Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2011-11-18, 20:19 | #1 |
Subzero299Medlem Plats: Sätila Registrerad: nov 2005 |
Ny kamera ca 3000:-
Skulle behöva en ny kamera, gärna med ganska rejäl zoom. Behöver inte vara en systemkamera men inte heller en kompaktkamera. Vad ska man kolla på? Finns det några som sticker ut ifrån mängden eller är det Nikon, Canon och liknande man ska kolla på? Kollade på en Nikon P500, är det något att ha, hittade inga recensioner på svenska och inte heller några svenska betyg på prisjakt.
| 2011-11-18, 20:44 | #2 |
MaLoModerator Plats: Solen Registrerad: apr 2002 |
Ja P500 är en riktigt bra allt i allo kamera och är prisvärd men man måste ha senaste firmware då en bugg laddar ur batteriet på nolltid.
Canon PowerShot SX 130 IS är annars ett billigt alternativ som har 12x zoom och som tar fina bilder. http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?...3-39D3E33C33C7 Kodak har efter ett oändligt antal år fått fram en kamera som tar bra bilder och som slår P500 lite lätt på fingertopparna och kostar mindre. http://www.netonnet.se/art/foto/komp...0/151462.3270/ |
|
|
| 2011-11-18, 21:56 | #3 |
Vi har diskuterat lite och har nog kommit fram till att runt 15x zoom är nog lagom, kommer nog inte springa omkring med stativ och sånt. Ska fota ett kommande barn och spela in lite video kanske, men tjejen är lite intresserad av foto så hon vill ändå ha en med lite inställningar och sånt.
| 2011-11-18, 22:08 | #4 |
NaxosMedlem Registrerad: jul 2008 |
Jag är absolut inte proffs på foto, men kan lite grand. Och jag ska köpa min första systemkamera eller första kamera överhuvudtaget för mig i morgon. Det kommer bli en Sony NEX-5 med ett 18-55/3,5-5,6 OSS objektiv.
Här kan du kolla den, Sony NEX-5 EDIT: Köpte inte NEX-5 i dag, kände att den var för liten för mina händer. Eller bara för liten i min smak. Blir nog en Canon EOS av något slag. Senast redigerad av Naxos 2011-11-19 klockan 14:55.
| 2011-11-18, 22:24 | #5 |
Man kan få en fin systemkamera för under 3000kr men ingen erbjuder tele-zoom och det kommer kosta en del att köpa till ett sådant objektiv.
Just nu är det rea på den röda Panasonic Lumix DMC-G2 som är en nära på fullfjädrad systemkamera. http://www.expert.se/webapp/wcs/stor...0051_16945_102 Annars är Canon PowerShot SX210 IS den kamera som kommer närmast det ni vill ha med 14x zoom och den har även manuella inställningar om man vill använda dessa. http://www.dustinhome.se/canon-power...uct/5010380093 |
|
|
| 2011-11-18, 23:10 | #6 |
dumboMedlem Plats: Gbg Registrerad: maj 2003 |
Om tanken är att fota ett kommande barn så tycker jag att du/ni ska välja en kamera som har blixtsko så att det går att använda en extern blixt. Till en början kommer han/hon inte att röra så jättemycket på sig, såklart, men från 4 månader eller så så börjar de kunna sitta och leka iaf kortare stunder och då "börjas det". Snart kryper hon/hon och... Det är SVÅRT att få till vettiga bilder utan blixt, särskilt om det är en kamera med liten sensor, men en inbyggd blixt gör INTE snygga/bra bilder.
Det beror så klart på hur mycket nu kan tänka er att lägga ut på kameran i framtiden, men att köpa en systemkamera med APS-C-sensor (eller åtminstone 4/3) med "kitobjektiv" är en bra start om ni kan tänka er att lägga lite pengar på blixt och kanske en ljusstark normal framöver. Vill ni kunna "zooma mycket" behöver ni såklart en telezoom åxå. Hur som helst är en "långzoomare" det sämsta ni kan köpa om ni ska fota ett kommande barn. De har ofta ganska ljussvaga objektiv (hyfsat ljusstarkt i vidvinkelläge förvisso) och de har pytteliten sensor. "alltiettkameror" har åxå mycket långsammare och osäkrare AF än systemkamerorna har (då pratar vi systemkameror med spegel). Om ni tvunget vill ha en kamera som inte är en systemkamera skulle jag definitivt gjort avkall på zoomomfånget och köpt en Olympus XZ-1 eller Panasonic LX5. De spräcker budgeten en aning men då får ni kameror som ger möjlighet till extern blixt och är det bland det bästa som finns som inte är systemkamror idag. |
|
|
| 2011-11-18, 23:16 | #7 |
Samsung EX1 (jag har en själv) hamnar inom budgeten och är lika bra som XZ-1 och LX5.
http://www.fotokungen.com/samsung-ex1-p-4483.aspx |
|
|
| 2011-11-19, 13:39 | #8 |
TokozaMedlem Plats: Göteborg Registrerad: okt 2008 |
Håller med om att superzoom inte lämpar sig till att fota saker i rörelse pga långsam och osäker autofokus. Liten sensor brukar inte heller ge så bra bildvalité vid lite högre iso. Den optiska kvalitén är inte speciellt lysande med dessa konstruktioner (extrema kompromisser). Dvs om du vill kunna föreviga på bättre sätt bör du välja andra alternativ. Men om du absolut måste kunna zooma så mkt finns ju inga andra alternativ inom din budget...
|
|
|
| 2011-11-19, 13:59 | #9 |
BaderMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jun 2003 |
Är din flickvän intresserad av foto så börja med en bok. Jag vet inte hur mycket hon kan men Digital Foto av Scott Kellby är jättebra för nybörjare. Efter några sidor i den så kanske ni kommer fram till om det är en systemkamera ni bör satsa på eller om ni mest ska köra peka-och-klicka
|
|
|
| 2011-11-19, 17:42 | #10 |
Det blev i slutändan tjejen som fick bestämma och det blev inte en med superzoom utan ett kit med en SLT-A35K och 18-55 objektiv Pris 5000:-. Det som fick det att bli den va mest storleken och det bra greppet och funktionen att man kunde filtrera ut färger som skulle visas på kortet. Får hoppas att det var ett bra val.
| 2011-11-19, 18:40 | #11 |
BaderMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jun 2003 |
Det tycker jag var ett bra val
55 är dock inte speciellt mycket zoom. Du kan antingen köpa ett objektiv med mer zoom eller en telekonverter som ökar zoomen på det objektivet. Fördelen med en konverter är att du kan använda den på alla dina framtida objektiv också
|
|
|
| 2011-11-19, 20:51 | #12 |
dumboMedlem Plats: Gbg Registrerad: maj 2003 |
Även om det inte är den systemkamera som JAG hade valt tror jag att det blir en bra kamera för ändamålet. Det finns möjlighet till extern blixt och möjlighet till ljusstarka objektiv och den har bra AF osv. En bra kamera för vardagsfotande av barn(en) osv. En fördel är ju att den har bra (åtminstone användbar till skillnad från många andra systemkameror) AF även vid filmning. Det är ju åxå en betydligt bättre plattform för den som är fotointresserad än vad en kompakt/långzoomare är.
(Att använda telekonverter på en så kort och ljussvag zoom som 18-55:an är dock ingen höjdare.) |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes