
En repeater lär nog funka bra och verkar vara en billig lösning. Självklart skaffar du en cromecast oxå. Film från datorn (kör själv dock från boxee box) då jag inte fått det att funka som jag vill med cromecast och nedladdad film men den är grym till youtube och netflix mm

Permalänk
Skrivet av PiZZaMaN:

Tror standarden egentligen bara stödjer upp till 10m. men man lär märka om det funkar. Med bra kablar tex supra kan man nog komma upp i 12 kanske 15m med bra grejer. min 10m biltema funka inte från digitalboxen till projjen men funkar med cromecast till receivern.
En repeater lär nog funka bra och verkar vara en billig lösning. Självklart skaffar du en cromecast oxå. Film från datorn (kör själv dock från boxee box) då jag inte fått det att funka som jag vill med cromecast och nedladdad film men den är grym till youtube och netflix mm

https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-goo...

Har funkat bra för mig! Bara öppna appen, ladda in fil och starta, stödjer subtitles också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Det är fördröjningar, men det spelar ju ingen som helst roll eftersom ljudet och bilden ändå är synkade. Streamar jag en film-fil från datorn så spelar ju datorn inte upp någonting utan skickar allt till chromecasten, så då spelar ju delay ingen roll.

Det enda som stör med fördröjningar är om du t ex castar en flik i chrome till tvn. Du skulle t ex inte kunna använda den för att få en trådlös skärm att surfa på, eftersom delayen är så pass lång att man skulle bli galen.

Men med t ex netflix så kan jag använda telefonen som "fjärrkontroll" till chromcasten i tvn. Eller datorn om man skulle vilja. Videospelare i webläsaren som stödjer chromecast får en liten knapp i kontrollen, bara att klicka på den, välja din chromecast också börjar den spela i tvn direkt.

Låter kanongött!

Klarar chromecasten en 1080p-rulle utan lagg? Alltså inte via typ netflix utan en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Låter kanongött!

Klarar chromecasten en 1080p-rulle utan lagg? Alltså inte via typ netflix utan en fil.

Ja, funkar utmärkt. Det skulle då vara din hårdvara som sätter stopp och inte Chromecasten, men det ska nog inte vara några problem med 1080p bluray rips på 10-20 GB.
Däremot verkar den inte gilla 60 FPS rullar. Kan dock vara min egna hårdvara och mjukvara, men de tar ju lite mer kraft att köra 60 FPS, vanlig film är ju i 24 fps.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch