Verktyg Visningsval
2012-06-27, 09:52   #1

Aristotele

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2010

Arbetsflöde bildhantering och efterbehandling?

Jag som är nu är relativt ny på det lite mer avancerade fotot som följer av att man lämnat kompaktvärlden har lite smått börjat få inte lite egna rutiner som fungerar bra för mig, men är nyfiken på hur ni andra gör? jag förmodar att alla har lite olika ruinter beroende på vilket system och vilka program man jobbar i?

Kunde vara kul att höra... såhär gör jag.
Min filosofi har varit att göra det effektivt, och enkelt och undvika för mycket konstiga program och databaser som man kan bli beroende av.

1. Efter avslutad fotorunda tömmer jag minneskortet på JPEG(fine) bilder samt RAW bilder i en katalog med namn datum+beskrivning. Denna mapp ligger ytterligare sorterat i en detaljerad mappstruktuer för a tt skilja på tex jobbbilder, semetser bilder (som då är sorterat på ort) samt porträtt sorterat per person etc.

2. Nästa steg är att jag i bakgrunden startar rawtherapee så att det är igång, samtidigt som jag bläddrar igenom alla JPEG bilder i vanliga fotovisare i windows. De som man vill titta på igen, eller göra något av, sparar jag kopior av slutliga JPEG bilderna i en separat final mapp som är en undermapp till den mapp där jag tömt minneskortet. Om ljuser är okomplicerat är det rätt ofta att JPEG direkt ur kamera är mer eller mindre perfekt och inga grovjusteringar görs. Då kopierar jag JPEG direkt från kameran till final mappen. Bilder som är "bra" men behöver justeras vad gäller ljus, kontrast, brusreducering ett öppna jag NEF filen i rawtherapee och justerar och lägger till batchkön (som sedan automatiskt spararar resultatet i min FINAL mapp).

3. När jag gått igenom alla bilder har jag kvara ALLA original, samt har kopior på de utvalda bilderna (som både är tekniskt och estetiskt bra) i en separat mapp. Vill jag sedan finlira med någon bill har jag alltid RAW filen kvar och den hittar jag i parent mappen med samma filnmamn.

4. Övriga SMÅ finjusteringar, selektiva uppskärpningar, redigeringar och annat inför utskrifter och annat gör jag i gimp. Endast de grova korrigeringarna i vitbalans, brus, geometri och anant verkar de nödvändigt att göra från RAW.

Just grejen att inte rutinmässigt endast utföra RAW behandling på de bilder som kräver det, och ta övriga JPEG som redan blev bra ut kameran spar en hel del tid.

På detta sättet är min bildbank inge beroende av någon databas, utan det är en enkelt filstruktur, där jag efter varje session alltid väljer ut (ganska noga) de bästa bilderna och har kopior av dessa i en speciell mapp så jag inte behöver bläddre igenom allt råmaterial varje gång utan kan tittat direkt på godbitarna.

Har också försökta hitta en rutin där jag sitter ned helst samma dag som jag tagit bilderna och går igenom det, så att man samtidigt har i minnet hur bilderna togs så man direkt får feedback på vilka tekniker som fungerade bäst innan det faller i glömska.

För mer avancerad färghantering går jag även en omväg vid ett annat program för att producera kameraprofiler, men i 9 fall av 10 är den "korrekta färgen" ändå inte den mest estetiskt tilltalande, så besväret att hålla på med färgkartor och kameraprofiler är omotiverat förutom i vissa fall.

Det är hur jag gör.. vore kul att höra ni ni andra gör, speciellt rutinen med hantering av bilder, NÄR ni går via RAW och när ni tar jpeg direkt ur kameran? och vilket som går snabbast så man inte måste sitta timvis med detta efter varje runda.
Aristotele är inte uppkopplad
2012-06-27, 09:57   #2

bran

Medlem

brans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2003

Skulle inte orka hålla på med mappar på samma sätt som du gör. Kör själv Lightroom med backup på databasen/katalogen.

In med kameran
Importera i LightRoom till share på min server, undermapp och metadata för varje importsession/tillfälle - i samma veva plockas de jag inte vill ha bort
Redigera
Exportera till JPEGs i en annan mapp
RAW-filerna sparas även de

Fotar bara i RAW.
bran är inte uppkopplad
2012-06-27, 10:03   #3

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Jag börjar med att öppna minneskortet i Adobe Bridge. Granskar bilderna redan då dom ligger på kortet. Bilder jag vill spara får en grön label, bilderna jag kanske vill spara, om ingen bättre version dyker upp, får en gul label. Då samtliga bilder är genomgångna gör jag en till genomgång bland dom gulmarkerade, och grönmarkerar dom jag vill spara.

Sen för jag över dom grönmarkerade bilderna till datorn, resten får inte ens lämna minneskortet.

Här brister min hantering, då jag inte fått in någon bra rutin på att sortera än.
Bilder från speciella evenemang hamnar i egna mappar (tex "2012 Midsommar"), resten ligger bara i samma mappnamn som dom har på minneskortet (100 och 101 hittills). Har försökt använda mig av lite taggar via Bridge, men det fungerar inte vidare smidigt.

Eftersom jag är ganska ny på systemkamerafronten har jag kameran inställd på väldigt platta färgprofiler, så att jag måste gå igenom bilderna manuellt i Camera Raw, och få in vana på det.
Borde kanske börja med att låta kameran sköta efterbehandlingen då det blir många dussinbilder, speciellt dom tillfällena då det råkar vara bra ljusförhållanden.

Edit: Får ju inte glömma att nämna det viktigaste steget, Backup!
Lite då och då stoppar jag in en lös HDD i min sata-docka, och kör en batfil som spara undan bildmapparna med xcopy.
Det som följer med dit är Raw och Jpg från kameran, samt modifieringar gjorda på rawfilerna. Exporterade jpg's hamnar inte där.
2012-06-27, 10:12   #4

Aristotele

Medlem

intressant...

1. att skapa mappar tycker jag inte tar något tid, det som tar tid är att - när det behövs - redigera RAW bilderna inna man gör jpeg. Problemet är att ingen universalinställning fungerar för alla bilder utan olika bilder kräver helt olika inställningar för att bli optimal, iallafall rawtherapee har ingen intelligent fungerande auto funktion. Den har en auto funktion på exponering, konstrast black level etc... men den fungerar aldrig perfekt utan man får ofta finlira.

2. Vad händer med er databas om du i framtiden rent hypotetiskt byter dator och LR strukturen inte kan importeras? ligger då allting i en enda röra eller hur fungerar det? (jag har aldrig kört LR så jag har ingen aning). Har bara erfarenhet av annan datahantering... ofta är bra program smartat och kan spara tid... men på lång sikt är frågan om hur säkert det är? vet att på vissa saker inom försvaret så finns backup i rent ascii format just för att garantera att man inte är beroende av några konstiga format om man behöver komma åt data om 50 år...

Bilder kommer ju sparas i decennier minst... därför har jag inte vågat lägga min bilddatabas helt i händerna på någon applikation i dag som har egna dolda strukturer... hade för många år sedan någon digitalt fotoalbum med strukturer men sedan när nya operativsystem kom blev det rena pannkakan av allting och bilderna låg bara i en enda röra... det villa jag inte vara med om igen

Edit: till sandström - jo håller med backup är viktigt, det har jag med, även om jag glömde skriva det. Har externa HD på USB som jag kör backupscript på någon gång i veckan på hela min hårddisk (bilder inkluderat). Alla redigeringar spar jag även i final mappen med suffix _m1 _m2 _m3 för "modifikation nr". Det endas som kopieras är då nya filer eller modifierade filer. Så även om hela backupen är gigantisk går det snabbt att köra uppdateringarna, så det i praktiken bara är senaste fotosessionerna som kopieras.

Senast redigerad av Aristotele 2012-06-27 klockan 10:20.
2012-06-27, 10:22   #5

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av n_sandstrom Visa inlägg
Borde kanske börja med att låta kameran sköta efterbehandlingen då det blir många dussinbilder, speciellt dom tillfällena då det råkar vara bra ljusförhållanden.
Exakt, så gör jag. Man spar ENORMT med tid på det. Ibland är det ju okomplicerat ljus, inget brus etc och då finns det ingen anledning att sitta och lägga ned RAW tid på varje bild bara för att det blir mer eller mindre identiskt med JPEG ur kameran.

Det är därför jag köpr JPEG(fine)+NEF alltid. Har ett stort minneskort istället och har hittils inte varit med om att det blivit fullt på en session.
2012-06-27, 10:45   #6

nae0

Medlem

Plats: Lidköping

Registrerad: nov 2007

Lätt skare va.

1. För över till mapp med datum under en mapp med årets datum. Sedan skriver jag ett ord som beskriver innehållet. ex "2012-06-27-Familjeträff"

2. Öppnar bilderna i Lightroom. Går igenom, redigerar, exporterar till en ny mapp, exporteringspreset är olika beroende på vad jag ska använda bilderna till.

3. Använder bilderna.

-Fotar alltid i RAW.

Backuppar med jämna mellanrum till extern disk och då och då till en NAS.
När jag har filerna på externa disken & nas'en rensar jag från datorns HDD.
2012-06-27, 11:13   #7

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av nae0 Visa inlägg
2. Öppnar bilderna i Lightroom. Går igenom, redigerar, exporterar till en ny mapp, exporteringspreset är olika beroende på vad jag ska använda bilderna till.
Är det inte "segt" att blixtsnabbt bläddra igenom 200 bilder direkt i RAW i fullskärm, eftersom de måste processas innan visning?

Kanske är LR bättre? men rawtherapee processar ju varje raw bild innan den visas... och det tar väl ett par sekunder även på en snabb dator... - dvs det går inte att "bläddra" snabbt på samma sätt som med fotovisaren och jpeg....

hur gör du där? tar det inte extremt låt tid att bläddra direkt bland rawbilder för att se vilket som är bäst?
2012-06-27, 11:24   #8

perost

Medlem

perosts avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jun 2007

Jag använder Linux och fotar endast RAW, så mitt arbetsflöde är följande:

1. För över alla bilder från kameran till en mapp på skrivbordet med plats och datum som namn. De hamnar då på min SSD för snabb hantering, och eftersom de ligger på skrivbordet så glömmer jag inte bort dem.
2. Öppnar alla bilder i darktable och exporterar alla till JPG.
3. Kör ett script som förminskar och skärper bilderna i två steg med imagemagick, så att bilderna blir lika höga som min skärm.
4. Tittar igenom bilderna och ser vad det blev.
5. Väntar några dagar för att få lite distans till fotona.
6. Går igenom alla bilder igen, och flyttar dem jag vill spara till en save-mapp.
7. Går igenom alla bilder jag vill spara och redigerar dem i darktable om det behövs.
8. Importerar bilderna jag vill spara i shotwell, och väljer att kopiera dem till min mapp där jag har alla bilder. Taggar bildera med plats och datum.
9. Skapar "negativark" med ett annat imagemagick-script, dvs. bilder med 5x5 småbilder på varje, och placerar dessa i en sheet-mapp i bildmappen.
10. Tar bort alla exporterade bilder, och flyttar bildmappen med alla RAW-filer från SSD:n till en vanlig hårddisk för lagring.
11. Importerar negativarken i shotwell, utan att kopiera dem. Taggar dem med samma tagg som de övriga bilderna, samt som contact sheet.

Ok, lite många steg kanske, men egentligen inte särskilt komplicerat eller arbetskrävande. Steg 2 och 3 kan ta ett tag om det är många bilder, men när de väl är igång så sköter de sig själva. Den större delen av tiden går oftast åt till att välja ut och redigera de bilder jag vill spara. Att fota RAW+JPG skulle nog inte gå snabbare för mig, eftersom endast steg 2 då skulle försvinna. Jag gillar dessutom bilderna jag får ut från darktable utan redigering mer än JPG från kameran. Orsaken till negativarken som jag genererar är att jag då kan se alla RAW-filer utan att behöva öppna dem i t.ex. darktable.

Ett av de viktigaste stegen i mitt arbetsflöde är nog faktiskt steg 3, förminskning och skärpning. Detta är något som jag tror många fotografer hoppar över, men som gör en enorm skillnad när man tittar på bilderna på skärmen. Jag har som sagt ett script som jag applicerar på alla bilder med standardparametrar som jag funnit lämpliga för de flesta bilder, men när jag går igenom bilderna jag vill spara så finjusterar jag ibland parametrarna för individuella bilder.
2012-06-27, 11:29   #9

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aristotele Visa inlägg
Är det inte "segt" att blixtsnabbt bläddra igenom 200 bilder direkt i RAW i fullskärm, eftersom de måste processas innan visning?

