Tips på bra fotobok med erfarenheter?

Permalänk

Tips på bra fotobok med erfarenheter?

Tänkte att det skulle vara roligt med en till fotobok att läsa i sommar.

Jag tror jag börjar få rätt bra på det tekniska, slutartider, bländare skärpedjup etc, har även räknat matematiskt på det, så jag vill inte ha någon teknisk grundbok i foto eller kameramanualer för det har jag redan, samt känner jag att jag förstår rätt bra nu.

Det jag är ute efter är sådana praktiska tips för att få bättre bilder - tex. erfarenheter om vilka slutartider, exponeringar och andra inställningar som passar bäst i givna situationer. Det är ju sånt man lär sig själv med tiden och experimenterande, tex vilka slutartid ska man ha för att fota en eld? för att fota en helikopter etc? springande barn etc? Principen är ju enkelt, det är bara att räkna på rörelsehastigheten och välja slutartid... men det är just det att i en given situation, har man kanske några sekunder på sig... man kan inte stå och labba och testa och titta på kamera skärmen hur det blev... utan då vore det bra att ha antingen erfarenhet - men för de som saknar det - inläst lista på hur man optimerar bilden.

Några tips till sommarläsning?

Permalänk

Jag har ett par böcker i min hylla för tillfället, dessa är:

Digitalfotografi : lär dig yrkesfotografernas hemligheter - steg för steg. De är tre delar med många bra tips, skrivna av Scott Kelby.http://www.bokus.com/bok/9789163609626/digitalfotografi-lar-dig-yrkesfotografernas-hemligheter-steg-for-steg-paketutgava-3-delar/

Konsten att ta vinnande bilder. skriven av:Göran Segeholm
http://www.bokus.com/bok/9789163609428/konsten-att-ta-vinnande-bilder-en-inspirationshandbok-for-dig-som-vill-ut/

Horse Photography. Av: Carol J Walker.
http://www.bokus.com/bok/9780981793627/horse-photography/

Photographing Horses. Av: Lesli Groves
http://www.bokus.com/bok/9781592282302/photographing-horses/

De två sistnämnda böckerna är utifrån specialintresse, det kan vara något att tänka på, ifall du har något av speciell intresse som du tycker är kul att fota så kan du leta upp böcker specifikt riktade för den typen av foto.

Min nästa bok blir nog Ljussätt plåta retuscha steg för steg.
http://www.bokus.com/bok/9789163609961/ljussatt-plata-retuscha-steg-for-steg/

Jag tycker att det alltid finns något man kan lära sig i Kelbys böcker, ibland är det väldigt självklara saker, men de är skriva på ett bra sätt enligt min mening, testa gå till en bokhandel och se vad de har för böcker.

Permalänk

Tackar för tipsen! Kelby's böcker har jag spanat in men ej bläddrat i. Jag letar väl efter boken för den som lärt sig kameran, kan alla grunder och betydelsen av alla inställningar men som vill ha praktiska tips för att bli en bättre fotograf.

Beställer alla böcker på ad libris nuförtiden, bra priser och sen så finns i princip allt.
Det är sällan jag besöker en fysisk bokhandel.

Ska kolla in dina tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

men för de som saknar det - inläst lista på hur man optimerar bilden.

Hur ser en optimal bild ut? Hur ser en optimal bild på ett vattenfall ut, om vi ska precisera, för att göra det lite lättare...

Vill du ta bilden som DU vill ha den eller vill du ta den som någon ANNAN skulle ha tagit den?
Om du radar upp 10 erfarna fotografer vid samma motiv kommer du att få 10 olika bilder/tolkningar av/på motivet.

Jag tar, trots närmare 10 års fotande, inte optimala bilder. Även om jag har bilder som jag är mycket nöjd med så finns det alltid något som jag önskar jag gjort annorlunda. Så är jag ganska säker på att det är för alla, oavsett hur länge man fotat.

