Stora tråden om DSLR-filmning

Permalänk
Medlem

Stora tråden om DSLR-filmning

Hej,

Efter för mycket offtopic i andra trådar startas härmed en tråd dedikerad för de som filmar med DSLR-kameror.
Jag är personligen inte särskilt stor utnyttjare av just DSLR för filmning men kan ändå se behovet av det då och då.

Därför fortsätter vi här med DSLRfilmsrelaterade frågor.

Själv började jag min DSLR-filmningskarriär på 5D mk2 och körde på detta sätt fram tills BMPCC kom i butik.

Tråden kan naturligtvis även innefatta hybridkameror och spegellösa kameror då de också hamnar under samma genre då de är främst stillbildskameror som även kan användas för filmning.

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Min första dslr som kunde filma var Canon 600d/t3i .Sedan dess har jag bla haft GH3 och Sony A7 innan jag hoppade på Blackmagic-tåget.
Nu är jag på jakt efter en Canon igen, tänkte köpa en riktigt billig en begagnad.

Permalänk
Medlem

Filmar med en Canon 7D samt en Hamamikrofon, tycker det blir för tungt med en steadycamrigg så kör med en monopod nästan helt utdragen som gyromotvikt istället. blir faktiskt väldigt bra ljud på tex konserter etc bara man ställer in ljudnivån manuellt till lägsta.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Är just på väg att komma igång med MagicLantern RAW filmning med min(a) Canon 50D. Troligtvis det mest prisvärda för den kvalitén.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Är just på väg att komma igång med MagicLantern RAW filmning med min(a) Canon 50D. Troligtvis det mest prisvärda för den kvalitén.

Provade på en 50D just ML och fick väldigt fin video. Dock gick det inte att köra mer än 1440x1080p vilket var helt OK då jag kunde häkta på anamorphicadapter framför objektivet. Mycket trevlig funktion på en kamera som inte designades för film öht.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Är just på väg att komma igång med MagicLantern RAW filmning med min(a) Canon 50D. Troligtvis det mest prisvärda för den kvalitén.

Kul, det kommer jag också göra. Ska ha kameran mest för bts och stillbilder och enda anledningen att jag väljer Canon är för att ha lite skoj med raw.
Vill man bara filma avchd eller liknande är PanaSony bättre imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kul, det kommer jag också göra. Ska ha kameran mest för bts och stillbilder och enda anledningen att jag väljer Canon är för att ha lite skoj med raw.
Vill man bara filma avchd eller liknande är PanaSony bättre imo.

Jag slog iväg ett mail på en Nex-3N som BTS-kamera som jag dessutom kan hämta på mina vintagegluggar på. Synd att den saknar Zebra men det gör inget - jag kan exponera efter känsla och rädda resten i post. Fokuspeaking är nice däremot. Dock är jag inte särskilt impad över videos jag ser på Youtube men videona jag ser är ju hemmahackare som kört på då denna kamera troligtvis aldrig varit den de riktigt duktiga testar.

Utöver BTS tänkte jag att jag kunde sätta den på min steadicamrigg som extrakamera, typ nere vid monitorn. 500gr extra märks inte

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nex-5an jag haft hade grym face detection och bra AF samt stabilisering så den är nog ypperlig på steady cam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nex-5an jag haft hade grym face detection och bra AF samt stabilisering så den är nog ypperlig på steady cam.

Kan nog funka fint. Det är ju ändå inte primärkameran.

Bah, hatar att filma i raw. Sitter med 20 sek klipp och renderar på spelpcn.. 18 min render =/
Iofs får man exakt som man vill i efterhand men mycket jobb.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är minimalt med jobb och renderingstiden är jag inte närvarande förr att bevittna så det spelar ingen roll.
Har faktiskt gått över helt till Raw på sistone. Har några projekt på g där jag ska filma prores för att få ekonomin att gå ihop (mer symbolisk ersättning)men för personliga filmer är det 100% Raw

Permalänk
Medlem

Kul med en sån här tråd! Då kan jag passa på att fråga om ni rekommenderar ML på en 650D? Och hur påverkar det stillbildsfotande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Kul med en sån här tråd! Då kan jag passa på att fråga om ni rekommenderar ML på en 650D? Och hur påverkar det stillbildsfotande?

