Idéer till after effects klipp!

Permalänk
Medlem

Idéer till after effects klipp!

Hej, laddade för några dagar sedan ner test versionen av Adobe After Effects och Premiere CC och så långt som jag har hunnit komma än så länge,
så tycker jag att det är väldigt kul! Men när man är ny så är det svårt att veta vad som ligger på min nivå och vad som är genomförbart under som sagt begränsad tid.
Har tittat på en del nybörjar guider och förstått grunderna (tror jag) i programmet. En test film jag gjorde lägger jag upp här http://youtu.be/obFaDfBCMeo

Men nu till själva frågorna.
I klippet jag har gjort, finns det några fler kreativa idéer från någon hur jag kan fortsätta istället för att bara låta ljudet tonas ut och låta filmen dö. Jag tycker att den blinkande texten håller på alldeles för länge och det är främst här jag söker inspiration!
Men jag undrar även vad vore nästa steg att ta? Lära mig filma mer saker och sedan göra häftiga filmer? Har tillgång till, Telefon, GoPro 3 Silver, Dji Phantom Vision 2+ samt systemkamera.
Eller lära mig animera olika sak i AE? Tycker som sagt att båda sakerna är roliga.

Mvh / Android98Geek

P.S #DreamHack

Permalänk
Medlem

Kreativitet är disciplinen att experimentera.

Gör det du tycker är kul, men framför allt gör. Resultatet är i det här stadiet sekundärt, det är mycket bättre att färdigställa en dålig ide än att lämna ett dussin halvbra ideer halvfärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kärnfri:

Kreativitet är disciplinen att experimentera.

Gör det du tycker är kul, men framför allt gör. Resultatet är i det här stadiet sekundärt, det är mycket bättre att färdigställa en dålig ide än att lämna ett dussin halvbra ideer halvfärdiga.

Tackar väldigt mycket för tipset!

Permalänk
Medlem

Du ska fokusera på vad du är bäst på. Filmning eller på efterarbetet med AE.
Beträffande filmning osv så är kanske en mer van kameratjomme bättre på detta
än du i detta stadiet men du kan tala om för honom hur du har tänkt dig så
filmar han efter detta. Ett samarbete så att säga.

Då kan du fokusera på att bli bäst på det du gör och låta honom/henne sköta
det som de är bäst på.

Det är svårt att vara bäst på bägge. Kanske kan du - jag kan inte VFX osv t.ex =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du ska fokusera på vad du är bäst på. Filmning eller på efterarbetet med AE.
Beträffande filmning osv så är kanske en mer van kameratjomme bättre på detta
än du i detta stadiet men du kan tala om för honom hur du har tänkt dig så
filmar han efter detta. Ett samarbete så att säga.

Då kan du fokusera på att bli bäst på det du gör och låta honom/henne sköta
det som de är bäst på.

Det är svårt att vara bäst på bägge. Kanske kan du - jag kan inte VFX osv t.ex =/

Okej! Verkar vara en bra idé att låta andra att filma. Dock så är inte min farsa världens bästa kameraman men han en kamera dåre är han! Dock betydligt duktigare än vad jag är. Tycker faktiskt att det är roligare med efterarbetet än vad själva filmningen är. Så jag tackar för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Okej! Verkar vara en bra idé att låta andra att filma. Dock så är inte min farsa världens bästa kameraman men han en kamera dåre är han! Dock betydligt duktigare än vad jag är. Tycker faktiskt att det är roligare med efterarbetet än vad själva filmningen är. Så jag tackar för tipset!

Något du ska sätta dig in i är Davinci Resolve Lite (gratis) samt eyeon fusion.
Bägge är gratis.

Då kan du efter han har filmat skapa rätt färger i filmen för din tanke, 3D-effekter och grada ihop allt till en cool scen.

Du hittar info om bägge här:

https://www.blackmagicdesign.com/products/fusion
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Begränsningarna ligger i t.ex ingen noise reduction, maximalt HD samt ingen stereoskopisk 3D. T.ex.

För att visa vad jag menar med rätt färger kan du se följande filmer, samt även med fusion:

http://vimeo.com/78788547 <-- color grading / correcting (allt är gjort i resolve)
https://www.youtube.com/watch?v=ET2g5f1BeEE <-- fusion
https://www.youtube.com/watch?v=vh0Xh1sW5mU <-- fusion

Menar inte att Aftereffects är dåligt, snarare tvärt om men du kanske kan kombinera lite? Testa? (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Något du ska sätta dig in i är Davinci Resolve Lite (gratis) samt eyeon fusion.
Bägge är gratis.

Då kan du efter han har filmat skapa rätt färger i filmen för din tanke, 3D-effekter och grada ihop allt till en cool scen.

Du hittar info om bägge här:

https://www.blackmagicdesign.com/products/fusion
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Begränsningarna ligger i t.ex ingen noise reduction, maximalt HD samt ingen stereoskopisk 3D. T.ex.

För att visa vad jag menar med rätt färger kan du se följande filmer, samt även med fusion:

http://vimeo.com/78788547 <-- color grading / correcting (allt är gjort i resolve)
https://www.youtube.com/watch?v=ET2g5f1BeEE <-- fusion
https://www.youtube.com/watch?v=vh0Xh1sW5mU <-- fusion

Menar inte att Aftereffects är dåligt, snarare tvärt om men du kanske kan kombinera lite? Testa? (=

Fräckt!
Visste att man kunde göra mycket med film men shit vad grejer som görs i datorn. Ska absolut titta på det med färgredigering då det är det jag ser som viktigast för tillfället iallafall. Jag går ingen utbildning eller liknande för dessa saker. Jag går på första året i gymnasiet (Natur) och skulle tycka att detta var en kul hobby (iallafall nu). Hur viktigt skulle det vara att ha en skärm med tillexempel ips panel? Just nu har jag en relativt tråkig gamingskärm med taskig färgåtergivning.
Tackar för övrigt för ett bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Fräckt!
Visste att man kunde göra mycket med film men shit vad grejer som görs i datorn. Ska absolut titta på det med färgredigering då det är det jag ser som viktigast för tillfället iallafall. Jag går ingen utbildning eller liknande för dessa saker. Jag går på första året i gymnasiet (Natur) och skulle tycka att detta var en kul hobby (iallafall nu). Hur viktigt skulle det vara att ha en skärm med tillexempel ips panel? Just nu har jag en relativt tråkig gamingskärm med taskig färgåtergivning.
Tackar för övrigt för ett bra tips!

Kan också vara värt att spana in Blender.

Fasen, jag rör till det för dig. Kika runt lite på de olika alternativen så får vi se. Jag vet inte ens vad du vill leka med.
Men har du anlag för att kunna skapa saker, design osv - go ahead
Ett tips är att försöka skaffa dig en begagnad systemkamera (går att få för tusenlappen) och fota dina egna texturer osv som du vill använda i dina projekt.

Beträffande din skärm så har du inget att oroa dig för i detta läget. Det viktigaste är att du skapar den look du tycker ser bra ut på din skärm. Visar det sig att din skärm är för varm så saker ser kallt ut på andra - ja, kanske dags att kalibrera alt. uppgradera.

Det är DU som ska lära dig att få den look du vill på din skärm då du är i läro/övningsstadie. Vad andra tycker om det är irrelevant tills den dag du sitter med rätt utrustning. Och även då kommer du att sätta färgerna som du vill ha dem - kanske bara lägre siffror för just den skärmen.

Du kan ju alltid jämföra det du gjort med t.ex din mobiltelefon eller din kompis dator. Eller varför inte skicka upp det på din TV och titta hur det ser ut där?

Edit:
Fortsättning..

En sak du kommer märka är att olika typer av filmer är olika lätta att sätta färgerna du söker.
Därför har man konstaterat att höga bitrates innehåller mer info samt att ju lägre kontrast och
mättnad inspelat material har, destu större chans har du att pricka in saker. En slät informationsrik
hud innehåller mer info för dig att arbeta med än en starkt färgad och kontrastrik dito. Det är bättre
att skapa en look än att ändra en befintlig.

Leta upp lite "ungraded blackmagic cinema camera prores footage" så har du något att leka med.
Behöver du ha något filmat kan du skrika till då det finns flera här som har kameror som kan ge den typen av bild.

Här: http://83.251.73.8/greengrade.mov

Där har du ett exempel på platt bild ur BMD-kamera som jag färgsatte lite i Resolve.
// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kan också vara värt att spana in Blender.

Fasen, jag rör till det för dig. Kika runt lite på de olika alternativen så får vi se. Jag vet inte ens vad du vill leka med.
Men har du anlag för att kunna skapa saker, design osv - go ahead
Ett tips är att försöka skaffa dig en begagnad systemkamera (går att få för tusenlappen) och fota dina egna texturer osv som du vill använda i dina projekt.

Beträffande din skärm så har du inget att oroa dig för i detta läget. Det viktigaste är att du skapar den look du tycker ser bra ut på din skärm. Visar det sig att din skärm är för varm så saker ser kallt ut på andra - ja, kanske dags att kalibrera alt. uppgradera.

Det är DU som ska lära dig att få den look du vill på din skärm då du är i läro/övningsstadie. Vad andra tycker om det är irrelevant tills den dag du sitter med rätt utrustning. Och även då kommer du att sätta färgerna som du vill ha dem - kanske bara lägre siffror för just den skärmen.

Du kan ju alltid jämföra det du gjort med t.ex din mobiltelefon eller din kompis dator. Eller varför inte skicka upp det på din TV och titta hur det ser ut där?

Edit:
Fortsättning..

En sak du kommer märka är att olika typer av filmer är olika lätta att sätta färgerna du söker.
Därför har man konstaterat att höga bitrates innehåller mer info samt att ju lägre kontrast och
mättnad inspelat material har, destu större chans har du att pricka in saker. En slät informationsrik
hud innehåller mer info för dig att arbeta med än en starkt färgad och kontrastrik dito. Det är bättre
att skapa en look än att ändra en befintlig.

Leta upp lite "ungraded blackmagic cinema camera prores footage" så har du något att leka med.
Behöver du ha något filmat kan du skrika till då det finns flera här som har kameror som kan ge den typen av bild.

Här: http://83.251.73.8/greengrade.mov

Där har du ett exempel på platt bild ur BMD-kamera som jag färgsatte lite i Resolve.
// A

Jag har en systemkamera (Nikon D3200) så jag antar att jag inte behöver skaffa någon annan.
Men vad menar du med att fota texturer. Jag är somsagt en total nybörjare inom detta.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag har en systemkamera (Nikon D3200) så jag antar att jag inte behöver skaffa någon annan.
Men vad menar du med att fota texturer. Jag är somsagt en total nybörjare inom detta.
Mvh

Om du tittar på ena filmen jag länkade - den där med greenscreen och tjommen som gick mot fotograferna..
Väggarna, marken osv är olika texturer ditlagda. De är tagna med en kamera och sedan ditplacerade från rätt vinkel.
Detta är vad jag menar och som du kan ta själv när du bygger något i 3D.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Fräckt!
Visste att man kunde göra mycket med film men shit vad grejer som görs i datorn. Ska absolut titta på det med färgredigering då det är det jag ser som viktigast för tillfället iallafall. Jag går ingen utbildning eller liknande för dessa saker. Jag går på första året i gymnasiet (Natur) och skulle tycka att detta var en kul hobby (iallafall nu). Hur viktigt skulle det vara att ha en skärm med tillexempel ips panel? Just nu har jag en relativt tråkig gamingskärm med taskig färgåtergivning.
Tackar för övrigt för ett bra tips!

Tycker ofta man ser på exempelvis Svenska biofilmer att färgerna ser ganska så tråkiga ut.. jämfört med exempelvis Amerikanska tv-serier som antagligen är mer påkostade (eller iaf bättre redigerade).
Så det där med färgredigering kan nog vara intressant att titta på

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med Holck ang. programvara. Idag hade jag helt skippat After Effects för effektredigering, det är inte 1998 längre, nod-baserat is the shit! Fusion är super nu när det är gratis! The Foundry släpper sin gratisversion av Nuke Studio nu tidigt 2015. Det hade jag verkligen kört på när det släpps. Det är som Premiere och After Effects kombinerat, alltså både klippning och VFX, fast i samma program. Då behöver man inte mer än Resolve för grading sen.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Kan bara instämma med Holck ang. programvara. Idag hade jag helt skippat After Effects för effektredigering, det är inte 1998 längre, nod-baserat is the shit! Fusion är super nu när det är gratis! The Foundry släpper sin gratisversion av Nuke Studio nu tidigt 2015. Det hade jag verkligen kört på när det släpps. Det är som Premiere och After Effects kombinerat, alltså både klippning och VFX, fast i samma program. Då behöver man inte mer än Resolve för grading sen.

Ofta så är ju program man betalar för ganska mycket bättre än gratisprogrammen...
men jag ska inte säga något om just det du nämner för det har jag inte provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ofta så är ju program man betalar för ganska mycket bättre än gratisprogrammen...
men jag ska inte säga något om just det du nämner för det har jag inte provat.

