Permalänk
Medlem

Analogtråden

Tänkte försöka starta en tråd speciellt ämnad för alla de som fotar analogt. visa era bilder, även de alternativa framkallningarna och efterarbetena ni gjort om ni har gjort något.

jag tänkte börja med en alternativframkallning som kallas cyanotopi, utgångspunkten var ett foto på fuji provia diafilm som jag förstorat upp på en lite större bladfilm och sedan med detta negativ kunnat skapa denna bilden.

Detta innebär inte att folk måste ha massa alternativprocessing i tråden utan fram och visa era analoga foton!
Berätta även gärna vad för film ni använt etc, och om det är gjort någon digital efterbehandling.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ, ska rota fram några ur arkivet. Kan börja med en från Spanien. Tagen med F5, 50/1.8 och lomofilm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några fler bilder med samma kombo som tidigare bild, här tagna vid en fiskemarknad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket grönton i lomofilmen du har där xplod.

Denna kameran har jag fått tag på, den innehöll en rulle exponerad kodacolor-x som jag ska försöka få framkallat inom några månader, får se vad man kan få ut. filmen slutade ju trots allt tillverkas 1974 så den är rätt gammal.

en annan bild från samma diarulle som ovanstående bild och den som jag gjorde cyanotypin ifrån.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Inget särskilt konstnärligt motiv, jag fotar det jag tycker är vackert.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Inget särskilt konstnärligt motiv, jag fotar det jag tycker är vackert.

Det är väl det som är huvudsaken egentligen, att man ska tycka om det man gör
har du någon koll på vad för film etc som du fotat med?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Det är väl det som är huvudsaken egentligen, att man ska tycka om det man gör
har du någon koll på vad för film etc som du fotat med?

Filmen är förmodligen Kodak Gold 200, kameran är en Minolta Dynax 3L med ett 28-100 mm objektiv.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Monschau, Tyskland

Vielsalm, Belgien

Larsmo, Finland

Undertecknad.

Samtliga tagna med en Rolleicord V på Kodak Ektar 100 i sommras.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Trevliga bilder :).
Kul med lite annat format på bilderna, jag tycker egentligen att 135 film blir lite för avlångt. 110 film ger ett trevligt format, men det var längesedan jag fotade med det.
Vilket labb använder du för framkallning?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Trevliga bilder :).
Kul med lite annat format på bilderna, jag tycker egentligen att 135 film blir lite för avlångt. 110 film ger ett trevligt format, men det var längesedan jag fotade med det.
Vilket labb använder du för framkallning?

Kuva-Paijula i Åbo

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ojdå känns som vi reser en del ja
hur är det att fota med en rollei?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Ojdå känns som vi reser en del ja
hur är det att fota med en rollei?

Snarare så att kameran alltid är med när jag åker hemifrån

När man vant sej med att titta neråt ist.f. framåt och lärt sej hur man då riktar upp horisonten så är nog Rolleicorden det roligaste jag fotat med. sökarbilden är ju dessutom rent enorm, mattskivan är ca 56x56mm och sen jag satte i ny spegel och en skiva med fresnellins så är den riktigt ljus och klar. På nåt vis så känns det mer som om man tittade på resultatet än genom en vanlig sökare, kanske man är mer bortkopplad från omgivningen när man tittar neråt och ser framåt eller nåt. Skulle inte ha nåt emot att byta upp mej till en Rolleiflex men det får väl bli en senare fråga, rätt duktigt kliv i pris om man vill ha en nyare i bra skick.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vart köper ni film?

Suttit ikväll å kollat runt lite vart man ska handla nånstans, tips på bra priser/lager/snabbhet?

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Vart köper ni film?

Suttit ikväll å kollat runt lite vart man ska handla nånstans, tips på bra priser/lager/snabbhet?

Köper mest av en liten lokal fotohandlare med har funderat på att beställa från Cyberphoto som verkar ha rätt bra sortiment och pris: http://www.cyberphoto.se/pri_filmer.php

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Xplod:

Några fler bilder med samma kombo som tidigare bild, här tagna vid en fiskemarknad

http://dg-foto.se/analogt/f5/farg/Untitled-17.jpg

http://dg-foto.se/analogt/f5/farg/Untitled-15.jpg

Måste bara säga att jag verkligen gillar den första bilden på fiskaren. Den ser så otroligt levande ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Köper mest av en liten lokal fotohandlare med har funderat på att beställa från Cyberphoto som verkar ha rätt bra sortiment och pris: http://www.cyberphoto.se/pri_filmer.php

Ah cyberphoto har en del, men majoriteten är beställnings varor och oftast rätt dyrt.

Får fortsätta leta lite

Edit: Scandinavian Photo hade en del inne och lite bättre priser faktiskt!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Vart köper ni film?

Suttit ikväll å kollat runt lite vart man ska handla nånstans, tips på bra priser/lager/snabbhet?

Macodirect.de, hyfsat bra priser och utbud. Inte så snabba längre, iom att de fått väldigt mycket att göra på sistone. Frakt är runt €15, så antingen köper jag mycket på en gång eller sambeställer med vänner.

