Hade jag precis haft sönder min GoPro? Tips?

Permalänk
Medlem

Hade jag precis haft sönder min GoPro? Tips?

Hej!

Klumpiga jag skulle testa fota under vattnet och när kameran väl är under vattnet hör jag hur den börjar slå av och på! Jag tar upp den Ur vattnet och märker att jag inte har det vattentäta skalet på..... Har jag precis förstört hela min GoPro? Måste jag köpa en ny? Kan jag testa med ett nytt batteri? När jag testar slå på den blinkar den rött svagt sen slutar det! Sen låter det väldigt konstigt vid batteriet när jag försöker slå på den?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem

Ta det lite cool, låt den stå och torka i 1-2 dygn helst vid ett element eller något annat som är lagom varmt så att fukten har en chans att tränga ut. Sedan kanske den går igång, vatten är ju som bekant ledande så du har nog kontakt mellan saker som inte ska ha kontakt på elektroniken.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbad:

Hej!

Klumpiga jag skulle testa fota under vattnet och när kameran väl är under vattnet hör jag hur den börjar slå av och på! Jag tar upp den Ur vattnet och märker att jag inte har det vattentäta skalet på..... Har jag precis förstört hela min GoPro? Måste jag köpa en ny? Kan jag testa med ett nytt batteri? När jag testar slå på den blinkar den rött svagt sen slutar det! Sen låter det väldigt konstigt vid batteriet när jag försöker slå på den?

Tacksam för alla svar!

Plocka isär alla delar som går och lägg den i en skål med ris ett par dygn.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dalbad:

Hej!

Klumpiga jag skulle testa fota under vattnet och när kameran väl är under vattnet hör jag hur den börjar slå av och på! Jag tar upp den Ur vattnet och märker att jag inte har det vattentäta skalet på..... Har jag precis förstört hela min GoPro? Måste jag köpa en ny? Kan jag testa med ett nytt batteri? När jag testar slå på den blinkar den rött svagt sen slutar det! Sen låter det väldigt konstigt vid batteriet när jag försöker slå på den?

Tacksam för alla svar!

Du får väl låta den torka, lägg den i ett örngott och stoppa ner i en burk med ris, riset drar ur fukten och om du har tur så kanske det fungerar.

Vill du vara seriös och faktiskt göra ett eget försök så ta dig till en mack/biltema och köp batterivatten och alkohol med väldigt hög alkoholhalt, så som isopropanol eller kemisk ren aceton, isopropanol finns på Kjell/apoteket, Aceton finns på ica. Nagelacksborttagare (aceton med olja) kan ej användas.

Skölj sedan samtliga delar i kameran förutom optiken med först en vända med batterivatten och sedan försiktigt med alkohol för att få bort alla ledande partiklar/skikt som vattnet har lämnat. Batteriet måste självklart vara borttaget och skall ej sköljas.

Låt sedan hela paketet torka ordentligt. Har du använt alkohol som sista sköljning så går det lite fortare men satsa på ca en veckas torktid i rumstemperatur.

Sedan får du testa och se om den fungerar. Låter som en klassisk kortslutning.

Skrivet av deegan:

Ta det lite cool, låt den stå och torka i 1-2 dygn helst vid ett element eller något annat som är lagom varmt så att fukten har en chans att tränga ut. Sedan kanske den går igång, vatten är ju som bekant ledande så du har nog kontakt mellan saker som inte ska ha kontakt på elektroniken.

Vatten är inte ledande.

Jonerna i vattnet är dock ledande. Risken är att komponenter som kortslutits har bränts sönder och även om man torkar den och inget har bränts sönder så finns risken att de ämnen som gör vatten ledande (mineraler och salter främst) lägger sig mellan banor/komponenter och enheten är fortfarande kortsluten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Aceton är nog inte en bra ide för aceton är väldigt aggresivt mot plast. Så risken är stor att du kommer förstöra linsen och skalet om du doppar det i aceton, rent (destilerat/avjoniserat) vatten skulle jag köra på om det nu är skitigt vatten du stoppat den i.

