Behöver hjälp att hitta ny Maskin för videoinspelning

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta ny Maskin för videoinspelning

Hej!

Vill nu börja spela in lite Video när jag är ute på äventyr.

Har spelat in med min LG G2 den senaste tiden men vill ha något bättre.

Har en D90 för stillbilder för tillfället och vill nu kunna spela in video i bra kvalitet.

Vad ska man köpa i dagsläget? Camcorder, DSLR eller GoPro?

Budget: Runt 5000kr

Tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig därute.

Mvh
Segafreaks

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Hej!

Vill nu börja spela in lite Video när jag är ute på äventyr.

Har spelat in med min LG G2 den senaste tiden men vill ha något bättre.

Har en D90 för stillbilder för tillfället och vill nu kunna spela in video i bra kvalitet.

Vad ska man köpa i dagsläget? Camcorder, DSLR eller GoPro?

Budget: Runt 5000kr

Tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig därute.

Mvh
Segafreaks

Hej!

Allt beror på vilken typ av film du vill göra. En GoPro låser fast dig mycket och det ÄR en kamera du ska använda där saker normalt sett går sönder, om du förstår vad jag menar.

Är detta inte något du lär råka ut för skulle jag titta på en Panasonic DMC-G6. G6:an har mycket videofunktioner såsom Zebra och Peaking.
Du får den ny för 3K utan glugg. Beggad är det inga problem att hitta den för samma pris med en glugg.

Vill du ha 4K - en kamera du kan ha ett tag samt kanske den billigaste optionen i dagsläget är: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000

Önskar du mer automatik och så hade jag i så fall kikat på en ren videokamera i form av t.ex http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HCV750

Notera att jag varken är ett Panasonic-fan, gillar cyberphoto eller något sådant. De skriver däremot utförligt om produkten och det råkade bli tre st Panasonickameror bara.

Vill du testa DSLR kan du få en Canon EOS 550D billigt med ett par gluggar. Notera att den sistnämnda inte har autofokus om detta är något du efterfrågar.

Den "rena videokameran" jag länkade valde jag för att den enligt ÅF har mikrofoningång, något du kommer att uppskatta så du kan koppla in externa mikrofoner. Ju närmre ljudkällan du kommer, destu klarare ljudbild får du. Ingen kameras inbyggda mikrofon är något att hurra för.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Autofocus är ett måste! Förlåt att jag inte nämde det.

Kollade lite på Canon EOS 700D:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859

Något att ha?

Ska jag köpa något så ska det vara nytt och inte begagnat.

Cyberphoto är en väldigt seriös och bra butik så dom har jag inget problem med! xD

Tacksam för mer hjälp och tack till Holck för bra information och hjälp.

Angående vad jag vill filma beror helt enkelt på vart jag är någonstans.
Tycker om lättare form av Urban Exploration (Var på Grängesbergs spökstad under semestern men hade bara D90:n med mig!)
Kommer även användas för inspelning av min hobby som sedan laddas upp på youtube kanalen.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Autofocus är ett måste! Förlåt att jag inte nämde det.

Kollade lite på Canon EOS 700D:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859

Något att ha?

Ska jag köpa något så ska det vara nytt och inte begagnat.

Cyberphoto är en väldigt seriös och bra butik så dom har jag inget problem med! xD

Tacksam för mer hjälp och tack till Holck för bra information och hjälp.

Du kan få AF på 700D (och även 100D som är lite mindre). Bäst bild får du med L-objektiv men tyst AF får du med STM-objektiven. Betänk att 18-55 inte direkt är känt för sitt ljusinsläpp. Tycker du ska titta på bägge kamerorna.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d18135

Denna kombination är väldigt populär. Det drar iväg lite i pris vilket gör att jag hellre hade köpt 4K-panasonicen både pga. 4K och bättre codec samt att den har slowmotion och mer ljusinsläpp.

Cyberphoto skriver följande om 100D vs. 700D:

Citat:

100D vs 700D
Om du undrar vad de största skillnaderna är mellan 100D jämfört med 700D, så har vi summerat dem här:

Lite orättvis jämförelse, då 700D är en större och dyrare modell, men kan ändå vara till hjälp i valet.

- 700D har aningen tydligare och rejälare reglage överlag, även lite fler funktioner tillgängliga direkt utanpå kamerahuset.
- 700D har vikbar skärm
- 700D har inbyggd stereomikrofon (100D har endast mono inbyggt, men möjlighet till extern stereomikrofon)
- 700D har snabbare seriebildtagning (5 mot 4 bilder per sekund)
- 700D har inbyggd möjlighet att styra kompatibla blixtar trådlöst
- 100D har ett rejält förbättrat Hybrid AF-system som ger motivföljande fokus över större delen av bildytan i LiveView och filmning
- 100D är klart lättare och mindre

I övrigt har 100D i princip allt som 700D har, men i ett mindre skal och till lite lägre pris.

