Verktyg Visningsval
2012-02-28, 09:27   #421

daolo

Medlem

daolos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nafs Visa inlägg
Det där borde väl fungera bra, om det inte är riktigt processortunga grejer du ska hålla på med då. Det är ju en fykärning propp så så länge programmen du använder kan köra flertrådigt så klarar nog den det mesta...

Angående 24p så kvittar det vad man väljer egentligen, det är bara en fråga om hur nära man kan komma...

Let's set this straight - No one can do 24p consistently well
Har du någon input om att spela upp avchd-filer, i detta fall .mts som är inspelade med min hd-videokamera? Jag har ingen aning...!

Och, om man skickar ljudet digitalt till hemmabioförstärkaren från ett on-boardljudkort, går man då fri från den typen av störningar som man kan ha på onboardljudkort när man skickar analogt till datorhögtalare? (Att man t.ex. hör hårddiskljud i högtalarna osv.)

Edit: Har färdigställt en Intel-lista:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2101710&view=m

Senast redigerad av daolo 2012-02-28 klockan 11:25.
i5 750@4.2 GHz, Antec Kuhler 620, Asrock P55 Extreme, 8 GB Corsair XMS3, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, 2xGigabyte GTX 670 OC (Windforce 3x) i SLI, Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer, Samsung S27A850T, Nec DVD-R ND3520, Seasonic X-1050, Antec P280. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb
daolo är inte uppkopplad
2012-02-28, 12:06   #422

nafs

Medlem

nafss avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jan 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kAELLBOM Visa inlägg
Ja precis, håller med. Ska man gå lägre än så, så känns det knappt lönt att köpa en ny. Men denna setup borde väl klara av filmtittande och allt det där utan problem? Och alla delar och så bör väl passa? Tänkte så det inte blir att man sitter där och inte får plats med nätagg/hårddisk på grund av chassistorleken eller liknande, haha.

Förklarade situationen för honom i alla fall, så det får han väl förhålla sig till helt enkelt. Duger det inte får han leta begagnat.
Apropå begagnat... HTPC | AMD A8 3870 | Asus F1A75-I | ATI

Nästan så att jag blev sugen på den själv!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av daolo Visa inlägg
Har du någon input om att spela upp avchd-filer, i detta fall .mts som är inspelade med min hd-videokamera? Jag har ingen aning...!
Jag har en Panasonic-kamera som ger .mts-filmer och det är inga problem alls att spela upp med min setup. Har för mig att jag hade problem med ljudet från dom i vissa program. Men det är det som är det sköna med en HTPC med Windows - det finns alltid en lösning på problemen! Kan kolla om XBMC fixar dessa filer om du vill?

Citat:
Och, om man skickar ljudet digitalt till hemmabioförstärkaren från ett on-boardljudkort, går man då fri från den typen av störningar som man kan ha på onboardljudkort när man skickar analogt till datorhögtalare? (Att man t.ex. hör hårddiskljud i högtalarna osv.)
Nope, inga störningar där inte! Dessa störnignar kommer ju i det analoga snittet mellan dator och skärm/högtalare. Det digitala ligger ju före detta och påverkas inte!
Citat:
Edit: Har färdigställt en Intel-lista:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2101710&view=m
Väldigt överdimensionerad PSU i det chassit för din setup som kanske kommer maxa runt 100W, om du inte planerar att stoppa i ett värstinggrafikkort som drar 400W i framtiden då förstås. Men chassit är snyggt.

Silverstone rekommenderar självklart sin egen CPU-kylare NT06-E till Sugo.

Du kan spara nästan en lusentapp genom att ta ett billigare moderkort + Pentium G630T istället och få i princip samma prestanda.

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)
nafs är inte uppkopplad
2012-02-28, 12:21   #423

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George Visa inlägg
Vet inte om denna redan är länkad men X-bit har testat en hel hög olika Prollar med integrerad grafik.
Liano A4-A6-A8 och Intel i3 m HD2000-HD3000.
Mycket intressant läsning.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...l-core-i3.html
Detta hade jag missat, ett bra test som visar styrkorna med de olika setuperna.

Intel - bra på CPU-kritiska operationer
AMD - bra på grafikkrävande applikationer

Inga nyheter egentligen men dock en bra sammanställning.

Skulle varit intressant dock ifall de hade haft med med en setup med Intel Pentium Gxxx + separat GPU i klass med AMD's integrerade i pris och prestanda fast nu var det ju ett test av just CPU+integrerad grafik...

Senast redigerad av nafs 2012-02-28 klockan 12:37.

HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)
nafs är inte uppkopplad
2012-02-28, 14:58   #424

daolo

Medlem

daolos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2004

Citat:
Jag har en Panasonic-kamera som ger .mts-filmer och det är inga problem alls att spela upp med min setup. Har för mig att jag hade problem med ljudet från dom i vissa program. Men det är det som är det sköna med en HTPC med Windows - det finns alltid en lösning på problemen! Kan kolla om XBMC fixar dessa filer om du vill?

Nope, inga störningar där inte! Dessa störnignar kommer ju i det analoga snittet mellan dator och skärm/högtalare. Det digitala ligger ju före detta och påverkas inte!

Väldigt överdimensionerad PSU i det chassit för din setup som kanske kommer maxa runt 100W, om du inte planerar att stoppa i ett värstinggrafikkort som drar 400W i framtiden då förstås. Men chassit är snyggt.