Att funktionerna ML bidrar med (bättre audiojusteringar, zebra, focus peaking etc) inte är default i canons kameror är för mig en gåta. Att ha dessa tillgängliga är riktigt nice och fokuspeakinggrejjen är utmärkt om du kör manuella objektiv på din kamera.

När jag provade det på 50D gav det lite info om var fokus låg på bilden när man reviewade osv men annars, för stillbilder gjorde det ingen direkt skillnad.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Du får även false color, wave form och Raw.
Men det är lite överkurs.

Permalänk
Medlem

Tror ni en ev. A7SII skulle vara en duglig videokamerakandidat eller handlar tråden endast om feta-heffaklumps-DSLR och isf varför? Är verkligen live-view läget på DSLR bättre än EVF på A7?

Förstår inte varför A7S är så rosad på internationella sajter men här på swecen är det helt tyst.

Enl. försäljningsstatistik ökar spegellösa ordentligt i Japan och Sydkorea, som historiskt ligger före övriga världen och anses leda nya trender, medan vi i Sverige (Europa) ligger efter å klamrar oss fast vid budget DSLR. Somliga bedömare menar att spegellöst passerar DSLR inom 2-3 år vilket man har svårt att tro här på swecen där 95% snackar DSLR och 5% spegellöst, typ... På fotosidan.se tex. diskuteras spegellöst betydligt mer än här på swecen.

Permalänk
Medlem

Ja eftersom A7s är den framgång den är och A7m2 är typ samma kamera fast med inbyggd stabilisering så gissar jag att det är en helt fantastisk videokamera.
Hade själv en A7 och var mycket nöjd.

Om du läser första inlägget så ser du att spegellösa mer än gärna diskuteras här.
Imo kan man även diskutera kompakter som tex LX100 eftersom den har nästan alla de egenskaper som gör att någon skulle välja DSLR för video.

Anledningen till att det pratas lite om den i Sverige är nog dels för att DSLR filmning inte är så stort här, litet land, stark Canikon tradition.
Men kanske mest för att den är väldigt dyr. Bara att kolla hur många som filmar med tex 5Diii eller någon annan i samma prisklass här på forumet. Det är inte så många.
Och med all rätt,för lite hobby finns det massor av riktigt bra och billiga alternativ för halva kostnaden och ännu mindre.
Både med och utan spegel.

Och nej, det är nog ingen som tycker en optisk sökare är bättre än en EVF eftersom den inte fungerar för video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror ni en ev. A7SII skulle vara en duglig videokamerakandidat eller handlar tråden endast om feta-heffaklumps-DSLR och isf varför? Är verkligen live-view läget på DSLR bättre än EVF på A7?

Förstår inte varför A7S är så rosad på internationella sajter men här på swecen är det helt tyst.

Enl. försäljningsstatistik ökar spegellösa ordentligt i Japan och Sydkorea, som historiskt ligger före övriga världen och anses leda nya trender, medan vi i Sverige (Europa) ligger efter å klamrar oss fast vid budget DSLR. Somliga bedömare menar att spegellöst passerar DSLR inom 2-3 år vilket man har svårt att tro här på swecen där 95% snackar DSLR och 5% spegellöst, typ... På fotosidan.se tex. diskuteras spegellöst betydligt mer än här på swecen.

Självklart. Jag stoppar in allt som inte är rena videokameror (dvs, enheter som främst är stillbild) i samma grupp. Ordet DSLR är dock mer synonymt med detta.
Så, självklart är Sonykamerorna inom samma genre. Nästan så kompakter (avancerade, typ RX100/S120) passar också.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja eftersom A7s är den framgång den är och A7m2 är typ samma kamera fast med inbyggd stabilisering så gissar jag att det är en helt fantastisk videokamera.
Hade själv en A7 och var mycket nöjd.

Om du läser första inlägget så ser du att spegellösa mer än gärna diskuteras här.
Imo kan man även diskutera kompakter som tex LX100 eftersom den har nästan alla de egenskaper som gör att någon skulle välja DSLR för video.