Går att spara en slant där.

På min lista står just nu efter vad du vill ha och vad jag vill att du ska ha ( ):

700D
100D
FZ1000
G6

Canonkameror kan hackas om (vet ej om dessa är supportade) för Magic Lantern.
Panasonic G6 supportar videofunktioner som hjälper till vid manuell fokus, även om kamerorna har bra AF-system. Detta saknar Canonkamerorna. Jag tycker dessa funktioner är viktiga för det kommer tillfällen du kanske måste köra mer manuellt, både exponering och fokus vilket dessa funktioner hjälper till för just video.

Samtliga kameror vi pratar om är riktigt bra kameror och kommer göra dig nöjd - eller kan kompletteras och göra dig nöjd. Jag tycker dock bara att G6:an är ett bättre val än 700D för just film....

Du får väl ge dina egna pros / cons på modellerna listade för att se vad som passar dig bäst.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

vilket objektiv ska man köpa till G6:an då?

Som sagt så ligger budgeten på runt 5000kr (inte över 6000kr).

Jag bryr mig bara om videospelning så bilder kan kopplas bort helt. Inte för att du har skrivit något om det men kan vara bra att jag nämner det.

Jag är inget proffs på varken bild eller video så förstår inte allt du nämner när du skriver till mig.

L-objektiv?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Om du ska ha en kamera till när du är ute i naturen tycker jag att du ska skaffa dig en GoPro. Dom är vattentåliga, filmar full hd och får plats i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

vilket objektiv ska man köpa till G6:an då?

Som sagt så ligger budgeten på runt 5000kr (inte över 6000kr).

Jag bryr mig bara om videospelning så bilder kan kopplas bort helt. Inte för att du har skrivit något om det men kan vara bra att jag nämner det.

Jag är inget proffs på varken bild eller video så förstår inte allt du nämner när du skriver till mig.

L-objektiv?

Du köper en kamera för att kunna skifta objektiv vilket betyder att du så småningom kommer vilja byta ut dem för olika effekter och så. Jag pratar endast om video appropå inget. Det är det jag är intresserad av. Jag har stora kameror för foto och de har jag för just foto och försöker att inte mixa.

L-objektiv är Canons proffsserie vilket både bildkvalité och pris ligger på topp ;). Du har säkert sätt vita objektiv och en del svarta med en röd ring. Dessa är det bästa Canon kan leverera för segmentet.

En sak jag verkligen gillar med G6:an är att den har MFT-fattning för objektiven. Micro four thirds, m43. Den har kort avstånd mellan glugg och sensor vilket gör att du kan sätta en adapter och i princip sätta på alla typer av objektiv. Canon, Nikon, C-mount, PL, Minolta, vintage, you name it! Mycket effektfullt. Du kanske inte tänker på det idag men en dag kommer då du avancerar i filmningen.

Själv kör jag Sony för 4K och Blackmagic Pocket Cinema camera för HD. Den senare har även den MFT men är helt manuell med allt! Jag kan sätta dit precis allt på den och få mycket roliga resultat. Den passar i regel bara folk som verkligen filmar kontrollerat.

Jag tänker inte säga att du SKA köpa men däremot är det en underskattad kamera som jag tycker har mycket värden. Jag vill därför ge dig några filmer där folk filmar videodelen (den ska även ha slow motion - får återkomma så det är i overcrank):

Photoreview: https://www.youtube.com/watch?v=x5kxPC_Lw60

https://www.youtube.com/watch?v=fTawGKHRHH4

14-42 verkar vara bra i paketpris med kameran.

https://www.youtube.com/watch?v=VzdoaVvnmh4

https://www.youtube.com/watch?v=3oijsASQQ6k

http://www.gotaplatsensfoto.se/panasonic-lumix-dmc-g6-med-14-... <-- 4990:-

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Man blir bra sugen! xD

Hade hoppats att skulle finnas i lager här i Västerås någonstans.
Hade tänkt köpa redan imorgon.

Är i behov av en kamera som jag kan spela in med ganska omgående.

Tack igen Holck för bra information.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Man blir bra sugen! xD

Hade hoppats att skulle finnas i lager här i Västerås någonstans.
Hade tänkt köpa redan imorgon.

Är i behov av en kamera som jag kan spela in med ganska omgående.

Tack igen Holck för bra information.

Såg att du inte ville köpa beggat men tänk efter en gång till.
Det ligger en helt ny oanvänd G6 på blocket som du kan pruta ner (inte min).

Det är vanligt att sådana dyker upp eftersom m4/3 kitobjektiv är populära så folk köper systemkameror och säljer huset för att spara lite pengar (gjort det själv flera gånger).

Om du använder blockets direktbetalning så är ni bägge skyddade, du kan inte blåsa honom och han kan inte blåsa dig.

Då har du 3000 kvar till bra gluggar.
För liten budget och film rekomenderar jag starkt Sigma 19/2.8
Vill du ha ett riktigt bra säger jag 20/1.7
Och för 3000 borde du kunna pruta till dig ett 14-140 om du vill ha en alround zoom med stabilisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Såg att du inte ville köpa beggat men tänk efter en gång till.
Det ligger en helt ny oanvänd G6 på blocket som du kan pruta ner (inte min).

Det är vanligt att sådana dyker upp eftersom m4/3 kitobjektiv är populära så folk köper systemkameror och säljer huset för att spara lite pengar (gjort det själv flera gånger).

Om du använder blockets direktbetalning så är ni bägge skyddade, du kan inte blåsa honom och han kan inte blåsa dig.

Då har du 3000 kvar till bra gluggar.
För liten budget och film rekomenderar jag starkt Sigma 19/2.8
Vill du ha ett riktigt bra säger jag 20/1.7
Och för 3000 borde du kunna pruta till dig ett 14-140 om du vill ha en alround zoom med stabilisering.

Den är ju inte beggad! Den är ju helt ny. Ska skriva ett svar till säljaren. Tack för informationen Nisse-Tuta!:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Såg den annonsen också. Precis som Nisse-Tuta skrev så är detta någon som bara hade intresse av en glugg. Tycker helt klart den är värd att spana in. MFT är en rolig fattning.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på en videokamera nu istället!

Det är så jävla svårt att bestämma sig.

Tänkte att jag redan har en D90 så kanske enbart ska satsa på video.

Kan sträcka mig till 5500kr

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Funderar starkt på en videokamera nu istället!

Det är så jävla svårt att bestämma sig.

Tänkte att jag redan har en D90 så kanske enbart ska satsa på video.

Kan sträcka mig till 5500kr

Problemet är att en videokamera för 5000 blir inte lika snyggt som en G6.

Permalänk
Medlem

700d då?:D

Oj då är inne på broderns konto och svarar nu

Denna?

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-eos700d18-...

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

700d då?:D

Oj då är inne på broderns konto och svarar nu

Denna?

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-eos700d18-...

Också bra men inte lika bra som G6 imo av en rad anledningar. Men bägge duger fint.
Objektivet du får med där är inte så lysande, därför kan det vara smart att satsa på ett billigare hus. Objektivet gör mycket större skillnad.
Till Canon har du tex Tamron 17-50/2.8 VC eller mitt favvo 30/1.4 mfl om du vill ha bra/billiga objektiv för film.
Tänk också på att Canon 550d, 600d, 650d, och 700d alla har exakt samma bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Kolla gärna lite jämförelsevideos (nu stympar ju Youtube saker rejält men ändå) mot ex G6 innan du tjackar en Canon DSLR för filminspelning. Även fast formatet är 1080p från Canonkamerorna är detaljnivån bra mycket lägre än ex Panasonics. Mer eller mindre inget har hänt vad gäller kvalitén på videoinspelningen sen 550d.

Jag blev själv sjukt besviken på detaljnivån när jag började filma med min 600d. Gick över till BMPCC istället och är så grymt mkt mer nöjd. Hade jag inte haft den hade jag hellre kollat på G6/GH2,3 från Panasonic.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har ju skrivit att budget är på 5500kr och inte över! Varför länka till grejer som kostar 8k och över?xD

Men finns det ingen G6 i Västerås så köper jag något annat! Vad finns det för annat som inte är Canon?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Har ju skrivit att budget är på 5500kr och inte över! Varför länka till grejer som kostar 8k och över?xD

Men finns det ingen G6 i Västerås så köper jag något annat! Vad finns det för annat som inte är Canon?

Det finns bara Canon, Panasonic och Sony om du vill ha bra video och i din budget är Panasonic bäst. Här är ett tips.
Sony RX10 fick idag en firmware uppdatering som ger den mycket bättre videokvalitet än den redan har. Den kostar lite mer men blir endå billigare eftersom du då inte kommer behöva köpa objektiv... någonsin.
Och det är ju som sagt största kostnaden, När jag hade 600d som finns att köpa för 2500 beggat så hade jag objektiv för 10 000 kr och det var endå billiga begagnade objektiv.

