Videokamera till jobbet, cirka 5000kr

Permalänk
Hedersmedlem

Videokamera till jobbet, cirka 5000kr

Det har dykt upp ett behov av en vettig videokamera till ett projekt vi håller på med på jobbet. Den kommer att användas i verkstadsmiljö (läs: mörkt, skitigt, skumma ljusförhållanden) för att dokumentera olika processer som kan vara ganska så långa.

Vad är det vi ska satsa på?

Önskvärda egenskaper:
Lättanvänd, ska gå att använda utan större erfarnehet och kunskaper annat än start/stopp och av och på
Stryktålig
Bra batterikapacitet (extrabatteri kommer att köpas)
Ska klara dåligt ljus, både vad det gäller autofokus och bildkvalitet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ett problem är att du nämner stryktålig. Det enda du hittar i princip är actionkameror som GoPro etc som tål lite skit. Problemet med dessa är att de är bäst att montera på t.ex en cykel, surfingbräda osv och ger INGET utrymme att göra något annat än extrem vidvinkel.

Därför är GoPro en dålig kamera för 90% av filmerna man gör men 100% grym för action.

Att klara dåligt ljus (du får gärna visa exempel på vad du menar är dåligt ljus), lättanvänd, bra batterikapacitet osv är inga problem att få in runt 5k men då är kameran också tänkt att användas på ett hyfsat varsamt vis.

Lägger du på pengar kan du köpa en bra kamera samt ett skydd till den så du kan hantera den hårdare.

Kanske låter konstigt men jag skulle nästan säga att en kompaktkamera med undervattenhus skulle funka fint för detta...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS120
http://www.amazon.com/Canon-Waterproof-Case-WP-DC51-PowerShot...

https://www.youtube.com/watch?v=Xe7IDoxcJ8U

Fråga mig INTE om personen i filmen men det ger iaf en idé över kvalitén från den.

Kameran går att köra manuellt också för den delen om du önskar ha mer kontroll över bilden.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Hedersmedlem

Vettig ide med kompakt + undervattenshus, men om man bortser från stryktålig då? Vanliga kompaktkameror brukar överleva ganska länge så jag inbillar mig att folk är ganska rädda om prylarna ute i verkstan. Således tror jag att även en videokamera skulle kunna klara av ett par år om den inte är av riktigt dålig kvalitet/konstruktion.

Med dåligt ljus så menas typisk industribelysning med lysrör eller kvicksilverlampor (väldigt gulrött ljus). Kan även sämre förhållanden än så när man ska in i maskiner och andra dåligt upplysta utrymmen.

Kom att tänka på vilka brännvidder som är intressanta och det borde i de flesta fallen räcka med brännvidder som går att jämföra med en normalzoom, dvs nånstans motsvarande 24-70mm på fullformat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vettig ide med kompakt + undervattenshus, men om man bortser från stryktålig då? Vanliga kompaktkameror brukar överleva ganska länge så jag inbillar mig att folk är ganska rädda om prylarna ute i verkstan. Således tror jag att även en videokamera skulle kunna klara av ett par år om den inte är av riktigt dålig kvalitet/konstruktion.

Med dåligt ljus så menas typisk industribelysning med lysrör eller kvicksilverlampor (väldigt gulrött ljus). Kan även sämre förhållanden än så när man ska in i maskiner och andra dåligt upplysta utrymmen.

Kom att tänka på vilka brännvidder som är intressanta och det borde i de flesta fallen räcka med brännvidder som går att jämföra med en normalzoom, dvs nånstans motsvarande 24-70mm på fullformat.

S120on jag skrev om har motsv. 24-70 och börjar på f/1.8. Du kan ställa exponering och vitbalans själv så det ser mest neutralt ut i den typen av belysning ni har.

Annars, är det mer en ren videokamera du vill ha, om du inbillar dig att folk tar hand om den? Kanske kan det vara värt att ha den på stativ och låta den stå inne i kontoret när den inte används och när den väl ska användas har du rejäl zoom så skit inte sprutar på den..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM