Vilka communities används idag?

Permalänk
Medlem

Vilka communities används idag?

För ett par år sedan så kändes det som att var och varannan person med fotointresse hängde på Flickr. Det var den självklara sajten om man ville titta på bilder eller få respons på sina egna fotografier. Nu är jag på väg att införskaffa en ny kamera och tänkte därför bli aktiv för att få en extra morot men även för att enkelt kunna dela med mig av mina bilder.

Frågan är - vilken community är den självklara? Är det fortfarande Flickr alla använder?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga flickr alla dagar i veckan, visst finns det andra sidor så som deviantart, fotosidan osv, men jag gillar att flickr lägger mer krut på bara bilderna, fotosidan är det mycket med forumet och nyheter. Visst det finns forum på flickr, men inte lika stor del av sidan eller vad man ska säga. Deviantart har allt ifrån foton till windows teman vilket kan göra att det blir lite grötigt och svårt att hitta (i alla fall i mitt tycke). Har provat många sidor men Flickr är den enda sidan som jag fortfarande hänger kvar vid och verkligen gillar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Är du ute efter att hosta bilder är flickr nog det som flest använder. Är du ute efter konstruktiv kritik och inte rövslickning så är flickr fel ställe. Då är photosig bättre.

Permalänk
Medlem

Att få kritik på Flickr är ju mycket lärande..

Har en kompis som lägger upp bilder där.. kan se ut som "hej kom och hjälp mig", men han får hur bra kritik som helst. Räcker med att färgerna är fina typ.
Vill du får seriös kritik på ett svenskt forum, så är det Fotosidan du ska kika på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Man får även gärna visa upp sina alster på bildtoppen.se

Visa signatur
Permalänk

posta bilderna på fotosidan för att få dom stenhårt dissade och utbuade, men samtidigt konstruktiv kritik om man orkar bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

posta bilderna på fotosidan för att få dom stenhårt dissade och utbuade, men samtidigt konstruktiv kritik om man orkar bli bättre.

På fotosidan få man vara glad om man får någon kommentar öht.

Permalänk
Medlem

Man kan nätverka via wordpress. Skapa en egen blogg på www.wordpress.com och de har massa verktyg där som gör det mer till ett socialt nätverk. Min morsa gjorde det och hon har skaffat sig typ 200 followers på nån månad. Men det är ju ingen kritik man får, bara folk som ger glada kommentarer typ.

fotosidan är inge bra tyvärr. Det är "klubben för inbördes beundran". Det enda som spelar roll där är om du gjort dig ett namn, du har blivit känd i forumet som en toppfigur. Då kan du lägga ut vad skit som helst och få kören att sjunga lovsånger i din ära. Är du okänd så spelar det ingen roll vad du lägger ut, antingen får du en rå diss eller ingen kommentar alls. Gammaldags maktstruktur som inte gör sig så bra på internet.

Det är inte många som vill ha kritik och det är väldigt personligt. Vissa uppfattar även den mest konstruktiva kritiken som gnäll och ett påhopp på deras ego. Jag tror man måste be om det uttryckligen. Men det är svårt och tidskrävande att ge bra konstruktiv kritik. Antingen ska du ha tur eller så måste du lära känna folk först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

posta bilderna på fotosidan för att få dom stenhårt dissade och utbuade, men samtidigt konstruktiv kritik om man orkar bli bättre.

Nä, håller inte med. Någon enstaka gång är det riktigt konstruktiv kritik, dvs "det här är bra, så här kan du göra bilden ännu bättre". Tittade igenom lite snabbt på de kommentarer jag fått på de - inte alls särskilt många - bilder och av de 38 jag fått kan 3, kanske 4 betraktas som "konstruktiva". Ingen diss alls, faktiskt!

Skrivet av dumbo:

På fotosidan få man vara glad om man får någon kommentar öht.

Det är väl ett erkänt "problem" på FS, antalet okommenterade bilder.

Skrivet av usilusken:

fotosidan är inge bra tyvärr. Det är "klubben för inbördes beundran". Det enda som spelar roll där är om du gjort dig ett namn, du har blivit känd i forumet som en toppfigur. Då kan du lägga ut vad skit som helst och få kören att sjunga lovsånger i din ära. Är du okänd så spelar det ingen roll vad du lägger ut, antingen får du en rå diss eller ingen kommentar alls. Gammaldags maktstruktur som inte gör sig så bra på internet.

