Petzval [Kameraobjektiv /mod]

Permalänk
Medlem

Petzval [Kameraobjektiv /mod]

Såhär på midsommarafton sitter jag och dreglar över bokehn hos detta objektiv. Någon som känt på gluggen ifråga?
http://microsites.lomography.com/petzval-lens/

Förtydligad rubrik
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Såhär på midsommarafton sitter jag och dreglar över bokehn hos detta objektiv. Någon som känt på gluggen ifråga?
http://microsites.lomography.com/petzval-lens/

Ja det är verkligen en bokeh som får saliven att rinna.

Måste gräva fram mer info nu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Den har ju, vad man normalt sett brukar kalla "dålig" bokeh i den bemärkelsen att oskärpecirklarna har en väldigt tydligt markerad kant. Detta kan ju vara användbart ibland.
Detta objektivets comatiska (jag vet inte om man säger så på svenska) aberration gör du att man får ett lite säreget uttryck i bilden dock och där behöver ju även kanten på oskärpeciklarna vara markerad för att det ska bli något av det. Om man "på riktigt" ska kunna nyttja "virvelformade" bakgrunden man får behöver ju motivet vara i centrum av bilden...
Smaksak vad man gillar och inte, men jag ser användningen av ett dylikt objektiv som en smula begränsat för min egen del iaf. Bilderna blir ju ganska same same, även om man verkar kunna påverka formen på oskärpecirklarna.

För att svara på frågan om någon kännt på gluggen så verkar den väl bara finnas för förhandsbeställning? Fast den kan väl iofs ha visats på mässor och så...

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

La till att det handlar om ett objektiv
/moderator

On-topic: Ser ju kul ut, bara synd att det endast finns till Canon/Nikon. Hittade lite bilder på Fotosidan, vet inte riktigt om jag gillar den effekten....
http://www.fotosidan.se/blogs/jonaseklundh/mer-petzval.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/jonaseklundh/petzval.htm

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ehm.. bokeh på den där är väl inte så speciellt bra.. stora runda ringar.. ungefär samma som hittas på billiga kit linser.

Om du vill se bra bokeh kolla in Sony 135mm STF. klicka sedan på samples.
http://www.the135stf.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ehm.. bokeh på den där är väl inte så speciellt bra.. stora runda ringar.. ungefär samma som hittas på billiga kit linser.

Om du vill se bra bokeh kolla in Sony 135mm STF. klicka sedan på samples.
http://www.the135stf.net/

Jag tror att du möjligen han ha missat själva grejen med att oskärpecirklarnas form, som är olika beroende på var i bilden de finns, gör att de tillsammans blirdar en cirkeleffekt som "omsluter" motivet. För att det ska bli så så måste ju åxå cirklarnas kant vara ganska markerad, så det är helt säkert ett avsiktligt val man gjort för att få denna speciella effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

On-topic: Ser ju kul ut, bara synd att det endast finns till Canon/Nikon. ]

fast Nikonfattningen gör ju att du kan ha det till alla system, den har väl endå inte någon elektronik så billig kinaadapter duger gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

För att svara på frågan om någon kännt på gluggen så verkar den väl bara finnas för förhandsbeställning? Fast den kan väl iofs ha visats på mässor och så...

om man inte vill köra original
fast billigaste jag såg som snabbast var ca £300, men objektiv som kostar tusen spänn på Ebay brukar jag hitta för 20 kr på andra ställen så man kan ta de prisera med en hink salt.
http://www.ebay.co.uk/itm/Petzval-Brass-Early-Portrait-Lens-P...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

fast Nikonfattningen gör ju att du kan ha det till alla system, den har väl endå inte någon elektronik så billig kinaadapter duger gott.

Problemet är att den adaptern måste ha en lins ifall man ska ha oändlig fokus, finns inte en chans att jag köper en sån Alternativet är en adapter utan glasbit men då får man inte oändlig fokus. OBS: Jag har Sony Alpha med den gamla fattningen, din lösning fungerar utmärkt på NEX-fattningen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Problemet är att den adaptern måste ha en lins ifall man ska ha oändlig fokus, finns inte en chans att jag köper en sån Alternativet är en adapter utan glasbit men då får man inte oändlig fokus. OBS: Jag har Sony Alpha med den gamla fattningen, din lösning fungerar utmärkt på NEX-fattningen.

He he, glömde Alpha, aja men de med m4/3, nex, q, osv är good to go

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Den har ju, vad man normalt sett brukar kalla "dålig" bokeh i den bemärkelsen att oskärpecirklarna har en väldigt tydligt markerad kant. Detta kan ju vara användbart ibland.
Detta objektivets comatiska (jag vet inte om man säger så på svenska) aberration gör du att man får ett lite säreget uttryck i bilden dock och där behöver ju även kanten på oskärpeciklarna vara markerad för att det ska bli något av det. Om man "på riktigt" ska kunna nyttja "virvelformade" bakgrunden man får behöver ju motivet vara i centrum av bilden...
Smaksak vad man gillar och inte, men jag ser användningen av ett dylikt objektiv som en smula begränsat för min egen del iaf. Bilderna blir ju ganska same same, även om man verkar kunna påverka formen på oskärpecirklarna.

För att svara på frågan om någon kännt på gluggen så verkar den väl bara finnas för förhandsbeställning? Fast den kan väl iofs ha visats på mässor och så...

Finns en Flickgrupp för objektivet, https://www.flickr.com/groups/petzval_krasnogorsk/ så några måste väl ha fått det. Tanken är att använda det som porträttglugg, men jag undrar ju också vad som händer om man placerar objektet mer enligt tredjedelsregeln. Skärpan kanske bara finns i mitten.

Skrivet av Alpha77:

Ehm.. bokeh på den där är väl inte så speciellt bra.. stora runda ringar.. ungefär samma som hittas på billiga kit linser.

Om du vill se bra bokeh kolla in Sony 135mm STF. klicka sedan på samples.
http://www.the135stf.net/

Objektiv med bra bokeh har jag redan, detta är något helt annat. Fenomenet kallas swirling, eller swirly, bokeh, och verkar finnas på flera gamla öststatsobjektiv. Mitt Tamron 70-200 2.8 ger lite av den här runda oskärpan, men där är oskärpecirklarna så otydliga, så det syns dåligt.

Jag funderar mest över skärpan. Och hur vanskligt det är att fokusera med en skruv. Manuell fokus med ring har jag inga problem med, men det här verkar knepigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag funderar mest över skärpan. Och hur vanskligt det är att fokusera med en skruv. Manuell fokus med ring har jag inga problem med, men det här verkar knepigare.

klarar andra det lär ju du göra det också

Permalänk

skulle säga att de e lättare att fokusera med en sån skruv då den oftast har ganska bra utväxling så att ett varv på skruven är jättelite ändring i focus så det är betydligt lättare att finjustera fockusen där i mot om de e helt åt helvete kan man få skruva ett tag för att komma i närheten där man ska va så de e inget bra system för att bara slänga upp fokusera lite snabbt å skjuta utan kräver relativt stilla objekt att fota.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Jag funderar mest över skärpan. Och hur vanskligt det är att fokusera med en skruv. Manuell fokus med ring har jag inga problem med, men det här verkar knepigare.

En rack&pinion fokuserare kan vara otroligt mycket mer exakt och stabil än en fokusring. Det är standarden på teleskop och mikroskop, dom bästa rack&pinionfokuserarna sitter på äldre dyra mikroskop. Finns alternativ dock som är mycket bättre. crayford focuser är riktigt grym tydligen. "Crayford john" lever fortfarande och postar lite här och var. John Wall har lite sköna egna optiska designer som är billiga att bygga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rack_and_pinion
http://en.wikipedia.org/wiki/Crayford_focuser
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_speed_focuser

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

klarar andra det lär ju du göra det också

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att de e lättare att fokusera med en sån skruv då den oftast har ganska bra utväxling så att ett varv på skruven är jättelite ändring i focus så det är betydligt lättare att finjustera fockusen där i mot om de e helt åt helvete kan man få skruva ett tag för att komma i närheten där man ska va så de e inget bra system för att bara slänga upp fokusera lite snabbt å skjuta utan kräver relativt stilla objekt att fota.

Skrivet av Trivial1ty:

En rack&pinion fokuserare kan vara otroligt mycket mer exakt och stabil än en fokusring. Det är standarden på teleskop och mikroskop, dom bästa rack&pinionfokuserarna sitter på äldre dyra mikroskop. Finns alternativ dock som är mycket bättre. crayford focuser är riktigt grym tydligen. "Crayford john" lever fortfarande och postar lite här och var. John Wall har lite sköna egna optiska designer som är billiga att bygga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rack_and_pinion
http://en.wikipedia.org/wiki/Crayford_focuser
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_speed_focuser

Ok, låter lovande!
Det är nog inget man fotar springande barn med, inte jag iaf, men jag kan tänka mig att byta ut min Samyang 85 1.4 mot detta. Den är ju också manuell och tas i princip bara fram för vuxenfoto. Påklätt sådant, menar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Ok, låter lovande!
Det är nog inget man fotar springande barn med, inte jag iaf, men jag kan tänka mig att byta ut min Samyang 85 1.4 mot detta. Den är ju också manuell och tas i princip bara fram för vuxenfoto. Påklätt sådant, menar jag.

Köper du den kan du väl hojta till så jag får testa nån dag du är ute i stan?

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Ok, låter lovande!
Det är nog inget man fotar springande barn med, inte jag iaf, men jag kan tänka mig att byta ut min Samyang 85 1.4 mot detta. Den är ju också manuell och tas i princip bara fram för vuxenfoto. Påklätt sådant, menar jag.

Det är inga snabbfokusgrejer iaf. Det är för att ta bilder på saker som står stilla typ, och om man kunde göra en macrovariant så hade man fått gunga med objektivet på en bestämd fokus.

Om du vill kunna utnyttja ett sånt här objektiv så skulle jag rekommedera ett ny mattskiva från katzeye optics, dom har splitbild och mikroprismor. Som grejerna hade förr i tiden... du ser 2 från varandra tiltade bilder som till slut går ihop på mitten (horizontellt) när du är fokuserad, tänk dig att övre halvan och nedre halvan av bilden är förskjutna tills du har fokus, det är splitbilden. Mikroprismorna fungerar så att allt är suddigt som fan innan det hamnar i fokus, då blir det knivskarpt, oavsett var det är i sökaren/bilden. Det är ljusår bättre än standardskiten man får med en slr idag. Du kommer då kunna fokusera alla objektiv du har manuellt oavsett fokuspunkter osv. Sen ser man var fokus faktiskt ligger direkt i sökaren.

Men det kräver att man tar ur den gamla skivan och sätter i den nya.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Det är inga snabbfokusgrejer iaf. Det är för att ta bilder på saker som står stilla typ, och om man kunde göra en macrovariant så hade man fått gunga med objektivet på en bestämd fokus.

Om du vill kunna utnyttja ett sånt här objektiv så skulle jag rekommedera ett ny mattskiva från katzeye optics, dom har splitbild och mikroprismor. Som grejerna hade förr i tiden... du ser 2 från varandra tiltade bilder som till slut går ihop på mitten (horizontellt) när du är fokuserad, tänk dig att övre halvan och nedre halvan av bilden är förskjutna tills du har fokus, det är splitbilden. Mikroprismorna fungerar så att allt är suddigt som fan innan det hamnar i fokus, då blir det knivskarpt, oavsett var det är i sökaren/bilden. Det är ljusår bättre än standardskiten man får med en slr idag. Du kommer då kunna fokusera alla objektiv du har manuellt oavsett fokuspunkter osv. Sen ser man var fokus faktiskt ligger direkt i sökaren.

Men det kräver att man tar ur den gamla skivan och sätter i den nya.

Har funderat på att byta mattskiva, men det har väl aldrig känts riktigt akut, har funkat ändå. Vi får väl se hur det blir.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollade lite mer på youtube osv om objektivet, ser mycket skoj ut. Som jag förstår det har de som backat kickstatern redan fått sina och nu skeppar de till första vändan förhandsbokningar.
Det står att om man förbokar nu dvs batch nr 2 så är levereans beräknad under juli.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kollade lite mer på youtube osv om objektivet, ser mycket skoj ut. Som jag förstår det har de som backat kickstatern redan fått sina och nu skeppar de till första vändan förhandsbokningar.
Det står att om man förbokar nu dvs batch nr 2 så är levereans beräknad under juli.

skulle inte förvåna mig om man fick det direkt om man betalar i förväg osett liksom, många ryska högklassiga tomma fabriker liksom. men vem vill göra det idag. Och alla vet ju att det är en rustik konstruktion
ja det här objektivet blev påkommet 1850 eller nåt. så jag skulle nog avvakta om jag vänjt (bästa stavningen) mig med moderna grejer. men det är säkert bra grejer om man förstår begränsningarna

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Ett tips om man gillar den där virvlande oskärpan är att köpa ryska objektiv. Som Nikon-ägare rekommenderas att köpa ett Helios 81-N. Det är en 50/2 och den har under rätt omständigheter en väldigt fin, virvlande bokeh. Själv älskar jag den för t.ex. bilder på blommor och liknande då den skapar en skön målnings-liknande teckning.

Den har en piratkopierad Nikon-bajonett så passar därför direkt på de flesta Nikon-kamerorna. Observera att detta bara gäller 81-N och ingen annan, de flesta andra Helios'arna har M42-gänga. Men jag rekommenderar varmt en Helios-81N. Den kan hittas på ebay för nästan inga pengar alls - jag betalade typ 300 spänn inklusive frakt för min, välbyggd med mycket metall, pytteliten. Enda minuset är att den ju såklart är helt manuell men det är en smaksak.

Jag har kikat på Lomographys petzval-klon och tycker den är grymt spännande men är osäker på att jag är beredd att lägga ut pengarna för något som har så oerhört begränsat användningsområde. Samt att jag oroar mig över att om någon ser mig med den kommer de att tro att jag är nåt slags hipster som cyklar runt på röda däck, bakar surdegsbröd och har sotarmössa.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

. Samt att jag oroar mig över att om någon ser mig med den kommer de att tro att jag är nåt slags hipster som cyklar runt på röda däck, bakar surdegsbröd och har sotarmössa.

