HDMI capture på Linux, visst ska väl blackmagic mini recorder fungera?

Permalänk
Medlem

HDMI capture på Linux, visst ska väl blackmagic mini recorder fungera?

Hej!

Är ute efter någon stabilt fungerande HDMI-capture-mojäng som jag kan använda i Linux. Helst PCIe så jag får bandbredd att göra lossless capture eller åtminstone hyfsat förlustfritt genom att själv välja lämplig kodek-kompromiss istället för någon mer eller mindre tveksam hårdavaubaserad komprimering.

Googlat som en tok och det verkar finnas externa grunkor på USB som funkar bra på Linux (detekteras som vanlig webbkamera) men som tyvärr kör komprimerad capture. Det som jag nu har hittat som nog kan tänkas funka som jag vill är Blackmagics capturekort (tyvärr med proprietära drivrutiner). Hittar tyvärr inget PCIe-kort med fria drivrutiner. Kan det vara för det där med HDCP de vägrar släppa fria drivare? Å andra sidan finns ju USB-kort som inte kräver drivrutiner (men där är väl firmware mer inbyggt i hårdvaran istället kan jag tänka mig vilket gör att man slipper drivrutinen).

Vad skiljer intensity pro mot decklink mini recorder?
Kanske går att hitta Intensity Pro begagnat men missar jag då något jämfört med decklink mini recorder?

Ser att det är en extra ingång förutom HDMI-porten på mini recorder. Varför behöver man denna anslutning?
Kan man spela in lossless video från HDMI med Blackmagic decklink mini och/eller Intensity Pro?

Funderar även på det här med HDCP - det kan väl vålla problem i vissa fall eftersom blackmagic vägrar spela in DHCP-skyddat material (tänker på hur macrovisionskyddet var för VHS, det vållade ibland problem även på oskyddade band som man själv filmat). Känns lite som en nackdel det där med DHCP men det kanske går att googla fram lösningar på det om problem uppstår.

Proprietära drivrutiner känns dock som en större nackdel. Brukar vålla problem vid uppdateringar eftersom de inte ingår i linuxkärnan (drivrutinen ska ju vara kompatibel med aktuell version av kärnan).

Alternativt funderar jag på att krypa till korset och ha en windowsinstallation för att kunna köra billigare hårdvara men då får jag väl bara en massa problem och frustration istället så känslan är att det kan vara värt att lägga en tusenlapp mer på hårdvaran för att slippa köra Windows. Blackmagic känns väl också hyfsat professionella så man kanske kan tro att prylarna är hyfsat stabila också?

Annars om man kan "sjunka till" att köra Windows finns ju sådana här:
http://www.ebay.com/itm/761H-PCI-E-HDMI-HDCP-Decode-Video-Cap...
Men då får man väl den kvalitet man betalar för misstänker jag...

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en Hyperdeck shuttle istället så sköter den hårdvaran allt och du får Prores-filer på en SSD istället. Då slipper du låta PCn behöva jobba osv.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12788267/blackmagic-d...

Finns billigare ställen att handla den på.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jo det är ju ett alternativ förstås. Hade dock tänkt mig en något billigare pryl.
Behöver inte vara så billig som ebay-kortet jag länkade till men helst under 2000 kr.

Edit. Å andra sidan blir man ju mer portabel om man inte behöver släpa med sig en dator, också värt en del.
Ska överväga alternativet men ser gärna billigare alternativ om det finns om vi säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo det är ju ett alternativ förstås. Hade dock tänkt mig en något billigare pryl.
Behöver inte vara så billig som ebay-kortet jag länkade till men helst under 2000 kr.

Edit. Å andra sidan blir man ju mer portabel om man inte behöver släpa med sig en dator, också värt en del.
Ska överväga alternativet men ser gärna billigare alternativ om det finns om vi säger så.

Atomos Ninja Star?

Jag vet inte priserna men höftar till lite

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Den verkar kosta ungefär lika.

Edit:
Äsch, jag får installera windows för detta ändamål. Beställde ett kinakort modell YK762H från ebay för en femhundring (finns billigare men valde en säljare med bra betyg). Motsvarande det jag länkade innan men med både in och utgång för HDMI så jag kan kolla på bilden samtidigt som jag spelar in den. Mest på skoj för att se om det funkar. Tar väl en månad innan jag får det.

Permalänk
Medlem

Har fått mitt kort från ebay som jag testat i Windows 7.
Jag får bild men tyvärr blir bilden kraftigt rosa-lila.
Misstänker starkt fel på kortet (så att någon av UV-komponenterna saknas eller något sådant) men möjligen är det något med avkodningen i Windows. Vet inte om det är värt att skicka tillbaka det till Kina. Ska testa i en annan dator och se om det blir samma sak.

Så jag kan väl inte direkt rekommendera det där billiga HDMI-kortet. Så jag fick vad jag betalade för, skitgrejer med andra ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har fått mitt kort från ebay som jag testat i Windows 7.
Jag får bild men tyvärr blir bilden kraftigt rosa-lila.
Misstänker starkt fel på kortet (så att någon av UV-komponenterna saknas eller något sådant) men möjligen är det något med avkodningen i Windows. Vet inte om det är värt att skicka tillbaka det till Kina. Ska testa i en annan dator och se om det blir samma sak.

Så jag kan väl inte direkt rekommendera det där billiga HDMI-kortet. Så jag fick vad jag betalade för, skitgrejer med andra ord...

Att bilden blir lila låter som mjukvara då signalen är digital hela vägen. Avkodningsfel eller liknande.
Är signalen 8 eller 10bit ? (10bit är standard hdmi). Är det RGB eller YUV som kommer in?
Sådana värden kan ibland skruva till bildens färger osv.

Sen skulle du ju kunna prova annan mjukvara som test.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har nu provat i en annan dator som kör 64-bit windows 7 och har bättre prestanda. Capture funkade stabilare där men färgerna är fortfarande helt fel. Det är 8-bit YUY2 som levereras från kortet. Här är hdmi från min gamla canon hv20 som jag riktade mot akvariet...

Testat öppna infångad video på en linuxdator och blir samma bild där. Är nu övertygad om att kortet är trasigt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har nu provat i en annan dator som kör 64-bit windows 7 och har bättre prestanda. Capture funkade stabilare där men färgerna är fortfarande helt fel. Det är 8-bit YUY2 som levereras från kortet. Här är hdmi från min gamla canon hv20 som jag riktade mot akvariet...

http://i.imgur.com/uvGEvJJ.png

Testat öppna infångad video på en linuxdator och blir samma bild där. Är nu övertygad om att kortet är trasigt.

sådär får jag på min projektor om jag ställer in signalen på YUV. antar att standarden är RGB här i europa för ställer jag den till RGB så blir de bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fick svar från säljaren att det skulle bero på HDMI 1.4 och HDCP. Tror inte min videokamera har HDCP-skydd men får väl testa drivrutinen han länkade till (vilket jag tror är exakt densamma jag redan använder).

Enda signalen som går att fånga med kortet är YUY2, allt annat funkar inte alls.

EDIT: Skickat tillbaks det och kommer få "refund" från försäljaren. Känner att jag nog ändå vill ha något som funkar i Linux och har börjat kika lite på Blackmagic Intensity Pro 4K istället. Kostar ju inte mycket mera än vanliga intensity pro och stöd för 1080P50 samt 2160P25 verkar ju trevligt.