Mitt tips är inget boktips, kanske mycket för att jag själv inte tycker att böcker ger så mycket, utan jag föreslår istället att du tittar på massor av bilder på nätet. Analysera varför du gillar/inte gillar varje bild. Försök tänka hur fotografen tagit bilden. Ofta finns ju EXIF med i eller vid bilden åxå, vilket gör att man kan härma efter lite, för att sedan kanske göra en egen tolkning eller hitta sin egen stil. Denna tankeprocess gör, IME, att man lär sig mycket mer än att bara kopiera vad som står i en bok. Att bara kopiera inställningarna ger ju inte säkert det resultat man ser på exempelbilderna i boken heller, så såvida man inte har en laser för att mäta hastigheten på det springande barnet och det finns en tabell som säger att om barnet springer med 9.3km/h och med 80 graders vinkel mot filmplanet så ska man använda slutartid x, bländare y och ISO z. Fast då har man ju fortfarande inte lärt sig något eg, annat än att utläsa en tabell och framför allt har man inte på något sätt alls använt sin kreativitet.

Ska jag åndå föreslå en bok så blir det denna:
http://www.bythom.com/nikond5100guide.htm
Jag har visserligen inte läst den för D5100, men jag antar att den är motsvarande hans böcker för D70 och D300, som jag läst. De tar på ett betydligt djupare/mer detaljerat sätt upp hur kameran fungerar och varför den gör som den gör och vad som eg händer när man gör si eller så och förklarar en hel del av tekniken, tex hur trådlös bilxtstyrning osv osv funkar eller hur ljusmätningen "tänker".
Manualen till min D300 är på strax över 400 sidor, varav 1/5 bara är dravel och Thoms guide är på 769 sidor med betydligt mindre dravel och tar ju inte upp att "här sitter avtryckaren" osv, som manualen gör, så har du ju en liten uppfattning om mängen info som finns där.
Jag kan ju dock, som sagt, inte gå i god för innehållet i just guiden för D5100, då jag inte läst den.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Hur ser en optimal bild ut? Hur ser en optimal bild på ett vattenfall ut, om vi ska precisera, för att göra det lite lättare...

Vill du ta bilden som DU vill ha den eller vill du ta den som någon ANNAN skulle ha tagit den?
Om du radar upp 10 erfarna fotografer vid samma motiv kommer du att få 10 olika bilder/tolkningar av/på motivet.

Jag tar, trots närmare 10 års fotande, inte optimala bilder. Även om jag har bilder som jag är mycket nöjd med så finns det alltid något som jag önskar jag gjort annorlunda. Så är jag ganska säker på att det är för alla, oavsett hur länge man fotat.

Mitt tips är inget boktips, kanske mycket för att jag själv inte tycker att böcker ger så mycket, utan jag föreslår istället att du tittar på massor av bilder på nätet. Analysera varför du gillar/inte gillar varje bild. Försök tänka hur fotografen tagit bilden. Ofta finns ju EXIF med i eller vid bilden åxå, vilket gör att man kan härma efter lite, för att sedan kanske göra en egen tolkning eller hitta sin egen stil. Denna tankeprocess gör, IME, att man lär sig mycket mer än att bara kopiera vad som står i en bok. Att bara kopiera inställningarna ger ju inte säkert det resultat man ser på exempelbilderna i boken heller, så såvida man inte har en laser för att mäta hastigheten på det springande barnet och det finns en tabell som säger att om barnet springer med 9.3km/h och med 80 graders vinkel mot filmplanet så ska man använda slutartid x, bländare y och ISO z. Fast då har man ju fortfarande inte lärt sig något eg, annat än att utläsa en tabell och framför allt har man inte på något sätt alls använt sin kreativitet.

Du har säkert helt rätt, och det finns kanske inge genvägar

Men jag tänkte att det iallafall blir några dagar i solstolen i år och då är det trevligt att ha någon bok att bläddra i. Själv är jag typen som aldrig läser romaner och annat. När andra läser deckare så läser jag hellre någon fakta eller vetenskaplig bok. Så någonting ska man väl kunna ta till sig. Så det är just formatet bok jag vill ha. Laptopen i solstolen fungerar inget vidare pga reflektioner, man brukar inte se mycket tyvärr.