Davinci Resolve är hollywood #1 gradingstudio. Kostade, om jag inte missminner mig ca 5 miljoner innan BMD köpte det och
gjorde versionen gratis (dock max HD). Fullversion kotar $995. Fullversion med stora styrbordet kostar runt $30000.
Eyeon Fusion kostade en ordentlig slant det också men gick ned till gratis med upplösningsbegränsningar typ.

Detta är inte mjukvaror som ligger i samma liga som något någon kodat ihop i källaren utan standardapplikationer i produktion.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ofta så är ju program man betalar för ganska mycket bättre än gratisprogrammen...
men jag ska inte säga något om just det du nämner för det har jag inte provat.

I vissa fall är det absolut så. Vi kör NukeX på jobbet och en licens kostar strax över 60k för en arbetsstation. Gratisversionen kommer att vara nerbantad på funktioner såklart men alla huvudfunktioner kommer att finnas kvar. Kommer själv att köra det hemma, för jag anser att det är den enda vettiga compositing-miljön, förutom Fusion då.
After Effects är i min mening endast vettigt när man gör 2D animation och lite enklare compositing.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Tänkte kika närmare på black magic resolve idag och se om jag kan förstå något
Vad beträffar Nuke X så kanske det inte är aktuellt om en licens kostar så mycket! Kanske finns någon form av student rabatt men eftersom jag inte har någon direkt inkomst kan det bli att ta i får kika vidare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Tänkte kika närmare på black magic resolve idag och se om jag kan förstå något
Vad beträffar Nuke X så kanske det inte är aktuellt om en licens kostar så mycket! Kanske finns någon form av student rabatt men eftersom jag inte har någon direkt inkomst kan det bli att ta i får kika vidare på det.

Det kommer ut en gratisvariant nu i början av året, men tycker att Resolve låter som en utmärkt start!
Denna tycker jag är bra: https://www.youtube.com/watch?v=160BtAcg03Y

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Tänkte kika närmare på black magic resolve idag och se om jag kan förstå något
Vad beträffar Nuke X så kanske det inte är aktuellt om en licens kostar så mycket! Kanske finns någon form av student rabatt men eftersom jag inte har någon direkt inkomst kan det bli att ta i får kika vidare på det.

Kan vara knepigt i början (btw, du bör ha Nvidia i din dator) med Resolve och fatta vad tabs osv är.
Det finns tutorials på 11an på tuben. Eller så köper du en kurs för 50 dollar och lär dig.

Att vara colorist är absolut bland det viktigaste i en produktion. Du ska skapa en miljö efter handling osv.

Vad vore en skräckfilm som är övermättad och full av färg när den kan vara blå och grön och svart med hård kontrast?
'
// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

I vissa fall är det absolut så. Vi kör NukeX på jobbet och en licens kostar strax över 60k för en arbetsstation. Gratisversionen kommer att vara nerbantad på funktioner såklart men alla huvudfunktioner kommer att finnas kvar. Kommer själv att köra det hemma, för jag anser att det är den enda vettiga compositing-miljön, förutom Fusion då.
After Effects är i min mening endast vettigt när man gör 2D animation och lite enklare compositing.

Och då var jag tillbaka, som jag har förstått har nuke eller the foundry släppt sin nya version av Nuke X nu version 9.
Fick tidigare flera rekomendationer om nukes gratis variant, tänkte spana närmare på den nu men om jag söker på Nuke X introduction så kommer det upp flera guider men jag hittar ingen direkt nybörjar guide som går igenom vad varje grundläggande sak i programmet gör. Ni andra som kan detta har säkert någon bra idé om vad jag ska börja kolla på.
Dessutom undrar jag om det verkligen ska gå så långsamt att renderera filmen (med långsamt menar jag att den endast spelar upp några frames och sedan pausar för att efter ett tag spela vidare). Spelar upp med markerad knapp i bilden. Har även provat med lägre kvalité (tror jag).
Och sist men inte minst så undrar jag varför det är skumma pixlar i bilden?

Bild

Dator finns i sign. Dedikerade även mer gddr5 minne till NukeX för cache (kanske onödigt?).
Ram användning ligger på ca 70% och cpu på ca 65%

Mvh/Jonathan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Och då var jag tillbaka, som jag har förstått har nuke eller the foundry släppt sin nya version av Nuke X nu version 9.
Fick tidigare flera rekomendationer om nukes gratis variant, tänkte spana närmare på den nu men om jag söker på Nuke X introduction så kommer det upp flera guider men jag hittar ingen direkt nybörjar guide som går igenom vad varje grundläggande sak i programmet gör. Ni andra som kan detta har säkert någon bra idé om vad jag ska börja kolla på.
Dessutom undrar jag om det verkligen ska gå så långsamt att renderera filmen (med långsamt menar jag att den endast spelar upp några frames och sedan pausar för att efter ett tag spela vidare). Spelar upp med markerad knapp i bilden. Har även provat med lägre kvalité (tror jag).
Och sist men inte minst så undrar jag varför det är skumma pixlar i bilden?

Bild

Dator finns i sign. Dedikerade även mer gddr5 minne till NukeX för cache (kanske onödigt?).
Ram användning ligger på ca 70% och cpu på ca 65%

Mvh/Jonathan

Helt rätt att dom har släppt 9an. Dock ingen gratisvariant än så länge. Mer info finns här: http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/non-commercial/

http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/learn1/ Här finns det rätt många bra tutorials.

När du trycker Play så fungerar Nuke precis som AE gör, den cachar videon till RAM-minnet. Då ska du se att en grön linje skapas och följer efter "frame indikatorn" i timelinen. Det verkar inte hända här. Då är det oftast så att minnet är fullt. Om du öppnar aktivitetshanteraren och kikar på hur mycket minne du har över. Står det på 100% så har du för lite minne över. Nuke är jävligt minneskrävande, speciellt när man vill cacha klipp.
Generellt så vill man inte jobba med filmklipp i Nuke, utan filsekvenser. Så om du renderar ut din .mp4 till tex. en .jpeg sekvens och provar att spela upp den så borde det gå lättare.
Hastigheten beror också helt på hur snabb hårddisk du har och vad det är för något du vill spela upp. Vissa hårddiskar är helt enkelt inte snabba nog att spela upp en sekvens i realtid. Medans på en SSD så är det inga problem.

EDIT: Missade att du låg på 70% av minnet. Då skulle jag definitivt rendera ut .mp4an till en sekvens och testa igen.

1:1 är helt rätt som du säger, en knapp som bestämmer renderingskvaliten.

Ang. pixlarna är det pågrund av din licens. Har du laddat ner en trial från The Foundry?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Helt rätt att dom har släppt 9an. Dock ingen gratisvariant än så länge. Mer info finns här: http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/non-commercial/

http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/learn1/ Här finns det rätt många bra tutorials.

När du trycker Play så fungerar Nuke precis som AE gör, den cachar videon till RAM-minnet. Då ska du se att en grön linje skapas och följer efter "frame indikatorn" i timelinen. Det verkar inte hända här. Då är det oftast så att minnet är fullt. Om du öppnar aktivitetshanteraren och kikar på hur mycket minne du har över. Står det på 100% så har du för lite minne över. Nuke är jävligt minneskrävande, speciellt när man vill cacha klipp.
Generellt så vill man inte jobba med filmklipp i Nuke, utan filsekvenser. Så om du renderar ut din .mp4 till tex. en .jpeg sekvens och provar att spela upp den så borde det gå lättare.
Hastigheten beror också helt på hur snabb hårddisk du har och vad det är för något du vill spela upp. Vissa hårddiskar är helt enkelt inte snabba nog att spela upp en sekvens i realtid. Medans på en SSD så är det inga problem.

EDIT: Missade att du låg på 70% av minnet. Då skulle jag definitivt rendera ut .mp4an till en sekvens och testa igen.

1:1 är helt rätt som du säger, en knapp som bestämmer renderingskvaliten.

Ang. pixlarna är det pågrund av din licens. Har du laddat ner en trial från The Foundry?

Tack för svar!

Jag förstod att det var någon form av cache process men av de 8 gb ram minnet jag har så används ca 70-75%. Provade att rendera en 8 sek lång film som en png sekvens på min ssd och för att kunna spela upp hela så var jag tvungen att spela - pausa - spela osv tills hela klippet hade rendererats (samma sak gäller en mp4 fil). Kan detta ha något med att jag har ont om plats på min ssd? Hade förövrigt tänkt att uppgradera till 16 gb minne till sommaren efter jag har sommarjobbat så den biten är iallafall på väg. Jag undrar även om det ska ta 3 min att renderera ett 8 sek långt klipp till min ssd, cpu användningen ligger endast på 50-60% grafikkortet ligger på 1% även disk användningen är ca 2.5 mb/s i skrivhastighet.

Jag använder PLE versionen förstod efter att det var pga av det som det blev skumma pixlar.

MVH