Citat:
Ursprungligen inskrivet av
darkwingduck
Det är en liten bild (som jag minskat och skärpt för visning på datorskärmen) som jag skrivit ut.
Kvaliten blev kass för att den skrevs ut i lågt dpi. Jag skrev ut ungefär lika stort som bilden på skärmen. När jag testade höja DPI blev den helt liten, så det är nog där felet ligger.
Jag ändrar inte DPIn vid samma upplösning utan jag låter GIMP automatisk välja upplösning anpassat till DPIn och mäter ungefärlig storlek med förhandsgranskingen.
Om jag inte missförstår dig nu så är ju felet således att bilden har för låg upplösning från början. Det funkar inte så bra att ta en "webbild" och sedan skriva ut, utan man bör utgå från en bild i hög upplösning och sedan anpassa den för det slutliga formatet. Att ha högre upplösning än 300ppi är dock i regel bortkastat. Möjligen kan de allra bästa bläckstråleskrivarna idag klämma ut lite högre upplösning än så, men...
Man måste åxå skärpa upp bilden anpassat för den storlek om utskriften ska ha. En störr utskrift "tål" mer uppskärpning utan att det ser knas ut.
Ska det se bra ut ska du dock skippa tanken med färglaser. Jag har en färglaser som jag köpte efter att jag tröttnat på igentorkade munstycken på bläckstråleskrivare och visst funkar det för att skriva ut en bild på sonen att hänga på kylskåpet med en magnet eller liknande, men ska det se snyggt ut så skickar jag till ett fotolabb för "utskrift", vilket jag rekommenderar dig att göra. Crimson är bra tex. Inget blir ju dock bättre än sämsta länken och är bilden lågupplöst från början spelar det ju inte så stor roll om du skickar till labb, det blir ju inte bra för det.
Sen behöver du, som Aristotele skriver, ändra i rivrutinerna så att dessa sköter färghanteringen för att färgerna inte ska bli koko. Gör inte jag detta så får mina bilder ett blågrönt stick, tex.