Silverstone rekommenderar självklart sin egen CPU-kylare NT06-E till Sugo.

Du kan spara nästan en lusentapp genom att ta ett billigare moderkort + Pentium G630T istället och få i princip samma prestanda.
Det låter bra angående .mts-filer och ljudet!

Jag vet att nätagget är väldigt överdimensionerat... Det enda jag vill åt är lådan! Jag har inte hittat något bättre chassi som har frontportar, är relativt litet, och rymmer ett "fullhöjds"grafikkort...

Moderkortet har ändå en del lulllull som jag gillar, men processorn ska jag ta mig en närmare titt på...!

Hoppas bara att jag kan få en någorlunda tyst lösning.
i5 750@4.2 GHz, Antec Kuhler 620, Asrock P55 Extreme, 8 GB Corsair XMS3, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, 2xGigabyte GTX 670 OC (Windforce 3x) i SLI, Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer, Samsung S27A850T, Nec DVD-R ND3520, Seasonic X-1050, Antec P280. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb
daolo är inte uppkopplad
2012-02-28, 15:27   #425

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av daolo Visa inlägg
Jag vet att nätagget är väldigt överdimensionerat... Det enda jag vill åt är lådan! Jag har inte hittat något bättre chassi som har frontportar, är relativt litet, och rymmer ett "fullhöjds"grafikkort...
SG06 och SG05 har väl oxo portar på framsidan?

Citat:
Hoppas bara att jag kan få en någorlunda tyst lösning.
Kör du på en T-propp (dvs TDP=35W) plus passivt grafikkort så kommer det vara nätagget som låter mest.

nafs är inte uppkopplad
2012-02-29, 19:01   #426

viktor2k

Medlem

Registrerad: feb 2012

Första HTPC

Hej!
Har läst lite i denna tråden och försökt bilda mig en uppfattning om de här med HTPC =)
Har liknande behov som många nämnt tidigare! 1080p, streama, spotify! Har plockat ihop något som jag tycker verkar vettigt! Hade uppskattat om nån kunde kolla på det och tycka till innan jag beställer, jag kanske är helt ute o cyklar Angående valet av chassi tyckte jag de va snyggt, och har inte tänkt ha bluray-spelare i ändå, och om jag ändrar mig får jag skylla mig själv o köpa en extern
Funkar det nått vidare att köra över det trådlösa nätverket?

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?m...ListId=1054372

Intel® Core i3-2100 Processor
ASUS P8H67-I Deluxe B3, Socket-1155
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Seagate Barracuda® 2TB
Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS

*Edit: Min länk till komplett ville inte funka :S
Kalaset går på 5.500kr vilket är helt ok!

Tacksam för alla råd och kommentarer =)

//Viktor

Senast redigerad av viktor2k 2012-02-29 klockan 19:08.
viktor2k är inte uppkopplad
2012-02-29, 20:50   #427

delve

Medlem

Registrerad: jan 2012

Är på jakt efter ett grafikort till min "htpc"
dom kraven jag jag har är:
HD Ljud, 3D Bluray (HDMI 1.4), DXVA, fungerade 24p(?) kan även tillägga att jag spelar upp mycke AVC .m2ts rullar..

Geforce eller Radeon?

Storlek har ingen betydelse, spel spelas inte på den här burken

Kör i5 2500k just nu som får köra grafik också, och tycker inte riktigt de håller måttet.
Vad rekommenderar ni?

Tack på förhan
delve är inte uppkopplad
2012-02-29, 21:25   #428

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av viktor2k Visa inlägg
Hej!
Har läst lite i denna tråden och försökt bilda mig en uppfattning om de här med HTPC =)
Har liknande behov som många nämnt tidigare! 1080p, streama, spotify! Har plockat ihop något som jag tycker verkar vettigt! Hade uppskattat om nån kunde kolla på det och tycka till innan jag beställer, jag kanske är helt ute o cyklar Angående valet av chassi tyckte jag de va snyggt, och har inte tänkt ha bluray-spelare i ändå, och om jag ändrar mig får jag skylla mig själv o köpa en extern
Funkar det nått vidare att köra över det trådlösa nätverket?

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?m...ListId=1054372

Intel® Core i3-2100 Processor
ASUS P8H67-I Deluxe B3, Socket-1155
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Seagate Barracuda® 2TB
Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS

*Edit: Min länk till komplett ville inte funka :S
Kalaset går på 5.500kr vilket är helt ok!

Tacksam för alla råd och kommentarer =)

//Viktor
Det enda jag kan tycka till om är valet av processor, vill du att det ska vara tyst så välj en T-variant. Och för HTPC-bruk räcker en Pentium G630T fullt tillräckligt. Prova den integrerade grafiken först och komplettera med ett separat om du inte tycker det duger.

Att köra via det trådlösa beror ju helt på vad du får för hastighet via det...

RAM-minne?
PSU? eller ingår det kanske i det chassit....

Citat:
Ursprungligen inskrivet av delve Visa inlägg
Är på jakt efter ett grafikort till min "htpc"
dom kraven jag jag har är:
HD Ljud, 3D Bluray (HDMI 1.4), DXVA, fungerade 24p(?) kan även tillägga att jag spelar upp mycke AVC .m2ts rullar..

Geforce eller Radeon?

Storlek har ingen betydelse, spel spelas inte på den här burken

Kör i5 2500k just nu som får köra grafik också, och tycker inte riktigt de håller måttet.
Vad rekommenderar ni?

Tack på förhan
I mångt och mycket en smaksak...

Du kanske ska vänta in de kommande budgetkorten som kommer från båda lägren?

nafs är inte uppkopplad
2012-02-29, 21:32   #429

jake

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: sep 2002

Hej,

Är på jakt efter en htpc/nas som lever upp till mina krav för en så låg peng som möjligt. Det var något år sedan jag plockade ihop en burk sist så har väl inte helt hängt med i utvecklingen, men det har ju ni

Krav:
- Strömsnål
- Klara full hd 1080
- Billig
- Plats för minst 3-4 hårddiskar, dock tänkte jag börja med 1 TB och senare införskaffa fler vid behov

Förutsättningar:
Då den kommer stå i en garderob på andra sidan väggen från vardagsrummet så finns inga krav på utseende eller storlek. Ljudkraven är också något sänkta, behöver inte vara knäpptyst men vill inte ha någon skördetröska heller.
Efter att ha kikat runt har jag fastnat för XBMC som mjukvara och då jag är lite mjäkig föredrar jag windows framför linux.
Den ska spela 1080 utan problem, lite streaming från play-kanaler samt spotify, inge wifi, inga tv-kort eller andra konstigheter.

Jag har kikat på:
Asus e45m1-m pro
Seagate Barracuda st1000dm003 64mb 1tb
Corsair XMS3 ddr3 1333mhz cl9
Morex Cubid 6600 250w
Allt till en nätt summa av 2888kr

Så, hur skulle ni göra?

Senast redigerad av jake 2012-02-29 klockan 21:33. Anledning: Nätverksanslutning
jake är inte uppkopplad
2012-02-29, 22:58   #430

DJHogi

Medlem

Registrerad: apr 2005

Jag fundrar på att skaffa en HTPC som är strömsnål men någorlunda pigg och som kan spela upp 1080p-film i XBMC. Använder idag en bärbar för ändåamålet som har en AMD E-350 APU och den klarar väl det mesta jag kan längt åt den, men vill slippa flytta och koppla in laddare med mera. Har ett gäng förslag på byggen samt en färdigbyggd variant.

Kan tillägga att den kommer stå i ett stängt skåp så vill inte ha för stor värmeutveckling helst då jag helst inte vill modda själva skåpet med fläktinblås ect.

Här kommer de alternativen jag överväger:

En färdigbyggd variant från Fujutsu som fått bra kritik det lilla jag sett. Verkar gå tyst, men vet inte hur det är med att klara att spela HD-material på den. Beräkningskraften är det nog inget fel på iaf då CPU'n är relativt vass.

http://cdon.se/hemelektronik/htpc_fu...rc900-17684342

Här är ett Intelbygge som nog ska vara dugligt. Vill inte ha något separat grafikkort utan liten och smidig låda är tanken.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=975441&view=m

En liknande uppsättning som jag kör idag, men är inte hundra på om jag vill köra på E-350 igen då den kan vara lite seg i vissa avseenden även om det ändå klarar det mesta.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2100663&view=m

Kan tillägga att jag även funderat på ett bygge med Llano, men har högre TDP. Här är det bygget:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2100775&view=m

Gällande chassi-valet så är jag delad. Vill inte lägga ut massor av pengar på just det och även om jag får en nätdel som väsnas lite så vet jag itne hur mycket jag kommer störas av det då den kommer stå i ett skåp med en trädörr i vilket fall. Såklart får det trotsallt vara välbygg och se representablet ut, men detta är lita av ett budgetbygge och ser gärna att slutsumman landar runt 2000-2500:-

Hjälp mig tycka lite så kanske mina tankegångar klarnar! =)
DJHogi är inte uppkopplad
2012-03-01, 10:30   #431

delve

Medlem

Citat:

I mångt och mycket en smaksak...

Du kanske ska vänta in de kommande budgetkorten som kommer från båda lägren?
Jo, de hade man kunna göra.. Dock när kommer dom?
delve är inte uppkopplad
2012-03-01, 12:24   #432

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av delve Visa inlägg
Jo, de hade man kunna göra.. Dock när kommer dom?
Vilket år som helst nu...

Fast egentligen så kommer det väl inte bli någon större skillnad rent bildmässigt på en HTPC. Det man kommer vinna är ju lite lägre energiförbrukning då de går ner i storlek på kislet. Jag antar kallt att de inte har löst problemet med 23,976Hz, helt ogrundat.

Men korten borde ju inte vara många månader bort, AMD har ju "bara" budgetkorten kvar nu att releasa på 7xxx-serien medans det kanske är mer osäkert angående Nvidias.
Men skulle jag sitta i samma båt och fundera på ett nytt kort skulle jag överväga att vänta ett litet tag.

Faktiskt så sitter jag och funderar på att byta mitt grafikkort till ett med HDMI1.4-utgång då mitt inte har det och jag numera har en 3D-TV - men jag är inte så känslig för 24p-problemet (lider inte av det alls på nuvarnade setup) så för mig duger det med de kort som finns på marknaden idag.

nafs är inte uppkopplad
2012-03-01, 13:09   #433

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DJHogi Visa inlägg
Jag fundrar på att skaffa en HTPC som är strömsnål men någorlunda pigg och som kan spela upp 1080p-film i XBMC. Använder idag en bärbar för ändåamålet som har en AMD E-350 APU och den klarar väl det mesta jag kan längt åt den, men vill slippa flytta och koppla in laddare med mera. Har ett gäng förslag på byggen samt en färdigbyggd variant.

Kan tillägga att den kommer stå i ett stängt skåp så vill inte ha för stor värmeutveckling helst då jag helst inte vill modda själva skåpet med fläktinblås ect.

Här kommer de alternativen jag överväger:

En färdigbyggd variant från Fujutsu som fått bra kritik det lilla jag sett. Verkar gå tyst, men vet inte hur det är med att klara att spela HD-material på den. Beräkningskraften är det nog inget fel på iaf då CPU'n är relativt vass.

http://cdon.se/hemelektronik/htpc_fu...rc900-17684342
Inget större fel på den burken, rätt smutt faktiskt.
Den enda lilla nackdelen kan ju vara om man inte gillar den integrerade grafiken så är man ändå låst till den och att det är en DVD-brännare och inte en BluRay-läsare, vilket man kanske vill ha om den ska vara en fullfjädrad mediamaskin.
Trevligt med inkluderat operativ dessutom.

Citat:
Här är ett Intelbygge som nog ska vara dugligt. Vill inte ha något separat grafikkort utan liten och smidig låda är tanken.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=975441&view=m
Samma prestanda som första förslaget.
Fördelar är ju att du kan stoppa i ett separat grafikkort när du har ändrat dig, förutsatt att chassit stödjer det.
Du kan även välja att ha en BD samt även att uppgradera processorn i framtiden, dvs mer modulärt.
Nackdel jämfört med första förslagetär att om du skaffar både optisk läsare och operativ så blir det dyrare totalt.
Citat:

En liknande uppsättning som jag kör idag, men är inte hundra på om jag vill köra på E-350 igen då den kan vara lite seg i vissa avseenden även om det ändå klarar det mesta.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2100663&view=m
Energisnålt och fixar det mesta mediarelaterat. Fixar dock inte 3D om det skulle vara/bli intressant, det kan man visserligen lösa med ett separat grafikkort.
De andra paketen har vassare CPU:er.
Citat:
Kan tillägga att jag även funderat på ett bygge med Llano, men har högre TDP. Här är det bygget:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2100775&view=m
Jag skulle lagt till den få kronor som behövs för att få en A6 3500, bättre grafik och fler kärnor till samma TDP.
Mest bang for the buck jämfört med de andra, iallfall ur mediahänseende.

Citat:
Gällande chassi-valet så är jag delad. Vill inte lägga ut massor av pengar på just det och även om jag får en nätdel som väsnas lite så vet jag itne hur mycket jag kommer störas av det då den kommer stå i ett skåp med en trädörr i vilket fall. Såklart får det trotsallt vara välbygg och se representablet ut, men detta är lita av ett budgetbygge och ser gärna att slutsumman landar runt 2000-2500:-

Hjälp mig tycka lite så kanske mina tankegångar klarnar! =)
Hoppas något klarnade...

Ett tips är att välja ett chassi som du trivs med och som du kan leva med ett tag samt stoppa i ett grafikkort i framtiden - skönt att vara hyffsat uppgraderingsbar iallafall!

nafs är inte uppkopplad
2012-03-01, 13:20   #434

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jake Visa inlägg
Hej,

Är på jakt efter en htpc/nas som lever upp till mina krav för en så låg peng som möjligt. Det var något år sedan jag plockade ihop en burk sist så har väl inte helt hängt med i utvecklingen, men det har ju ni

Krav:
- Strömsnål
- Klara full hd 1080
- Billig
- Plats för minst 3-4 hårddiskar, dock tänkte jag börja med 1 TB och senare införskaffa fler vid behov

Förutsättningar:
Då den kommer stå i en garderob på andra sidan väggen från vardagsrummet så finns inga krav på utseende eller storlek. Ljudkraven är också något sänkta, behöver inte vara knäpptyst men vill inte ha någon skördetröska heller.
Efter att ha kikat runt har jag fastnat för XBMC som mjukvara och då jag är lite mjäkig föredrar jag windows framför linux.
Den ska spela 1080 utan problem, lite streaming från play-kanaler samt spotify, inge wifi, inga tv-kort eller andra konstigheter.

Jag har kikat på:
Asus e45m1-m pro
Seagate Barracuda st1000dm003 64mb 1tb
Corsair XMS3 ddr3 1333mhz cl9
Morex Cubid 6600 250w
Allt till en nätt summa av 2888kr

Så, hur skulle ni göra?
Du får en Llano-setup för nästan samma peng som E450-kortet, mer krut men lite mer energiförbrukning oxo.
Är du inte intresserad av 3D så skulle du lika gärna kunna köpa E350. Och vill du i framtiden få 3D-stöd så är det då bara stoppa i ett separat grafikkort.

Spelar det ingen större roll på hur chassit ser ut skulle du lika gärna kunna köpa ett miditower med inkluderad PSU och då inte bli beroende av mATX utan kunna gå på ett vanligt ATX-kort vilket kan bli billigare för vissa plattformar.

nafs är inte uppkopplad
2012-03-01, 14:00   #435

DJHogi

Medlem

Citat:

.....

Hoppas något klarnade...

Ett tips är att välja ett chassi som du trivs med och som du kan leva med ett tag samt stoppa i ett grafikkort i framtiden - skönt att vara hyffsat uppgraderingsbar iallafall!

