Permalänk

Alternativ kamerarem?

Någon som har tips på smidigare kamerarm än den som följer med? Jag har en d5100 och medföljande rem är en halsrem. Fungerar bra om man går och fotar mer eller mindre hela tiden. Men ska man böja sig framåt, eller gå längre sträcker mellan bilderna är det inte så kul att ha den på magen.

Ofta när jag är ute längre så har jag en axel-kameraväska där jag stoppar ned den med andra tillbehör, den är smidig och kan sitter på sidan eller ryggen om man vrider på remmen.

Men ibland har man ju annan än kamera med sig också, och då vill man ha med kamera men lämna hela kameraväska hemma, på rummet, i bilen eller vad du nu är.

Så, har någon förslag på alternativ rem? Jag har sett att det är vanligt med folka som har kamera på sidan, ungefär som en väska i en rem. Hur fungerar det, är det smidigt? sätter man det i samma fäste som den normala remmarna?

Permalänk

Det är väl bara att trä ena armen genom axelremmen, så hamnar den på sidan? Så brukar jag göra med min kamera då jag ska flytta mig genom lite terräng eller så.

Edit: Här har du även mer seriösa alternativ. Enpunkts-rem, med fäste i stativgängan. Kan tänka mig att det får kameran att ligga bättre längs kroppen.
http://www.fotokungen.com/vaskor-remmar/blackrapid-c-662-1.as...

Har även sett exempel på en nikon-fotograf som hade båda ändor av remmen fästa i samma remfäste, som jag tror satt på ett nedre hörn av kameran?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

BlackRapid var ju mitt tips också. RS Sport ska vara skönast,
annars RS7 med "Brad-attachement".

Jared med RS7: http://www.youtube.com/watch?v=hWJKrqP40Nw

Permalänk

Tackar för tipsen! Ska kolla länkarna.

Ang att trä armen genom standardremmen - det går i princip, men remmen är lite för kort för det tyckar jag. Kamera hamnar alltför nära armhålan = obekvämt.

Permalänk

Hur gör ni andra förresten? Vilka remmar har ni? Har ni den runt halsen? eller släpar ni med HELA kameraväskan även på dagsturer?

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Tackar för tipsen! Ska kolla länkarna.

Ang att trä armen genom standardremmen - det går i princip, men remmen är lite för kort för det tyckar jag. Kamera hamnar alltför nära armhålan = obekvämt.

Jag brukar skjuta bak min så att den hänger en bit runt på ryggen. Men det är klart, det är absolut inte lika bekvämt som med riktiga remmar avsedda för det syftet.

Nån gång ska jag även laborera med denna: http://www.brownells.com/.aspx/pid=31763/Product/AR-15-M16-MS...
Borde gå ganska smidigt att ändra mellan att ha den i en eller två punkter på kameran, + att man kan ändra längden på remmen sekundsnabbt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Hammar:

BlackRapid var ju mitt tips också. RS Sport ska vara skönast,
annars RS7 med "Brad-attachement".

Jared med RS7: http://www.youtube.com/watch?v=hWJKrqP40Nw

Ser väldigt bra ut, kan bara komma på en nackdel. Skärmen torde ligga och nöta mot byxa/skärp och vad annat man har just där kameran hänger. Det går förvisso att vänta på skärmen på min kamera men det är jobbigt så det gör jag endast vid transport utan väska.
Edit: Tittade närmare på bilderna, kanske inte är något problem. Någon som äger remmen som vet om det nöter på skärmen? Har erfarenhet av andra saker som hänger i bältet och jag vet att med tiden så sånt som nöter.. även om det inte är några metalldelar blir med tiden slitage... har sabbat 2 mobiler på det sättet pga dåliga bälteshållare med plast höljen som med tiden (1-2 år) visat sig nöta utskiktet på skärmen... nuförtiden har jag bara mobilen i en tom ficka = mycket bättre. Har inte fått en repa.