Permalänk
Medlem

Sony CyberShot DSC-RX10 kostar 7990 och det är över min budget! Var ganska nöjd med min LG G2 och det är bara en mobil kamera

Bor i Västerås och vill köpa i butik! Därför det blir lite klurigt att hitta de som ni rekommenderar!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Sony CyberShot DSC-RX10 kostar 7990 och det är över min budget! Var ganska nöjd med min LG G2 och det är bara en mobil kamera

Bor i Västerås och vill köpa i butik! Därför det blir lite klurigt att hitta de som ni rekommenderar!

Du måste släppa tanken på att köpa i Västerås om det ska bli bra. Annars får du väl gå ner till Egerborns och kolla. Själv har jag under min tid i Västerås köpt ca 10 olika kameror. Ingen har inhandlats här.
Sedan tror jag du stressar lite. Kolla på jämförelse videos.

Permalänk
Medlem

Vart hittar man ett objektiv till G6? Vad rek ni för att filma?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Det där funkar för att komma igång.
Kolla en av mina tidigare inlägg så ser du mina förslag på objektiv. Ett billigt och djävligt prisvärt alternativ är Sigma 19mm f2.8 för strax över tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Återkommer ikväll om man fått tag i et G6 hus!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Många skriver att 14-42 objektivet du länkade till (som kameran har kittats med) ger en mycket bra foto/video-bild redan ur lådan. Denna kommer ge dig en vidvinkel som är lagom (inte supervid) till hyfsad tele. 35mm anser jag (på fullformat) vara en optimal längd på objektiv.

G6 + 14-42 + Ev. senare en superskarp pancake prime och du är redo för alles

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har Ni inte Mediamarkt eller Elgiganten i stan som kanske har lite G6:or i lager?
Var noga med att inte prata med dessa gossar om de ska sälja på dig något annat då de dessvärre bara läser siffror och för dem är 1080p alltid 1080p och skillnaden mellan bra och dålig bild ligger i hdmikabeln

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om funktioner som:

* wifi
* nfc
* vet ej riktigt dock, manuell fokus - osäker på om du kan vrida själv. Går att läsa sig till.
* ingen mikrofoningång
* Ej utbytbara objektiv

så finns det en joker med i leken för under 3000:- :

https://www.youtube.com/watch?v=YCSbX0s2Dyc
https://www.youtube.com/watch?v=jXX9erBaxrg
https://www.youtube.com/watch?v=RRJJe7VU8b8

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/panasonic/panaso...

Edit:

Vad som är bra:

1) Enormt zoomområde.
2) Lite pill. Liten kamera.
3) Ganska bra bild faktiskt. Inom bra områden.
4) Priset är riktigt bra.
5) Alltid bildstabilisator
6) Lätt
7) Klarar manuella inställningar

Dock har den som sagt inte mikrofoningång. Vet ej om du har nytta av detta.

Sitter och läser på om den nu.

Ett steg uppåt kan bli: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx50
https://www.youtube.com/watch?v=wQFSr16pDpk

Som sista alternativ bland dessa "allt-i-ett" finns http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Den sista har micingång och förefaller vara ungefär en G6 fast utan möjlighet att byta glugg. Dessutom slowmotion

https://www.youtube.com/watch?v=kyrDGgpqOOI
https://www.youtube.com/watch?v=DWE0zJijqAU

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har Ni inte Mediamarkt eller Elgiganten i stan som kanske har lite G6:or i lager?
Var noga med att inte prata med dessa gossar om de ska sälja på dig något annat då de dessvärre bara läser siffror och för dem är 1080p alltid 1080p och skillnaden mellan bra och dålig bild ligger i hdmikabeln

// A

G6 finns knappt i några butiker, utgående modell som ska ersättas av GH3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

G6 finns knappt i några butiker, utgående modell som ska ersättas av GH3.

Jag vet. Men vad tror du om Z200 då?

Vet inte om TS faktiskt är sugen på detta med olika objektiv. Det är ju något Vi gillar. Värt att han kollar upp den där burken tycker jag.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag vet. Men vad tror du om Z200 då?

Vet inte om TS faktiskt är sugen på detta med olika objektiv. Det är ju något Vi gillar. Värt att han kollar upp den där burken tycker jag.

// A

Då hade iallafall jag hellre sparat lite till en FZ1000, RX10, RX100iii eller den kommande LX1000 som ser riktigt mumma ut.