Först av allt: Tack för dina svar nafs. Några saker klarnade!

Det som gör mig intresserad av Intel-paketet är ju att värmeutvecklingen kommer vara lägre tackvare 35W TDP, men skulle helst skippa ett grafikkort i HTPC'n. Det är ytterligare en komponent som kommer dra ström samt att bidra till högre värme - just med tanke på att bygget kommer stå i ett skåp som är 56*15*35 (bredd, höjd, djup). Men undrar om jag kommer lida så mycket av intels dåliga 24p-hantering. Så stor skillnad kan det väl inte vara tänker jag, samt att jag just nu inte ens har en TV som stödjer 24p, även om det nog inte är så långt ifrån ett byte till något vassare. Dock klarar chassit jag är inne på nu (http://www.in-win.com.tw/products_pc...9&model_id=207) en eventuell uppgradering i form av ett grafikkort om det nu skulle bli fallet.

Tror iaf att den färdigbyggda fijutsun går bort. Känns inte helt som en HTPC, mer som kontorsdator samt som du säger så kommer uppgraderingsmöjligheterna vara obefintliga.

Vill kunna surfa med datorn och visa bilder m.m. samt känna att den är rapp som min satationära som har en AMD P2 x4 955, men det är ju inga tunga saker och det är p.g.a detta som jag tror mig få mer kraft från alla paketen istället för E-350 (som jag som sagt har i min bärbara idag). Det fungerar oftast riktigt bra, men det märks att det är strömsnålt och insparat på CPU-kraft.

Llano-APU:erna är ju rätt intressanta då de verkar ge det bästa från två världar. Dock verkar strömförbrukningen vara något hög samta att TDP ligger en bit över både G630T och E-350. Tror datorn kommer stå igång rätt mycket och då känns det som en någorlunda viktig aspekt. Men sett ur avnändning och presatanda så är det ju solklara! Frågan är dock om det är värt att byta bort A4:ans processorhastighet mot A6:ans extra grafikstyrka. De lär ju ge samma värme då de har olika styrkor som kommer bidra till värmeutvecklingen. Har övervägt bägge två, men vet inte vilken som är bättre för mig egentligen.

Vad tror du om chassit förresten? Vill inte lägga något större krut på den delen, men det får gärna se acceptabelt ut samt ha en PSU-del inkluderad. Tanken är att jag så småning om kommer sätta in en bluray-spelar i chassit också.

Ha även tillgång till Win7 via skolan så OS är ingen utgift för mig vid bygget!

R
2012-03-01, 15:03   #436

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Först av allt: Tack för dina svar nafs. Några saker klarnade!

Det som gör mig intresserad av Intel-paketet är ju att värmeutvecklingen kommer vara lägre tackvare 35W TDP, men skulle helst skippa ett grafikkort i HTPC'n. Det är ytterligare en komponent som kommer dra ström samt att bidra till högre värme - just med tanke på att bygget kommer stå i ett skåp som är 56*15*35 (bredd, höjd, djup). Men undrar om jag kommer lida så mycket av intels dåliga 24p-hantering. Så stor skillnad kan det väl inte vara tänker jag, samt att jag just nu inte ens har en TV som stödjer 24p, även om det nog inte är så långt ifrån ett byte till något vassare. Dock klarar chassit jag är inne på nu (http://www.in-win.com.tw/products_pc...9&model_id=207) en eventuell uppgradering i form av ett grafikkort om det nu skulle bli fallet.

Tror iaf att den färdigbyggda fijutsun går bort. Känns inte helt som en HTPC, mer som kontorsdator samt som du säger så kommer uppgraderingsmöjligheterna vara obefintliga.

Vill kunna surfa med datorn och visa bilder m.m. samt känna att den är rapp som min satationära som har en AMD P2 x4 955, men det är ju inga tunga saker och det är p.g.a detta som jag tror mig få mer kraft från alla paketen istället för E-350 (som jag som sagt har i min bärbara idag). Det fungerar oftast riktigt bra, men det märks att det är strömsnålt och insparat på CPU-kraft.

Llano-APU:erna är ju rätt intressanta då de verkar ge det bästa från två världar. Dock verkar strömförbrukningen vara något hög samta att TDP ligger en bit över både G630T och E-350. Tror datorn kommer stå igång rätt mycket och då känns det som en någorlunda viktig aspekt. Men sett ur avnändning och presatanda så är det ju solklara! Frågan är dock om det är värt att byta bort A4:ans processorhastighet mot A6:ans extra grafikstyrka. De lär ju ge samma värme då de har olika styrkor som kommer bidra till värmeutvecklingen. Har övervägt bägge två, men vet inte vilken som är bättre för mig egentligen.

Vad tror du om chassit förresten? Vill inte lägga något större krut på den delen, men det får gärna se acceptabelt ut samt ha en PSU-del inkluderad. Tanken är att jag så småning om kommer sätta in en bluray-spelar i chassit också.

Ha även tillgång till Win7 via skolan så OS är ingen utgift för mig vid bygget!

R
Strömförbrukningen är ju inte så våldsam för tex A6 vid Idle och mediauppspelning så det ska man inte vara orolig för. Se gärna testet Processors with Integrated Graphics: AMD Fusion vs. Intel Core i3 and Intel Pentium.