Ett alternativ kanske vore en standardrem som bara är aningens längre om det finns.

Permalänk
Medlem

Jag brukar hänga min 7D på ena axeln, utan att trä den över huvudet. Dvs, remen är inte korsad över bröstet utan hänger rätt ner.
Lätt att få fram kameran när man behöver, plus att man kan ha en kameraväska över andra axeln om man vill.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hur gör ni andra förresten? Vilka remmar har ni? Har ni den runt halsen? eller släpar ni med HELA kameraväskan även på dagsturer?

Jag har oftast bara 70-200:at på & med, med originalrem på kameran.
Hänger den "uppochner" på höger axel, med kamerans översida mot höger "lovehandle".

Mvh

Permalänk
Medlem

Har en lowepro rem som jag brukar hänga över axeln. Väldig smidig då den går snabbt att knäppa av när jag använder stativ.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Jag har oftast bara 70-200:at på & med, med originalrem på kameran.
Hänger den "uppochner" på höger axel, med kamerans översida mot höger "lovehandle".

Jag har fått bra tips. Både Hammarns och Sandströms varianter kan vara bra. Det fungerar acceptabelt sålänge man har t-shirt eller skjorta. Men har man ytterjacka så blir det på tok för trångt.

Ska testa detta nästa gång jag är ute. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Men har man ytterjacka så blir det på tok för trångt.

Sant. Jag antar att du provade själv & upptäckte att man får ett bra tag om kameran direkt
eftersom den är uppochner, det går t.o.m. att rycka upp kameran & knäppa från där den hänger
MEN som sagt inte med för mycket kläder, då bli remmen för kort. Funkar sommartid.
Skaffar man längre rem (än original) hänger kameran istället för långt ner på skinkan
- iaf med telezoom & då slänger den för mycket mot kroppen & blir obekväm. (Disclaimer)

Permalänk
Medlem

BlackRapid gör helt underbara remmar och rekommenderas varmt.

Sen har vi ju också Gordy's Camera Straps som man får beställa direkt från USA. Har inget därifrån själv, men har varit nära på att beställa en hög gång på gång och har bara hört goda saker om hans verk.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hur gör ni andra förresten? Vilka remmar har ni? Har ni den runt halsen? eller släpar ni med HELA kameraväskan även på dagsturer?

Jag har sytt på min kameraväska bakpå min ryggsäck! Väldigt smidigt när man vill ha kameran nerpackad! Typ--> Ryggsäck---> Kameraväska.

Men nu var det inte det du frågade om, men vill ändå dela med mig eftersom det funkar jättebra!! När man är på resande fot.

Men annars, så ja! jag har den runt halsen, och jag hatar det! Tack för att du startade denna tråden så att jag fick bättre alternativ!!

Och vad beträffar BlackRapid, så gillade jag det jättemycket! Verkar väldigt smidigt.

Så jag ska försöka fixa/göra en egen BlackRapid då jag har många väskor/remmar och stativskruvar och även karbinhakar Ska väl inte vara så svårt att fixa det där själv!

(har redan en rem i skallen som jag tänker på, från en datorväska "Case Logic" som har en rem som är väldigt påkostad och skön, ser nästan ut som en sådan rem som bär upp gitarrer)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror väl ganska mycket på vad du gör och vad för optik du har, en midjeväska är inte dum om du har korta optiker, jag brukar ha ett hus på vardera axeln, det som har normalen brukar få dingla fritt medan jag i princip alltid har handen på optiken och styr/dämpar på teleobjektiven, de är så tunga och långa (och dyra) att man inte vill att de ska slå i saker.
Ibland så blir det stativet på axeln o så promenerar man iväg bara om det inte är allt för långt man vill förflytta sig.
Om man har riktigt fräck optik kan det bli så här, till Nikons största telezoom (1200-1700mm f5,6-8) duger ingen rem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är väl bara att trä ena armen genom axelremmen, så hamnar den på sidan? Så brukar jag göra med min kamera då jag ska flytta mig genom lite terräng eller så.