Visserligen har jag fotat lite i många år, men helt klart kommer fotografterandet till en ny nivå nu när jag sedan ett halvår gått upp till systemkamera. Möjligheterna och den förbättrade kvaliteten gör också att det blir roligare att fota.

Medföljande manulaen var ganska tråkig, utan bilder, si istället för att läsa den, köpte jag kort efter jag köpt kameran denna:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1435460855
Den tar också upp lite mer än kameramanueln, skillnaden mellan kontrast och fasfokus, olika exponeringsmätningsmetoder etc.
Den har jag läst och den var ok sett som en "utökad kameramanual". Dock är det tydligt att han massproducerar böcker eftersom han troligen haft samma mall till motsvarande böcker för andra kameramodeller för på ett fåtal ställen har han glömt att ändra vissa ord, som uppenbarligen syftar på andra modeller. Han tar också upp olika blixtar, går igenom olika nikon objektiv etc.

Skrivet av dumbo:

Hur ser en optimal bild ut? Hur ser en optimal bild på ett vattenfall ut, om vi ska precisera, för att göra det lite lättare...

Vill du ta bilden som DU vill ha den eller vill du ta den som någon ANNAN skulle ha tagit den?
Om du radar upp 10 erfarna fotografer vid samma motiv kommer du att få 10 olika bilder/tolkningar av/på motivet.

Du har rätt

Men för att ta exemplet vattenfall så kan jag persoligen tänka på två typer av foton som är intressanta.

1. Antingen långexponeringen med ND filter (den teknik som jag ser att du använta på en del av dina bilder) för att få en liten sagolik känsla.

Jag räknade på det lite igår, vad för filter man skulle behöva i soljus och jämförde med en bild jag tog som vart OK förutom att den blev överexponerad trots minsta bländaren och jag tror att ett fast filer på ND4 skulle vara lagom att ha. Vad tror du om det?

2. Andra alternativen är om man vill framhäva energin och komplexiteten i själva forsen, då vill man nog ha kortast möjliga slutartid så att man ser varenda droppa exlodera. Tog en bild med 1/4000 som blev rätt ok. Det är ju oproblematiskt när det är ljust, som det var häromdagen. Långexponeringen däremot var helt omölig utan ND filter.

Märkta tex att när jag fotade majbrasan att 1/60 gjorde elden livlös... det blir lite utsmetade lågor istället för at man ser gnistror och småflammor med textur... dock är så sådana korta slutartider svåra i mörker om man inte helt ignorera omgivningen... kanske en exponeringsgaffling och HDR montage kunde vara lösningen där. Mitten av elden blev också överexponerade men det tycker jag inte gör något.

Jag har märkt att ofta har man så mycket kontraster att det är omöjligt att undvika överexponering av vissa områden samtidigt som man bevarar detaljer i skuggområden... såvida man inte köra gaffling och HDR montage antingen i kameran eller i efterhand, men det blir mer jobb såklart.

Just därför gillar jag inte kamerans olika ljusmätningar... jag använder i princip alltid spot-metering, och sen har jag lärt mig var i bilden jag ska mäta för att få en bra balans. Det blir bättre träffprocent än kamerans matrismätning eller centrumvägning. Jag provade det först ett tag med blev tokig på att kamera systematiskt undvek överexponeringar till varje pris, tex blänk och annat, som resulterade i ett 99% av bilden blev gravt underexponerade bara för at undvika överexponering i några punkter.

Så man lär sig nog bäst genom att testa... men likförbaska så vore en sommarbok trevnlig. och eftersom jag läst en d5100 guide redan så vill jag ha en ren fotobok som inte är modell specifik.

Skrivet av dumbo:

Hur ser en optimal bild ut? Hur ser en optimal bild på ett vattenfall ut, om vi ska precisera, för att göra det lite lättare...

Vill du ta bilden som DU vill ha den eller vill du ta den som någon ANNAN skulle ha tagit den?
Om du radar upp 10 erfarna fotografer vid samma motiv kommer du att få 10 olika bilder/tolkningar av/på motivet.