Nu hade de ju varken med Intels T-varianter eller AMD's Ex50 i detta test, självklart så kommer de vara snålare frågan är hur mycket?

Det är nog inget fel på det chassit, ser ju rätt trevligt ut. Man får nog dock se över hur stor CPU-kylaren får vara när man stoppar i en BD-läsare, det var inte helt klart på deras hemsida.

En G630T kostar lika mycket som en A6 3500, det du vinner med Intel är bättre CPU-prestanda och lägre TDP medans med AMD så får du bättre grafikprestanda. Ska du få samma grafikprestanda med G630T så behöver du lägga till ett grafikkort och då landar du på samma TDP.

Svårt val...

Senast redigerad av nafs 2012-03-01 klockan 15:21.

nafs är inte uppkopplad
2012-03-01, 15:23   #437

DJHogi

Medlem

Dock visar inte Sweclockers test som jag just kollade på riktigt samma resultat:

http://www.sweclockers.com/recension...00/17#pagehead

Frågan är hur det kan vara så stor skillnad. Skiljer ju nästan 100% i viloläge mellan testen. Enligt Swclockers ligger A6:ans system på 39w och G620(utan T) på 36w mot din källas betydligt lägre siffror. Svårt att jämföra den andra tabellen för uppspelning av 1080p då sweclockers test istället har med 3DMark Vantage samt OCCT vilket är bra mycket mer belastande på systemet vad jag förstått.

Tack för uppmärksammandet gällande läsaren och fläkten. Känns dock som om det får bli ett problem att lösa dsagen jag införskaffar en bluray. Du råkar itne veta hur hög stock kylaren är för AMD? Vet iaf att Intel G630T har en mycket lägre variant än t.ex. den vanligt G630. (http://images.anandtech.com/reviews/...m/DSC_4210.jpg)

R
2012-03-01, 16:41   #438

delve

Medlem

Citat:
Vilket år som helst nu...

Fast egentligen så kommer det väl inte bli någon större skillnad rent bildmässigt på en HTPC. Det man kommer vinna är ju lite lägre energiförbrukning då de går ner i storlek på kislet. Jag antar kallt att de inte har löst problemet med 23,976Hz, helt ogrundat.

Men korten borde ju inte vara många månader bort, AMD har ju "bara" budgetkorten kvar nu att releasa på 7xxx-serien medans det kanske är mer osäkert angående Nvidias.
Men skulle jag sitta i samma båt och fundera på ett nytt kort skulle jag överväga att vänta ett litet tag.

Faktiskt så sitter jag och funderar på att byta mitt grafikkort till ett med HDMI1.4-utgång då mitt inte har det och jag numera har en 3D-TV - men jag är inte så känslig för 24p-problemet (lider inte av det alls på nuvarnade setup) så för mig duger det med de kort som finns på marknaden idag.
satt och snegla på ett "AMD Sapphire Radeon HD6850 " dock väldigt overkill till en htpc..
Hade även "full" h.264 avkodning, såg att vissa kort har "halv"
vet dock inte alls vad skillnaden är?

3D är fin fint o köra, allt har fungerat klockrent förutom den där senaste animerade pingvin filmen på 3D Laggade apa!

Ang 24p är heller egentligen inget jag har stört mig på, aldrig ens tänkt på det förän jag börja läsa om 24p, och nu märker man det mer och mer. är egentligen inget krav med hade som varit fint =)
delve är inte uppkopplad
2012-03-01, 21:09   #439

Robban_123

Medlem

Registrerad: feb 2012

"Apropå begagnat..." Woah 32cm hög låda! Ska inte HTPC vara små?!

Viktork, vid låg belastning är 2100 o 2100T likvärdiga men 2100 orkar mer och kostar mindre så den hade jag valt. Välj en fläkt som klarar 65W och reglera den med SpeedFan så den är tyst när man har låg belastning. Kinderägg, både tyst när det behövs o har kraft när det behövs.

Intel i3-plattform med AMD-grafik klår Llano på alla fronter.

Radeon är bättre än Geforce bland små grafikkort. Och de nya Radeon 7xxx är exakt samma som 6xxx för de små varianterna

DJHogi, Fujutsu i3-380M har CPU från 2010 har hänt en del sen dess

XBMC löser "24fps-problemet" genom att justera videons frame rate. Inte för att jag lider av det men lösning finns alltså.

Har nyss hittat en färdigbyggd & färdigkonfad HTPC . Har byggt min egen HTPC i fjol. Önskar i efterhand att jag hittat denna tidigare.. man kan ju bygga vidare på den om man vill. Även om jag vill pilla själv en del kunde jag då sluppit den stora tröskeln, kommit igång direkt. :-/
Robban_123 är inte uppkopplad
2012-03-02, 06:00   #440

t0tto

Medlem

Plats: Gävle

Registrerad: aug 2007

Slänga ett getöga? :)

Hej! Har nu efter mycket om och men bestämt mig för att bygga en HTPC/NAS, den ska stå vid tvn och kunna spela upp 1080p film genom XBMC och lite spotify, surf och så. Tänkte också använda den som backup station av min bärbara/stationära dator.

