Sitter på gammal Ixus 430, värt att uppgradera till en ny Ixus för tusenlappen ?

Permalänk

Sitter på gammal Ixus 430, värt att uppgradera till en ny Ixus för tusenlappen ?

Canon Digital IXUS 220 HS
Canon Digital IXUS 115 HS

Vad skiljer dessa åt och hurpass mycket bättre är dom än min gamla kamera ?
Jag har för mig att jag betalade en hel del för kameran på den tiden =D

Tänkte utnyttja Mediamarkets 20% rea

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är nån fotogud men din nuvarande bör duga ett tag till om du inte har så stora krav,ska du ha en kamera med typ 10-15mp upplösning så kanske du bör satsa på en systemkamera.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte direkt jämfört "din" kamera med de nyare, men du kan räkna med lite bättre bildkvalitet och en något snabbare kamera och möjligen något högre upplösning, men inte några revolutionerande skillnader. Om du funderar på nytt mest för att köpa nytt så är det kanske inte nödvändigtvis värt det. Om du funderar på att köpa nytt för att gamla kameran känns dålig på något av ovantående områden så kanske det kan vara värt det. Båda dessa är bra och mycket prisvärda kameror.

Permalänk
Medlem

4MP är ju inte jätte mycket
nya på 12MP kanske är värt det.. hur blir bilderna på den gammla ?
"Optisk bildstabilisator" låter också som en bra sak på den nyare kameran.

1000kr är väl mycket överkomligt tycker iaf jag

Själv så funderar jag på Leica eller Sony Nex men då blir det ju mycket dyrare
allt beror ju på vilka krav man har.. ska den klara raw format.. gå att byta objektiv osv.
men antar att du vill ha så liten och smidig och inte så dyrt.. då verkar dom du tittat på ganska så rätt val.

Permalänk
Medlem

4Mpix är mer än tillräckligt för de allra flesta. Ska man förstora upp bilderna och hänga på väggen i 50x70cm eller liknande kanske man börjar ha nytta av mer, men det gör inte de flesta, utan de flesta kollar på bilderna i datorn och lägger ut dem på webben eller beställer 10x15cm papperskopior "till mormor".
Bildstabilisering kan ju dock, som sagt, vara trevligt. Det tänkte jag inte på att IXUS 430 inte har.

Permalänk
Medlem

Ur ren bildkvalitetssynpunkt tror jag inte det är värt det. Ixus-kameror från den tiden (modellerna med liknande kantiga metallskal) har bra optik som troligtvis inga nya bdgetkameror kan matcha. Sensorerna på dagens budgetkameror är dock bättre än på den tidens lite dyrare hus.
Anledningar att byta är om du behöver fler pixlar (för bildbehandling m.m.), vill ha mindre och smidigare hus, eller kanske har något annat du tröttnat på. Annars kan du gott behålla din ett bra tag till.

Edit:
Kan tillägga att tjejen gick från IXUS 400 till IXUS 100 IS och nu har hon fler pixlar, men annars är bildkvaliteten väldigt lika. Hanteringen av den nya är dock bättre till stor del p.g.a. den större skärmen. Anledningarna till bytet var att den gamla hade börjat krångla lite och batteriet började dö + att kameran var lite för stor och klumpig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

4MP är ju inte jätte mycket
nya på 12MP kanske är värt det.. hur blir bilderna på den gammla ?
"Optisk bildstabilisator" låter också som en bra sak på den nyare kameran.

1000kr är väl mycket överkomligt tycker iaf jag

Själv så funderar jag på Leica eller Sony Nex men då blir det ju mycket dyrare
allt beror ju på vilka krav man har.. ska den klara raw format.. gå att byta objektiv osv.
men antar att du vill ha så liten och smidig och inte så dyrt.. då verkar dom du tittat på ganska så rätt val.

en klassik tabbe, 4mp är inte så mycket, men vad behöver du 12mp till? bilden blir inte bättre bara för att det är mer pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

en klassik tabbe, 4mp är inte så mycket, men vad behöver du 12mp till? bilden blir inte bättre bara för att det är mer pixlar.

När det är ett antal år emellan kamera versionerna så brukar ju mer än bara megapixels bli förbättrat.
Sedan så är det ju absolut inte på någotvis sämre med fler megapixels.. annat än då bilderna tar mer plats, men tar man jpeg så lär det ju inte bli några betydande skillnader med tanke på dagens hårddiskar på 1-4TB.

Permalänk
Medlem

Har själv haft ett antal IXUS. Anledningen till att jag bytt har ovarit att jag slitit ut dem (yes, de har fårr stå ut med ganska ovarsam behandling!).
Jag måste säga att jag är lite förvånad över hur pass liten förbättring det har varit genom åren. Upplösningen har gått upp, men inte bildvaliteten. Inte på stillbilderna iaf. Video blev rejält mycket bättre när de tog steget upp till HD. Formatet har blivit lite smidigare med rundade hörn.
En sak som blivit sämre sedan de tog bort den optiska sökaren är att det inte går att stänga av skärmen helt. Med tanke på att det är den som drar mest ström är det något man ev vill göra när man inte har möjlighet att ladda på länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

När det är ett antal år emellan kamera versionerna så brukar ju mer än bara megapixels bli förbättrat.
Sedan så är det ju absolut inte på någotvis sämre med fler megapixels.. annat än då bilderna tar mer plats, men tar man jpeg så lär det ju inte bli några betydande skillnader med tanke på dagens hårddiskar på 1-4TB.

en mobiltelefon kan ta minst lika bra kort som en systemkamera, och där kan det skilja ett antal megapixlar