Annars finns ju photax också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Macodirect.de, hyfsat bra priser och utbud. Inte så snabba längre, iom att de fått väldigt mycket att göra på sistone. Frakt är runt €15, så antingen köper jag mycket på en gång eller sambeställer med vänner.

Annars finns ju photax också.

Tack för detta tips ska läggas på minnet,
Var å köpte mina första rullar till min nya kamera idag på lokala fotobutiken, dom hade ett pytte litet skåp under disken med typ 20 rullar haha.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Någon som känner till ett schysst fotolabb i stockholmsområdet? Har en filmrulle jag skulle vilja få framkallad och scannad. Planerar på att framkalla själv i framtiden, men den här rullen är C-41 (Kodak 400CN) vilket jag har förstått är lite krångligare att göra själv.

Permalänk
Medlem

Crimson. Dock är det dyrt att framkalla/scanna idag. Men det är det överallt.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Qpix ett antal gånger och varit nöjd.
http://www.qpix.se/filmframkallning/

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Äntligen fått tillbaka min första rulle från framkallning, inga direkt mästerverk , lär mig fortfarande kameran!

Samtliga är tagna med en Hasselblad 500C/M , 80/2.8 Kodak T-Max 100 b/w

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Kommer Leican tillbaks från service så måste man väl provskjuta en rulle också;

Tekniska detaljer: Fujifilm Neopan 1600 (har bara 13 rullar kvar nu, varav två sitter i kameror Kommer sakna filmen när den tar slut.) + Rödfilter (4x) = iso 400, HC-110(H)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Dags att återuppliva denhär tråden tycker jag. Fick hem en ny leksak igår, en Kiev 60 TTL med Carl Zeiss Jena Flektogon 50mm f/4 och Vega-28b 120mm f/2.8 och gav mej såklart ut på testrunda mesamma. Använde ljusmätaren i prismasökaren och det blev väl sådär, den tycks underexponera lite.

Rätt kraftig mirror slap i den, lyckades ta en del bilder med rörelseoskärpa som jag tror beror på det. Får testa en rulle till nån dag

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Köpte hem den här besten i veckan:

Från 1922. Jävla svårt att hitta film till den dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Köpte hem den här besten i veckan:
Från 1922. Jävla svårt att hitta film till den dock :/

Macodirect eller photoimpex? Har du hållare för planfilm eller bara glasnegativ/polaroidpacke?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Macodirect eller photoimpex? Har du hållare för planfilm eller bara glasnegativ/polaroidpacke?

Har hållare för bladfilm, det är bara filmen jag saknar, får kolla siterna du skrev, är de vettiga? Annars vet jag at Photox har, men det kostar skjortan med deras frakt.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en hel del film från maco, framkallare etc med, lite dyrt blir det väl med frakt från tyskland men bra urval och rappa tag när man beställt. Brukar dyka upp 6 arbetsdagar efter. Fomapan 100 och Rodinal är en bra kombination som jag använt i min Linhof storformatare.

Stoppar väl in en "dagens bild" med

Lägger till en bild :-)
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fick äntligen framkallat lite färgfilm jag pantat på ett tag! Första är Portra 400

Lite datorkrångel att reda upp men det kommer några till när jag har alla ankor i en rad igen.

Trist att denhär tråden fått så litet deltagande.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Åh, jag har missat denna tråd, så nu ska jag kompensera lite...

Jag köper film på Brunos Bildverkstad, de ligger i gamla stan i stockholm, men de har webshop också. Jag har inte hittat bättre priser och utbud någon annanstans. Macodirect kommer väl nära, men då är det ju frakt och väntetid. Jag jobbar inte där, men jag tycker definitivt att de är värda att stödjas: http://www.brunosbildverkstad.se/ Den som har möjlighet borde besöka butiken, de har en hel del gamla kameror och trevlig personal.

Wibergs foto på Karlavägen är lite av en skattkista för den som gillar gamla kameror, butiken är proppfull och ägaren är lättpratad och mycket kunnig.

Jag kör mycket AgfaPhoto APX 100 och Tri-X, framkallar i Rodinal (fast jag har inte fått Tri-X att funka riktigt bra däri). Färgfilm brukar bli Fuji Superia av olika hastigheter, eller den billigare Fujicolor C200:an. Nosar lite på dia, men har inte framkallat min första rulle än. Testar de flesta filmerna minst en gång.

Kameror har jag för många av, fast aldrig ett hus ledigt när man vill prova ny film.. Prakticas i M42, en Nikon FM2 är lånad, en Canon AE-1 Program är lånad, en Agfa Optima 1035, Sprocket Rocket, plus ett gäng kameror till som används mindre.

Lite saker från min flickr:

Praktica MTL-50, Formula5 200/3.5 och AgfaPhoto APX100.

Lomography Sprocket Rocket, Fuji Superia 400

Nikon FM2, Nikon 24/2.8, Kodak Tri-X (min första!)

Det kommer mera..