Anledningen till att det pratas lite om den i Sverige är nog dels för att DSLR filmning inte är så stort här, litet land, stark Canikon tradition.
Men kanske mest för att den är väldigt dyr. Bara att kolla hur många som filmar med tex 5Diii eller någon annan i samma prisklass här på forumet. Det är inte så många.
Och med all rätt,för lite hobby finns det massor av riktigt bra och billiga alternativ för halva kostnaden och ännu mindre.
Både med och utan spegel.

Och nej, det är nog ingen som tycker en optisk sökare är bättre än en EVF eftersom den inte fungerar för video.

Vi har många tv-bolag som kommer hit och filmar våra 5G-system och annat. Flera av dem kör DSLR eller C100 och Sony's ~50k 2/3 kameror, av de utländska.
Så fort ett svenskt bolag kommer hit är det Arri Amira, Sony HDC-2500, C300. Det blir alltid så mycket prylar när de är i farten.

Det är synd. Jag är inte så förtjust i Canon DSLR men Sony och Panasonic ger ju fantastisk bild och ljudet är inga problem.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Att funktionerna ML bidrar med (bättre audiojusteringar, zebra, focus peaking etc) inte är default i canons kameror är för mig en gåta. Att ha dessa tillgängliga är riktigt nice och fokuspeakinggrejjen är utmärkt om du kör manuella objektiv på din kamera.

När jag provade det på 50D gav det lite info om var fokus låg på bilden när man reviewade osv men annars, för stillbilder gjorde det ingen direkt skillnad.

// A

Skrivet av Nisse-Tuta:

Du får även false color, wave form och Raw.
Men det är lite överkurs.

Joo, vilka funktioner det har förstår jag ju, undrade lite mer hur användarvänligt det är och om det är något ni rekommenderar, men det är väl högst personligt. Får väl ta och testa det nångång:)

Skrivet av jookeer:

Tror ni en ev. A7SII skulle vara en duglig videokamerakandidat eller handlar tråden endast om feta-heffaklumps-DSLR och isf varför? Är verkligen live-view läget på DSLR bättre än EVF på A7?

Förstår inte varför A7S är så rosad på internationella sajter men här på swecen är det helt tyst.

Enl. försäljningsstatistik ökar spegellösa ordentligt i Japan och Sydkorea, som historiskt ligger före övriga världen och anses leda nya trender, medan vi i Sverige (Europa) ligger efter å klamrar oss fast vid budget DSLR. Somliga bedömare menar att spegellöst passerar DSLR inom 2-3 år vilket man har svårt att tro här på swecen där 95% snackar DSLR och 5% spegellöst, typ... På fotosidan.se tex. diskuteras spegellöst betydligt mer än här på swecen.

Jag tror anledningen till att DSLR är populärare än spegellöst i Sverige på budgetnivå är så enkelt som canikon ser mer ut som en traditionell kamera. De spegellösa ser mer ut som kompaktkameror. För ca 6 månader sedan gav jag mig in i kameravärlden och det var exakt så jag resonerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag tror anledningen till att DSLR är populärare än spegellöst i Sverige på budgetnivå är så enkelt som canikon ser mer ut som en traditionell kamera. De spegellösa ser mer ut som kompaktkameror. För ca 6 månader sedan gav jag mig in i kameravärlden och det var exakt så jag resonerade.

Pratade härom veckan om Sony A7-serien med ett pro med lång erfarenhet . Han sa att han har en själv men tar aldrig med den ut på uppdrag. "Vaffödådå", frågade jag.

"Nej, det skulle aldrig funka ta med en så liten sötnos, uppdragsgivaren skulle om inte skratta men inte tro jag var yrkesfotograf med en så liten kamera. Det skall vara stora feta DSLR CaNikon + stativ + blixtreflektorer, gärna en assistent som släpar på aluminiumväskor överfulla av gluggar."

Jojo, storleken betyder, typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Pratade härom veckan om Sony A7-serien med ett pro med lång erfarenhet . Han sa att han har en själv men tar aldrig med den ut på uppdrag. "Vaffödådå", frågade jag.

"Nej, det skulle aldrig funka ta med en så liten sötnos, uppdragsgivaren skulle om inte skratta men inte tro jag var yrkesfotograf med en så liten kamera. Det skall vara stora feta DSLR CaNikon + stativ + blixtreflektorer, gärna en assistent som släpar på aluminiumväskor överfulla av gluggar."