Jag tar, trots närmare 10 års fotande, inte optimala bilder. Även om jag har bilder som jag är mycket nöjd med så finns det alltid något som jag önskar jag gjort annorlunda. Så är jag ganska säker på att det är för alla, oavsett hur länge man fotat.

Mitt tips är inget boktips, kanske mycket för att jag själv inte tycker att böcker ger så mycket, utan jag föreslår istället att du tittar på massor av bilder på nätet. Analysera varför du gillar/inte gillar varje bild. Försök tänka hur fotografen tagit bilden. Ofta finns ju EXIF med i eller vid bilden åxå, vilket gör att man kan härma efter lite, för att sedan kanske göra en egen tolkning eller hitta sin egen stil. Denna tankeprocess gör, IME, att man lär sig mycket mer än att bara kopiera vad som står i en bok. Att bara kopiera inställningarna ger ju inte säkert det resultat man ser på exempelbilderna i boken heller, så såvida man inte har en laser för att mäta hastigheten på det springande barnet och det finns en tabell som säger att om barnet springer med 9.3km/h och med 80 graders vinkel mot filmplanet så ska man använda slutartid x, bländare y och ISO z. Fast då har man ju fortfarande inte lärt sig något eg, annat än att utläsa en tabell och framför allt har man inte på något sätt alls använt sin kreativitet.

Ska jag åndå föreslå en bok så blir det denna:
http://www.bythom.com/nikond5100guide.htm
Jag har visserligen inte läst den för D5100, men jag antar att den är motsvarande hans böcker för D70 och D300, som jag läst. De tar på ett betydligt djupare/mer detaljerat sätt upp hur kameran fungerar och varför den gör som den gör och vad som eg händer när man gör si eller så och förklarar en hel del av tekniken, tex hur trådlös bilxtstyrning osv osv funkar eller hur ljusmätningen "tänker".
Manualen till min D300 är på strax över 400 sidor, varav 1/5 bara är dravel och Thoms guide är på 769 sidor med betydligt mindre dravel och tar ju inte upp att "här sitter avtryckaren" osv, som manualen gör, så har du ju en liten uppfattning om mängen info som finns där.
Jag kan ju dock, som sagt, inte gå i god för innehållet i just guiden för D5100, då jag inte läst den.

Permalänk

Det har kommit en 4:e del av Kelby's bok utgiven april 2012! Sprillans ny alltså.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609886

Nu har jag iofs inte läst del 1-3 men jag vill inte ödsla tid på att läsa om grundinställningar och tekniker igen, och jag hoppas denna bok går rakt på sak och inte börjar från noll, det är jobbigt att läsa upprepningar. Har beställt den, så har jag något att läsa i solen iallafall. Alltid får man några nya idéer hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Några böcker som jag har tittat på iaf
men du måste ju förstås kunna engelska om dessa ska vara intressanta.
på amazon.co.uk har jag köpt flera av dessa.

Masterclass in Photography - Michael & Julien Buselle
Trevlig bok med mycket fina bilder och diverse tips.

Working the Light - Charlie Waite, Joe Cornish, David Ward & Eddie Ephraums
mycket bra bok om landskaps fotografering.

Böcker som en nybörjare blev rekomenderad i tråd på annat forum.
inte hunnigt med att läsa dom än

The Photographer's Eye - Michael Freeman
Understanding Exposure - Bryan Peterson

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst speciellt många fotoböcker, kunskap har mestadel inhämtats från egna erfarenheter och nätet (olika forum och flickr.com). Men för att nämna ett par böcker jag tyckte var bra: Captured by the Light by David Ziser, The Moment It Clicks by Joe McNally, The Hot Shoe Diaries by McNally. Första boken här handlar om bröllopsfoto, men tekniker här går att tillämpa vid andra tillfällen också... De två sistnämnda kanske är mer till för att inspireras av fotografiska ögonblick, dvs de är inga egentliga guider och då kräver kanske lite mer förkunskaper än nybörjar nivå.

