Permalänk
Medlem

60D -> 7D uppgradering?

Hejsan på er alla fotofantaster där ute!

Jag skulle behöva lite råd ang. en uppdatering av mitt kamerahus som jag funderat på ett tag. Jag har senaste tiden uppgraderat lite på objektivsidan och känner att jag förmodligen skulle ha nytta av ett aningen bättre kamerahus. Just nu har jag denna utrustning:

Canon EOS 60D
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM (bästa möjliga UV-skydd monterat)
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM (bästa möjliga UV-skydd monterat)
Canon EF 100/2,8L IS USM Macro (bästa möjliga UV-skydd monterat)
Canon Speedlite 430EX II (med OmniBounce)

Det gäller alltså min Canon 60D som jag är nöjd med, men jag saknar lite saker som 7D har att erbjuda och jag funderar på att uppgradera till.

Detta är de fördelar som jag kan komma på just nu med 7D:

- Allvädersskyddad (jag har uppgraderat till påkostade vädertätade L-objektiv och vill ha ett hus som matchar bra till)
- 19st fokuspunkter mot 9st på 60D (jag vet inte hur de är utplacerade på 7D, men jag känner mig aningen begränsad med nuvarande 9st)
- 8 bilder per sekund (köper isf ett 60/90 MB/s minneskort, denna funktion är inte prio 1 för mig, men helt klart en fördel vid fotografering av bla sport)
- Den lilla "joysticken" är bättre än det större hjulet på 60D (tycker jag iaf efter kort testande på Fotomässan och Dustin Expo)
- Bättre sökare (större och visar skala 1,0x)
- Dubbla Digic 4-processorer (anledningen till snabbare bildtagning, men förmodligen ger det även lite extra prestanda här och där)
- Inget "lås" på programvalsknappen (som det är på 60D, det är mer störande än en bra funktion imo)
- Lite rejälare och tyngre (skapar lite bättre balans när jag kör med mitt Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM handhållet, speciellt med batterigrepp)

Det var vad jag kom att tänka på just nu, finns säkert fler positiva skillnader. Känn er fria att påpeka fler om ni vet, såväl som nackdelar mot 60D - allt för att jag ska ha så mycket kött på benen som möjligt.

De nackdelar mot 60D jag kan komma på är:
- Skärmen (lättare att få repor men det finns väl plastskydd att sätta för iofs, samt att det är väldigt smidigt med vinklingsbar skärm)
- Inte SD-kort utan CompactFlash (men det är väl för att nå upp i de hastigheter den presterar vid seriebildstagning)

Brus och ISO?
Det är bara det egentligen som jag kan komma på som talar för 60D, och de punkterna väger inte alls lika tungt som de positiva för 7D. Dock har jag lite frågor som tex om det är stor skillnad på ISO-prestanda, brus och liknande? Jag har fått för mig att dessa kameror är väldigt lika när det kommer till ISO samt brus i bilderna, men det skulle vara bra om någon kunnig kan bekräfta detta. Jag upplever ändå trots att 60D ska ha bra ISO-prestanda att bruset slår igenom vid över 1000 i ISO om man inte förminskar bilden, då kan man klara sig en bra bit högre.

Hastighet på CF-kort?
Sedan undrar jag om det räcker med CF-kort på 60 MB/s (x400) utan att det blir en flaskhals vid seriebildstagning, eller är det ett CF kort på 90 MB/s (x600) som jag ska köpa till isf?

Filmning?
Kan 7D filma i 720p i 60FPS precis som 60D? Om inte ser jag det som en nackdel då jag när jag väl filmar (vilket inte är ofta) vill ha hög framerate framför 1080p.

Dumt när 5D mk II ligger några tusen ifrån?
Är det "dumt" att köpa en 7D när jag uppgraderar, borde jag titta på 5D mark II istället? Jag känner inget behov alls av fullformat och efter att ha sett och läst skillnaderna mellan 5D II och nya 5D III så skulle jag isf vara mer sugen på 3:an, men den är aningen dyr för mig som inte jobbar fulltid med fotografi, utan mer är en seriös amatör med stort fotointresse.

Så ja, skriv gärna vad ni ser/vet vad det är för fördelar och nackdelar om jag byter upp mig, samt om ni har svaret på någon/några av frågorna här ovan!

Slutligen så vill jag att vi inte pratar om att det är ekonomiskt dumt att byta upp sig, att det skulle kosta mer än vad det smakar osv. Jag köpte min 60D ny billigt och får nog ut samma pris på den begagnat idag som jag betalade för den, kanske 500 SEK lägre. Jag köper också 7D till ett förmånligt pris (och även 5D mk II/III om det skulle glida mycket åt det hållet i kommentarerna, men där börjar jag känna att det kostar mer än vad det smakar för mina behov).

Jag får alltså kanske totalt lägga till 1 500-2 000 kronor på att uppgradera, då med ett 16GB 90MB/s CF-kort inräknat (dock inte skärmskydd). Så vid den förhållandevis låga kostnaden när hela utrustningen är värd ~50 000+ SEK. Alltså enbart några få procent av utrustningens värde vilket jag absolut kan tänka mig att betala.

Tack på förhand!
//aMpari

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om det är som du säger att det inte kommer kosta dig så mycket pengar så kan det väl vara värt det. För mig personligen så hade ju den funktionalitet som 60D ger räckt för det mesta, men känner du exempelvis behov av fler AF-punkter så...
Ang. 5D så innebär ju ett eventuellt köp av en såda att du även måste byta din normalzoom, vilket gör att det inte bara blir kostnaden för kamerahuset om man skulle gå den vägen. Personligen ser jag inte direkt nyttan med FF jämfört med APS-C och de allra flesta som "måste ha FF" måste inte alls det eg, utan det är saker de inbillar sig. Men visst kan det vara en fördel i vissa sammanhang och man "kommer undan" med enklare objektiv, eftersom man vinner ett steg i ljusstyrka pga sensorn. (Fast man måste såklart ha längre teleobjektiv, beroende på vilken pixelpitch FF-kameran har.)
Om jag inte har helt fel så maxar 7D ut nånstans strax över 50MB/s så ett kort som är snabbare än så ger inte några vinster annat än det går fortare att föra över bilderna till datorn om man använder kortläsare. Nu kan det hända att jag kommer ihåg fel, så verifiera gärna detta.

Permalänk
Medlem

Haft min ett tag nu, å det är inte en repa i skärmen så den klarar sig riktigt bra även utan skydd, men det verkar inte som man kan filma i mer än 50fps vid 720 å 25 vid 1080 (fel av mig, i NTSC går det filma 60 i 720 å 30 i 1080)

Bild jag hittade på google vias fokuspunkter

när det gäller punkterna är valmöjligheten enorm, man kan välja flera olika lägen...

på cyberfoto finns fina bilder för ISO gämnföring, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=7D

dock så tror jag du får lås på programvredet ifall du köper splitt ny, för mig det talades om att det skulle ersättas... (men är inte säker)

den nackdel jag jag har sett med 7D är att efter ett traktorrace på 1h så får man med sig nära 2000 bilder hem, men annars är det en underbar kamera!

Visa signatur

M 'X' L

Permalänk

Det är väl inte en så klar uppgradering ser jag det som, visst 7D har mycket som talar för den men det har 5D med. Hade det inte varit för ditt 18-55 objektiv hade jag sagt skaffa en 5D istället utan att tveka. Du lär visserligen få ut ett vettigt pris för 18-55 och huset beg iom att det är fortfarande den aktuella generationen och objektivet är väldigt bra så bytet blir mindre smärtsamt om du skaffar 24-70L eller 24-105L och en 5D än om du hade börjat från noll. Är du tveksam ta en lång funderare, 7D MK2 kommer ju inom en inte allt för avlägsen framtid. Går du den vägen blir det en bättre kamera än nuvarande 7D och det kostar inte som en 5D med ett nytt objektiv, dock får du vänta ett tag. Hade du suttit med en 550D hade det var en klar uppgradering, nu tycker jag det känns som att det inte blir en stor uppgradering utan att lägga ut massor med pengar. Det är min åsikt iallafall

Sen vet jag inte hur det är med er men jag föredrar två minneskort hälften så stora

Visa signatur

Simlärare