Jojo, storleken betyder, typ...

Man får inte glömma att Canon 5D/7D (sorry, Nikon har inte direkt videomarknaden, lite reklam dock) har blivit lite av de facto standard beträffande DSLR-filmning. Känt workflow, kända problem, kända fördelar, kända nackdelar osv osv. När du pratar med uthyrningsfirmor eller uppdragsgivare som söker DSLR för jobbet så är det, vid DSLR-förfrågan endera håll, Canon 5D/7D som pratas om. Så enkelt är det.

Inte för att de är bäst - utan för att de startade det hela och för att de blivit vad marknaden ser som DSLR-filmkamera.

Varför köper folk fortfarande Canon för detta jobb trots att det finns bättre och att Canon hamnat efter?

För att folk vet vad de får och vet hur de ska arbeta med dem.

Det är inte utan anledning att Magic Lantern har kommit till just Canon, varför flera highendobjektiv (Cooke, Leica, Schneider, Zeiss) finns i både PL och EF...

Allt kan ändras med tiden. Jag hoppas Sony blir nya Canon på "DSLR"-marknaden för, för mitt intresse så har Canon hamnar efter vad jag söker =/...
Eller så får Canon fanimej visa sina muskler på NAB2015..

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Somliga inom den "spegellösa familjen" anser CaNikon somnat in och trampar runt i invanda cirklar, man vet vad man har men inte vad man kan få så varför ta risker, typ. Trots det bedöms DSLR inte dra in pengar, man går runt men inte mer. Sony sägs tjäna mer på sina spegellösa än på sina DSLR, A7 är en kassako. Som konsument önskar man att CaNikon vaknar upp och ger Sony en match med bättre/billigare produkter. Sonys VD har sagt man strävar efter att bli #2 på fotomarknaden, så länge CaNikon inte antar den kastade handsken lär han få rätt. Historien har lärt oss att stora självgoda egotrippade organisationer förr eller senare trillar omkull.

Jo, Canon 7D/5D kan kanske betraktas som Volvo 240, man vet det brukar funka hyfsat och alla har delar och kan mecka själva. Men fyfan va trist, fårskocksmentaliteten vinner inte alltid om man vill bryta ny mark, tvärtom.

Sen fattar jag inte om du menar att Leica gör gluggar till andra än till sina egna kamerahus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Somliga inom den "spegellösa familjen" anser CaNikon somnat in och trampar runt i invanda cirklar, man vet vad man har men inte vad man kan få så varför ta risker, typ. Trots det bedöms DSLR inte dra in pengar, man går runt men inte mer. Sony sägs tjäna mer på sina spegellösa än på sina DSLR, A7 är en kassako. Som konsument önskar man att CaNikon vaknar upp och ger Sony en match med bättre/billigare produkter. Sonys VD har sagt man strävar efter att bli #2 på fotomarknaden, så länge CaNikon inte antar den kastade handsken lär han få rätt. Historien har lärt oss att stora självgoda egotrippade organisationer förr eller senare trillar omkull.

Jo, Canon 7D/5D kan kanske betraktas som Volvo 240, man vet det brukar funka hyfsat och alla har delar och kan mecka själva. Men fyfan va trist, fårskocksmentaliteten vinner inte alltid om man vill bryta ny mark, tvärtom.

Sen fattar jag inte om du menar att Leica gör gluggar till andra än till sina egna kamerahus?

Precis som du säger är det.

Jodå, Leica gör PL-fattning på sitt cinemasortiment. Du kan även specialbeställa dessa i EF.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1029162-REG/leica_lei_s...

Ovan visar PL-versionen. Är i princip gratis så jag funderar på att både köpa det kittet samt ett reservkit.. or not

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jodå, Leica gör PL-fattning på sitt cinemasortiment. Du kan även specialbeställa dessa i EF.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1029162-REG/leica_lei_s...

Ovan visar PL-versionen. Är i princip gratis så jag funderar på att både köpa det kittet samt ett reservkit.. or not

// A

Hahahaha - fiiina grejor. Det blir gröt resten av livet.