Jag gillar inte heller stämningen på FS...särskilt inte i forumet, där diskussionerna inte alltid hålls på en trevlig nivå. Det verkar vara en liten klick som har trätt länge...

Jag gillar faktiskt Flickr...lätt att få spännande kontakter från hela världen.

Visa signatur
Permalänk

Ang kritik så krävs det nog att man är mottaglig också. Jag har märkt på mig själv som inte fotat så länge att jag gått igenom flera stadier. När jag först hade skaffat systemkamera kunde jag ju tyck att alla bilder blev lysande, men då tittat man mest på tekniska saker som brus etc och jämföra med gamla kamerror.

Just nu börjar jag tycker att de flesta bilderna är skit, och man börjar undra vad som är fel. Med ett riktig bra motiv blir det ju ofta bra bilder hur man man än beter sig, det som är mycket svårare tycker jag är att göra intressanta bilder i mindre intressanta miljöer.

Ett tag (några månader sedan) tycker jag att bara ljuset är bra (typ kväll, morgon) så blev alla bilder bra oavsett om det var en sopkorg i motljus eller vad det nu var... men sen tröttnade man på det och letade vidare... nu har jag snöat in mer på det här mer perspektiv.... helst ska väl allt klaffa samtidigt... men det är ju inte lätt minsann... ett tag var jag inte på att man kunde piffa till allt i gimp men det räcker inte heller.... jag irrar omkring och försöka begripa mig på vad som gör den perfekta bilden.... och olika veckor tycker jag mig luta åt olika svar... det har vcarit som en iterationsprocess... vet inte om ni som fotat länge blir något klokare eller om man ska fortsätta på detta viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Det är väl ett erkänt "problem" på FS, antalet okommenterade bilder.

Jo, och trots att olika förslag om hur man skulle kunna få fler kommentarer har lagts fram så agerar inte ägarna (jag har visserligen inte varit där inne på ett bra tag nu, men...).
Att ha ett system som de har på photosig, tex, hade varit bra. Man kan visserligen köpa sig till att ladda upp fler bilder på kortare tid där, men grundprincipen är att man kan ladda upp en bild per 72h. Man kan dock skaffa sig "poäng" som tillåter fler bilder, genom att man kommenterar andras bilder, men det räcker inte med att bara skriva en kommentar utan andra kan även rösta på kommentaren och bedöma hurvida den är kontruktiv eller inte. Ger man konstruktiv kritik får man alltså själv ladda upp fler bilder som kan bli bedömda.

Skrivet av Aristotele:

Ett tag (några månader sedan) tycker jag att bara ljuset är bra (typ kväll, morgon) så blev alla bilder bra oavsett om det var en sopkorg i motljus eller vad det nu var... men sen tröttnade man på det och letade vidare... nu har jag snöat in mer på det här mer perspektiv.... helst ska väl allt klaffa samtidigt... men det är ju inte lätt minsann... ett tag var jag inte på att man kunde piffa till allt i gimp men det räcker inte heller.... jag irrar omkring och försöka begripa mig på vad som gör den perfekta bilden.... och olika veckor tycker jag mig luta åt olika svar... det har vcarit som en iterationsprocess... vet inte om ni som fotat länge blir något klokare eller om man ska fortsätta på detta viset?

Den perfekta bilden finns inte. När man väl insett det kan man ju hantera det på olika sätt såklart man kan släppa strävan efter att ta den perfekta bilden, men faran att man sänker sina krav för mycket, men med fördelen att man kanske inte känner samma behov av att "prestera". Har man för högt ställda krav kan lätt det roliga i fotograferandet försvinna eftersom man aldrig når sina mål.
För egen del drivs jag kanske mest av något slags vilja att låta andra se världen genom "mina ögon" och visa andra saker som de ofta bara går förbi. Det är en utmaning i sig att förmedla känslan man har när man står där och allt är så vackert att man nästan blir religiös.
Sen är det väl naturligt att man, framför allt i början, testar nya infallsvinklar och snöar in på olika saker för att testa och utforska. När man sedan testat och utforskat och går vidare till nästa grej så ligger ju dendär kunskapen där att plocka fram när den behövs.
Sen ändrar man smak med tiden och vissa av mina bilder har legat till sig flera år innan jag gjort något av dem, för att jag inte tyckte så bra om dem från början, men väl senare...
Men för att svara på frågan, jo, man blir nog klokare med tiden om klokare betyder att man vet vad man vill hur man ska nå dit, men det finns en fara i såntdär åxå, då man lätt glömmer att utmana sig själv. Jag brukar med jämna mellanrum bestämma mig för att testa saker som jag inte brukar göra, bara för att...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ang kritik så krävs det nog att man är mottaglig också. Jag har märkt på mig själv som inte fotat så länge att jag gått igenom flera stadier. När jag först hade skaffat systemkamera kunde jag ju tyck att alla bilder blev lysande, men då tittat man mest på tekniska saker som brus etc och jämföra med gamla kamerror.

