Hur många fasta/döda pixlar är för många?

Permalänk
Medlem

Hur många fasta/döda pixlar är för många?

Jag undrar vad ni här på SweC tycker är för många fasta/döda pixlar.

Jag har en kamera med 4 vita pixlar på skärmen och 2-5 (varierar av någon anledning) röda pixlar bredvid varandra på sensorn vid höga ISO-värden (1600+).
Personligen är det inget stort problem med fasta/döda pixlar på skärmen, det är bilderna jag bryr mig mer om, men då mina bara dyker upp på höga ISO-värden så är jag osäker på om det är värt att krångla med ett byte.
Var skulle ni dra gränsen?

Permalänk

1 är en för mycket! Dock är det min åsikt. Försöker oftast köpa kvalité och då kräver jag att få kvalité.
Men rent allmänt så har väl olika varumärken olika gränser på hur många pixlar det får vara fel på och om jag inte minns fel finns det väl även en EU lag som reglerar detta?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Håller med, en död pixel är inte vad du betalade för. Produkten är defekt.

Hur många repor på en ny bil är ok?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tror ni missar faktumet att i princip alla sensorer har fasta/döda pixlar, bara att tillverkarna testar sensorerna och sedan lägger upp en intern karta på var dessa är och hur kameran ska hantera dessa.
Det är åtminstone vad jag har läst mig fram till. Såna som är mer kunniga får gärna säga till om detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tror ni missar faktumet att i princip alla sensorer har fasta/döda pixlar, bara att tillverkarna testar sensorerna och sedan lägger upp en intern karta på var dessa är och hur kameran ska hantera dessa.
Det är åtminstone vad jag har läst mig fram till. Såna som är mer kunniga får gärna säga till om detta inte stämmer.

Ja då ska du skita i mig, foto är jag inte insatt i

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja då ska du skita i mig, foto är jag inte insatt i

Whut? Detta är ju i foto delen av forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Whut? Detta är ju i foto delen av forumet

Lätt att missa om man bara kollar på nya trådar i forumet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det brukar stå i manualen till kameror typ att "Det är normalt med heta pixlar vid höga ISO-tal, framför allt vid långa exponeringar."
Det är inte den exakta formuleringen, måhända, men innebörden är typ så.
Sedan är det klart att om det är ett helt kluster röda pixlar så påverkar det ju bilden ganska mycket, medan enstaka pixlar ofta försvinner om det inte är stora enfärgade ytor, typ. Exakt vilken policy som gäller beror väl på tillverkare, får man förmoda.
Gällande skärmen så brukar man få acceptera rätt många felaktiga pixlar.
Hur besvärande det blir för dig kan ju eg bara du själv svara på. Kommer du att fota mycket på höga ISO-tal så kan det ju bli jobbigt i längden.
Dra iväg ett mail till butiken eller tillverkaren och kolla vad de säger!

På den del kameror mappas heta pixlar bort när man kör sensorrengöringen. På Tex Olympus kameror brukar det, tror jag, finnas en funktion just för att mappa bort heta/döda pixlar. Jag förstår inte varför inte alla tillverkare har det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det brukar stå i manualen till kameror typ att "Det är normalt med heta pixlar vid höga ISO-tal, framför allt vid långa exponeringar."

Där ser man. Det visste jag inte.

Citat:

Gällande skärmen så brukar man få acceptera rätt många felaktiga pixlar.

Jasså? De som kommenterade innan dig verkar vara död-säkra på att en enda pixel är tillräckligt för att skicka tillbaks en skärm(/kamera med en skärm).

Citat:

Hur besvärande det blir för dig kan ju eg bara du själv svara på. Kommer du att fota mycket på höga ISO-tal så kan det ju bli jobbigt i längden.
Dra iväg ett mail till butiken eller tillverkaren och kolla vad de säger!

Ganska mycket då jag gillar att ta kvälls/natts-promenader och fota lite, men det blir ju ändå inte mer än hälften av alla mina fotografier, och med tanke på hur lätt det är att lösa i redigeringsprogram så tror jag inte jag behöver bry mig.

Citat:

På den del kameror mappas heta pixlar bort när man kör sensorrengöringen. På Tex Olympus kameror brukar det, tror jag, finnas en funktion just för att mappa bort heta/döda pixlar. Jag förstår inte varför inte alla tillverkare har det...

Jo, kameran har den funktionaliteten, men jag vet inte om jag vill använda det då redigeringsprogrammen gör detta väldigt bra och jag är rädd för att detta skulle påverka bilderna negativt.
Det är ju bara på långa exponeringar och högt ISO som jag får röda pixlar, så om pixeln stängs av så förlorar jag ju detaljer på bilder i ljusa miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, kameran har den funktionaliteten, men jag vet inte om jag vill använda det då redigeringsprogrammen gör detta väldigt bra och jag är rädd för att detta skulle påverka bilderna negativt.
Det är ju bara på långa exponeringar och högt ISO som jag får röda pixlar, så om pixeln stängs av så förlorar jag ju detaljer på bilder i ljusa miljöer.

Visst "förlorar" man en liten mängd data, men dels är det en väldigt liten det av totalen, dels så är detta något som görs på ALLA kameror. Det är, skulle jag vilja påstå, ytterst få sensorer som är perfekta och inte har några heta eller döda pixlar och man mappar bort dessa i kamerans mjukvara i fabriken. Med tiden kommer det att dyka upp fler pixlar som behöver mappas bort. Detta är ett normalt förlopp.

Det som händer när man mappar bort heta eller döda pixlar är att man typ interpolerar fram värdet på den aktuella pixeln genom att ta värdet från intilligande pixlar. I en majoritet av alla bilder kommer detta inte att märkas ens om man studerar dem mycket noggrant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Visst "förlorar" man en liten mängd data, men dels är det en väldigt liten det av totalen, dels så är detta något som görs på ALLA kameror. Det är, skulle jag vilja påstå, ytterst få sensorer som är perfekta och inte har några heta eller döda pixlar och man mappar bort dessa i kamerans mjukvara i fabriken. Med tiden kommer det att dyka upp fler pixlar som behöver mappas bort. Detta är ett normalt förlopp.

Det som händer när man mappar bort heta eller döda pixlar är att man typ interpolerar fram värdet på den aktuella pixeln genom att ta värdet från intilligande pixlar. I en majoritet av alla bilder kommer detta inte att märkas ens om man studerar dem mycket noggrant.

Jo, jag förstår, speciellt när det gäller pixlar som hela tiden visar fel värden, men när det bara blir på långa slutartider och ISO-nivåer så känns det som att det inte är värt det.