Permalänk
Medlem

Hrm.......Om David Lean hade fått en Panasonic Lumix LX100 i jackfickan så hade han spelat in Lawrence av Arabien med den och William Wyler hade spelat in Ben Hur med sin. Tänk vad de hade sparat in resurser. Man behöver bara sätta viewfindern mot glasögonen, dra en suck och koppla av och trycka på REC och vips så har man sin ultra HD 4K film. Det behövs inte ens någon extra belysning inomhus. De e bare å filma. Kör nu till återvinningen med alla edra gamla skärmar och TV:ar och tjöp...köp 4 K!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bixbe:

Hrm.......Om David Lean hade fått en Panasonic Lumix LX100 i jackfickan så hade han spelat in Lawrence av Arabien med den och William Wyler hade spelat in Ben Hur med sin. Tänk vad de hade sparat in resurser. Man behöver bara sätta viewfindern mot glasögonen, dra en suck och koppla av och trycka på REC och vips så har man sin ultra HD 4K film. Det behövs inte ens någon extra belysning inomhus. De e bare å filma. Kör nu till återvinningen med alla edra gamla skärmar och TV:ar och tjöp...köp 4 K!

Se, tänk om det varit så lätt

Har redan 4K kamera.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

He he, om man kunde skippa belysning skulle många bli glada.
Men eftersom foto kretsar kring ljus och inget annat så får vi nog dras med det

Permalänk
Medlem

Jag minns julafton 1961. Jag filmade hela släkten med min Eumig C3M dubbelåtta. Släkten (som nu vuxit upp och fått barn som vuxit upp och fått barn) hade en 500 wattare rakt i sina ansikten under julklappsutdelningen. Filmen har de fått på en blurayskiva efter 50 år. Julafton 2014 filmade jag dem med LX100 i ultrahd utan extra lampor utan minsta grynkorn i bilden.
Hoppas ni hajar att jag kanske överdriver lite ang filmkonstens utveckling. Amatörfilmning har i alla fall förbättrats sedan jag började (under förutsättning att fotografen också hunnit lära sig något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bixbe:

Jag minns julafton 1961. Jag filmade hela släkten med min Eumig C3M dubbelåtta. Släkten (som nu vuxit upp och fått barn som vuxit upp och fått barn) hade en 500 wattare rakt i sina ansikten under julklappsutdelningen. Filmen har de fått på en blurayskiva efter 50 år. Julafton 2014 filmade jag dem med LX100 i ultrahd utan extra lampor utan minsta grynkorn i bilden.
Hoppas ni hajar att jag kanske överdriver lite ang filmkonstens utveckling. Amatörfilmning har i alla fall förbättrats sedan jag började (under förutsättning att fotografen också hunnit lära sig något).

Förstår vad du menar och jag minns kvicksilverlampan som gjorde dag till natt. Framförallt när två filmade
Allt har gått framåt, likaså har dagens utrustning passerat gårdagens.

För min del passar inte LX100 särskilt bra men det är ju fantastiskt vilken bild du får ur en sådan liten maskin oavsett.

Dock är det härligt att ta fram de gamla Super8-rullarna och se fantastiska färgerna riktig film ger.

Edit:
Jag menar verkligen "Dag till natt" för när lampan slogs av blev allt kolsvart i rummet, trots ordinarie belysning.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Den största olyckan som drabbat mänskligheten är när Kodak la ner Kodachrome.
Inget slår en hemmakväll med diaprojektor. Raka rör - inget djivvla meckande/fuskande i LR eller PS.
Inga AF- eller antiskakgluggar, zoomade gjorde man med fötterna, exponeringstabellen ryggmärgen.

/Mogen för pension med isbroddar å rullator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den största olyckan som drabbat mänskligheten är när Kodak la ner Kodachrome.
Inget slår en hemmakväll med diaprojektor. Raka rör - inget djivvla meckande/fuskande i LR eller PS.
Inga AF- eller antiskakgluggar, zoomade gjorde man med fötterna, exponeringstabellen ryggmärgen.

/Mogen för pension med isbroddar å rullator.

Du har rätt. Vi tittade för någon månad sedan på lite rullar på 2x2m Helt fantastiskt.
Fick köpa en ny lampa till Copalen. Riktigt kul att man kan hitta allt än

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM