Photoshop långsam trots bra dator.

Permalänk
Medlem

Photoshop långsam trots bra dator.

Hejsan!

Jo jag har en dator med en amd fx 8350 med 4,0 GHz och har grafikkortet Nvidia msi gtx 780 och 12 gb ram minne tror det är 1300

Problemet jag har är att när jag ska göra vissa saker i photoshop så tar det 7 år.

Tillexemmpel så skulle jag använda justera automatiskt funktionen för 15 bilder som totalt är 410MB

Men detta tar vääääldigt lång tid. En video jag kollad på, på youtube så tog det inte ens hälften så lång tid för han. tog kanske 30 sec för han och han hade ett dokument på 20 bilder och över 500MB

Varför går det så långsamt?

Inte bara denna funktion utan andra funktioner tar också tid.

Tack i förhand!

mvh

Permalänk
Medlem

Är datorn fullt uppdaterad, du har inte råka slå nåt typ av strömsparläge eller nått annat program som ligger tar kraft i bakgrunden eller likande?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gjorde du det samma som killen på youtube då? Photoshop tar ibland relativt lång tid, sedan använder ju också nyare versjoner av Photoshop grafikkortet för vissa filer/algoritmer.

AMD har historisk sätt varit snabbare än Nvidia med processering i photoshop, med standard grafikkort.

[Edit] Jag tar för givet du har senaste uppdateringen till Photoshop...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Han kanske har en nyare version av photoshop där den algoritmen blivit optimerad?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd

Har inte ps installerat just nu men var har du valt att lägga ps scratch disk som går att välja i settings? Allra helst ska det vara på en relativt stor separat SSD-disk. I alla fall inte på en proppfull disk, då kommer prestandan att få lida. Photoshop äter även RAM men du har 12GB vilket bör räcka ganska långt om du inte processar allt för stora bilder med överdrivet många lager.

Permalänk
Proffsmobbare

Hur mycket har du ställt in i Photoshop? Precis som retro123 skriver så är det vettigt att ha gott om utrymme på en scratchdisk, gärna SSD men inte OS-disken då det verkligen kör slut på diskar.

Under prestanda-fliken kan du ställa in så PS får tillgång till mer RAM, och aktivera användningen av grafikprocessorn för avlastning/accelerering. Vad har du för cachenivåer och plattstorlek? Under virtuellt minne kan du hantera scratchdisk.

Permalänk
Medlem

Adobe Photoshop CS6 är snabbare än föregående samt även snabbare än "CC", men det beror ju också på hur restrerande system är.

Har du Windows på en mekanisk hårddisk så är den flaskhalsen i datorn. Har du SSD så kan det gå snabbt.
Sen måste du även kolla hur mycket RAM du tilldelar Photoshop. Tror default ligger på ca 4GB, men för optimal användning kör man minst 8GB (helst 16GB i dagsläget). Har man SSD ska man inte ha växlingsfil (SWAP/Pagefile) för Windows, utan det läggs på närmaste mekaniska disk och så stor som möjligt.

Jag har själv SSD i RAID, i7 (X79), 32GB RAM, GTX 680, PSCS6 och aldrig haft problem att ens öppna filer så stora som 10GB i storleken. Ja, jag håller på med Gigapanorama när jag fotograferar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är datorn fullt uppdaterad, du har inte råka slå nåt typ av strömsparläge eller nått annat program som ligger tar kraft i bakgrunden eller likande?

Nä den ska vara fullt uppdaterad

Skrivet av roosterx:

Gjorde du det samma som killen på youtube då? Photoshop tar ibland relativt lång tid, sedan använder ju också nyare versjoner av Photoshop grafikkortet för vissa filer/algoritmer.

AMD har historisk sätt varit snabbare än Nvidia med processering i photoshop, med standard grafikkort.

[Edit] Jag tar för givet du har senaste uppdateringen till Photoshop...

Använder photosgop cc men kanske inte den senaste versionen. Får kolla det.

Skrivet av reflect:

Han kanske har en nyare version av photoshop där den algoritmen blivit optimerad?

Möjligt

Skrivet av retro123:

Har inte ps installerat just nu men var har du valt att lägga ps scratch disk som går att välja i settings? Allra helst ska det vara på en relativt stor separat SSD-disk. I alla fall inte på en proppfull disk, då kommer prestandan att få lida. Photoshop äter även RAM men du har 12GB vilket bör räcka ganska långt om du inte processar allt för stora bilder med överdrivet många lager.

Jag har ps installerat på min ssd med 60GB minne kvar samt att jag valt den i settings i ps

Skrivet av Laine:

Hur mycket har du ställt in i Photoshop? Precis som retro123 skriver så är det vettigt att ha gott om utrymme på en scratchdisk, gärna SSD men inte OS-disken då det verkligen kör slut på diskar.

Under prestanda-fliken kan du ställa in så PS får tillgång till mer RAM, och aktivera användningen av grafikprocessorn för avlastning/accelerering. Vad har du för cachenivåer och plattstorlek? Under virtuellt minne kan du hantera scratchdisk.

Jag tillåter ps att använa ungefär 8 gb iom att windows och lite små grejer tar typ 4gb

Skrivet av Miska:

Adobe Photoshop CS6 är snabbare än föregående samt även snabbare än "CC", men det beror ju också på hur restrerande system är.

Har du Windows på en mekanisk hårddisk så är den flaskhalsen i datorn. Har du SSD så kan det gå snabbt.
Sen måste du även kolla hur mycket RAM du tilldelar Photoshop. Tror default ligger på ca 4GB, men för optimal användning kör man minst 8GB (helst 16GB i dagsläget). Har man SSD ska man inte ha växlingsfil (SWAP/Pagefile) för Windows, utan det läggs på närmaste mekaniska disk och så stor som möjligt.

Jag har själv SSD i RAID, i7 (X79), 32GB RAM, GTX 680, PSCS6 och aldrig haft problem att ens öppna filer så stora som 10GB i storleken. Ja, jag håller på med Gigapanorama när jag fotograferar.

Jag tillåter ps att använa ungefär 8 gb iom att windows och lite små grejer tar typ 4gb

Då är det kanske processorn som flaskar och att jag kanske behöver mer RAM minne?
för jag hade aldrig klarat att göra tyngre grejer med 10gb bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Jag tillåter ps att använa ungefär 8 gb iom att windows och lite små grejer tar typ 4gb
Då är det kanske processorn som flaskar och att jag kanske behöver mer RAM minne?
för jag hade aldrig klarat att göra tyngre grejer med 10gb bild.

Windows 7 må ta 2GB RAM pga Aero, medan 8.1 tar ca 0.5GB RAM.
Vet inte vad det är för konstiga program du kör i bakgrunden som tuggar ytterligare 2GB RAM i onödan ur datorn.

Skaffa dig en extra hårddisk, behöver inte vara nåt jättestort.
Ta bort virtuella minnet ur C-partitionen och flytta över det till nya disken och öka 4x med utrymmet.

Jag har inget virtuellt minne på mina RAID 0 SSD 250GB (tot 500GB) diskar. Använder en OCZ SSD på 60GB som virtuella minne helt och hållet.
Kanske det som kan vara felet hos dig att du kör på lite klena hårdvaror och konfat fel?

Så här ser det ut hos mig;

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Windows 7 må ta 2GB RAM pga Aero, medan 8.1 tar ca 0.5GB RAM.
Vet inte vad det är för konstiga program du kör i bakgrunden som tuggar ytterligare 2GB RAM i onödan ur datorn.

Skaffa dig en extra hårddisk, behöver inte vara nåt jättestort.
Ta bort virtuella minnet ur C-partitionen och flytta över det till nya disken och öka 4x med utrymmet.

Jag har inget virtuellt minne på mina RAID 0 SSD 250GB (tot 500GB) diskar. Använder en OCZ SSD på 60GB som virtuella minne helt och hållet.
Kanske det som kan vara felet hos dig att du kör på lite klena hårdvaror och konfat fel?

Så här ser det ut hos mig;
http://www.urog.org/up/?di=ZZUC

Tack för svar. Dock gick du in på för mig outforskade områden.

Har ingen aning om vad virtuella minnen gör eller att de fanns.
Jag har en extern hårddisk på 1 tb så där kan jag lägga det. Men måste den vara inkopplad hela tiden när datorn är igång? För annars har jag en extra intern mekanisk hårddisk.

Om du skulle vilja förklara lite mer om hur jag fixar det här med virtuella minnen och vad det hjälper till så hade det varit väldigt snällt! Annars kanske du skulle kunna länka några pålitliga tutorials då jag inte vågar lita helt på google och min egen förmåga att hitta rätt.

Men det konstiga jag känner är att den processor jag har, vad jag har uppfattat det som ska vara amds näst bästa processor?
Det finns ju en som heter AMD FX-9590 sen tar det slut. Sen finns det inga bättre?

Jag får känslan av att e detta allt amd har att prestera lixom.

och mitt grafikkort är rätt bra också tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Tack för svar. Dock gick du in på för mig outforskade områden.

Har ingen aning om vad virtuella minnen gör eller att de fanns.
Jag har en extern hårddisk på 1 tb så där kan jag lägga det. Men måste den vara inkopplad hela tiden när datorn är igång? För annars har jag en extra intern mekanisk hårddisk.

Om du skulle vilja förklara lite mer om hur jag fixar det här med virtuella minnen och vad det hjälper till så hade det varit väldigt snällt! Annars kanske du skulle kunna länka några pålitliga tutorials då jag inte vågar lita helt på google och min egen förmåga att hitta rätt.

Men det konstiga jag känner är att den processor jag har, vad jag har uppfattat det som ska vara amds näst bästa processor?
Det finns ju en som heter AMD FX-9590 sen tar det slut. Sen finns det inga bättre?

Jag får känslan av att e detta allt amd har att prestera lixom.

och mitt grafikkort är rätt bra också tycker jag.

Jag tror att HCOC är inne på rätt spår till ditt bekymmer.

Du har redan AMD fx 8350 med 4,0 GHz och Nvidia msi gtx 780 och 12 gb ram. Och det är bra hårdvara!

Men om det stämmer att du kör med enbart interna mekaniska hårddisk/ar, så spelar det en stor roll. Och jag tror det är där din flaskhals finns.

Du ska absolut inte lägga virtuellt minne på en extern hårddisk!! då söktiden är på typ 12ms. Den skall du ha till lagring och spara dina bilder på, inget annat!

Har du en SSD? (En SSD har en söktid på 0,1ms)

En SSD är en bra investering för att få en kort söktid, både för OS, program & cache.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag tror att HCOC är inne på rätt spår till ditt bekymmer.

Du har redan AMD fx 8350 med 4,0 GHz och Nvidia msi gtx 780 och 12 gb ram. Och det är bra hårdvara!

Men om det stämmer att du kör med enbart interna mekaniska hårddisk/ar, så spelar det en stor roll. Och jag tror det är där din flaskhals finns.

Du ska absolut inte lägga virtuellt minne på en extern hårddisk!! då söktiden är på typ 12ms. Den skall du ha till lagring och spara dina bilder på, inget annat!

Har du en SSD? (En SSD har en söktid på 0,1ms)

En SSD är en bra investering för att få en kort söktid, både för OS, program & cache.

Jag har en ssd på 250gb med windows 7 installerat på

Tack! Men är det nödvänditg att höja det virituella minnet?

Jag kollade och jag har ju 12 gb. Tror ni att det kommer prestera bättre med tillexempel dubbelt så mycket?

Permalänk
Medlem

Sen är jag intresserad av att lösa problemet med att min dator använder 3.19 gb ram minne när jag endast har crome, nvidia gforce experiance, avast och dolby home theater, igång i princip. Har ni några ideer så

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Jag har en ssd på 250gb med windows 7 installerat på

Tack! Men är det nödvänditg att höja det virituella minnet?

Jag kollade och jag har ju 12 gb. Tror ni att det kommer prestera bättre med tillexempel dubbelt så mycket?

Skrivet av tobit:

Sen är jag intresserad av att lösa problemet med att min dator använder 3.19 gb ram minne när jag endast har crome, nvidia gforce experiance, avast och dolby home theater, igång i princip. Har ni några ideer så

Windows 7 är betydligt större än Windows 8.1, kapacitetsmässigt, samt drar mer resurser pga Aero.
Det är bra att ha rätt mycket VM i en annan hårddisk eftersom där lagras bl.a. Pagefile.sys filen som utökas vid varje sök/laddning av mappar.
Självklart presterar det bättre om du dubblar VM, bättre vore att fyrdubbla mängden.

Chrome har en bugg. Den ska inte dra så mycket i realiteten enligt dem själva, men tyvärr gör den det.
Avast kan iofs vara också en anledning varför det går segt för dig. Inte direkt det "bästa" antivirusskyddet som finns.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Får prova att öka det med dubbelt så mycket och se först! Hoppas det blir bättre med windows 10 att det inte tar så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Sen är jag intresserad av att lösa problemet med att min dator använder 3.19 gb ram minne när jag endast har crome, nvidia gforce experiance, avast och dolby home theater, igång i princip. Har ni några ideer så

Oanvänt minne är värdelöst minne. Minneshanteraren må vara sådär på Windows men den allokerar för att den kan och används inte minnet så är det tomma minnesceller i sjön, kommer det sedan ett program som behöver minne kommer minneshanteraren att ge den minne som behövs och försöka prioritera rätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Du har inte installerat uTorrent nyligen och fått olämplig programvara som suger CPU(och GPU?) cycler?
https://torrentfreak.com/utorrent-quietly-installs-riskware-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Oanvänt minne är värdelöst minne. Minneshanteraren må vara sådär på Windows men den allokerar för att den kan och används inte minnet så är det tomma minnesceller i sjön, kommer det sedan ett program som behöver minne kommer minneshanteraren att ge den minne som behövs och försöka prioritera rätt.

Okej tack!

Skrivet av iXam:

Du har inte installerat uTorrent nyligen och fått olämplig programvara som suger CPU(och GPU?) cycler?
https://torrentfreak.com/utorrent-quietly-installs-riskware-b...

Njä det ska inte finnas något som inte bör vara där. Finns det någon sida med kända sådana program så man kan dubbelkolla så att det inte ligger ett skit program där som man tror är nödvändigt?