Permalänk
Medlem

Panasonic GH4/4K

Uppdatering
Nu är den officiell!

Bilder, info, länkar: http://www.43rumors.com/live-coverage-panasonic-gh4-officiall...
Filmat med GH4: http://www.youtube.com/watch?v=hHKJ5eE7I1k
Hands on: http://www.pocket-lint.com/news/126759-hands-on-panasonic-lum...
First impressions: http://www.trustedreviews.com/panasonic-lumix-gh4_Digital-Cam...

Gamla inlägget: Det ryktas hejvilt på nätet om Panasonics kommande flaggskepp. 43Rumors säger sig nu sitta inne på information från en "säker källa" att Panasonic kommer att släppa denna kamera våren 2014.

Lista på rykten:

  • 4K/24/25/30fps

  • 16mp sensor with full pixel readout

  • 10bit 4:2:2 codec (likely AVC Ultra)

  • 200Mbit MP4 ALL-I and 100Mbit IPB options

  • Adapter that sits on the camera has 4x 3G-HD-SDI and 2x XLR

  • Up to 30fps in 4K mode

  • OLED monitor, 1 million dot

  • 21mm OLED viewfinder, 3 million dot

  • Form factor similar to the GH3 but slightly larger, all output jacks facing out of the left side

  • Time code

Utöver listan ovan så har det ryktats om ett inbyggt variabelt ND-filter och en prislapp på runt 3000 dollar.

Vad tror ni? Vad har ni hört? Kommer ni att köpa?

Permalänk
Medlem

Följt ryktet ganska länge nu. Har den inbyggt ND pratar vi game changer.
Det roliga är att när 43rumors säger "säker" källa så är den verkligen SÄKER.

Permalänk

Kan nästan garantera att den inte kan ta 4K direkt i kameran, låter som att den kan pumpa ut 4K. Men då till frågan, varför 4x 3G SDI och inte 1x 6G SDI?

Men riktigt kul idé om de gör en expansion för att pumpa ut 4K, ger kameran mer flexibilitet mellan consumer och semi-pro marknaden!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Kan nästan garantera att den inte kan ta 4K direkt i kameran, låter som att den kan pumpa ut 4K. Men då till frågan, varför 4x 3G SDI och inte 1x 6G SDI?

Men riktigt kul idé om de gör en expansion för att pumpa ut 4K, ger kameran mer flexibilitet mellan consumer och semi-pro marknaden!

Du har nog rätt. Har för mig ryktet sa 12/10 bit 4:2:2 "out".

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du har nog rätt. Har för mig ryktet sa 12/10 bit 4:2:2 "out".

Ändå riktigt jävla imponerande, dock får vi se om den kan på något sätt jämföras med en BMPCC. Troligtvis inte :/

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Ändå riktigt jävla imponerande, dock får vi se om den kan på något sätt jämföras med en BMPCC. Troligtvis inte :/

nej, blir nog olika sorters kameror. Jag tycker det låter som en kompromiss mellan uppföljare på GH3 och AF-100. Panasonics svar på c100 typ. Kan ju inte undgått dem att den säljer som smör.

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Ändå riktigt jävla imponerande, dock får vi se om den kan på något sätt jämföras med en BMPCC. Troligtvis inte :/

Låter som en kamera som är lämpad för broadcastkvalité för tv. Skulle tro att kameran tilltalar dels mindre företag som gör beställningsproduktion men även frilansande fotografer för tv och små mediebolag. Det är en stor marknad som till stor del är en del av och integrerade med de större mediebolagen och tv.

Tycker den här kameran har en klarare plats än t.ex. BMPCC i en professionell marknad. Codec och sånt behöver egentligen bara vara "good enough" för den branschen. Det ska vara lätthanterliga codecs och inte så mycket bökande med massa tillbehör. BMPCC är lite för osmidig. Används förmodligen mest av ambitiösa amatörer och som special-, reserv- eller b-kamera för den professionella marknaden. Väldigt olika kameror som är svåra att jämföra.

Permalänk
Skrivet av Punchdrunk:

Låter som en kamera som är lämpad för broadcastkvalité för tv. Skulle tro att kameran tilltalar dels mindre företag som gör beställningsproduktion men även frilansande fotografer för tv och små mediebolag. Det är en stor marknad som till stor del är en del av och integrerade med de större mediebolagen och tv.