Annars är det en skål med ris som gäller under nåt dygn. Men jag tror det är kört speciellt eftersom du testat att starta den flera gånger när den är blöt. Det konstiga ljudet från batteriet, är det typ knastrande/sprakande? I så fall är det mycket stor risk att det blivit någon kortslutning och då är det mycket stor risk att du brännt din gopro.

Om du någonsin tappar en elektronisk pryl i vatten, dra ut all ström (tex plocka ur batteri) omgående! Sen fundera på torkning eller reparation, skadan är åtminstone minimerad.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Exakt, det lät precis så! Testade starta den en gång!

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av QRikard:

Aceton är nog inte en bra ide för aceton är väldigt aggresivt mot plast. Så risken är stor att du kommer förstöra linsen och skalet om du doppar det i aceton, rent (destilerat/avjoniserat) vatten skulle jag köra på om det nu är skitigt vatten du stoppat den i.

Annars är det en skål med ris som gäller under nåt dygn. Men jag tror det är kört speciellt eftersom du testat att starta den flera gånger när den är blöt. Det konstiga ljudet från batteriet, är det typ knastrande/sprakande? I så fall är det mycket stor risk att det blivit någon kortslutning och då är det mycket stor risk att du brännt din gopro.

Om du någonsin tappar en elektronisk pryl i vatten, dra ut all ström (tex plocka ur batteri) omgående! Sen fundera på torkning eller reparation, skadan är åtminstone minimerad.

Om du noterar i mitt inlägg så skriver jag att det är delarna i kameran som skall sköljas och optiken skall inte rengöras. Detta innebär självklart att hela kameran skall monteras ned men det måste man göra om man ska få ut skiten oavsätt. Att skölja kamerahuset i aceton är inte bara slöseri med tid utan saknar även helt funktion och anledning.
Kretskorten klarar normalt sett Aceton då de är gjorda i glasfiber och komponenterna är tillverkade i tåliga plaster och främst ledare/halvledare som inte är reaktiva med aceton.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om SD-kortet har kraschat! Har ni några bra tips? GoPro Micro SDHC Extreme 32GB, är den bra? Behöver dock inte extreme-versionen

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du noterar i mitt inlägg så skriver jag att det är delarna i kameran som skall sköljas och optiken skall inte rengöras. Detta innebär självklart att hela kameran skall monteras ned men det måste man göra om man ska få ut skiten oavsätt. Att skölja kamerahuset i aceton är inte bara slöseri med tid utan saknar även helt funktion och anledning.
Kretskorten klarar normalt sett Aceton då de är gjorda i glasfiber och komponenterna är tillverkade i tåliga plaster och främst ledare/halvledare som inte är reaktiva med aceton.

Läste tyvärr din post lite väl snabbt så missade biten med att skruva isär kameran (borde varit självklart i sammanhanget). Kretskortet tvättas med fördel i aceton/isopropanol som du säger, väldigt få komponenter i dagsläget som tar skada av det. Resten av komponenterna däremot ska man hålla borta från starka vätskor då risken är stor att dom tar skada.

Skrivet av dalbad:

Om SD-kortet har kraschat! Har ni några bra tips? GoPro Micro SDHC Extreme 32GB, är den bra? Behöver dock inte extreme-versionen

Varför tror du att SD kortet är skadat? SDkort brukar inte tillhöra dom känsligaste komponenterna så jag skulle rekommendera att testa koppla in det till datorn innan du köper nytt alternativt låna ett SDkort (som inte används då det finns en risk att det går sönder) och testa att köra kameran med det. Givetvis efter den fått torka riktigt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag fick igång kameran igen! Tack så mycket

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem

Jag tappade min mobil i ett glas med oboy en gång.
Det jag gjorde var att:
-Ta ut batteriet så snabbt som möjligt.
-Bada telefonen i avjonat vatten, bytte vatten ett par gånger.
-Såg till att enheten var helt torr innan jag stoppade tillbaks batteriet.

Kanske hjälper om det händer någon liknande händelse i framtiden.