Billig SuperZoom eller DSLR kamera, lämpad för att plåta barn.

Permalänk
Medlem

Billig SuperZoom eller DSLR kamera, lämpad för att plåta barn.

Hej.

Jag har under en period försökt att bestämma mig för att köpa en kamera till frugans födelsedag.
Jag har kollat på kameror i mitt budgetsegment, vilket är ganska begränsat tyvärr. Jag har en budget på ca £130, max £150 (ca 13-1500)

Superzoom, eller Bridge kameror är så vitt jag vet de enda som finns i denna prisklass.
De jag har kollat på är:
http://www.amazon.co.uk/Nikon-COOLPIX-L810-Compact-Digital/dp...
http://www.amazon.co.uk/Fujifilm-FinePix-S4200-Digital-Optica...
http://www.amazon.co.uk/Panasonic-Lumix-LZ20-Bridge-Camera/dp...

Dock så är de billiga kamerorna lite dåliga på inomhusfoton och kan vara för slöa för att ta kort på små snabba barn.
Vi har i dagsläget http://www.amazon.co.uk/Panasonic-Lumix-14-1MP-Digital-Camera... och den funkar ganska bra, men den är inte så bra för mer hobbybruk.

Finns det något alternativ i denna prisklassen, tex en billig DSLR? Beggat är inte direkt aktuellt, då marknaden här i England suger hårt.
Tacksam för fina råd.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Skippa superzoom o köp en kompakt med mindre brännviddsomfång, om du nu har begr. budget men vill få så mkt som möjligt för dina pengar... är inte inte alls instatt i hur de senaste zuuperbrännviddsobjektiven funkar - men de tidigare gav inte alls bra fokusprestanda (lätt att kameran missade fokus, samt att fokus ställs in långsamt varmed rörliga motiv är omöjliga att "fånga").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Skippa superzoom o köp en kompakt med mindre brännviddsomfång, om du nu har begr. budget men vill få så mkt som möjligt för dina pengar... är inte inte alls instatt i hur de senaste zuuperbrännviddsobjektiven funkar - men de tidigare gav inte alls bra fokusprestanda (lätt att kameran missade fokus, samt att fokus ställs in långsamt varmed rörliga motiv är omöjliga att "fånga").

Jo, jag har läst att de kamerorna kan ha problem med slö fokus. Dock har vi som jag sa en kompakt redan, som jag länkade ovan. Den funkar bra, men jag vill hitta något bättre för övriga motiv, som landskap osv utöver inomhus barnfoto tex.
En ren DSLR går nog inte att hitta under 2.5k vad jag sett, det är för mycket för oss för tillfället tyvärr.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lägga undan dedär pengarna och spara dem till dess att ni har råd att köpa en "riktig" kamera. Köper ni en ny kamera i den prisklassen kommer skillnaden, i sammanhanget, att vara väldigt liten och inte värd pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tycker du ska lägga undan dedär pengarna och spara dem till dess att ni har råd att köpa en "riktig" kamera. Köper ni en ny kamera i den prisklassen kommer skillnaden, i sammanhanget, att vara väldigt liten och inte värd pengarna.

Jo, det är väl lite det jag är rädd för.
Vilken prisklass tycker du är en vettig uppgradering (eller komplement) med en bra, billig, kvalitetskamera? Tipsa gärna om några bra som inte kostar skjortan.
Problemet är också att om vi väntar, så är risken att det rinner ut i sanden...

edit: Vad tror ni om den här: http://www.amazon.co.uk/Fujifilm-FinePix-SL240-Digital-Optica... eller http://www.amazon.co.uk/Fujifilm-FinePix-SL300-Digital-Optica...
Samma kamera, enda skillnaden är 24x eller 30x zoom.
Skulle välja L240 i detta fallet. Kommer man att ha nytta av en hot shoe (för extern blixt)? Känns inte som en dealbreaker.
Finns review här om någon orkar läsa: http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_finepix_sl300...
Grejen är att vi kommer att använda kompakten till mest inomhusbilder, eftersom den är smidigare och isåfall denna utomhus. En superzoom har mer möjligheter att ta bättre bilder ute, speciellt på avstånd.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att se vilken av de 4 som verkar bäst.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Hej.