Tycker den här kameran har en klarare plats än t.ex. BMPCC i en professionell marknad. Codec och sånt behöver egentligen bara vara "good enough" för den branschen. Det ska vara lätthanterliga codecs och inte så mycket bökande med massa tillbehör. BMPCC är lite för osmidig. Används förmodligen mest av ambitiösa amatörer och som special-, reserv- eller b-kamera för den professionella marknaden. Väldigt olika kameror som är svåra att jämföra.

Det har du helt klart rätt i, jag menade inte jämförelse i marknad utan mer som bang for the buck.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Det har du helt klart rätt i, jag menade inte jämförelse i marknad utan mer som bang for the buck.

Det har du också helt rätt i, svårslagen!

Permalänk

Hot! First picture of the Panasonic GH 4K camera mockup!

http://www.43rumors.com/hot-first-picture-of-the-panasonic-gh...

Permalänk
Medlem

Mums!

Permalänk
Medlem

Det sägs att GH4 inte kommer att ersätta GH3, undrar om de har något annat planerat isåfall?

Om det ryktade priset stämmer så kommer hoppet mellan GH3 (850$) och GH4 (2800$) vara ganska stort.

En GH3,5 kanske?

Permalänk
Skrivet av Rigatoni:

Det sägs att GH4 inte kommer att ersätta GH3, undrar om de har något annat planerat isåfall?

Om det ryktade priset stämmer så kommer hoppet mellan GH3 (850$) och GH4 (2800$) vara ganska stort.

En GH3,5 kanske?

Blev lite förvånad att formfaktorn är så lik GH3. Föreställde mig kanske något mer åt Panasonic af101-hållet i och med specsen. Men och andra sidan heter ju kameran GH4 och inte af202. Det skulle inte vara en ersättare men det ser sannerligen ut som en ersättare till både utseende och namn. Dock syftade de kanske på prestandan. Att bägge kommer fortsätta tillverkas och säljas. Dock är du inne på något intressant, vad ska de döpa den framtida ersättaren till gh3 om inte detta skulle vara en ersättare. Varför döpa den till gh4 och ge den ett snarlikt utseende. Mycket egendomligt det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Blev lite förvånad att formfaktorn är så lik GH3. Föreställde mig kanske något mer åt Panasonic af101-hållet i och med specsen. Men och andra sidan heter ju kameran GH4 och inte af202. Det skulle inte vara en ersättare men det ser sannerligen ut som en ersättare till både utseende och namn. Dock syftade de kanske på prestandan. Att bägge kommer fortsätta tillverkas och säljas. Dock är du inne på något intressant, vad ska de döpa den framtida ersättaren till gh3 om inte detta skulle vara en ersättare. Varför döpa den till gh4 och ge den ett snarlikt utseende. Mycket egendomligt det här!

Deras G6 är ju förutom byggkvaliten och knapp layouten nästan samma kamera som GH3. Kanske GH4 blir riktigt topp notch och så blir G7 något som mer liknar en efterföljare till GH3?

Är också lite besviken på att det inte kommer en ny i AF-serien, men det kanske kommer en med GH4ans innanmäte, xlr, inbyggda nd osv.

Permalänk

Postade följande i en annan tråd men kom på att det fanns en speciell tråd för kameran.

Citat nedan angående Panasonic Gh4

"The camera will be announced tomorrow (Friday Feb 7) at 4am London time! You can follow the announcement live here on 43rumors!"

http://www.43rumors.com/first-panasonic-gh4-images/

Bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Postade följande i en annan tråd men kom på att det fanns en speciell tråd för kameran.

Citat nedan angående Panasonic Gh4

"The camera will be announced tomorrow (Friday Feb 7) at 4am London time! You can follow the announcement live here on 43rumors!"

http://www.43rumors.com/first-panasonic-gh4-images/

Bilder
http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors...

http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors...

just det, det är redan den sjunde, spännande

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

just det, det är redan den sjunde, spännande

Javisst är det. Kolla in detta då!

http://www.43rumors.com/gh4-with-the-monstrous-interface-unit...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade första posten med lite länkar.

Verkar bli en trevlig kamera trots några mindre bra saker.

Synd att monstermodulen är låst till under kameran, hade hellre sett en kabelansluten version som man kan placera vart man vill, kanske kommer från tredjepart senare?