Plockade ihop ett litet paket, men är lite grön inom detta och skulle gärna (så som alla andra) vilja ha lite synpunkter på det hela om någon har tid och lust att hjälpa mig. Passar alla delar med varandra? Är det något jag bör tänka på, något som man kan göra annorlunda för att få ner pris (utan att tappa nämnvärt med kräm) osv. Tack på förhand

Konfigurationen: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2103385&view=m

Senast redigerad av t0tto 2012-03-02 klockan 06:25.
t0tto är inte uppkopplad
2012-03-02, 07:53   #441

DJHogi

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av t0tto Visa inlägg
Hej! Har nu efter mycket om och men bestämt mig för att bygga en HTPC/NAS, den ska stå vid tvn och kunna spela upp 1080p film genom XBMC och lite spotify, surf och så. Tänkte också använda den som backup station av min bärbara/stationära dator.

Plockade ihop ett litet paket, men är lite grön inom detta och skulle gärna (så som alla andra) vilja ha lite synpunkter på det hela om någon har tid och lust att hjälpa mig. Passar alla delar med varandra? Är det något jag bör tänka på, något som man kan göra annorlunda för att få ner pris (utan att tappa nämnvärt med kräm) osv. Tack på förhand

Konfigurationen: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2103385&view=m
Enda jag koan tänka mig är väl om du verkligen behöver en i5 CPU. För HTPC så bör en i3 räcka om du inte ska köra några tyngre program på den. Men som sagt, det är bara en tanke. Tänker själv nöja mig med 2 kärnor i min kommande HTPC iaf. I ditta fall spar du in över 500:- på att ta en i3 2100 eller liknande systermodell.

R
2012-03-02, 08:31   #442

t0tto

Medlem

Plats: Gävle

Registrerad: aug 2007

Citat:
Enda jag koan tänka mig är väl om du verkligen behöver en i5 CPU. För HTPC så bör en i3 räcka om du inte ska köra några tyngre program på den. Men som sagt, det är bara en tanke. Tänker själv nöja mig med 2 kärnor i min kommande HTPC iaf. I ditta fall spar du in över 500:- på att ta en i3 2100 eller liknande systermodell.

R
Hej. Tack för svaret :-) jo jag har funderat i samma banor jag med såhär i efterhand :-P jag tänkte om man kanske behöver lite mer kräm om man ska ha den som Backup osv. Alltså inte en ren HTPC.

Ursäkta mina nybörjar frågor här men hur funkar det med den inbyggda grafiken i processorn? Kopplar man bara in hdmin i vanliga hdmi uttaget och sen är det bara att tuta och köra? Förstår inte riktigt dessa nymodigheter ;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade lite i konfigurationen och bytte till i3 processor samt bytte till en billigare hårddisk

Senast redigerad av t0tto 2012-03-02 klockan 12:50.
t0tto är inte uppkopplad
2012-03-02, 09:28   #443

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Dock visar inte Sweclockers test som jag just kollade på riktigt samma resultat:

http://www.sweclockers.com/recension...00/17#pagehead

Frågan är hur det kan vara så stor skillnad. Skiljer ju nästan 100% i viloläge mellan testen. Enligt Swclockers ligger A6:ans system på 39w och G620(utan T) på 36w mot din källas betydligt lägre siffror. Svårt att jämföra den andra tabellen för uppspelning av 1080p då sweclockers test istället har med 3DMark Vantage samt OCCT vilket är bra mycket mer belastande på systemet vad jag förstått.

Tack för uppmärksammandet gällande läsaren och fläkten. Känns dock som om det får bli ett problem att lösa dsagen jag införskaffar en bluray. Du råkar itne veta hur hög stock kylaren är för AMD? Vet iaf att Intel G630T har en mycket lägre variant än t.ex. den vanligt G630. (http://images.anandtech.com/reviews/...m/DSC_4210.jpg)

R
Det beror väl på hur resterande system ser ut, men viloläget borde inte skilja så mycket akn man tycka. Men de relativa skillnaderna mellen de olika modellerna i de olika testerna borde ju vara rätt iallfall och då skiljer det ju inte mycket mellan AMD/Intel i viloläge samt i 1080p uppspelning vilket borde vara det intressanta för en HTPC. Däremot när man lastar ner systemen så drar det ju iväg, speciellt så är ju inte 100W TDP propparna från AMD speciellt energisnåla då...

Det jag ville ha sagt (tror jag...) är att man inte behöver vara rädd att AMD´s proppar drar jättemycket vid viloläge, det är bara om man lastar ner dom helt som det börjar dra iväg - och hur ofta gör man det i en HTPC?

Många stirrar sig blinda på TDP-siffran men den säger inte så mycket mer än vad man proppen behöver för kylning när den går som varmast. I viloläge så kan en propp med högt TDP dra lika lite som en med lågt TDP - skillnaden komemr som sagt när man lastar ner dom helt.

nafs är inte uppkopplad
2012-03-02, 17:30   #444

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av t0tto Visa inlägg
Hej. Tack för svaret :-) jo jag har funderat i samma banor jag med såhär i efterhand :-P jag tänkte om man kanske behöver lite mer kräm om man ska ha den som Backup osv. Alltså inte en ren HTPC.

Ursäkta mina nybörjar frågor här men hur funkar det med den inbyggda grafiken i processorn? Kopplar man bara in hdmin i vanliga hdmi uttaget och sen är det bara att tuta och köra? Förstår inte riktigt dessa nymodigheter ;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade lite i konfigurationen och bytte till i3 processor samt bytte till en billigare hårddisk
Vad menar du med backup? Ska du spela på den så är ju Amd Llano ett bättre val, men ska du köra processortunga saker så är du ju rätt ute!

Du behöver bara plugga in HDMI.n och köra, även med den integrerade grafiken. Förutsatt att du väljer ett moderkort som har HDMI-utgång...

nafs är inte uppkopplad
2012-03-02, 17:43   #445

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Robban_123 Visa inlägg
"Apropå begagnat..." Woah 32cm hög låda! Ska inte HTPC vara små?!
Det är väl en smaksak, men det finns ju klara fördelar med ett större chassi. Du behöver inte bry dig om att expansionskorten har lågprofil, du kan få bättre kylning och då en tystare burk samt så får du ju plats med mer grejer i burken...

Citat:

Viktork, vid låg belastning är 2100 o 2100T likvärdiga men 2100 orkar mer och kostar mindre så den hade jag valt. Välj en fläkt som klarar 65W och reglera den med SpeedFan så den är tyst när man har låg belastning. Kinderägg, både tyst när det behövs o har kraft när det behövs.

Intel i3-plattform med AMD-grafik klår Llano på alla fronter.

Radeon är bättre än Geforce bland små grafikkort. Och de nya Radeon 7xxx är exakt samma som 6xxx för de små varianterna

DJHogi, Fujutsu i3-380M har CPU från 2010 har hänt en del sen dess

XBMC löser "24fps-problemet" genom att justera videons frame rate. Inte för att jag lider av det men lösning finns alltså.

Har nyss hittat en färdigbyggd & färdigkonfad HTPC . Har byggt min egen HTPC i fjol. Önskar i efterhand att jag hittat denna tidigare.. man kan ju bygga vidare på den om man vill. Även om jag vill pilla själv en del kunde jag då sluppit den stora tröskeln, kommit igång direkt. :-/
Fast byggandet är ju nästan halva grejen...

nafs är inte uppkopplad
2012-03-02, 17:46   #446

kAELLBOM

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: apr 2008

Hallå igen!

Hoppas jag inte är för jobbig med att dyka upp hela tiden i tråden. Tänkte bara kolla en snabbis gällande TV-kort
till HTPC. Om man kör DVB-C och ska använda CL-modul, finns det möjlighet att komma ner under 900-1000 kr
för ett TV-kort? Och om det finns, finns det risk att man får igen för snålheten med exempelvis dålig bild etc?
kAELLBOM är inte uppkopplad
2012-03-02, 20:22   #447

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kAELLBOM Visa inlägg
Hallå igen!

Hoppas jag inte är för jobbig med att dyka upp hela tiden i tråden. Tänkte bara kolla en snabbis gällande TV-kort
till HTPC. Om man kör DVB-C och ska använda CL-modul, finns det möjlighet att komma ner under 900-1000 kr
för ett TV-kort? Och om det finns, finns det risk att man får igen för snålheten med exempelvis dålig bild etc?
Du är långt ifrån lika jobbig som jag som svarar på var och varannan fråga...

Jag är helt novis på TV-kort men gjorde en sökning på Prisjakt bara för att jag var nyfiken och priserna ligger mellan 800 och 1600 men koncentrerat runt 1000:- så det skiljer ju inte så mycket mellan dom!

nafs är inte uppkopplad
2012-03-03, 14:28   #448

Burbot

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: sep 2011

Hej

Jag behöver lite köpråd till bygge av HTPC/Mediaspelare.

*Den ska endast användast till filmvisning(XMBC) och musikuppspelning typ spotify.
*Den kopplas till förstärkare med HDMI och ska klara 1080p och HD-ljud utan problem.
*Den får gärna kunna hantera torrentnedladdning också.
*Lagring av filmer tänkte jag göra på extern disk.
*Den får gärna vara liten, snygg och hyfsat tyst.
*Jag vill gärna styra den med fjärrkontroll också.

Jag tar gärna emot tips & råd-
Jag funderar på något liknande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1561080/htpc

Senast redigerad av Burbot 2012-03-03 klockan 18:54.
Burbot är inte uppkopplad
2012-03-03, 23:05   #449

nafs

Medlem

nafss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Burbot Visa inlägg
Hej

Jag behöver lite köpråd till bygge av HTPC/Mediaspelare.

*Den ska endast användast till filmvisning(XMBC) och musikuppspelning typ spotify.
*Den kopplas till förstärkare med HDMI och ska klara 1080p och HD-ljud utan problem.
*Den får gärna kunna hantera torrentnedladdning också.
*Lagring av filmer tänkte jag göra på extern disk.
*Den får gärna vara liten, snygg och hyfsat tyst.
*Jag vill gärna styra den med fjärrkontroll också.

Jag tar gärna emot tips & råd-
Jag funderar på något liknande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1561080/htpc
Det där klarar allt det du begär... Har du inte behov/krav på 3D kan du lika bra köra på en E350-bräda. Och får du behovet av 3D senare kan du då komplettera med ett separat grafikkort.

nafs är inte uppkopplad
2012-03-04, 10:43   #450

VAPLU

Medlem

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WrongTarget Visa inlägg
Nja, jag körde hårdvaruaccelererat under XP. Använde MPHC och följde guiden här i denna forumdel för hur man aktiverar hårdvaruavkodning. Funkar utan problem.
Har letat och letat men inte hittat detta. Var hittar jag hur man aktiverar hårdvaruavkodning i Windows XP? Går det överhuvudtaget i XP Home?
VAPLU är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker