Nu finns 48/60p på YouTube för alla (dvs högre framerate)

Permalänk
Medlem

Nu finns 48/60p på YouTube för alla (dvs högre framerate)

NU kan man ladda upp högre bildhastigheter på youtube och sedan se dem i Chrome eller IE (fler läsare får det säkert snart).

Hittade lite gammalt material från en Sony RX100 filmat i 50fps. Inte så mycket rörelse så inget jättebra exempel,

Enda kameran jag hade inom armlängds avstånd med 60fps var min telefon så jag använde den för att testa.
Ska kolla igenom hårdisken efter lite äldre klipp från "riktiga" kameror.

Vore kul om någon annan med en GH3, rx100 eller annan vettig kamera istället för en mobil kunde testa.

Permalänk
Medlem

Trevligt
Verkar dock inte funka i inbäddade klipp, kanske de ändra på framöver.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla ja, men från idag kan man ladda upp!
Och därför tycker jag det var vettigare med en ny tråd där vi kan dela med oss av vad vi gjort själva istället för att titta på Transformers och Dataspel.
I mjukvarusektionen kommer nog diskussionerna mer handla om funktionen och här om foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Trevligt
Verkar dock inte funka i inbäddade klipp, kanske de ändra på framöver.

Så kan det va. Vet inte så mycket om Chrome eftersom jag skaffade det på datorn för 10 minuter sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kolla ja, men från idag kan man ladda upp!

Gick bra igår också, såg flera som laddade upp klipp och postade på reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Gick bra igår också, såg flera som laddade upp klipp och postade på reddit.

Jo jag övervägde att skriva idag/igår eftersom det var lite olika datum beroende på var man bor men sen tänkte jag "skit samma" eftersom det är så sjukt oviktigt i sammanhanget

Permalänk
Entusiast

Rätta mig om jag har fel, men tog en titt på ditt Youtube konto och 60p betyder något helt annat än 60fps. p brukar oftast stå för upplösning tex 1080p, 720p. Detta gäller även titeln till tråden märker jag nu.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
99:e percentilen

TS, du menar 60 fps, inte 60p. Föreslår att du redigerar trådtiteln.

EDIT: Tillfälligt utbrott av efterblivenhet.

Skrivet av Firkraag:

Rätta mig om jag har fel, men tog en titt på ditt Youtube konto och 60p betyder något helt annat än 60fps. p brukar oftast stå för upplösning tex 1080p, 720p. Detta gäller även titeln till tråden märker jag nu.

p står för progressive (i motsats till i för interlaced).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Rätta mig om jag har fel, men tog en titt på ditt Youtube konto och 60p betyder något helt annat än 60fps. p brukar oftast stå för upplösning tex 1080p, 720p. Detta gäller även titeln till tråden märker jag nu.

Skrivet av Alling:

TS, du menar 60 fps, inte 60p. Föreslår att du redigerar trådtiteln.

p står för progressive (i motsats till i för interlaced).

Pojkar ni är ute och cyklar.
60p är benämningen på 60 st progressiva frames. På samma sätt som man säger 24p, 25p och 50p.
Om jag skrev 60fps så skulle det vara ett udda sätt att skriva för oss som sysslar med video plus att de kunde då misstagas för interlaced dvs 60i.

Att ändra titeln vore tjänstefel för mig som TV-producent.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

TS, du menar 60 fps, inte 60p. Föreslår att du redigerar trådtiteln.

p står för progressive (i motsats till i för interlaced).

Jo det minns jag, menade dock mer att det används när man betecknar upplösning och inte fps.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Fint, hade varit schysst om du hade filmat på ett stativ. Blir rätt ryckigt. Sen vet jag inte om jag själv personligen föredrar 60fps eller inte, känns lite som en såpa. Säkert vanesak

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Fint, hade varit schysst om du hade filmat på ett stativ. Blir rätt ryckigt. Sen vet jag inte om jag själv personligen föredrar 60fps eller inte, känns lite som en såpa. Säkert vanesak

Som jag skrev i texten så var det bara ett snabbt test under hundpromenden för att se om youtube fungerade som utlovat.
Tror det bara finns två-tre videos på min kanal med +100 videos som inte är med stativ så jag håller med dig.
Själv föredrar jag 25p alla dagar i veckan eftersom det underlättar allt i redigeringen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nisse-Tuta:

Pojkar ni är ute och cyklar.
60p är benämningen på 60 st progressiva frames. På samma sätt som man säger 24p, 25p och 50p.
Om jag skrev 60fps så skulle det vara ett udda sätt att skriva för oss som sysslar med video plus att de kunde då misstagas för interlaced dvs 60i.

Att ändra titeln vore tjänstefel för mig som TV-producent.

Ja, du tänker zååå!

Själv föredrar jag i detta fall fps, för att lägga vikten på att det är just frameraten som är förbättrad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Är väl ganska onödigt att påpeka att det är progressive två gånger iochmed att man redan skriver det efter upplösningen. Men visst, tror dock du kommer förvirra många.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, du tänker zååå!

Själv föredrar jag i detta fall fps, för att lägga vikten på att det är just frameraten som är förbättrad.

Skrivet av Firkraag:

Är väl ganska onödigt att påpeka att det är progressive två gånger iochmed att man redan skriver det efter upplösningen. Men visst, tror dock du kommer förvirra många.

Jag skriver så som alla andra i världen inklusive YouTube själva gör.
De som blir förvirrade får ett utmärkt tillfälle att lära sig något nytt så de inte trasslar till det för sig i andra sammanhang

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

"There are three main frame rate standards in the TV and digital cinema business: 24p, 25p, and 30p..."

Permalänk

Fungerar för mig! Mycket trevligt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

Haha när jag lästa titeln tänkte jag "vafan skall man med 8x lägre upplösning än 640x480" då det stog 60p så tänkte jag 80x60 i upplösning xD

Började jag tänka på förr när jag tyckte det var kul att få igång spel på datorer långt under systemkraven haha, har fått igång Half-Life 2 på en Pentium runt 120Mhz med 48MB ram med ett TNT2 en gång i tiden och då i upplösningen 160x120 och det är nog ett av mina rekord, väldigt mycket hackande runt i spelet för att lyckas med det kommer jag ihåg (brist på stöd av funktioner för processorn var största bekymmret) men det gick och om man hade lite fantasi kunde man faktiskt spela det så (kan vart en Pentium tvåa med för jag hade många maskiner på den tiden samtidigt som jag lekte med).

Men till ämnet, 60 bilder per sekund på Youtube var på tiden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selvander1:

Fungerar för mig! Mycket trevligt

Coolt,
Fick för övrigt bekräftat av en annan att det funkar I Safari också.
Måste varit min version som var gammal eller nåt.

Undrar om det funkar inbäddat med någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Haha när jag lästa titeln tänkte jag "vafan skall man med 8x lägre upplösning än 640x480" då det stog 60p så tänkte jag 80x60 i upplösning xD

Men till ämnet, 60 bilder per sekund på Youtube var på tiden

Man lär sig så länge man lever och ja det var på tiden.
Nu hoppas jag de kan ge samma bitrate i Hd som 4k.
Tröttsamt att skala upp

Permalänk
Medlem

La till 48p i rubriken och passade på att lägga till en förklaring ifall det verkligen är så många som inte har koll.

Ska prova ikväll om 50p som vi använder här i Sverige blir 48p.

Permalänk

Jag vet inte varför men det är något som känns så jävla skevt när man går över typ 25 fps.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/A9_dbGvYV-8 åh herregud så smooth! (för att vara GoPro )

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Åh herregud vad äckligt att titta på. HEMSKT.

50/60p är för att slowa till 25/30p

Ska ta ut min FDR-AX100 och köra lite 1080/50p med den

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag vet inte varför men det är något som känns så jävla skevt när man går över typ 25 fps.

Håller med.

Skrivet av Holck:

Åh herregud vad äckligt att titta på. HEMSKT.

50/60p är för att slowa till 25/30p

Ska ta ut min FDR-AX100 och köra lite 1080/50p med den

// A

Gör det, mycket sugen på att se hur det blir. Kan vi visa för Ken o grabbarna också

Permalänk
Medlem

Så himla skönt att kolla Gameplays i 60p för en gångs skull! Riktigt bra upplevelse!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Provade med lite gammalt material från en dag i somras, mycket trevligt att 50p finns också för oss i PAL-Land,

Permalänk
Medlem

Äntligen! Trevligt att även 50 fps fungerar.

Jag har inte testat själv ännu men kompenserar YouTube med högre bitrate eller får man räkna med lägre kvalitet (alltså samma bitrate som vid lägre framerate)? Tänkte om någon testat skicka upp samma video i samma upplösning men olika framerate för att se hur det påverkar bitrate hos YouTube?

Själv föredrar jag 50 fps och försöker alltid filma med denna framerate om möjligt. Tycker lägre framerates blir ryckigt och stroboskopliknande såvida man inte ökar slutartiden tills det istället blir smetigt och kletigt vid rörelser. Men visst händer det att jag kör 25 fps också om jag vill ha bättre upplösning med min GH2 (den klarar bara 720P med 50 fps eller 1080i/1080p vid 25 fps) eller om jag filmar i dåligt ljus och kompenserar för det med lång slutartid (då får det bli smetigt istället). En annan anledning kan vara om jag vill spara bitrate och typexempel på det är just YouTube.

Om man kombinerar tricket att skala upp 1080p till 4K och dessutom ladda upp det med 50 fps så borde man kunna få hyfsad kvalitet.

Permalänk
Medlem

Borde stå i youtube faq. Men om jag får gissa så är nog 50p med 4k tricket the way to go.

Permalänk
Medlem

Jag har filmat en hel del gamla bilar i 1080/50p sedan juli 2013. Äntligen kan jag ladda upp filmerna på YouTube utan judder (hackande).
Hos mig fungerar det inte i Explorer, bara i Chrome. Inte testat Safari ännu. Sedan augusti filmar jag i UHD 25p med Panasonic FZ1000 som ni kommer märka om min YouTube sajt kollas: bicksbi