Öhh du har ju fez o pipa på avstaren..... Just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Ett tips om man gillar den där virvlande oskärpan är att köpa ryska objektiv. Som Nikon-ägare rekommenderas att köpa ett Helios 81-N. Det är en 50/2 och den har under rätt omständigheter en väldigt fin, virvlande bokeh. Själv älskar jag den för t.ex. bilder på blommor och liknande då den skapar en skön målnings-liknande teckning.

Den har en piratkopierad Nikon-bajonett så passar därför direkt på de flesta Nikon-kamerorna. Observera att detta bara gäller 81-N och ingen annan, de flesta andra Helios'arna har M42-gänga. Men jag rekommenderar varmt en Helios-81N. Den kan hittas på ebay för nästan inga pengar alls - jag betalade typ 300 spänn inklusive frakt för min, välbyggd med mycket metall, pytteliten. Enda minuset är att den ju såklart är helt manuell men det är en smaksak.

Jag har kikat på Lomographys petzval-klon och tycker den är grymt spännande men är osäker på att jag är beredd att lägga ut pengarna för något som har så oerhört begränsat användningsområde. Samt att jag oroar mig över att om någon ser mig med den kommer de att tro att jag är nåt slags hipster som cyklar runt på röda däck, bakar surdegsbröd och har sotarmössa.

Helt klart intressant! Ska kolla på detta lite mera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helios 44-2 58/2 finns massor av på ebay billigt. Den ger också lite den här effekten under rätt omständigheter.
exempelbild från internet:

Men Petzval ger helt klart kraftigare effekt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hittade den här, lite sugen faktiskt.. http://www.ebay.co.uk/itm/Helios-44M-4-58mm-F-2-0-Lens-for-M4...

Borde väl vara denna adapter till, ni som kan? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M42-F
För att använda på Nikon F, alltså..

Visa signatur
Permalänk

dom brukar komma upp billigare an sa, leta aven med aldre sovjetkameror som zenit dar helios 44 ofta medfoljde som objektiv. Sjalv hittade jag min pa en loppis for £10, bojd filtertrad men annars i nyskick

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

dom brukar komma upp billigare an sa, leta aven med aldre sovjetkameror som zenit dar helios 44 ofta medfoljde som objektiv. Sjalv hittade jag min pa en loppis for £10, bojd filtertrad men annars i nyskick

Den där skeppas bara inom UK såg jag sen. Hittade en annan för 200 sek, är ju sjukt billigt.. Men sen är det alltså bara att skruva på adaptern och köra?
(Jag vet att jag börjar lämna ämnet nu...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Den där skeppas bara inom UK såg jag sen. Hittade en annan för 200 sek, är ju sjukt billigt.. Men sen är det alltså bara att skruva på adaptern och köra?
(Jag vet att jag börjar lämna ämnet nu...)

He he, välkommen till vintage objektivens underbara värld, och i den är 200 kr ganska mycket
Ja, på med adaptern och kör. Sedan kan du posta nån av bilderna i vår fina "gamla objektiv med adapter tråd".
Måste säga att jag också blev lite sugen på en Helios nu.

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Den där skeppas bara inom UK såg jag sen. Hittade en annan för 200 sek, är ju sjukt billigt.. Men sen är det alltså bara att skruva på adaptern och köra?
(Jag vet att jag börjar lämna ämnet nu...)

Leta upp ett av de aldre helios varianterna om det ar swirly bokeh du ar ute efter. Nar det kommer till adapter sa brukar det bara vara att skruva pa och fota men jag kor canon sa jag vet inte om det skiljer sig. Nikon ar dock inte sa trevliga att anvanda aldre objektiv till iom att man maste anvanda en adapter med en korrigerande lins som hangs pa bakom objektivet vilket gor att det blir ungefar sa bra som det later.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Leta upp ett av de aldre helios varianterna om det ar swirly bokeh du ar ute efter. Nar det kommer till adapter sa brukar det bara vara att skruva pa och fota men jag kor canon sa jag vet inte om det skiljer sig. Nikon ar dock inte sa trevliga att anvanda aldre objektiv till iom att man maste anvanda en adapter med en korrigerande lins som hangs pa bakom objektivet vilket gor att det blir ungefar sa bra som det later.

Nåja. Beställde ett Helios 44m-4 58mm f/2 + adapter.. 300 spänn totalt, så ingen jättesumma. Adapter med glas behövs väl mest om man ska fokusera oändligt? Om man fokuserar nära borde det väl räcka med en utan glas?

Visa signatur