Vad heter stilen på den här typen av bilder?

Permalänk
Medlem

Vad heter stilen på den här typen av bilder?

Ber först om ursäkt för den luddiga topicen, men visste inte vad jag skulle skriva!
För det andra hoppas jag att tråden kommit rätt, om inte får någon snäll mod gärna flytta den!

Iaf, bilden nedanför är i svart och vitt och jag skulle vilja veta vad den typen av stil kallas, alltså att bar använda svart och vitt utan gråskalor för att skapa bilder, samt om det finns något enkelt program, gärna freeware, en kan använda för att konvertera vanliga bilder till den typen av bild.

Är något otydligt så skriv gärna i tråden så ska jag försöka förtydliga så gott jag kan

Permalänk
Medlem

När jag pysslade med sådant så gick det under namnet "monokrom" eller "monochrome" dvs, en färg. Oftast vit som bakgrund med en enkel färg, som utgör motivet. Bilden du visar är ju svart bakgrund med vit fyllning.

Söker man din bild på "monochrome pulp fiction" så hittar man https://www.google.se/search?q=Monochrome+pulpfiction&espv=2&...

Men jag är osäker på om den kallas så när man söker runt mer, kärt barn har många barn.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Fungerar även bra att söka på "Che Guevara effect". Finns som sagt många namn.

High contrast black and White kan man väl också titta på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kalla det svartvit pop art. Pop art iom att man skrapat bort mycket kontrast till bara det som behövs för att känna igen motivet, och det ger lite mer ritat intryck.

Like so:
https://www.google.se/search?q=black+white+pop+art&tbm=isch

Permalänk
Medlem

Finns en funktion i Gimp (photoshopliknande gratisprogram) som heter threshold(tröskelvärde) som gör sådär, och finns motsvarande i photoshop också vill jag minnas. Vad stilen heter vettetusan dock

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

I Photoshop är det ett filter som heter Stämpel som frambringar liknande bilder.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade velat säga att det är en typ av Stilisering. Där man framhäver och förenklar bilder.

MVH Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Clipart eller Silhouette brukar vara kända namn för den stilen.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Supertack för alla svar!

Tror det räcker för att åstadkomma det jag vill. Ska även kolla in gratisprogrammet som nämndes.

Som sagt, supertack till alla hjälpsamma godingar