Permalänk
Medlem

paraply eller softbox?

hej ska fotografer i sommar mot ljus/sol. så tänkte använda hjälp av mina flash. ska man ha softbox eller paraply vilket är bättre för få finare ljus. det är bröllop har flash som canon speedlite 600 2x tänkte koppla båda i ett box. har sett några video på youtube där dom använder softbox sen kopplar dom som små nätt på den att det blir små fyrkant att få små skuggor i ansiktet och visa använder bara paraply.
vad är nackdelen med paraplyn fördelen ? och nackdelen med softbox och fördelen?
jag har aldrig använd flash på sommaren bara reflexskärm. tänkte prova lite nytt som andra fotografer gör:P om ni har några erfarenhet som ni har använd att dela med er skulle uppskatta det mycket tack!

Permalänk
Medlem

Softbox ger mer spritt ljus men mindre av det.
Paraplyn finns i flera utförande - dels som reflektor vilket ger hårt ljus eller som just softbox (man kör blixten genom dem).

Jag har alla typer och använder mest paraplyna (ej reflektorn) då de är smidigare att ta med än softboxarna.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kan tro att softbox lämpar sig bäst för föremålsfotografering medan paraply funkar bättre för större motiv (tex. porträtt)

Permalänk
Medlem

okej jag har kollat på youtube jag ser dem använder softbox. det är jätte svårt båda funkar olika. säkert allt handlar om vilken stil man är som fotograf :P?

Permalänk
Permalänk

Två mindre softbox runt 60x60cm skulle vara mitt förslag. Ska du lysa upp större grupper kan du behöva mer ljus och ett silvrigt paraply reflekterar bättre (det ger dig åtminstone ett stopp extra ljus, förmodligen mer). För runt 400 är ett sånt här svårslaget (finns i mindre storlekar också) http://www.ebay.co.uk/itm/Flash-Umbrella-Silver-Black-Parabol... och kombinera med ett ljusställ för två blixtar. Samma försäljare har vettiga softbox och ljusställ med. Är det inomhus och smått rum med vita väggar fungerar två vita paraply som du lyser genom bra också eftersom allt spillljus (mer än hälften) kommer studsa tillbaka från väggar och tak.

Det går att använda större softbox med speedlights men det fungerar inte så bra eftersom du helt enkelt inte har tillräckligt med ljus för att fylla upp softboxen ordentligt.

Visa signatur

Simlärare