Google Chromecast hittar inte nätverk

Permalänk
Medlem

Google Chromecast hittar inte nätverk

Tjena!

Försöker få min Google Chromecast att fungera och har stött på problem. När jag försöker konfiguera chromecasten genom min macbook pro så hittar den inte mitt nätverk. Försöker även slå in nätverket manuellt men det skiter sig också. Har startat om routern flera gånger och kör 2,4 GHz men det hjälper inte heller. Har en Asus RT-N56U.

Hjälp uppskattas!

Permalänk

Jag hade liknande problem med chromecasten, har samma router som dig. Jag hittade min chromecast ibland, men helt plötsligt så hittar den inget. Pga detta har jag sålt min chromecast, blir bara irriterad av att det inte funkar.

Visa signatur

chrille77

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilleee:

Jag hade liknande problem med chromecasten, har samma router som dig. Jag hittade min chromecast ibland, men helt plötsligt så hittar den inget. Pga detta har jag sålt min chromecast, blir bara irriterad av att det inte funkar.

Tråkigt att höra, verkar som att en del har problem med detta. Får hoppas att det finns någon lösning.

Permalänk
Medlem

Testa att byta kanal på ditt Wifi, Chromecast är inte helt förtjust i kanalerna 12-13-14 om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Testa att byta kanal på ditt Wifi, Chromecast är inte helt förtjust i kanalerna 12-13-14 om jag inte minns helt fel.

Har testat detta, tyvärr utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDD123:

Har testat detta, tyvärr utan resultat.

Har du lyckats lösa problemet?
Installerade chromecast igår och det är minst sagt vingligt i uppkopplingen.
Har iPad Air och iPhone 5 samt en Asus 56.
Ena stunden har man kontakt med CC och i nästa så är den borta, mycket ostabilt alltså.
Försöker nu hitta en lösning...
Startat om allting utom routern flera ggr.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Chromecast och för mig är problemet att när jag väl ska börja streama från tex netflix så kommer den inte upp som alternativ, måste då antingen starta om min surfplatta och i vissa fall reseta CC.
När jag väl hittat den och börjat streama så är de inga problem alls med uppkopplingen för mig. Men det är lite smått irriterande att det ska strula när man väl vill få igång den fort ibland..
Men antar att man kan leva med det!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Hade även jag samma problem med samma router. Problemet har jag för mig löste sig när jag satte olika SSID på 2,4 och 5GHz.

Det eller om det var ren tur... Fungerar gör det dock!

Permalänk
Medlem

Se till att använda förlängaren då det är otroligt dålig mottagning annars. Min CC funkar inte alls utan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0gberg:

Hade även jag samma problem med samma router. Problemet har jag för mig löste sig när jag satte olika SSID på 2,4 och 5GHz.

Det eller om det var ren tur... Fungerar gör det dock!

Detta gjorde jag också, har aldrig haft några problem alls.

Skrivet av ozo64:

Se till att använda förlängaren då det är otroligt dålig mottagning annars. Min CC funkar inte alls utan den.

Detta gör jag också redan, och jag har ju som sagt inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag har också en Chromecast och för mig är problemet att när jag väl ska börja streama från tex netflix så kommer den inte upp som alternativ, måste då antingen starta om min surfplatta och i vissa fall reseta CC.
När jag väl hittat den och börjat streama så är de inga problem alls med uppkopplingen för mig. Men det är lite smått irriterande att det ska strula när man väl vill få igång den fort ibland..
Men antar att man kan leva med det!

Samma sak för mig, ibland syns den inte alls men så kollar man i ett annat program så finns den där. En omstart av CC eller slå av och sätta på wifi på surfplattan brukar fungera för mig. Min router står 1m bredvid så inget fel på mottagningen iaf. Tycker det blivit bättre de senaste veckorna dock.
En annan sak som jag tror skulle hjälpa är att koppla CC till usb på tv så den alltid slås av och på, det verkar fungera bättre då. Min tv har usb men tydligen för dålig kräm i den så CC fungerar inte utan måste ha en extern strömförsörjning vilket betyder att den alltid är på.

Skrivet av H0gberg:

Hade även jag samma problem med samma router. Problemet har jag för mig löste sig när jag satte olika SSID på 2,4 och 5GHz.

Det eller om det var ren tur... Fungerar gör det dock!

Skrivet av ozo64:

Se till att använda förlängaren då det är otroligt dålig mottagning annars. Min CC funkar inte alls utan den.

Hade ni 2 samma problem som jag och wzaa har eller som TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Hade ni 2 samma problem som jag och wzaa har eller som TS?

Har nog haft en släng av båda problemen.

Ditt problem, som jag får ibland fortfarande, avhjälper jag genom att gå in i YouTube-appen (där dyker cast-ikonen alltid upp har jag märkt) och startar den casten för att sedan gå in i appen jag ville casta och då dyker knappen upp även där. Underligt men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Chromecast har tyvärr en hel del nätverksstrul.
Min fungerar bra de första 10-15 min, sen går det varken att ansluta med vare sig iphone,ipad, eller med Google chrome på stationära datorn.
Startar man om chromecasten, så går det att nå den igen.
Routern i mitt fall är en pfsense dator, med en Linksys lapac1750 ap.