Bästa kompaktkameran för 2-3000

Permalänk

Bästa kompaktkameran för 2-3000

Jag ska köpa en kompaktkamera till min flickvän och har kollat runt massor men inte blivit något visare.

Panasonic Lumix LX7 verkar bra.

Har ni något annat förslag på en bättre kamera? Bör inte vara dyrare än LX7, helst billigare

Tacksam för snabba svar!

Glad Channuka

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Jag köpte en Sony Nex-5T för 1700kr, begagnad med garanti i butik, och det är väl bland de bästa kompakt-systemkamerorna

Den får plats i en ficka, fast är ju inte *jätteliten*.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Köp sony rx100 den har större sensor,dock lite dyrare.

Permalänk

Ganska mycket dyrare.. Jag var redan bra bit över budget. Det är julklapp till min flickvän så vill inte köpa begagnat, det känns fel. Om jag skulle säga att budget är 2000 då, och så kan vi trycka upp den till 2500-2700, vad är då bästa kameran man får för de pengarna? Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Ganska mycket dyrare.. Jag var redan bra bit över budget. Det är julklapp till min flickvän så vill inte köpa begagnat, det känns fel. Om jag skulle säga att budget är 2000 då, och så kan vi trycka upp den till 2500-2700, vad är då bästa kameran man får för de pengarna? Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du menar med bäst.
Kanske denna?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS200

Permalänk

Hmm, ja bäst är ju väldigt subjektiv. Storleken spelar inte jättestor roll men den ska vara tillräckligt kompakt för att få plats i en liten handväska och med bäst menar jag väl som tar bäst bilder. Det är nice med wifi-funktion så att man kan ladda upp direkt till facebook och dylikt om man vill. Också nice om den filmar bra, det gillar jag. Men bildkvaliteten är det absolut viktigaste, och att den inte kostar skjortan. Jag har redan en systemkamera som tar bra bilder men vill ge en kompakt till henne som vi kan ha när vi åker utomlands etcetera.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Om man skulle gå iväg från en kompaktkamera och köpa spegellös för billig peng istället, vad sägs om Sony Alpha A5000 + 16-50/3,5-5,6 OSS ? Bättre bild med den antar jag?

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Om man skulle gå iväg från en kompaktkamera och köpa spegellös för billig peng istället, vad sägs om Sony Alpha A5000 + 16-50/3,5-5,6 OSS ? Bättre bild med den antar jag?

Den har betydligt större sensor så den ger lägre brus på höga ison,kan ju vara bra när ljuset är dåligt.

Permalänk

Ger den inte bättre färgåtergivning och skärpa överlag än ovanstående kompaktkameror?

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Sony CyberShot DSC-HX60V då 30x zoom är underbart att leka med.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Ger den inte bättre färgåtergivning och skärpa överlag än ovanstående kompaktkameror?

Jadu det är inget jag kan svara på riktigt,vill du ha riktigt bra skärpa får du lägga en del på objektivet.

Permalänk

Jag letar nog mer efter skära och bra färgåtergivning än zoom, då kameran lär användas mest på semester och för att ta porträttbilder och andra resefoton. Kommer nog filmas en del med kameran också.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Jag har en instegsmodell av en systemkamera, nämligen en Nikon D3200 med ett 18-55mm, hur står sig en A5000+16-50mm mot det? Mycket sämre? Är en rx100 mycket bättre än a5000+16-50? Förlåt att jag har så många frågor, men jag är nybörjare inom detta område som du kanske märker. Btw, kommer ihåg dig från för ett år sedan när jag skulle köpa hifi-hörlurar!

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Jag har en instegsmodell av en systemkamera, nämligen en Nikon D3200 med ett 18-55mm, hur står sig en A5000+16-50mm mot det? Mycket sämre? Är en rx100 mycket bättre än a5000+16-50? Förlåt att jag har så många frågor, men jag är nybörjare inom detta område som du kanske märker. Btw, kommer ihåg dig från för ett år sedan när jag skulle köpa hifi-hörlurar!

Tror inte du skulle märka nån större skillnad,köp vilken som
RX100 är en väldigt bra kompaktkamera som håller systemkameraklass på låga ison,vill man inte släpa på en tegelsten så är det en bra val,ljusstarkt optik är ett plus,dock ingen bra val för poträttfoto,där skulle en större sensor göra lite mer nytta dvs det ger kortare skärpedjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Jag har en instegsmodell av en systemkamera, nämligen en Nikon D3200 med ett 18-55mm, hur står sig en A5000+16-50mm mot det? Mycket sämre? Är en rx100 mycket bättre än a5000+16-50? Förlåt att jag har så många frågor, men jag är nybörjare inom detta område som du kanske märker. Btw, kommer ihåg dig från för ett år sedan när jag skulle köpa hifi-hörlurar!

A5000 och D3200 har båda APS-C-storlek på sensorn så bildkvaliteten kommer att vara ganska likvärdig och ha ganska små skillnader. Skillnaden är ju att huset på A5000 är något mindre.
RX100 är, om man ser till sensorn, sämre än både D3200 pch A5000 hur bildkvaliteten som helthet blir om man jämför dem beror ju på vad för objektiv som sitter på D3200 resp A5000. Med deras resp kitobjektiv och på låga ISO-tal bör skillnaden vara väldigt liten. På höga ISO-tal och/eller med lite vassare objektiv kommer D3200 och A5000 att dra ifrån lite.

RX100 är inte så mycket dyrare än LX7. Det skiljer, enl. prisjakt typ 300kr eller något sånt. Annars är LX7 en fin kamera.
XZ-10, är nästan lika bra och kostar under 2000kr och får anses som väldigt prisvärd.

Har ni redan en systemkamera tycker jag att det låter vettigare att köpa en kompakt som RX100. Då har ni ju en väldigt kompetent kompaktkamera att ta med när ni ska packa lätt.

Permalänk

Jag kanske borde gå på rx100 bara... Den verkar ju vara den ultimata kameran, haha.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Jag kanske borde gå på rx100 bara... Den verkar ju vara den ultimata kameran, haha.

Ultimat och ultimat, men för de pengar version 1 av den kostar är den väldigt prisvärd och presterar väldigt bra. Den är ju en mycket kompetent kamera med alla tänkbara inställningar och kontroller i ett kompakt format och finns redan en systemakemra i hushållet så är den ju ett jättebra komplement. Jag har själv en S100 som komplement till min systemkamera, men sitter och suktar efter RX100, nu när den kostar hälften av vad den gjorde när jag köpte min S100...

Permalänk

Jag tror jag kör på den, ni har övertalat mig

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Permalänk

Vill inte köpa en begagnad som present, åt mig själv hade jag gjort det men som present känns det fel

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Har skickat PM