Edit: Här har du även mer seriösa alternativ. Enpunkts-rem, med fäste i stativgängan. Kan tänka mig att det får kameran att ligga bättre längs kroppen.
http://www.fotokungen.com/vaskor-remmar/blackrapid-c-662-1.as...

Jahaja, ännu en grej som väcker mitt habegär, finns tom i tjejupplaga! Det här är inte bra för min plånbok!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så jag ska försöka fixa/göra en egen BlackRapid då jag har många väskor/remmar och stativskruvar och även karbinhakar Ska väl inte vara så svårt att fixa det där själv!

(har redan en rem i skallen som jag tänker på, från en datorväska "Case Logic" som har en rem som är väldigt påkostad och skön, ser nästan ut som en sådan rem som bär upp gitarrer)

Bild på resultatet när du är färdig?

Andra BlackRapid-entusiaster (FotoMickes Legendariska Film):
http://www.youtube.com/watch?v=kZyPybkEROA
(D300/70-200VR2-pr0n@0.50s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Bild på resultatet när du är färdig?

Andra BlackRapid-entusiaster (FotoMickes Legendariska Film):
http://www.youtube.com/watch?v=kZyPybkEROA
(D300/70-200VR2-pr0n@0.50s)

Klart det ska bli bilder! Ge mig en vecka bara!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Jag antar att du provade själv & upptäckte att man får ett bra tag om kameran direkt
eftersom den är uppochner, det går t.o.m. att rycka upp kameran & knäppa från där den hänger

Jo jag testade, inte så dumt.

Var ute ikväl och under "transportsträckorna" körde jag enligt sandströms förslag, att trä armen igneom och ha den på ryggen => kändes faktiskt rätt bra. Bättre än jag trodde först.

Dock under de aktiva momenten blir det magen som gäller.

Tackar för tipsen. Har insett att standardremmen står sig ett tag till trots allt

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Bild på resultatet när du är färdig?

Andra BlackRapid-entusiaster (FotoMickes Legendariska Film):
http://www.youtube.com/watch?v=kZyPybkEROA
(D300/70-200VR2-pr0n@0.50s)

Skulle han ge sig ut och fota random airsoftspel skulle han vinna i ljud över dom flesta bössor med den bildhastigheten

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ang. black rapid så tycker jag att den är riktigt bra bortsett från att den inte är så smidig när man, som jag, använder kameran på stativ väldigt mycket. Jag upplever inte att den skulle nöta på skärmen då kameran hänger med frontlinsen bakåt och kamerans botten uppåt. Det beror iofs lite på vad för objektiv som är monterat hur bra den stannat i det läget.
Personligen så använder jag mest en traditionell rem, fast en som är lite bekvämare än "original nikon". När jag är ute och fotar har jag i regel hela utrustningen med i väskan som är på ryggen (sling) och kameran på magen (och stativet i någon av händerna). Ibland har man bara en mindre del av utrustningen med och om jag inte har stativet med så använder jag gärna blackrapid-remmen och så har jag en mindre slingväska på ryggen.

Permalänk

Har testat ett par dagar kortturer nu, där jag åkt ut endast med kameran samt ett extrabatteri & linsskydd i byxfickan.

Under transportsträckar och perioder utan foto fungerar det faktiskt riktigt bra att med originalremmen att ha kameran snett bakåt på ryggen. Då har jag även vänt på skärmen på kamera så den är skyddat samt satt på linsskyddet.

Sen när jag fotar aktivt går jag helst med den på magen.

Tror jag hittat rätt lösning för mig.

För mig som jämfört med er andra är ganska ny på systemkamera så tar det det tag att trimma in alla smådetaljer och smårutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

BlackRapid var ju mitt tips också. RS Sport ska vara skönast,
annars RS7 med "Brad-attachement".