Du efterfrågar tips om slutartider som går att använda vid olika tillfällen. Detta sorts information är kanske lite mer för nybörjare egentligen…

Eftersom förmodligen inte så många fotoböcker anger exponeringsdata för tagna bilder (iso, bländare, slutartid) är det bättre att ”studera” bilder som visas på nätet (om du använder Firefox går det att mha Exif Viewer se exponeringsdata, om exif information finns kvar i bilden).

Permalänk

Tackar för alla tips. Jag har beställt Kelby's nr 4, så får jag se om det ger något

Jag kollar en hel del på nätet redan, men det var en bok jag sökte. För att läsa när man _inte_ sitter vid datorn. Typ sommarläsning.

Permalänk

Har fått hem Kelby's bok nr 4. Det är den första Kelby boken jag läser.

Själva innehållet i boken är väl på ett ungefär vad jag var ute efter, konkreta småtips om allt möjligt. Upplägget är att det är olika kapitel, porträtt foto, blixtfoto, studiofoto, naturligt ljus foto etc, och i varje kapitel är det 1 st konkret tips på varje sida. Ofta med en bild eller illustration på varje sida också som illustrerar tipset.

Dock var boken lite tunnare och mindre teknisk än jag trott. Men helt klart kul att skumma igenom. Den engelska versionen kostade endast 137 kr på ad libris.

Ang Kelbys författarstil

- så tycker jag hans inledande skämt eller vad man ska kalla det inte är så roliga, men det är ju en smaksak.

- Sen märks det på hans tips att han ofta kör matrismätningsläget. Kör man oftast spotläge så blir ju naturligt vissa tekniker gällande exponeringsjusteringar annorlunda. Själva kör jag oftast spotmätning så en del av hans tips blev lite bakvända för mig.

- En grej som gjorde mig lite tveksam till hur uppdaterad boken är, är att han på ett kapitel kategoriskt sågade "kit-linser", och menar att de ofta är oskarpa. Eftersom jag själv tittat lite på det när jag köpte ett extra objektiv och läst flera tester så skulle jag vilja påstår att det är helt fel iallafall som generellt uttalande. Man får känslan av att författaren baserar vissa saker i boken på erfarenheter som kanske var rätt för 10-20 år sedan, vad vet jag.

Också lätt att lägga ifrån sig när som helst eftersom det är 1 sida = 1 tips, inga långa resonemang om någonting.

Antagligen är den väl mindre givande för mer erfarna fotografer dock, men för mig som haft systemkameran i 6 månader är det ett antal tips som definitivt är värt 137 kr

Permalänk
Medlem

Kom på ett analogt tips, tidningen Digitalfoto, tycker jag är bra på att förmedla inspiration och har många "recept" på enskilda bilder - alltså de skriver exakt ut slutartid osv. Gamla nummer går att beställa från redaktionen, köp på dig en packe å lägg dig i hängmattan!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Kom på ett analogt tips, tidningen Digitalfoto, tycker jag är bra på att förmedla inspiration och har många "recept" på enskilda bilder - alltså de skriver exakt ut slutartid osv. Gamla nummer går att beställa från redaktionen, köp på dig en packe å lägg dig i hängmattan!

Aha? Jag köper nästan aldrig den typen av tidningar vare sig det är datatidningar eller andra facktidskrifter, och min erfarenhet är att 50% av tidningarna ofta bara är glättiga annonser och produktinformation, och redaktionella materialet är ofta väldigt dåligt - ändå har de mage att ta betalt för tidningen

Men kanske tidningen digitalfoto är bra? Jag kan ju alltid köpa ett nummer och se! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Aha? Jag köper nästan aldrig den typen av tidningar vare sig det är datatidningar eller andra facktidskrifter, och min erfarenhet är att 50% av tidningarna ofta bara är glättiga annonser och produktinformation, och redaktionella materialet är ofta väldigt dåligt - ändå har de mage att ta betalt för tidningen

Men kanske tidningen digitalfoto är bra? Jag kan ju alltid köpa ett nummer och se! Tack för tipset!