Jag har under en period försökt att bestämma mig för att köpa en kamera till frugans födelsedag.
Jag har kollat på kameror i mitt budgetsegment, vilket är ganska begränsat tyvärr. Jag har en budget på ca £130, max £150 (ca 13-1500)

Superzoom, eller Bridge kameror är så vitt jag vet de enda som finns i denna prisklass.
De jag har kollat på är:
http://www.amazon.co.uk/Nikon-COOLPIX-L810-Compact-Digital/dp...
http://www.amazon.co.uk/Fujifilm-FinePix-S4200-Digital-Optica...
http://www.amazon.co.uk/Panasonic-Lumix-LZ20-Bridge-Camera/dp...

Dock så är de billiga kamerorna lite dåliga på inomhusfoton och kan vara för slöa för att ta kort på små snabba barn.
Vi har i dagsläget http://www.amazon.co.uk/Panasonic-Lumix-14-1MP-Digital-Camera... och den funkar ganska bra, men den är inte så bra för mer hobbybruk.

Finns det något alternativ i denna prisklassen, tex en billig DSLR? Beggat är inte direkt aktuellt, då marknaden här i England suger hårt.
Tacksam för fina råd.

Du borde kunna få en beggad äldre systemkamera typ 400D för dom pengarna, kommer garanterat vara bättre än en superzoom när det kommer till barn.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du borde kunna få en beggad äldre systemkamera typ 400D för dom pengarna, kommer garanterat vara bättre än en superzoom när det kommer till barn.

Jo, men som jag sa, beg marknaden här i England är nästintill obefintlig tyvärr. Jag litar dessutom inte på att någon skall skicka en såpass dyr kamera, så därför är jag begränsad till att köpa lokalt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

vadå obefintlig? Du har ju ebay (gäller ju bara att dom har tillräckligt bra feedback men många säljer lokalt med), gumtree, lokala fotohandlare som säljer beg och mindre forum med fotodelar som tex ukclimbing.com. Var bor du?

London Camera exchange är bra att ha att göra med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

vadå obefintlig? Du har ju ebay (gäller ju bara att dom har tillräckligt bra feedback men många säljer lokalt med), gumtree, lokala fotohandlare som säljer beg och mindre forum med fotodelar som tex ukclimbing.com. Var bor du?

London Camera exchange är bra att ha att göra med.

Jag bor utanför Newcastle.
Hittar inget på Gumtree, finns bara objektiv och nån sunkig kompakt. ebay har jag inte kollat så noga iofs. Du får gärna tipsa om du vet några lokala fotohandlare, jag har inte hittat så många. Jessops fanns, men de har konkat tyvärr.
Ska kolla på ukclimbing.com. Vad föreslår du att jag ska leta efter på tex ebay?

Dock, som jag har sagt tidigare, en superzoom kommer att vara lättare. De passar våra behov bättre just nu. En systemkamera skulle bli alldeles för omständig att kånka med sig, blir lätt att den blir liggande hemma och då försvinner vitsen med den.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Fast en superzoom skiljer inte så mycket i storlek från en mindre DLSR vilket instegsmodellerna brukar vara. Gå ner till närmsta Currys och se vad dom har och prova lite olika, det är fram för allt autofokushastigheten som är problemet och att det är svårare att fota utan blixt. Om det är en superzoom du är mest inne på kör på en sån, prova den bara innan du köper så du vet att det fungerar. Vettiga DSLR inom den budgeten är förmodligen en Canon 400D eller 450D, nikon har jag inte så bra kolla på men det kommer vara en tre-fyra år gammal kamera i så fall.

Beg kamerahandlare kommer jag bara på MPB photography och London Camera Exchange, MPB skickar vet jag men inte säker på LCE.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Fast en superzoom skiljer inte så mycket i storlek från en mindre DLSR vilket instegsmodellerna brukar vara. Gå ner till närmsta Currys och se vad dom har och prova lite olika, det är fram för allt autofokushastigheten som är problemet och att det är svårare att fota utan blixt. Om det är en superzoom du är mest inne på kör på en sån, prova den bara innan du köper så du vet att det fungerar. Vettiga DSLR inom den budgeten är förmodligen en Canon 400D eller 450D, nikon har jag inte så bra kolla på men det kommer vara en tre-fyra år gammal kamera i så fall.

Beg kamerahandlare kommer jag bara på MPB photography och London Camera Exchange, MPB skickar vet jag men inte säker på LCE.

