Citat:
Ursprungligen inskrivet av
DJHogi
Jag fundrar på att skaffa en HTPC som är strömsnål men någorlunda pigg och som kan spela upp 1080p-film i XBMC. Använder idag en bärbar för ändåamålet som har en AMD E-350 APU och den klarar väl det mesta jag kan längt åt den, men vill slippa flytta och koppla in laddare med mera. Har ett gäng förslag på byggen samt en färdigbyggd variant.
Kan tillägga att den kommer stå i ett stängt skåp så vill inte ha för stor värmeutveckling helst då jag helst inte vill modda själva skåpet med fläktinblås ect.
Här kommer de alternativen jag överväger:
En färdigbyggd variant från Fujutsu som fått bra kritik det lilla jag sett. Verkar gå tyst, men vet inte hur det är med att klara att spela HD-material på den. Beräkningskraften är det nog inget fel på iaf då CPU'n är relativt vass.
http://cdon.se/hemelektronik/htpc_fu...rc900-17684342
Inget större fel på den burken, rätt smutt faktiskt.
Den enda lilla nackdelen kan ju vara om man inte gillar den integrerade grafiken så är man ändå låst till den och att det är en DVD-brännare och inte en BluRay-läsare, vilket man kanske vill ha om den ska vara en fullfjädrad mediamaskin.
Trevligt med inkluderat operativ dessutom.
Samma prestanda som första förslaget.
Fördelar är ju att du kan stoppa i ett separat grafikkort när du har ändrat dig, förutsatt att chassit stödjer det.
Du kan även välja att ha en BD samt även att uppgradera processorn i framtiden, dvs mer modulärt.
Nackdel jämfört med första förslagetär att om du skaffar både optisk läsare och operativ så blir det dyrare totalt.
Energisnålt och fixar det mesta mediarelaterat. Fixar dock inte 3D om det skulle vara/bli intressant, det kan man visserligen lösa med ett separat grafikkort.
De andra paketen har vassare CPU:er.
Jag skulle lagt till den få kronor som behövs för att få en A6 3500, bättre grafik och fler kärnor till samma TDP.
Mest bang for the buck jämfört med de andra, iallfall ur mediahänseende.
Citat:
Gällande chassi-valet så är jag delad. Vill inte lägga ut massor av pengar på just det och även om jag får en nätdel som väsnas lite så vet jag itne hur mycket jag kommer störas av det då den kommer stå i ett skåp med en trädörr i vilket fall. Såklart får det trotsallt vara välbygg och se representablet ut, men detta är lita av ett budgetbygge och ser gärna att slutsumman landar runt 2000-2500:-
Hjälp mig tycka lite så kanske mina tankegångar klarnar! =)
Hoppas något klarnade...
Ett tips är att välja ett chassi som du trivs med och som du kan leva med ett tag samt stoppa i ett grafikkort i framtiden - skönt att vara hyffsat uppgraderingsbar iallafall!