Funderar på att börja streama (hjälp,tips?)

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja streama (hjälp,tips?)

Tja! som rubriken lyder så funderar jag på att börja streama men har lite problem att få ihop inställningarna så allt blir bra, så tänkte kolla med er om ni kan hjälpa och ge tips! (Twitch och tänkte använda OBS)

Processor: Intel(R)Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz
Minne : 8 GB
System : 64Bitars
Grafikkort : Geforce GTX 960

Tack på förhand!

flytta gärna tråden om den inte passar in här och alla tips är välkomna!

Permalänk
Skrivet av Zupz:

Tja! som rubriken lyder så funderar jag på att börja streama men har lite problem att få ihop inställningarna så allt blir bra, så tänkte kolla med er om ni kan hjälpa och ge tips! (Twitch och tänkte använda OBS)

Processor: Intel(R)Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz
Minne : 8 GB
System : 64Bitars
Grafikkort : Geforce GTX 960

Tack på förhand!

flytta gärna tråden om den inte passar in här och alla tips är välkomna!

Vad har du för uppkoppling till internet ganska bra att veta..

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Hej, det ska nog gå med din setup atm men jag skulle ha skaffat 8gb RAM till m du har tänkt fortsätta.
Jag har provat streama med min dator och det funkade bra:) (har samma cpu som dig fast jag har ett 970 ist för ett 960)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zupz:

Tja! som rubriken lyder så funderar jag på att börja streama men har lite problem att få ihop inställningarna så allt blir bra, så tänkte kolla med er om ni kan hjälpa och ge tips! (Twitch och tänkte använda OBS)

Processor: Intel(R)Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz
Minne : 8 GB
System : 64Bitars
Grafikkort : Geforce GTX 960

Tack på förhand!

flytta gärna tråden om den inte passar in här och alla tips är välkomna!

Jag har streamat csgo på en
i5 4440 och en gt 640 utan problem så din setup skulle nog fungera utmärkt

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Vad har du för uppkoppling till internet ganska bra att veta..

http://gyazo.com/e0e81103fa589dc034d76f30752b6987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jylckan:

Jag har streamat csgo på en
i5 4440 och en gt 640 utan problem så din setup skulle nog fungera utmärkt

Okey. Har du förslag på inställningar till min setup? har problem med det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, det ska nog gå med din setup atm men jag skulle ha skaffat 8gb RAM till m du har tänkt fortsätta.
Jag har provat streama med min dator och det funkade bra:) (har samma cpu som dig fast jag har ett 970 ist för ett 960)

Du ska inte behöva 16GB för att streama. Har streamat i 1080p med 8GB och det är inga problem

Permalänk
Medlem

Har ni förslag på inställningar i OBS så skicka de gärna

Permalänk
Medlem

Välj MP4 istället för flv som den har från början om du ska spela in samtidigt som du streamar är bra då flv inte är bra format och stöds inte normalt heller i vanliga program

Permalänk
Medlem

Men om någon har förslag på inställningar i OBS med min setup och min uppkoppling så skulle de va fint om någon kunde skicka det, så kanske jag kan jobba där ifrån

Uppkoppling:
http://gyazo.com/e0e81103fa589dc034d76f30752b6987

Processor: Intel(R)Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz
Minne : 8 GB
System : 64Bitars
Grafikkort : Geforce GTX 960

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zupz:

Okey. Har du förslag på inställningar till min setup? har problem med det :/

Jag kollade bara på youtube

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk

Enda jag ändrar i inställningar är upplösning och bitrate, fungerat perfekt.

Är det nå problem med inställningar eller vill du bara ha tips?

Rekommenderar antingen 720p eller 1080p och runt 3.5-7000 bitrate. Men Twitch vill tydligen max ha 3500 bitrate som max om man inte har sån där kvalitet meny i streamen.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Enda jag ändrar i inställningar är upplösning och bitrate, fungerat perfekt.

Är det nå problem med inställningar eller vill du bara ha tips?

Rekommenderar antingen 720p eller 1080p och runt 3.5-7000 bitrate. Men Twitch vill tydligen max ha 3500 bitrate som max om man inte har sån där kvalitet meny i streamen.

okey, tack för tipset. men när jag har försökt och streamat så har streamen legat efter lite, Vad ska man ändra på då? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zupz:

okey, tack för tipset. men när jag har försökt och streamat så har streamen legat efter lite, Vad ska man ändra på då? :/

det är alltid en viss delay när du streamar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zupz:

okey, tack för tipset. men när jag har försökt och streamat så har streamen legat efter lite, Vad ska man ändra på då? :/

http://www.reddit.com/r/Twitch/comments/2fexlf/how_to_reduce_... Summering: Finns inte mycket att göra åt saken.

Permalänk
Medlem

Jag kör Plex och alltid 1080p med sämre processor än den du har, i5 3570K (boostad till 4.6 GHZ iofs) och det har aldrig varit några problem.

Internet och processor är de viktigaste elementen. 10Mbit upload är gränsfall skulle jag säga.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

det är alltid en viss delay när du streamar

okey, tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

det är alltid en viss delay när du streamar

Skrivet av wille93:

Tack!

Permalänk

Själv önskar jag att jag kunde streama men det är en mil till närmsta fiber lina :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Enda jag ändrar i inställningar är upplösning och bitrate, fungerat perfekt.

Är det nå problem med inställningar eller vill du bara ha tips?

Rekommenderar antingen 720p eller 1080p och runt 3.5-7000 bitrate. Men Twitch vill tydligen max ha 3500 bitrate som max om man inte har sån där kvalitet meny i streamen.

Väldigt overkill.
Jag själv streamar i 720p@60 med en bitrate på 2000.
Runt 2500 skulle jag säga är en sweetspot om man vill lägga mindre arbete på CPUn.
Man måste tänka på att tittare med långsam uppkoppling inte kan titta om bitrate är för hög.
Detta är speciellt viktigt om man inte är twitchpartner då Source är det enda valet man får som tittare

Angående delay:
Detta ligger på twitch sida och är inget vi kan göra något åt.
Har sett allt från 10 sekunder till 50 sekunder delay.
Runt 25-40s brukar vara den vanliga delayen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Väldigt overkill.
Jag själv streamar i 720p@60 med en bitrate på 2000.
Runt 2500 skulle jag säga är en sweetspot om man vill lägga mindre arbete på CPUn.
Man måste tänka på att tittare med långsam uppkoppling inte kan titta om bitrate är för hög.
Detta är speciellt viktigt om man inte är twitchpartner då Source är det enda valet man får som tittare

Angående delay:
Detta ligger på twitch sida och är inget vi kan göra något åt.
Har sett allt från 10 sekunder till 50 sekunder delay.
Runt 25-40s brukar vara den vanliga delayen

Skickades från m.sweclockers.com

Overkill och Overkill.. Streamade i 70 och 80k bitrate till Twitch förut ja och hade inte speciellt hög cpuanvändning jämfört med t.ex 1080p vs 720p..
Inte en enda framedrop men då kikade jag efter jag streamat.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Väldigt overkill.
Jag själv streamar i 720p@60 med en bitrate på 2000.
Runt 2500 skulle jag säga är en sweetspot om man vill lägga mindre arbete på CPUn.
Man måste tänka på att tittare med långsam uppkoppling inte kan titta om bitrate är för hög.
Detta är speciellt viktigt om man inte är twitchpartner då Source är det enda valet man får som tittare

Har inte streamat själv men som tittare kan jag säga att ju högre desto bättre, för de som har vettig uppkoppling. Jag hoppar bara till en annan om personen har för låg. Det blir suddigt/kladdigt om det är för lågt. Vet många riktigt härliga streamers som jag inte står ut med just pga detta :/

Permalänk
Avstängd

Den viktigaste frågan är inte den om systemkrav, utan om folk kommer vilja titta på din stream.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Overkill och Overkill.. Streamade i 70 och 80k bitrate till Twitch förut ja och hade inte speciellt hög cpuanvändning jämfört med t.ex 1080p vs 720p..
Inte en enda framedrop men då kikade jag efter jag streamat.

Ja overkill.
720p går att streama med en bitrate på 100 (nej jag glömde inte en nolla).
Ser inte bra ut men det är absolut tittbart.
www.twitch.tv/excessiveprofanity kör på en väldigt låg bitrate då han har en dålig australiensk uppkoppling.
Exempel: http://www.twitch.tv/excessiveprofanity/v/3979210
Hög kvalitet i all ära, men glöm inte majoriteten av tittarna, de sitter med långsamma uppkopplingar.
ESA 2014 streamades i 720p@60 med en bitrate på 2000
http://www.reddit.com/r/speedrun/comments/2by5nh/esa2014_vods_thread/ här hittar ni vods.
Ingen monsterdator där heller, datorn i fråga drevs av en 2500K

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
La till ett exempel på låg bitrate

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1