Behöver hjälp med sortering av bilder, har upp till 7 dubbletter. Alla med olika namn

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med sortering av bilder, har upp till 7 dubbletter. Alla med olika namn

Vi har i familjen X antal olika kameror och alla har överfört samma bilderna till datorn på olika sätt.

Vissa har importerat bilderna genom att bara dra in dom direkt från minneskortet (ex. IMG_5743)
Medan en annan har använt sig av Windows live essentials (ex. 2011-06-07 semester)
Ytterliggare en har använt sig av Windows live essentials med annat filnamn (ex. 2011 semester_röda kameran)
Och jag har använt mig av Canon EOS Utility (ex. 2011_06_07__16_05_17__5743)

Hur ska jag lyckas få ordning på alla bilder? Det finns upp till 7 dubbletter av samma bild (bilden har dock olika namn) på olika ställen, bilderna är utspridda på olika minneskort, 3 externa hårddiskar, 4 datorer och en NAS server. Vissa av bilderna som finns på "Huvuddatorn" (den dator vi använder mest och har de flesta bilderna på, dock inte alla) finns till exempel inte på NAS-servern och tvärt om. Det handlar om ca 10 000-15 000 bilder som nu är 35 000-40 000 istället.

Jag provade att lägga in alla bilder på minneskortet och överföra dom genom Canon EOS Utility igen, jag tänkte att programet borde känna av vilka bilder den överfört innan och skippa dom. Men programmet importerade filerna ändå och döpte dom till samma namn som filerna hade som redan fanns på datorn, bara det att den la till "_1" i slutet på namnet.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska lyckas få ihop alla bilder på ett ställe med korrekta namn utan att en enda bild försvinner?

Permalänk

Du kan använda noclone tex för att hitta bilder som är identiska i alla mappar och diskar.
http://noclone.net

Sen är det ju bara en fråga om att döpa om alla till samma standard, och det finns det rename program som gör också.

Permalänk
Medlem

Det var ett himla uselt program, det tar 1 minut att söka igenom varje fil. Det kommer få stå på i veckor, finns det inget smidigare program som jämför exif-data, storlek på bilden, och snarlika namn?

Permalänk
Medlem

Det enda jag har kört är dupdetector, det är rätt gammalt och kan vara lite krångligt, men det lär väl finnas andra bättre om man orkar leta:
http://prismaticsoftware.com/dupdetector/dupdetector.html

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Det var ett himla uselt program, det tar 1 minut att söka igenom varje fil. Det kommer få stå på i veckor, finns det inget smidigare program som jämför exif-data, storlek på bilden, och snarlika namn?

Jag vet inte vad du gör för fel, min dator söker igenom 40,000 bilder på några minuter och visar alla dubletterna med noclone.

Edit: Nu har jag vart hemma och testat också i min bildmapp.
Över 46,000 bilder utspridda över 4700 mappar. Noclone 2010 free edition, sökmetod exact duplicate files tog under 4 minuter.
Så gör om, gör rätt så hittar du snart dina dubletter.

Permalänk
Medlem

om ni fotar mkt kan jag inte annat är rekomendera Lightroom, ett bildbehandlingsprogram som hamtidigt håller kolkla på alla dina bilder.

det löser inte ditt problem med dagens dubletter, men det kommer å andra sidan aldrig skapa några dubletter i framtiden, plus att det är bland det bästa du kan köpa för snabb fotoredigering...

Visa signatur

M 'X' L

Permalänk
Medlem

Vilken sökkriterier väljer du i menyn i Noclone?

Överför och döper programmet Lightroom alla bilder från en EOS kamera eller måste jag köpa mig en kortläsare?

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Vilken sökkriterier väljer du i menyn i Noclone?

Överför och döper programmet Lightroom alla bilder från en EOS kamera eller måste jag köpa mig en kortläsare?

Alternativet som är recommended, dvs Exact-content duplicate file.
Sedan lägger jag till mapparna som noclone ska söka igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vi har i familjen X antal olika kameror och alla har överfört samma bilderna till datorn på olika sätt.

Vissa har importerat bilderna genom att bara dra in dom direkt från minneskortet (ex. IMG_5743)
Medan en annan har använt sig av Windows live essentials (ex. 2011-06-07 semester)
Ytterliggare en har använt sig av Windows live essentials med annat filnamn (ex. 2011 semester_röda kameran)
Och jag har använt mig av Canon EOS Utility (ex. 2011_06_07__16_05_17__5743)

Hur ska jag lyckas få ordning på alla bilder? Det finns upp till 7 dubbletter av samma bild (bilden har dock olika namn) på olika ställen, bilderna är utspridda på olika minneskort, 3 externa hårddiskar, 4 datorer och en NAS server. Vissa av bilderna som finns på "Huvuddatorn" (den dator vi använder mest och har de flesta bilderna på, dock inte alla) finns till exempel inte på NAS-servern och tvärt om. Det handlar om ca 10 000-15 000 bilder som nu är 35 000-40 000 istället.

Jag provade att lägga in alla bilder på minneskortet och överföra dom genom Canon EOS Utility igen, jag tänkte att programet borde känna av vilka bilder den överfört innan och skippa dom. Men programmet importerade filerna ändå och döpte dom till samma namn som filerna hade som redan fanns på datorn, bara det att den la till "_1" i slutet på namnet.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska lyckas få ihop alla bilder på ett ställe med korrekta namn utan att en enda bild försvinner?

Har du provat det här programmet?

http://www.duplicate-finder.com/photo.html

Jag skall testa det idag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Lightroom

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag gjorde det här senast (dags igen snart), men Easy duplicate finder 2.4 (senaste bra gratis) för att hitta 100% likadana bilder, och sedan Visipics för att hitta "nästan" likadana bilder, sådana som kanske öppnats och sparats igen, osv, som inte matchar helt men ungefär.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7