Panasonic LX100 - Världens bästa kompaktkamera är här?

Permalänk
Medlem

Panasonic LX100 - Världens bästa kompaktkamera är här?

Måste säga ett det ser minst sagt intressant ut. Specielt för mig som inte äger någon digital stillbildskamera, gillar att filma och inte är så sugen på att skaffa en DSLR.

Den slår RX100M3 i sensorstorlek, gluggen (24-75mm f/1.7-2.8) och video (4K). Den kostar strax under €900 vilket låter snorbilligt om man jämför med rx1 och rx100iii. Den är lite större än en rx100 men ska tydligen gå ner i fickan (edit 2015: Rx100iii har sjunkit och det är nog jackfickan som gäller ).

http://www.dpreview.com/articles/7481339696/panasonic-reveals...

LX100 specs:
- Sensor: 16MP Multi aspect Four Thirds(!). Real resolution is a bit lower.
- 24-75mm f/1.7-2.8 lens
- Built-in EVF: 2,76 milion dots, 1.39x / 0.7x magnification
- ISO 200-25600. Can be extended down to 100!
- 4K recording (with time limitation to avoid heating issue)
- exact camera size: 4.52″ x 2.6″ x 2.4″
- hot shoe

EDIT: April 2015 Min Recension,

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du har ju A7:an med gammelgluggar...?
Beviset finns på youtube?

Jag har inte kvar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har inte kvar den

Va säger du pöjk, haru fått hjärnsläpp?
Vaffödådå? Dög den inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Va säger du pöjk, haru fått hjärnsläpp?
Vaffödådå? Dög den inte?

Den dög alla tiders, bästa DSLR jag stött på. Men min nya kamera stjäl all min uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Nisse-Tuta har massa kunskap, erfarenhet av modeller och filmer att visa. För att kunna ha en massa kameror måste ibland vissa ut för att andra ska in.

Jag är inte vass nog i prutandet för att hålla den rulliansen.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jo, mina oanvända prylar hamnar på "bra-å-ha-hyllan" å vips efter 40+ år hinner tekniken ifatt så grejorna kan återanvändas, Leicagluggar typ...

Moderna plastkameror lär väl falla 30-50% i värde/år oavsett de används eller ej - möjligen återfår de sitt värde på antikmarknaden om 300+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jo, mina oanvända prylar hamnar på "bra-å-ha-hyllan" å vips efter 40+ år hinner tekniken ifatt så grejorna kan återanvändas, Leicagluggar typ...

Moderna plastkameror lär väl falla 30-50% i värde/år oavsett de används eller ej - möjligen återfår de sitt värde på antikmarknaden om 300+ år.

Mekanisk ingengörskonst kommer alltid ha ett högre värde än modern elektronik i längden.

Vem vill fota med en sunkig Canon 1D X om 10 år?
Däremot vill många fota med en Hasselblad från 1986

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Uppdaterade precis med bilden på den, i princip allt som ryktet sa blev verklighet. Mycket intressant kamera måste jag säga och i ett nafs så försvann RX10, RX100mk3, FZ1000 och Fuji X30 från min radar.

"Panasonic has announced the latest member of its enthusiast compact LX-series, the Lumix DMC-LX100. Where its LX7 predecessor used a 1/1.7" sensor, the LX100 leapfrogs into the Four Thirds sensor class, with 16MP chip and a 24-75mm equiv. F1.7-2.8 lens. It supports 4K video recording at 30p, and also provides Wi-Fi with NFC for faster pairing with a mobile device. The LX100 is equipped with a built-in viewfinder of XGA resolution as well as a 3" 920k-dot tilting touch LCD. There's no pop-up flash on board, but a clip-on external flash is included in the box. "

http://www.dpreview.com/articles/7481339696/panasonic-reveals...

Permalänk
Medlem

Den här är lite imponerande sen kommer man på att det är en liten kompaktkamera och då blir den IMO rent ut sagt jäkligt imponerande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sådär, nu åker GM-1:an ut. Äntligen en kompakt med vettig bildkvalitet, dessutom med trevligt zoomomfång och stor bländaröppning.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Sådär, nu åker GM-1:an ut. Äntligen en kompakt med vettig bildkvalitet, dessutom med trevligt zoomomfång och stor bländaröppning.

Ja GM-5 presenterades samtidigt men den här är mer intressant IMO. Kommer får svårt att inte slå till för det är verkligen något sånt här jag väntat på för digitala stillbilder. Sen får man lite video osv på köpet och allt i ett snyggt paket.

Permalänk
Medlem

GM-5 känns inte lika intressant, köpte GM-1:an för att den var liten. GM- växer ju lite grann iom sökaren. LX100 verkar bli vad jag hoppades Sonys RX100:or skulle vara i fråga om bildkvalitet.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Går att boka nu, fy katten va frestad jag är men jag avvaktar tills recensionerna kommit. Blev ju taggad på deras Smartphone också
Pris: 9490kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX100
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007136182/panasonic-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sådär ja, det tog ca ett halvår men nu har jag bestämt mig.
Den borde vara här innan helgen.

