Permalänk

Behöver Artistnamn! :O

Hej, jag behöver ett artistnamn som jag kan använda inom fotograferingssammanhang, jag har tänkt ganska länge och aldrig hittat något jag tycker om. Varje bokstav i namnet måste representera något...

Kan berätta lite om min inriktning
* Natur
* Isolated objects
* Historiska monument
* Landmärken
* Solnedgångar
* Soluppgångar
* Makro
* Himmel

Jag vill ha ett namn där varje bokstav är förknippat med något jag gör/ pysslar med... namnet ska gå att säga med engelskt uttal utan att det låter knäppt...

Jag har helt hjärnsläpp och är och har alltid varit dålig på att komma på namn och är tacksam för alla svar!

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Hej, jag behöver ett artistnamn som jag kan använda inom fotograferingssammanhang, jag har tänkt ganska länge och aldrig hittat något jag tycker om. Varje bokstav i namnet måste representera något...

Kan berätta lite om min inriktning
* Natur
* Isolated objects
* Historiska monument
* Landmärken
* Solnedgångar
* Soluppgångar
* Makro
* Himmel

Jag vill ha ett namn där varje bokstav är förknippat med något jag gör/ pysslar med... namnet ska gå att säga med engelskt uttal utan att det låter knäppt...

Jag har helt hjärnsläpp och är och har alltid varit dålig på att komma på namn och är tacksam för alla svar!

MANZIO. Hah nej men det är svårt med namn. Det skall sätta sig i folks huvuden men ändå kunna uttalas på många språk utan att det låter helt åt helvete.
Hade det varit ett företag kanske bokstaven X hade passat sig som första. T.ex Xima eller liknande.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Lite inspiration to get you going iaf from the top of my head..

mess! Monumental Environments & Sundancing Skies

Ungefär som "kiss" - keep it simple, stupid! Samtidigt som ett album kan vara lite av en blanding, därav engelska betydelsen av just mess.

Dold text
Permalänk
Medlem

LeBooleBädä!

Låter unikt...

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Lemco - LightEnviromentMonumentalCountryOrientations

Satt och gnuggade min kreativa hjärnhalva som fasen på det... Men så googlade jag givetvis för att kolla om det fanns någon risk för trademark infringement. Jäklar vad många företag världen över med det namnet

Oh well, jag tipsar ändå.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

NIHLS - Funkar på både svenska och engelska.
* Natur

/Nature

* Isolated objects

/Isolerade objekt

* Historiska monument

/Historical monuments

* Landmärken

/Landmarks

* Solnedgångar

/Sunset/Sunrise

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

OST- Objectiv sky technology haha denna var bara en rolig grej

Här har du! skriver mer om jag kommer på något. Jag tror kort och enkelt ska det vara. För då kommer man ihåg det bättre.

Cee- Creactivity Environment expressions

Permalänk

Hmmm Lemco lät bra men var ganska så upptaget

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Varför inte göra som många andra fotografer och använda sig av sitt eget namn som artistnamn inom fotografi?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Maiolin (makro, isolated objects, lights, Nature). Det är ett Italienskt efternamn. Låter som violin vilket kanske får det att fastna i huvve på folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Skrivet av HCOC:

Varför inte göra som många andra fotografer och använda sig av sitt eget namn som artistnamn inom fotografi?

Därför att mitt namn är långt och ganska krångligt att uttala på engelska :/

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Därför att mitt namn är långt och ganska krångligt att uttala på engelska :/

Det kvittar, det är bara en fördel. Då kommer folk rent allmänt komma ihåg dig än bättre.

Om du pallar, så skriv ut vad du heter så kanske en förkortning av ditt namn är bättre än ett "artistNamn"

Alla seriösa fotografer använder sitt riktiga namn. Så är det bara.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kolla på mig t.ex (du hittar mina bilder under lite varstans på Fototråden, men här är en specifik t.ex: Fototråd - Sommaren 2014 sid 5) så ser du att mitt namn är unikt, även på sitt eget språk (finska).

Dock fick jag höra lite ett och annat i skolan om mitt namn men men...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

2Frost ?

variant av Bifrost som var den nordiska mytologins för Norrsken. Du håller ju på med att fota himlen och kommer från Norden. Kanske kan inspirera dig åt rätt håll iaf.

Eller kör på Grekisk mytologi eller nått annat. Det har varit mycket av det på sistone dock i media. Aurora hit och dit som du kanske in vill ha att göra med. Regnbågstemat (Iris) är rätt så mättat och upptaget, sen har det relevans för vissa bröderskap (även i datorsammanhang ser vi regnbågen. Iris Pro, Sky Bridge osv är alla regnbågen. Gudarnas öga och bron till himlen). Bäst alltså att låta regnbågen vara då det är för mycket helt enkelt.

Nordisk mytologi är lite lättare att använda utan att bli associerad med något så länge man undviker Tor osv som tyvärr fortfarande eventuellt kan förknippas med en viss tråkig politiska inriktning.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det kvittar, det är bara en fördel. Då kommer folk rent allmänt komma ihåg dig än bättre.

Om du pallar, så skriv ut vad du heter så kanske en förkortning av ditt namn är bättre än ett "artistNamn"

Alla seriösa fotografer använder sitt riktiga namn. Så är det bara.

Kör med din strategi

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Hade du varit en mer tabu eller extremist inriktad, typ erotik eller gore, då hade jag valt ett artistnamn. Man kanske inte direkt vill associera sina gotik foton med nakenhet och simulerat blod med sitt vanliga liv hela tiden. Artistnamnet är liksom en barriär för att kunna separera ditt professionella ifrån ditt personliga. Sen kanske det är så att när man agerar under sitt artistnamn som man känner sig mest som sig själv. Men men det är en annan femma.

Men du håller dig inom ett rent och acceptabelt område så jag tror inte det hade spelat någon roll för dig om du använt ditt eget namn.

Annars hade jag valt Carl von Linné. För han sammansätter allt du fotograferar. Natur, historia, idyll, studier o.s.v.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LeBooleBädä! lät ju skit bra eller

Annars är väl ditt eget namn en bra strategi.. eller förkortning av ditt namn.

Permalänk
Medlem

Mr.Landmark