Ok, jag är bara orolig att det kommer att kännas för krångligt att ta med den ut.
De kameror jag snabbt kollat på, mest Canon, ligger på £129-199 för bara huset.
Är http://www.lcegroup.co.uk/Used/Canon-EOS-10D+35-80_66421.html eller http://www.lcegroup.co.uk/Used/Canon-REBEL-N-(300D)+18-55MM_6... något att ha?
Det verkar som att andra modeller, tex D350 och 20D är större, förmodligen även sämre.
Möjligen denna: http://www.mpbphotographic.co.uk/used-equipment/used-digital-... plus något hyfsat objektiv.
Ingen aning om vilka objektiv som är bra heller.

edit: Plus detta objektivet: http://www.mpbphotographic.co.uk/used-equipment/used-lenses/u... så blir det totalt £185, tyvärr för dyrt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

xxD serien är större och rejält mycket tyngre men bättre kameror än xxxD. Undvik 10D, 20D och 300D, dom är lite för gamla helt enkelt. Om du vill prova hur en 400D känns gå ner till en kameraaffär och känn på en 600D som är väldigt lik förutom en bättre sensor men samma AF system såvitt jag vet.

ärligt talat så blir det svårt med en så snäv budget att klara en systemkamera men kolla hur en superzoom faktiskt känns i handen (och fokuserar). Är du nöjd med det så kör på en, dom har onekligen fördelar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

xxD serien är större och rejält mycket tyngre men bättre kameror än xxxD. Undvik 10D, 20D och 300D, dom är lite för gamla helt enkelt. Om du vill prova hur en 400D känns gå ner till en kameraaffär och känn på en 600D som är väldigt lik förutom en bättre sensor men samma AF system såvitt jag vet.

ärligt talat så blir det svårt med en så snäv budget att klara en systemkamera men kolla hur en superzoom faktiskt känns i handen (och fokuserar). Är du nöjd med det så kör på en, dom har onekligen fördelar.

Ok, jag misstänkte det.
Ska försöka hinna med att kuta ner till Curry's eller nåt, eftersom Jessops inte finns längre. Ingen koll på vilka mer det kan finnas som har kameror.
Som sagt så är det jäkla svårt med den budgeten, ja. Kommer nog köpa Lumix LZ20 i vilket fall tror jag, om jag inte hittar nåt jätteklipp.

Tack för din input och kunskap, det hjälper faktiskt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har en systemkamera själv med ett objetiv som motsvarar 28-80mm och ett som motsvarar 80-450mm. Kan direkt säga att det är väldigt sällan som jag faktiskt använder objektivet med den längre brännvidden, det är inte så ofta som jag behöver ta närbilder på saker som är långt borta. Har du inte råd med en systemkamera med standard kitobjektiv (18-55mm vilket då mostvarar ca 28-80) så skulle jag tro att en liten kompakt med bra vidvinkel är mer intressant, det är oftare som jag saknar vidvinkel än telezoom.

Kanske kan Canon IXUS 125 vara något? Liten och kompakt och ska vara en hyffsad kamera, kostar vad jag kan se runt 130£ +/- lite beroende på färg. Zoomen är 24-120 vilket är ett rätt vettigt omfång för det mesta.

Edit: Canon IXUS 500 hs verkar också vara en vettig kamera med bra bildkvalitet och lite längre zoom men mindre vidvinkel (28-360mm). Ligger runt 150£. Fördelen med dessa över en superzoom är att de är betydligt kompaktare vilket gör det mer troligt att man tar dom med sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har en systemkamera själv med ett objetiv som motsvarar 28-80mm och ett som motsvarar 80-450mm. Kan direkt säga att det är väldigt sällan som jag faktiskt använder objektivet med den längre brännvidden, det är inte så ofta som jag behöver ta närbilder på saker som är långt borta. Har du inte råd med en systemkamera med standard kitobjektiv (18-55mm vilket då mostvarar ca 28-80) så skulle jag tro att en liten kompakt med bra vidvinkel är mer intressant, det är oftare som jag saknar vidvinkel än telezoom.

Kanske kan Canon IXUS 125 vara något? Liten och kompakt och ska vara en hyffsad kamera, kostar vad jag kan se runt 130£ +/- lite beroende på färg. Zoomen är 24-120 vilket är ett rätt vettigt omfång för det mesta.

Edit: Canon IXUS 500 hs verkar också vara en vettig kamera med bra bildkvalitet och lite längre zoom men mindre vidvinkel (28-360mm). Ligger runt 150£. Fördelen med dessa över en superzoom är att de är betydligt kompaktare vilket gör det mer troligt att man tar dom med sig

Njä, vi har ju som sagt redan en kompakt sm funkar bra, Lumix DMC-FX70. Den har massa skoj funktioner som man aldrig använder haha!
Tack ändå.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jo, det är väl lite det jag är rädd för.
Vilken prisklass tycker du är en vettig uppgradering (eller komplement) med en bra, billig, kvalitetskamera? Tipsa gärna om några bra som inte kostar skjortan.
Problemet är också att om vi väntar, så är risken att det rinner ut i sanden...

Alltså... Om det ändå inte är mer än en väldigt marginell uppgradering så gör det väl inget om det rinner ut i sanden heller? Det låter lite så att du måste köpa något för att du måste köpa något och inte för att fylla ett syfte. En kamera i den prisklassen kommer, även om tekniken gått framåt en bit, ändå bara att bli en marginell förbättring, särskilt så om det handlar om en superzoom, som ni verkar inne på.
Som JAG ser det så är det dessutom inte för utomhusbilderna som ni i första hand behöver uppgradera för, utan tvärt om för inomhusbilderna. Det är inomhus som kameran sätts på prov, både vad gäller AF och brus mm.
För bilder inomhus är det definitivt en bra grej att ha en blixtsko (och en tillhörande blixt). Att kunna studsa blixten i taket gör enormt mycket. Dock så hamnar ni ju över er budget om ni ska ha en kamera som medgör detta samt öven köpa en blixt.
I ert ställe skulle jag skippat tankarna på superzoom och inte köpt något sämre än Canon S95. Canon S95 är utgången, men kan säkert gå att hitta på en del ställen (förhoppningsvis billigt), annars är det ju S100 som är efterföljaren som fortfarande finns att köpa lite varstans.

Om ni ändå prompt måste ha en superzoom som ska vara billig så ta en till på Canon SX150IS eller SX160IS. De är bra och väldigt prisvärda superzoomar, men de kommer, sett till bildkvalitet/prestanda, inte att vara någon större uppgradering för er, utan det är bara de längre brännvidderna som blir en liten bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Njä, vi har ju som sagt redan en kompakt sm funkar bra, Lumix DMC-FX70. Den har massa skoj funktioner som man aldrig använder haha!
Tack ändå.

Det verkar ju vara en rätt vettig kamera, vad är det du tycker att den saknar som du tror att superzoom skulle ge? Alltid bra att veta vad det är folk har för behov innan man ger förslag på kameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det verkar ju vara en rätt vettig kamera, vad är det du tycker att den saknar som du tror att superzoom skulle ge? Alltid bra att veta vad det är folk har för behov innan man ger förslag på kameror

Jodå, den är inte dålig. Det jag saknar är möjligheten att kunna gå ut och fota naturmotiv, plåta barnen på längre avstånd osv. Zoomar man in så långt det går med denna så blir bilderna rätt kassa.
Den mesta tiden tas förstås bilderna i auto, eftersom man inte kan säga till ungarna att va still tills man ställt in allt. Jag är fullt medveten om att en DSLR är bättre på alla sätt, men jag är övertygad om att denna superzoomen är ett bra mellanting. Vi planerar köpa en DSLR när vår ekonomi är bättre, då kan man ju få riktigt proffsiga bilder.
Dessutom så hoppas och tror jag att denna kameran ger mig en ursäkt att kasta ut tanten för att plåta utomhus.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jodå, den är inte dålig. Det jag saknar är möjligheten att kunna gå ut och fota naturmotiv, plåta barnen på längre avstånd osv. Zoomar man in så långt det går med denna så blir bilderna rätt kassa.
Den mesta tiden tas förstås bilderna i auto, eftersom man inte kan säga till ungarna att va still tills man ställt in allt. Jag är fullt medveten om att en DSLR är bättre på alla sätt, men jag är övertygad om att denna superzoomen är ett bra mellanting. Vi planerar köpa en DSLR när vår ekonomi är bättre, då kan man ju få riktigt proffsiga bilder.
Dessutom så hoppas och tror jag att denna kameran ger mig en ursäkt att kasta ut tanten för att plåta utomhus.

Nu vet jag inte vad det är som gör dina bilder kassa när du zoomar in med din nuvarande, men spontan gissning är att det kombination av längre brännvidd/mindreljusinsläpp/högre iso som gör att blider blir suddiga och/eller gryniga? Skulle vara intressant om du kunde lägga upp en "kass" bild i full upplösning så får vi se vad som är problemet. För du har väl antiskak på hela tiden hoppas jag?