Uppdaterade första posten med en nyare recension och denna (hoppas det blir lika fint när jag filmar).

Permalänk
Medlem

De var som fan. Grattis då då!
Jag har gått och klurat själv men vill vänta på en lite större. När jag sitter med den där tänker jag..

"Fan, den är grym den där".
Meningen efter..
Men jag har ju min S100.. Vad tillför denna förutom lite mer upplösning och kanske lite klarare bilder?
- 4K!!
Ok, hur svårt är det att ta med AX100 också?
.. Inge alls.

Så, jag har svårt att motivera den där för mig även om jag vet att den är grym.
Om du kan ge en riktigt bra review på den, visa fokusdjup, hur lätt det är att använda kameran manuellt som jag föredrar så kanske jag ändrar åsikt att ha den som extreme lightweight

Fin är den - det är iaf klart!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kan säga att beslutsångesten mellan denna och nx500 var rätt total.
Där har du en anledning, s35.
Jag som har bmpc kunde välja bort den men annars icke.
Känner att en s35 utan jello eller moire kommer vara A-cam länge.

Permalänk
Medlem

Kul, då ser vi framemot en rulle "First review" på tuben till helgen.

Blir lite sugen men har en S95 (som alltid följer med i en bältesväska) å en NEX-6 (som är lite för stor för bältesväska), är LX100 inte märkbart större än S95 är risken stor suget blir oemotståndligt.

Permalänk
Medlem

På pappret är s95 "mycket" mindre men hur det känns i verkligheten får man ju känna efter.

http://snapsort.com/compare/Canon_PowerShot_S95-vs-Panasonic-...

Permalänk
Medlem

Har inte fått kameran så jag roade mig med att provgrada nån annans klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har inte fått kameran så jag roade mig med att provgrada nån annans klipp

http://forumbilder.se/EADQS/lxflat1.jpg

http://forumbilder.se/EADQS/bagge.jpg

Nice! Har den flata profiler?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nice! Har den flata profiler?

// A

Nej, det där är bara med allt ställt på -5.

Permalänk
Medlem

BTW, Här är killens klipp som han var snäll och fixade åt mig om någon annan vill ladda ner och testa.
https://vimeo.com/119995861

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

BTW, Här är killens klipp som han var snäll och fixade åt mig om någon annan vill ladda ner och testa.
https://vimeo.com/119995861

Oj, den andas ordentligt vid fokuseringen. Kan man köra den i manuell fokus?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Börjar bli ont om kameror som inte andas. Jag den har manuella kontroller.

Permalänk
Medlem

Idag kom den.
Känns jäkligt mäktigt att ha en så liten kamera med samma sensor som en GH4 och med ett hej dundrans objektiv. Känns som man är i framtiden

Har testat videon, gjorde även unboxing samt knäppt några jpeggar bara för o testa.
Får återkomma med mer tankar vartefter.

Videon är filmad i 4K med så flat profil som möjligt. Jag la på lite färg efteråt men höll det ganska soft. Använde samma Filmconvert profil som för GH4.

Bilderna är tagna i A-mode och jag har bara justerat levels lite eftersom de var tagna i samma inställningar som jag kör för video, vilket är ganska platt.
Kan säga att Autofokusen är som det brukar på bra spegellösa, blixt snabbt. Säg ca 200ggr snabbare än EOS M, men den är iofs slö i en egen liga.
Den är i a6000 klass, snabbare än e-m5. Zoomen däremot är rätt seg.

24mm (eqivalent) f1.7 ISO800 1/320

ca 70mm f2.8 ISO800 1/60

24mm f2.1 ISO800 1/125

Permalänk

Köpte själv en FZ1000 för ca 2 veckor sedan, skulle varit denna annars om det inte vore för att jag filmar mycket och behöver en del vikt i handen för att det skall gå bra, samt att jag inte har så mycket emot den ökade storleken. Uppskattar också zoom-omfånget på den Skadade heller inte att jag köpte den för under 5k.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Köpte själv en FZ1000 för ca 2 veckor sedan, skulle varit denna annars om det inte vore för att jag filmar mycket och behöver en del vikt i handen för att det skall gå bra, samt att jag inte har så mycket emot den ökade storleken. Uppskattar också zoom-omfånget på den Skadade heller inte att jag köpte den för under 5k.

Den är också fin, mycket bra zoom som sagt. Och priset är inte at klaga på, köpte du beggad?

Jag i princip bara filmar, det här är nog de enda stillbilder jag kommer ta
Eftersom jag redan har en stor 4K kamera så ville jag backupen skulle vara så liten som möjligt. Annars hade jag övervägt Samsung NX1 eller iofs NX500.