Permalänk
Medlem

Värsta besten för under 2000 dollar, undrar hur många Canon 1dc köpare som sa "hmnm"?
Och vad ska de andra hitta på till NAB?

Permalänk
Medlem

Det ser ju onekligen fint ut,

Permalänk
Medlem

Tycker inte jag upplever förväntad skärpa från den där jämfört med andra 4K-burkar jag kikat på.
Internt kör den 4:2:0 och hdmi 4:2:2.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Går att boka på Cyberphoto, prel pris 14 990 kr.
https://www.cyberphoto.se/m/info.php?article=DMC-GH4

Helt otroligt pris om det visar sig vara sant. Seriöst, visar sig denna kamera vara så bra man tror måste det vara den mest prisvärda kamera som gjorts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Helt otroligt pris om det visar sig vara sant. Seriöst, visar sig denna kamera vara så bra man tror måste det vara den mest prisvärda kamera som gjorts!

Jo fast det där extra mankemanget kostar väl ett par tusingar till.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo fast det där extra mankemanget kostar väl ett par tusingar till.

Oh fan det hade jag missat =(

Edit: Funkar den där modulen under som någon sorts videorecorder också kanske, typ son en Ninja men utan SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Oh fan det hade jag missat =(

Edit: Funkar den där modulen under som någon sorts videorecorder också kanske, typ son en Ninja men utan SSD?

Tyvärr inte, den ger "bara" andra in/ut-gångar.

Under 2000 dollar brukar betyda 1999 dollar. Lägg sedan på alla kostnader som hör import till så hamnar vi nog på 19995 kr i svenska butiker. Hoppas innerligt att jag har fel

Släng sedan på modulen och en speedbooster så kanske man lika gärna kan köpa en BMPC 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigatoni:

Tyvärr inte, den ger "bara" andra in/ut-gångar.

Under 2000 dollar brukar betyda 1999 dollar. Lägg sedan på alla kostnader som hör import till så hamnar vi nog på 19995 kr i svenska butiker. Hoppas innerligt att jag har fel

Släng sedan på modulen och en speedbooster så kanske man lika gärna kan köpa en BMPC 4k?

Detta är exakt varför jag köper Sony FDR-AX100E istället. Då har man precis allt i ett paket.
När jag ska filma riktigt avancerat så har jag BMD-kameror (pocket) och ev BMPC4K med utbytbara objektiv, speedbooster osv.

Jag har semestrat utomlands två gånger med BMPCC. Denna, två minneskort, 10 batterier, 16mm T2.2, 9-18 f/4-5.6 + ND-filter samt även 50mm f1.2.
Detta tillsammans med EF/MFT-adapter.

Tillsammans tar detta i princip en väska.

Samma sak blir det med GH4. Jag ser ypperligt fram emot en enkel 4K-kamera för semester med lagom codec med alla funktioner jag vill ha.
OIS, Långt batteri, 30-300+mm etc.

Den kan bli B-kamera hemma där min JIB är jobbigare än kameran att konka

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Rigatoni:

Tyvärr inte, den ger "bara" andra in/ut-gångar.

Under 2000 dollar brukar betyda 1999 dollar. Lägg sedan på alla kostnader som hör import till så hamnar vi nog på 19995 kr i svenska butiker. Hoppas innerligt att jag har fel

Släng sedan på modulen och en speedbooster så kanske man lika gärna kan köpa en BMPC 4k?

Ok tråkigt, hade verkligen hoppats på att det dessutom var en videorecorder till snabba minneskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigatoni:

Tyvärr inte, den ger "bara" andra in/ut-gångar.

Under 2000 dollar brukar betyda 1999 dollar. Lägg sedan på alla kostnader som hör import till så hamnar vi nog på 19995 kr i svenska butiker. Hoppas innerligt att jag har fel

Släng sedan på modulen och en speedbooster så kanske man lika gärna kan köpa en BMPC 4k?

Tror du Cyberphoto är så långt ifrån? Tycker de brukar landa rätt med sina förhandsbokningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tror du Cyberphoto är så långt ifrån? Tycker de brukar landa rätt med sina förhandsbokningar.

Läste vidare och i en kommentar på 43rumors så har en David skrivit att det var Panasonic själva som råkade läcka priset. Om det stämmer så är det tummen upp!

Inga prisuppgifter om modulen dock. 15 för kameran, 15 för modulen, douchebag panasonic