Lite av problemet med kompaktkameror och superzoom-kameror är att de tar bra bilder i bra ljusförhållanden (utomhus på dagen...) men är betydligt sämre när det blir lite mörkare. Vill man få bättre kvalitet även då får man satsa på en kamera med mer ljusinsläpp och en större sensor, tyvärr så går man då upp en prisklass eller så. En superzoom lyder under samma fysikaliska lagar som in nuvarande kamera, de har samma storlek på sensorn (mycket liten...) och objektiv som inte släpper igenom speciellt mycket ljus. Ska då upp på längre brännvidder så kommer du antagligen att få samma problem som du har nu med din nuvarande kamera i max inzoomning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu vet jag inte vad det är som gör dina bilder kassa när du zoomar in med din nuvarande, men spontan gissning är att det kombination av längre brännvidd/mindreljusinsläpp/högre iso som gör att blider blir suddiga och/eller gryniga? Skulle vara intressant om du kunde lägga upp en "kass" bild i full upplösning så får vi se vad som är problemet. För du har väl antiskak på hela tiden hoppas jag?

Lite av problemet med kompaktkameror och superzoom-kameror är att de tar bra bilder i bra ljusförhållanden (utomhus på dagen...) men är betydligt sämre när det blir lite mörkare. Vill man få bättre kvalitet även då får man satsa på en kamera med mer ljusinsläpp och en större sensor, tyvärr så går man då upp en prisklass eller så. En superzoom lyder under samma fysikaliska lagar som in nuvarande kamera, de har samma storlek på sensorn (mycket liten...) och objektiv som inte släpper igenom speciellt mycket ljus. Ska då upp på längre brännvidder så kommer du antagligen att få samma problem som du har nu med din nuvarande kamera i max inzoomning.

Jo, såklart att inomhusbilder blir sämre, och jag är medveten om att jag kommer få liknande problem med en superzoom också, om kanske bättre. Antiskak är förstås på, dock blir många bilder ändå suddiga och gryniga, inne som ute. Beror kanske på SBS iofs.
Ska se om jag kan hitta nån bild som beskriver vad jag menar och ladda upp.

Hade vi haft råd nu så skulle jag lätt köpa en bättre kamera såklart, men det blir vid ett senare tillfälle. Sensorns storlek, är det den som har 1/2.33" (6.08 x 4.56 mm) på LZ20? Den är ju som du säger samma på FX70'n.

Jag länkade några kameror tidigare, begagnade DSLR. Är det någon av dom som är värt att ens fundera på för de pengarna? Hur långt räcker ett 18-55mm objektiv?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ang. de begagnade systemkameror du länkade till så är väl 400D den som är intressant och priset är nog okej. Jag har inte järnkoll på vad de går för begagnat, men det borde bli 1500kr, typ, beroende på aktuell valutakurs?
300D och 10D är, IMO, lite VÄL gamla. Bildkvaliteten är visserligen ändå avsevärt bättre än en kompaktkamera (de riktigt bra kompakterna med stora sensorer ligger nog rätt nära i bildkvalitet), men 300D och 10D är, med dagens mått mätt, ganska långsamma kameror. Framför allt 300D som har en ganska liten buffert kan lida ganska mycket av det, men även när man bara tittar på bilderna på minneskortet går det rätt trögt.
400D är i det avseendet väldigt mycket bättre och har ju även lite bättre bildkvalitet.
18-55 ger dock mindre zoomomfång kameran ni har idag. Både mindre vidvinkel och mindre tele.
Man klarar sig ganska långt med 18-55-objektiven, men du bör åtminstone välja versionen med stabilisering. För att kameran ska komma till sin fulla rätt och för att verkligen skina så är det dock bra med ett objektiv med lite bättre ljusstyrka. Kompaktkamerorna har ju ljusstarkare objektiv än 18-55:orna är, så i viss mån så jämnas fördelen med den stora sensorn på systemkameran ut med ett 18-55, men det blir fortfarande bättre resultat än en kompakt (rent tekniskt).

Permalänk
Medlem

Hittade lite bilder, de flesta inomhus. Men de illustrerar ändå vissa problem denna kameran har. Ofta blir bilderna extremt suddiga, man måste vänta tills kameran helt har fokuserat innan man tar bilden, då är det ofta för sent.
På utomhusbilder så blir resultatet bra om avständet inte är längre än några meter, annars måste man zooma in och då blir det inte så bra.
Som man kan se så blir det riktigt kass om man zoomar inomhus.

Kassa bilder

Alltså, största problemet är att vi vill ha en skaplig kamera som har ett större användningsområde, speciellt utomhus. När ungarna blir äldre så kommer vi att vilja ha bilder när de leker osv, då räcker inte zoomen och dylikt till på FX-70'n.

Jag *kanske* kan tänka mig att köpa en beggad 400D med 18-55 om jag hittar en till rätt pris, men just nu är budgeten väldigt begränsad, jag kan inte gå över £130.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag kollade bilderna och nästan genomgående så är det ju frågan om att antingen kameran eller motivet rört sig under exponeringen. I ett fall ser det ut som att kameran helt enkelt inte hittat fokus och en bild ser jag eg inget större fel på.

Hur som helst så kommer problemet med rörelse-/skakningsorkäspa inte att lösas genom att ni köper en annan kompaktkamera i den prisklass ni pratar om. Även om bildstabilisering hjälper lite och även har blivit bättre då utvecklingen gått framåt så kommer mer zoom, dvs när ni behöver zooma in mer, bara att göra saken ännu värre.
Ni skulle möjligen märka en väldigt liten förbättrning jämfört med vad ni har idag, men i stort skulle jag säga att det är bortkastade pengar.
En 400D med 18-55:a skulle göra större skillnad och framför allt vad gäller fokuseringen kommer den att bli både säkrare och snabbare, särskilt i svagt ljus (läs inomhus).
Jag tycker dock att ni ska/behöver tänka om ang. att man måste ha massa zoom för att kunna fota barnens lekar. Visst, om de håller på med vissa sporter som att köra cross eller rida eller liknande där man själv står/sitter på läktaren, så har man kanske inte så mycket val, men det är annars nästan alltid bättre att själv ta sig närmare. Med lång brännvidd från långt avstånd kommer man alltid att få lite "papparazzikänsla" och bilden kommer att bli ganska "platt". Ibland önskvärt, men oftast inte, IMO.

Jag vidhåller dock det jag först skrev:
Spara pengarna och vänta till ni har råd att köpa en kamera som är mer än marginellt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kollade bilderna och nästan genomgående så är det ju frågan om att antingen kameran eller motivet rört sig under exponeringen. I ett fall ser det ut som att kameran helt enkelt inte hittat fokus och en bild ser jag eg inget större fel på.

Hur som helst så kommer problemet med rörelse-/skakningsorkäspa inte att lösas genom att ni köper en annan kompaktkamera i den prisklass ni pratar om. Även om bildstabilisering hjälper lite och även har blivit bättre då utvecklingen gått framåt så kommer mer zoom, dvs när ni behöver zooma in mer, bara att göra saken ännu värre.
Ni skulle möjligen märka en väldigt liten förbättrning jämfört med vad ni har idag, men i stort skulle jag säga att det är bortkastade pengar.
En 400D med 18-55:a skulle göra större skillnad och framför allt vad gäller fokuseringen kommer den att bli både säkrare och snabbare, särskilt i svagt ljus (läs inomhus).
Jag tycker dock att ni ska/behöver tänka om ang. att man måste ha massa zoom för att kunna fota barnens lekar. Visst, om de håller på med vissa sporter som att köra cross eller rida eller liknande där man själv står/sitter på läktaren, så har man kanske inte så mycket val, men det är annars nästan alltid bättre att själv ta sig närmare. Med lång brännvidd från långt avstånd kommer man alltid att få lite "papparazzikänsla" och bilden kommer att bli ganska "platt". Ibland önskvärt, men oftast inte, IMO.

Jag vidhåller dock det jag först skrev:
Spara pengarna och vänta till ni har råd att köpa en kamera som är mer än marginellt bättre.

Tack för din input. Ni har inte gjort det lätt för mig haha!
Jag förstår att resultatet kanske inte kommer att bli bättre, jag vill verkligen inte slösa pengar på något som inte blir en uppgradering.
Måste kolla om det finns några mer 400D någonstans, kollade lite på ebay men de verkar vara ganska dyra. Får lite extra hjäp ekonomiskt, så jag har nog råd med £180-190. En 400D hamnar där ungefär med åtminstone standard lins.
Kan möjligen hitta ett komplett kit på Gumtree eller ebay om jag har tur. Känns lite mer osäkert att köpa därifrån dock, iaf Gumtree. ebay har åtminstone ett rating system.

Om vi vill ha längre zoom, så får jag nog köpa ett objektiv senare, tex: http://www.mpbphotographic.co.uk/used-equipment/used-lenses/u...

edit: Jag har nu bestämt mig. Det blir denna Canon EOS 400D. Utmärkt skick, en del tillbehör och en seriös säljare med mycket bra recensioner. De har även en butik med beg kameror och objektiv.

Tack för att ni ger så bra råd! Skall tilläggas att jag ville köpa en DSLR redan från början, men pga ekonomin så kunde jag inte. Nu löser det sig ändå, vilket jag är fruktansvärt glad för!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Tack för din input. Ni har inte gjort det lätt för mig haha!
Jag förstår att resultatet kanske inte kommer att bli bättre, jag vill verkligen inte slösa pengar på något som inte blir en uppgradering.
Måste kolla om det finns några mer 400D någonstans, kollade lite på ebay men de verkar vara ganska dyra. Får lite extra hjäp ekonomiskt, så jag har nog råd med £180-190. En 400D hamnar där ungefär med åtminstone standard lins.
Kan möjligen hitta ett komplett kit på Gumtree eller ebay om jag har tur. Känns lite mer osäkert att köpa därifrån dock, iaf Gumtree. ebay har åtminstone ett rating system.

Om vi vill ha längre zoom, så får jag nog köpa ett objektiv senare, tex: http://www.mpbphotographic.co.uk/used-equipment/used-lenses/u...

edit: Jag har nu bestämt mig. Det blir denna Canon EOS 400D. Utmärkt skick, en del tillbehör och en seriös säljare med mycket bra recensioner. De har även en butik med beg kameror och objektiv.

Tack för att ni ger så bra råd! Skall tilläggas att jag ville köpa en DSLR redan från början, men pga ekonomin så kunde jag inte. Nu löser det sig ändå, vilket jag är fruktansvärt glad för!

Låter som ett utmärkt alternativ, tittade också på bilderna och problemet är huvudsakligen för lite ljus vilket gör att kameran kompenserar på det sätt den kan, dvs hög iso och lång slutartid. Hög iso gör att bilden blir kornig och lång slutartid gör att man inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt + att det man försöker fotografera ofta hinner röra på sig vilket gör att det blir oskarpt av den anledningen. Skulle tro att en 400d är betydligt bättre vid iso 1600 än kompakten vid iso 400 vilket bör göra det något lättare att få användbara bilder inomhus...vad man kan göra är annars att ställa in kameran på att ta flera bilder i sekvens, oddsen att man får någon som är användbar ökar då rätt drastiskt har jag märkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Låter som ett utmärkt alternativ, tittade också på bilderna och problemet är huvudsakligen för lite ljus vilket gör att kameran kompenserar på det sätt den kan, dvs hög iso och lång slutartid. Hög iso gör att bilden blir kornig och lång slutartid gör att man inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt + att det man försöker fotografera ofta hinner röra på sig vilket gör att det blir oskarpt av den anledningen. Skulle tro att en 400d är betydligt bättre vid iso 1600 än kompakten vid iso 400 vilket bör göra det något lättare att få användbara bilder inomhus...vad man kan göra är annars att ställa in kameran på att ta flera bilder i sekvens, oddsen att man får någon som är användbar ökar då rätt drastiskt har jag märkt

Jag kollade på bildegenskaperna på några bilder, det verkar som att den aldrig ändrar ISO. även att den står på Auto ISO, så går den aldrig över 400. Nog för att bilderna troligen blir ännu sämre vid 800 eller 1600, men konstigt ändå.
Jag har läst en del om 400D på dpreview.com och det finns otroliga mängder inställningar! Det ska bli väldigt spännande att få hem den och leka med. Nu är den ju inte till mig iofs, men ändå
Dessutom verkar en DSLR vara väldigt beroende av objektivet, inte så konstigt iofs, men jag har läst att många säger att 18-55 objektivet inte är jättebra. Skaffar ett bättre objetiv när ekonomin tillåter, ska nog skaffa ett 50mm och kanske ett 70-300 eller liknande. Beror ju på vad man känner att man behöver.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det finns olika versioner av 18-55-objektivet. Det finns 3 versioner utan bildstabilisering, varav de två första är rätt dåliga och den senaste är bra. Det finns två versioner av den med bildstabilisering och mellan dessa är det eg bara kosmetiska skillnader. Båda är bra. Detta är rent optiskt, då typ skärpa osv. Sedan finns det ju andra egenskaper, som tex ljusstyrka, och där är den, som alla kitobjektiv, inte så jättebra. Den har inte dundersnabb AF, men ändå avsevärt snabbare än den genomsnittsliga kompaktkameran. Byggkvaliteten är ju inte heller super, men om man inte använder det som hammare så vållar det normalt inga problem.

