Permalänk
Medlem

Ny systemkamera!

Hej allihopa!

Jag ska nu köpa en ny kamera hade jag tänkt och tänkte på en systemkamera, men tyvärr har jag inga som helst erfarenheter av vad jag ska välja. Kan ni hjälpa mig tror ni? Skulle vara jättesnällt om jag fick bra svar Kamerans pris inklusive objekt borde ligga på ett pris från 3500 kr till 5000 kr. Det hade också varit bra om den kunde spela in med 50 fps eller mer men inte nödvändigt. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag tänkte säga Canon EOS 550D, men den var lite utanför din budget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560156
Har du råd att lägga de några hundra extra är det definitivt värt det, har en egen och är väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Köp inte 550D ta ett billigare hus lär dig grunderna med det och lägg pengarna på fin optik!

EDIT:Inget fel med 550 men känns som om man lägger mer än sin budget lär man få snåla på optiken därefter och det är dumt.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Nikon D3100 och D5100 rekommenderar jag starkt. Filmar nästan lika bra som de fotograferar!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Kollade på de kameror som ni skrivit var bra och den som jag fastnade mest för var Nikon D3100 p.g.a priset samt att den har fått väldigt höga betyg i tester men ändå osäker...

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt från cyberphoto, bra priser, snabb leverans och bra paket erbjudanden

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-rrod1855

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Jag har beställt från cyberphoto, bra priser, snabb leverans och bra paket erbjudanden

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-rrod1855

Lockande men verkade inte vara jättebra på filmsidan, men sen så var ju stillbildssidan väldigt övertygande...

Permalänk

Har du råd eller får tag i en begangnad 550D eller ett bra objektiv till en är det bra. Riktigt fin kamera

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

Jag har beställt från cyberphoto, bra priser, snabb leverans och bra paket erbjudanden

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-rrod1855

Har haft den i ett år, och är mycket nöjd.....

Visa signatur

Dator köpt 2009

Permalänk
Medlem

Har kollat en del på den men jag tycker faktiskt då att pentaxen är mer lockande... Finns det några objektiv till d3100 som gör att man "zoomar myvket" till ett hyfsat prs? ska nämligen ut och resa om ett tag och skulle vara fint med ett vanligt objektiv och ett som man ser lite längre med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olsson18:

Lockande men verkade inte vara jättebra på filmsidan, men sen så var ju stillbildssidan väldigt övertygande...

Jag har en Pentax K-x som kan filma i hd, visst det blir bra, men den har ingen autofokus medans jag filmar, kanske dyrare systemkameror har det, men med en systemkamera tar man ju kort i första hand, sen så filmar min Samsung galaxy s2 bättre, men det är ju en mobil

Permalänk
Medlem

har själv en Iphone 4s som filmar mycket bra men filmningen spelar ingen stor roll på kameran så länge den inte uppnår 60 fps... :/

Permalänk
Avstängd

här kan du jämföra en massa systemkameror om du vill

http://snapsort.com/compare/Nikon_D3100-vs-Pentax_K-r

Permalänk
Medlem

Har haft min nikon d3100 i lite mer än ett år nu och är fortfarande nöjd. Klart man alltid kan önska mer av sin kamera om man har provat en som kostar det tredubbla osv men för det priset har den tjänat mig väl i både jobb och hobby. Eftersom jag köpte en billigare kamera har jag haft mer pengar att lägga på objektiv, som andra även nämner här, och det tror jag har skänkt mig mer glädje.

Många som börjar fotografera ger upp efter ett tag så det är inte dumt att börja med en billigare variant tills du vet om du verkligen kommer köra vidare. Ett bra kort sitter inte i kameran eller objektiven, men de hjälper till att förverkliga det du vill förmedla!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Har haft min nikon d3100 i lite mer än ett år nu och är fortfarande nöjd. Klart man alltid kan önska mer av sin kamera om man har provat en som kostar det tredubbla osv men för det priset har den tjänat mig väl i både jobb och hobby. Eftersom jag köpte en billigare kamera har jag haft mer pengar att lägga på objektiv, som andra även nämner här, och det tror jag har skänkt mig mer glädje.

Många som börjar fotografera ger upp efter ett tag så det är inte dumt att börja med en billigare variant tills du vet om du verkligen kommer köra vidare. Ett bra kort sitter inte i kameran eller objektiven, men de hjälper till att förverkliga det du vill förmedla!

Känner likandant att jag börjar med en billigare variant och kanske byter upp mig om ett par år om jag blir mer intresserad men vet ingen om det finns ett objektiv som man kan ta kort med på "saker som är väldigt långt bort"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olsson18:

Känner likandant att jag börjar med en billigare variant och kanske byter upp mig om ett par år om jag blir mer intresserad men vet ingen om det finns ett objektiv som man kan ta kort med på "saker som är väldigt långt bort"?

då ska du ha ett teleobjektiv bara att kolla på den sidan du ska köpa ifrån, eller på prisjakt, blir ju billigare om du köper en systemkamera med både 18-55 och ett 70-300 eller vad du nu ska ha.

Permalänk
Medlem

jaha det är teleobjektiv det heter ska göra det tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson18:

Känner likandant att jag börjar med en billigare variant och kanske byter upp mig om ett par år om jag blir mer intresserad men vet ingen om det finns ett objektiv som man kan ta kort med på "saker som är väldigt långt bort"?

Om du ska fotografera saker långt bort kommer din budget att springa iväg rätt fort. Vet inte riktigt hur priser ligger på andrahandstillverkade när det gäller zoomar men om du ska ha en 70-300 zoom från nikon får du nog räkna med att betala runt 5.000 kr, bara för objektivet dvs. Sen är "långt bort" alltid relativt. Vad ska du fota?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att den nya D3200 kommer kosta lite mycket vid lanseringen men det är annars en kamera värd att vänta på. Man får dock nöja sig med 30fps.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Beror på men framför allt djur (kanske ska till Sydafrika) och byggnader (t ex i USA) så det behöver ju inte vara jättejätte långt bort men ändå en bit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson18:

Beror på men framför allt djur (kanske ska till Sydafrika) och byggnader (t ex i USA) så det behöver ju inte vara jättejätte långt bort men ändå en bit...

När jag köpte min kamera så köpte jag den med ett 105mm objektiv för jag tänkte att jag skulle kunna fota lite på håll osv. Men det räcker verkligen inte långt och om du ska ta klivet upp till att köpa ett 55-200 eller ett 70-300 så kommer din budget att vara long gone

Jag skulle råda dig till att köpa en kamera med kitobjektiv och fotografera så pass mycket att du kan känna vad du verkligen vill ha kameran till. Jag antar att du inte i all hast hade tänkt köpa något precis innan du åker.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av tsc:

Om du ska fotografera saker långt bort kommer din budget att springa iväg rätt fort. Vet inte riktigt hur priser ligger på andrahandstillverkade när det gäller zoomar men om du ska ha en 70-300 zoom från nikon får du nog räkna med att betala runt 5.000 kr, bara för objektivet dvs. Sen är "långt bort" alltid relativt. Vad ska du fota?

Åja nu ska vi inte överdriva, jag köpte mitt Nikon 70-300 för en tusenlapp. Här är ett för 1500 tex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Åja nu ska vi inte överdriva, jag köpte mitt Nikon 70-300 för en tusenlapp. Här är ett för 1500 tex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

Jag skrev faktiskt att jag inte har en aning om vad andrahandstillverkade objektiv kostar Jag gav exempel på ett nikon.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson18:

Hej allihopa!

Jag ska nu köpa en ny kamera hade jag tänkt och tänkte på en systemkamera, men tyvärr har jag inga som helst erfarenheter av vad jag ska välja. Kan ni hjälpa mig tror ni? Skulle vara jättesnällt om jag fick bra svar Kamerans pris inklusive objekt borde ligga på ett pris från 3500 kr till 5000 kr. Det hade också varit bra om den kunde spela in med 50 fps eller mer men inte nödvändigt. Tack på förhand

Kom på att det bästa rådet jag fick innan jag köpte kamera var att åka och känna på kameran i fråga. Särskilt då man ofta står i valet och kvalet med vilken tillverkare man ska köpa. En kamera ska kännas bra i handen och det ska kännas rätt att använda den, annars kommer du dra dig för att just använda den

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av tsc:

Jag skrev faktiskt att jag inte har en aning om vad andrahandstillverkade objektiv kostar Jag gav exempel på ett nikon.

Ja, finns såklart Nikon som kostar mer Men mitt som jag betalade 1000 för är Nikons, verkar dock inte säljas längre...

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! ska fundera ett tag till men det blir nog Nikon d3100 med ett "vanligt" objektiv som följer med och att jag köper ett lite billigare teleobjektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fast å andra sidan så var Nikons gamla 70-300 inte det skarpaste objektivet i väskan heller.. Den nya varianten med VR (bildstabilisering) är riktigt bra, speciellt med tanke på priset.

Ska man ha ett billigt teleobjektiv till Nikon så är det 55-200VR eller 55-300VR som man ska titta på. Glöm Tamron och Sigmas billiga 70-300 objektiv, de är inte prisvärda trots att de är väldigt billiga.

Om det inte är jätteprio på just filmdelen skulle jag köra på D3100. Objektiv kan man alltid köpa till vid senare tillfälle och begagnatmarknaden kan vara en bra källa till fynd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vad är det som är sämre med sigma och tamron då?

Förresten vad ligger priset på 55-300vr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bildkvalité o autofokus prestanda är sämre. Men Nikon 55-200vr o Nikon 55-300mm har bra bildvalité trots det lägre priset...

För priser på objektiv o dylikt kan du söka på http://www.prisjakt.nu/

Permalänk
Medlem

Kolla lite begagnat. Billiga digitala systemkameror har funnits nu i tillräckligt många år så att andrahandsmarknaden hunnit få fart.

Instegskamerorna har inte ändrats så mycket sen Canon 350D och Nikon D40 (lite högre upplösning och något steg i brusprestanda med möjlighet att välja extremt höga iso-tal sensorn inte klarar är väl de största skillnaderna mellan de senaste och de tidigare instegskamerorna.)

Då har du lite mer pengar till objektiv (också begagnat.)

Snabb titt på blocket i göteborg gav:
http://www.blocket.se/goteborg/Canon_Eos_350_D_39824916.htm?c... - kan kanske prutas ner några hundra till så har du en snorbillig kamera som kan ge bra bilder.

Vill du ha det bästa inom din budget, men som inte ger något utrymme för fler objektiv (och kanske inte är så nybörjarvänligt) kan denna vara något:
http://www.blocket.se/goteborg/Canon_EOS_5D_39941215.htm?ca=1...
Köp till ett begagnat canon 50/1,8 (nypris runt 1000-lappen) så hamnar du runt 5k jämnt med möjlighet till underbara bilder.