Citat:
Ursprungligen inskrivet av
nae0
Jag talar inte om att BARA ha fasta brännvidder, det jag pratar om är att satsa på en fast 50 (35mm för crop sensor) för att lära sig mest och utveckla sig som fotograf. Tar man ett CP zoom som 18-200 eller så så lär man sig inte ett piss och man kommer inte bli bättre fotograf inte heller kommer man ta bättre bilder.
Jag hävdar att det är precis tvärt om. Med ett fast objektiv så förlorar man kontrollen över utsnitt/perspektiv och därför åxå möjligheten att vara kreativ och man tvingas kompromissa och kan oftast inte ta den bild man har inne i huvudet. Rätt utsnitt och pespektiv är helt avgörande för en bild.
Det är bara i ett enda avseende ett fast objektiv bjuder på mer möjlighet att vara kreativ och det är med skärpedjupet, tack vare att de ofta är ljusstarkare än zoomar. I alla andra avseenden bjuder ett fast objektiv på mindre kontroll och sämre möjligheter att vara kreativ.
Men visst, om det är att "lära sig fotografera" att låta objektivet, och inte du själv, bestämma hur bilden ska bli så köper jag resonemanget. Själv gillar jag inte att vara begränsad av min utrustning och låta DEN bestämma vad JAG ska ta för bilder.
Att ha ett (eller flera) fast objektiv för de tillfällen då man behöver ha mer ljustyrka eller vill ha kortare skärpedjup köper jag (det har jag själv), men i övrigt finns det inte nån större anledning att snegla åt fasta objektiv. Zoomarna idag är ofta i stort sett lika skarpa (ibland skarpare) och har bra antireflexbehandling osv, så det är bara i en del speciella situationer som de möjligen presterar sämre bildkvalitet.