Ang. Auto-ISO så är det så på många kameror att kameran inte går över ett visst värde (ofta 400), på auto. På en del kameror (framför allt lite mer avancerade) kan man själv ställa in var denna gränsen ska gå och ofta kan man ställa in när (vilken slutartid) kameran ska börja höja ISO-talet. Hur det är på just 400D vågar jag inte svara på. I full auto vet jag att många av Canons DSLR:er inte heller går över ISO400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns olika versioner av 18-55-objektivet. Det finns 3 versioner utan bildstabilisering, varav de två första är rätt dåliga och den senaste är bra. Det finns två versioner av den med bildstabilisering och mellan dessa är det eg bara kosmetiska skillnader. Båda är bra. Detta är rent optiskt, då typ skärpa osv. Sedan finns det ju andra egenskaper, som tex ljusstyrka, och där är den, som alla kitobjektiv, inte så jättebra. Den har inte dundersnabb AF, men ändå avsevärt snabbare än den genomsnittsliga kompaktkameran. Byggkvaliteten är ju inte heller super, men om man inte använder det som hammare så vållar det normalt inga problem.

Ang. Auto-ISO så är det så på många kameror att kameran inte går över ett visst värde (ofta 400), på auto. På en del kameror (framför allt lite mer avancerade) kan man själv ställa in var denna gränsen ska gå och ofta kan man ställa in när (vilken slutartid) kameran ska börja höja ISO-talet. Hur det är på just 400D vågar jag inte svara på. I full auto vet jag att många av Canons DSLR:er inte heller går över ISO400.

Enligt detta test så är det ett bra allround objektiv för de allra flesta situationer. I många fall är 50mm objektivet bättre, men det kostar också tre gånger så mycket.
Om man är mer noggrann med att ställa in ISO osv, så är det inget större fel på det. Det kommer att funka bra till att börja med. Har inte varken råd eller lust att kasta ut 1500:- till bara på ett objektiv, det får bli en senare historia.

Åter, tack dumbo, Frispel och Inveramsay för alla goda råd, och för att ni fick mig att inse att det är dumt att snåla.
Nu återstår bara den olidliga väntan på att jag ska kunna köpa kameran i slutet på månaden ^^

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det finns olika versioner av 18-55-objektivet. Det finns 3 versioner utan bildstabilisering, varav de två första är rätt dåliga och den senaste är bra. Det finns två versioner av den med bildstabilisering och mellan dessa är det eg bara kosmetiska skillnader. Båda är bra. Detta är rent optiskt, då typ skärpa osv. Sedan finns det ju andra egenskaper, som tex ljusstyrka, och där är den, som alla kitobjektiv, inte så jättebra. Den har inte dundersnabb AF, men ändå avsevärt snabbare än den genomsnittsliga kompaktkameran. Byggkvaliteten är ju inte heller super, men om man inte använder det som hammare så vållar det normalt inga problem.

Det här är en bra sammanfattning. Om du inte köper objektiv med huset så köp helt klart IS varianten för den gamla sorten är inget vidare.

Ett bra objektiv när du har mer pengar är tamrons 17-50 f2.8 som går på runt £150 beg, mycket bättre för inomhusfoto och en hel del skarpare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det här är en bra sammanfattning. Om du inte köper objektiv med huset så köp helt klart IS varianten för den gamla sorten är inget vidare.

Ett bra objektiv när du har mer pengar är tamrons 17-50 f2.8 som går på runt £150 beg, mycket bättre för inomhusfoto och en hel del skarpare.

Okej, tack för tipset. Såg en recension på Canon EF-s 17-55 f/2,8 USM IS, det verkar rikigt schysst, men shit vad dyrt...
IS är väl nästan ett måste, eftersom huset i sig inte har någon stabilisator?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2