Jag håller med dig. Men så köpte jag en prenumeration i julklapp till min sambo, som inte hänger så mycket vid datorn, numera snor jag den först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Outdoor Photography
http://www.opoty.co.uk/

Digital Photographer
http://www.dphotographer.co.uk/

Dessa tidningar tycker jag är riktigt bra men inte alltid lätt att hitta i svenska butiker.

Permalänk

Har börjar knåpa på min egen lathund för rekommenderad inställningar/setups för olika typer av foto. Problemet är att man inte kommer ihåg allt utantill, och ofta när man är ute och går och ska ta ett spontanbild så har man kanske några sekunder på att ställa in kamera. Det finns ingen tid att testa, och exponera om. Speciellt om man är i ett sällskap, så tröttnar de på om man ska stanna och mixtra med kameran hela tiden. En bild är ok, men inte en serie med bilder där mna ska stå och göra kompenseringar varje gång.

Permalänk
Medlem

Julen närmar sig och i brist på idéer så överväger jag att önska mig någon form av fotobok så att det inte blir något som blir liggande resten av livet. Efter att ha skummat igenom CDON och Adlibris så har jag fått fram följande intressanta böcker. Någon med erfarenhet av dem eller kanske rekommendationer av helt andra böcker?

The Photography Book
Don Marr - Befintligt ljus
Monte Zucker - Porträttfotografi
Lee Frost - 50 Photo Projects
Haje Jan Kamps - Focus on Photographing People

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Har börjar knåpa på min egen lathund för rekommenderad inställningar/setups för olika typer av foto. Problemet är att man inte kommer ihåg allt utantill, och ofta när man är ute och går och ska ta ett spontanbild så har man kanske några sekunder på att ställa in kamera. Det finns ingen tid att testa, och exponera om. Speciellt om man är i ett sällskap, så tröttnar de på om man ska stanna och mixtra med kameran hela tiden. En bild är ok, men inte en serie med bilder där mna ska stå och göra kompenseringar varje gång.

Aristotele! Skulle du ha något emot att posta din lathund i tråden sedan när du är klar med den, eller kanske en ny trådstart (?)

Och angående Kelby's skämt, så är du inte ensam att tycka att dom är rätt torra Många vill hylla Kelby's böcker, och väldig många retar sig på hans logik.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Aristotele! Skulle du ha något emot att posta din lathund i tråden sedan när du är klar med den, eller kanske en ny trådstart (?)

Faktum är nog att jag tyckte det var mer en bra idé i början, sen insåg jag att det blir för många "fall".

Det jag gör nu är att jag ibland skriver ut vissa bilder och tapetserar med, sen på varje bild skriver jag med penna inställningarna såsom bländare, slutar och exponerings och blixtkompensering etc.

Sen gällande blixtfoto så har jag upptäckt att det blir like olika tekniker beroende på om man kör direktblixt eller indirekt blixt så alla inställningar måste anpassas för situation till situation. Sen de "vanligaste situationerns" har jag nu i huvudet. Sen brukar jag försöka köra några testbilder innan jag gör något seriöst också. Ska jag tex foto på något fest eller dylikt ser jag till att innan alla kommit ta några testbilder så att alla inställningarä rätt. Sen under själva fotanden vill jag kunna lita på kamerna och har inte tid att sitta och kolla på LCD skärmen på varenda bilder, det går ju liksom inte.

Sen har jag vissa standardinställningar nedskrivna, men även dessa beror på vad man ska fota. Sen har jag upttäckt att matrismätningen blir rätt annorlunda när man har vidvinkelobjektiv, i praktiken så överexponerar det med mina standardinställningar... så varje tillfälle och objektiv och blixt kräver lite justeringar... så det enklaste är att ägna någon minut vid varje tillfället och justera innnan man böjar köra skarpts... i praktiken är det ju bara val av programläge, slutare bländare och exponerings och blixtkompensering man behöver ändra.

Så min tidigare guide är nog inte så mycket att ha. När man tror att man hittat receptet, så förflyttar man sig till ny miljö med nytt ljus och får ändå justera om.