Jared med RS7: http://www.youtube.com/watch?v=hWJKrqP40Nw

Som han säger Black rapid RS7, enda "naktdelen" är att du har svårt att lägga ifrån dig kameran, bokstavligen då fästet sitter ivägen för att ställa ner kameran på ngt bra sätt

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Jag kör Black Rapid RS-Sport och har gjort det sen den lanserades. Helt underbar rem. Kan utan problem bära runt på en 5D Mark II med batterigrepp och en 70-200/2.8L IS II hela dagen lång utan att bli nämnvärt trött i axeln.

Skrivet av dacharls:

Som han säger Black rapid RS7, enda "naktdelen" är att du har svårt att lägga ifrån dig kameran, bokstavligen då fästet sitter ivägen för att ställa ner kameran på ngt bra sätt

Ehmmm nu ska jag vara lite dryg.. Kan man bara ställa sin kamera med botten neråt? Jag brukar ställa/lägga ner min kamera med greppet uppåt, då kommer man åt den snabbare och inga fästen är i vägen

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Den här jämförelsen borde ju passa i den här tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=vQ0kQDvmR6o&feature=g-u-u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Bild på resultatet när du är färdig?

Andra BlackRapid-entusiaster (FotoMickes Legendariska Film):
http://www.youtube.com/watch?v=kZyPybkEROA
(D300/70-200VR2-pr0n@0.50s)

Det tog lite längre tid än en vecka, men nu är jag (nästan) klar med min egengjorda "Blackrapid-skön-som-fan-rem"

Här är fotona!

Fick leta upp en skruv med rätt gänga, som jag skulle svetsa fast på en carbinhake!

Här är remmen som ska användas. (Från en Laptopväska)

Här är skruven fastsvetsad och slipad (ska målas sen)

Som det ser ut nu!
Men jag är inte färdig, ska ta bort en av dom "svarta carbinhakarna! och sy samman remmen så att det blir en svart carbinhake, och sy en rem som går under (dom på bilden) armhålan (eller rättare sagt, min tjej som är duktig på att sy ska göra det, tack Annika)
Och jag ska sätta på en "stoper" så att man kan fixera kameran!

Fast det inte är färdigt, så funkar det kanon!

Kostnad: 0 Kr Hade allting hemma (skruven fick jag på jobb)

Vad som ska inhandlas: En mindre carbinhake

Edit/ Annika sytt remmen nu, och "stopern" är på plats! Så nu är det exakt samma princip som "BlackRapid!

Uppdaterar med bilder imorgon!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Uppdaterar med bilder imorgon!

Jättebra! Roligt med bilder.

Tänkte faktiskt på DIY-kameraremmar på gymmet tidigare idag när jag noterade att remmarna
på min gym-rygga har en svängd blaffa över axeln som är väldigt skön (för bred dock) ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jättebra! Roligt med bilder.

Tänkte faktiskt på DIY-kameraremmar på gymmet tidigare idag när jag noterade att remmarna
på min gym-rygga har en svängd blaffa över axeln som är väldigt skön (för bred dock) ..

Är "snart" färdig Hammar

(ursäkta fotokvallitèn, iPhone)

Remmen är sydd och en "stoper" påsatt. ska bara svetsa på en "ring" på stativskruven (så att det inte blir så klumpigt, d v s som det ska vara) och köpa en mindre carbinhake.

Hur som helst så funkar det kanon, drar man upp stopern till axeln, så glider kameran längst remmen, och drar man ner stopern så fixeras den!

Detta var var mycket lätt att fixa och rekommenderar alla som inte vill ha en halsrem att göra en egen, och inte vill slänga ut 600-900kr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Detta var var mycket lätt att fixa och rekommenderar alla som inte vill ha en halsrem att göra en egen, och inte vill slänga ut 600-900kr

fasen va snyggt! Synd att man inte är så händig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Färdig nu!

Gjorde det som det ska vara, lätt o smidigt!

Tycker själv att det blev väldigt snyggt och bra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]