Just nu börjar jag tycker att de flesta bilderna är skit, och man börjar undra vad som är fel. Med ett riktig bra motiv blir det ju ofta bra bilder hur man man än beter sig, det som är mycket svårare tycker jag är att göra intressanta bilder i mindre intressanta miljöer.

Ett tag (några månader sedan) tycker jag att bara ljuset är bra (typ kväll, morgon) så blev alla bilder bra oavsett om det var en sopkorg i motljus eller vad det nu var... men sen tröttnade man på det och letade vidare... nu har jag snöat in mer på det här mer perspektiv.... helst ska väl allt klaffa samtidigt... men det är ju inte lätt minsann... ett tag var jag inte på att man kunde piffa till allt i gimp men det räcker inte heller.... jag irrar omkring och försöka begripa mig på vad som gör den perfekta bilden.... och olika veckor tycker jag mig luta åt olika svar... det har vcarit som en iterationsprocess... vet inte om ni som fotat länge blir något klokare eller om man ska fortsätta på detta viset?

Jag har också funderat på detta och har några teorier. Detta är från en hobbyfotografs perspektiv.

Människan är väldigt bra på att vänja sig vid en ny standard. Så fort du köpt bättre prylar så blir de en ny "grundnivå" och du börjar leta fel. Detta gäller inte bara kameror utan i princip alla tekniska prylar. Grejjen med kameror är att fotografering är en kreativ process och inte ett teknikrace. Det blir inte bättre bilder bara för att du köper ny kamera, bara mindre brus osv. Eftersom digitalkameror har blivit så smarta tvingar de aldrig användaren att lära sig fota på riktigt, och då är det lätt att fastna och inte känna nånting för sina bilder. De blir "tråkiga" även om de kanske är tekniskt bra.

Den egentliga anledningen till att du vill fota är inte för att få snygga fotografier utan för att du har ett undermedvetet behov att få utlopp för din kreativa energi. Kreativitet kräver utveckling, eftertanke och inspiration. Du måste tänka ut vad du vill säga med bilden, berätta en historia. Lär du dig inte detta blir det "semesterbilder" av det hela och semesterbilder är bara skoj därför att de framkallar minnen hos personerna som var med. Värdelöst för alla andra.

--

Jag fotar mest analogt numera. Jag har 36 bilder per rulle och det kostar lite att framkalla, tar lite tid att scanna osv. Olika filmtyper har olika egenskaper. Detta gör att jag tvingas tänka. Kameran är bara ett verktyg. Nästa steg för bra bilder är det kreativa. Lär dig komponera. Istället för att sitta i photoshop/GIMP kan jag kan få häftiga effekter genom att köra dubbelexponeringar, crossprocessing, köra filmrullen i diskmaskinen osv. Sätt ett färgfilter framför blixten och alla blir knallröda i fejjset. Jag kör lomo-stilen: http://www.lomography.com/about/the-ten-golden-rules. Detta funkade för mig och har gjort fotografering roligt igen.

Man kan göra precis samma saker med digitalkameror men där är det än viktigare att man inser varför man fotar eftersom resultatet endast blir på datorn. När du kommer hem med 500 bilder på minneskortet måste du gallra ut de som är bra, sortera dem och visa upp dem på nåt sätt. Släng inte bara alla bilder i en mapp för att "gå igenom sen", då får du ingen återkoppling och det är svårt att ta den kreativa processen vidare.

Kolla den här dokumentären. http://www.svtplay.se/video/594110/forortens-magi-fotografen-...

--

PS. Jag är 29år och har heller inte fotat så länge Sorry om det blev långt men det går inte att korta ner mer.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dumbo:

Den perfekta bilden finns inte. När man väl insett det kan man ju hantera det på olika sätt såklart man kan släppa strävan efter att ta den perfekta bilden, men faran att man sänker sina krav för mycket, men med fördelen att man kanske inte känner samma behov av att "prestera". Har man för högt ställda krav kan lätt det roliga i fotograferandet försvinna eftersom man aldrig når sina mål.
För egen del drivs jag kanske mest av något slags vilja att låta andra se världen genom "mina ögon" och visa andra saker som de ofta bara går förbi. Det är en utmaning i sig att förmedla känslan man har när man står där och allt är så vackert att man nästan blir religiös.
Sen är det väl naturligt att man, framför allt i början, testar nya infallsvinklar och snöar in på olika saker för att testa och utforska. När man sedan testat och utforskat och går vidare till nästa grej så ligger ju dendär kunskapen där att plocka fram när den behövs.
Sen ändrar man smak med tiden och vissa av mina bilder har legat till sig flera år innan jag gjort något av dem, för att jag inte tyckte så bra om dem från början, men väl senare...
Men för att svara på frågan, jo, man blir nog klokare med tiden om klokare betyder att man vet vad man vill hur man ska nå dit, men det finns en fara i såntdär åxå, då man lätt glömmer att utmana sig själv. Jag brukar med jämna mellanrum bestämma mig för att testa saker som jag inte brukar göra, bara för att...

Tackar för kommentarer.

Jag vill nog absolut utmana mig själv. Det är egentligen flera saker som gör att jag tycker det är roligt att fota. Och med fota så menar jag då med just de högre kraven som kom sedan jag skaffade systemkamera. Mina bilder har utan tvekan blivit bättre sedan jag skaffade bättre kamerna, men det beror ju också delvis på att intresset ökade eftersom det blir roligare att fota när man har bättre förutsättningar.

Jag är också en typen så brukar dedikera mig åt saker, tar jag mig an något (vad det nu även är) så vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Stör mig lätt på saker som blir halvdant gjort.

Jag har däremot inget organiserat publikt digitalt galleri och känner inte heller att det är därför jag fotar, jag lägger upp enstaka bilder tex här på skoj för att då lite kommentarer och får andras perspektiv. I övrigt används mina bilder i en del nyttosaker (en del foto gör jag på jobbet som används för trycksaker och marknadsföring, då kommer bilderna till bokstavligt nytta vilket är roligt) sen är det mycket bilder och annat privat, samt minnesbilder och trevliga bakgrundsbilder. Under tiden är det också bara roligt att utvecklas, och däri finns ju risken att man tröttnar på att fota om man nu slutar utvecklas.

Det jag egentligen gillar bäst och som jag vill uppnå tror jag (som kommer överleva denna initial fas där man upptäcker allting), är att bara ha kameran med i vanliga livet, och sedan vill jag bara "redo" att på bästa sätt föreviga det som uppenbarar sig. Då vill jag utan konstigheter kunna fiska upp kameran och ta en bra bild, utan att behöva mixtra och testa i 5 minuter. Dvs jag villa kunna fota men själva kameran och fotande isig får inte "störa" eller ta överhanden i situationen. Tror det är dörför jag egentligen inte tycker om att gå runt med för mycket grejor osm stativ, eftersom det inte blir lika spontant.

när jag är ute och fotar så vill jag egentligen inte tänka att "jag är ute och fotar" utan jag är ute och gör andra saker och så bara har kameran redo ifall en meteorit ramlar ned 2m framför mig.

Sen att jag är ute och fotar lite extrem ny är nog mycket pga att jag håller på att testat det ena och det andra för att lära mig. Vilket är roligt så länge det går framåt. Jag är definitivt mer filosof än estet, så konstfoto är inget för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

jag tycker fotosidan.se fortfarande är mkt trevligt ställe att hänga på. deras magasiin brukar va bra också

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Själv la jag upp mycket bilder på Fotosidan förr och fick mycket konstruktiv kritik i början. Var mycket hjälpsamt och lärande.
Men sedan efter några år, så blev det bara typ "Åh, vad fin" eller något liknande. Inget konstruktivt..
Det var där som jag la ner att lägga upp bilder också, då det inte blev något givande längre..

Kritik kan man få från flera håll och för min del har det varit just fotosidan, men även den lokala fotoklubben och att jag haft förmånen att jobba med några riktigt bra fotografer genom åren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det verkar alltså vara Flickr och Fotosidan som gäller fortfarande med photoSIG som intressant uppstickare. Överväger att köra Flickr som "slask" och Fotosidan/photoSIG för mer genomtänkta bilder.

Skrivet av usilusken:

Såg den häromdagen på SVT och rekommenderas varmt. Intressant att se hur han arbetar.

Permalänk

Ingen som nämt 500px?
Riktigt härlig site när det gäller bilder.

http://500px.com/