Kanske är LR bättre? men rawtherapee processar ju varje raw bild innan den visas... och det tar väl ett par sekunder även på en snabb dator... - dvs det går inte att "bläddra" snabbt på samma sätt som med fotovisaren och jpeg....

hur gör du där? tar det inte extremt låt tid att bläddra direkt bland rawbilder för att se vilket som är bäst?
Det tar försumbar tid att granska mina 18Mpix i Bridge iallafall, lightroom borde ha ungefär samma hastighet.
Ett av intrycken jag fick av rawtherapee då jag testade det var att det var märkbart slöare.
2012-06-27, 11:46   #10

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av perost Visa inlägg
Ett av de viktigaste stegen i mitt arbetsflöde är nog faktiskt steg 3, förminskning och skärpning. Detta är något som jag tror många fotografer hoppar över, men som gör en enorm skillnad när man tittar på bilderna på skärmen. Jag har som sagt ett script som jag applicerar på alla bilder med standardparametrar som jag funnit lämpliga för de flesta bilder, men när jag går igenom bilderna jag vill spara så finjusterar jag ibland parametrarna för individuella bilder.
Förminskar du alla bilder? Har du inte några orginal kvar? I sådana fall känns det som ett rätt dumt arbetsflöde, då du förstör bilderna..
Tänk om du vill ha en förstoring att hänga på väggen, av en av bilderna.. En förminskad bild har förlorad bildinformation, som inte går att ta tillbaka.
2012-06-27, 11:51   #11

perost

Medlem

perosts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DaBone Visa inlägg
Förminskar du alla bilder? Har du inte några orginal kvar? I sådana fall känns det som ett rätt dumt arbetsflöde, då du förstör bilderna..
Tänk om du vill ha en förstoring att hänga på väggen, av en av bilderna.. En förminskad bild har förlorad bildinformation, som inte går att ta tillbaka.
Jag har ju RAW-filerna kvar så klart, se steg 10.
2012-06-27, 11:58   #12

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Plats: STHLM

Registrerad: apr 2008

Citat:

Har man 32-bit Windows finns det codec från Nikon vilket - i alla fall för mig - går relativt fort att visa bilder i. Nu kör jag 64-bit och har lämnat det arbetssättet.

OnT:

Jag gör såhär:
  1. Fota, såklart
  2. Importera RAW som DNG via Lightroom till undermapp med aktuell datum som namn i Import-katalogen.
  3. Gallrar bort oönskade bilder i Lightroom
  4. Gör säkerhetskopia i vissa fall på de DNG-filer/foton jag vill/behöver ha kvar till DVD. Vanligen temahändelser som semester eller bankörning o dyl.
  5. Eventuell bearbetning om så behövs; kontrast, vitbalans, beskärning etc.
  6. Export/arkivering till nätverksresurs och representativ map; Semester, Sport osv.

Tidigare importerade jag bilderna som RAW, men hart gått över till DNG för att få ett (hoppas jag) mer "framtidssäkert" format. RAW/NEF ändras för varje kameramodell och jag vill inte riskera att det saknas stöd för just mina filer i framtiden. Jag har vanligen inte heller behov av den utökade kontroll av bilden som NEF-filer ger i Nikons Capture NX.

Säkerhetskopieringen till DVD är som komplement till mitt NAS, som visserligen har RAID 5, med det skyddar som bekant inte mot handhavandefel.

Intressant att läsa om hur andra gör. Man vill ju få så smidig hantering som möjlig och kanske finns det något att lära av varandra här?
2012-06-27, 12:07   #13

Marie96

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: jun 2011

Intressant hur andra gör! Såhär gör jag:
Importerar till Lightroom.
Går igenom bilderna.
Framkallar de jag är nöjd med, och exporterar som jpeg til samma mapp.
Fösöker tagga bider, men erkänner att jag är dålig på det..

Fotar i RAW + JPEG grund, och har kvar alla bilder. Säkerhetskopierar till extern hårddisk i gång/vecka (schemalagt). Lägger upp en del på Flickr också, det är väl en sorts backup, dessutom bra att kunna komma åt bilderna borta.
Marie96 är inte uppkopplad
2012-06-27, 12:32   #14

Aristotele

Medlem

Ni som kör enbart RAW, och låt oss säga att det är "okomplicerat ljus" och att JPEG direkt från kameran normalt hade blivit utmärkt, hur gör ni då? Kör ni någon auto läget i LR för att producera JPEG bilder? eller sitter ni och finjusterar för hand på varje bild?

I i rawtherapee, så gör jag finjusteringar helt manuellt där det behövs, men även på "okomplicerade bilder" så krävs en del finlir för att få optimalt resultat. JAg har givetvis massa presets, men ingen preset fungerar bra på ALLA bilder... därför framkallar jag från NEF endast när kamerans egen JPEG inte duger. Fotar man i knepigt ljus kan det ibland vara alla bilder, och då fungerar vissa presets för ett gäng bilder men ofta inte för alla. men i bra ljus är det ofta bara enstaka bilder som behöver justeras, och då spar man en väldigt massa tid.

Så även om jag kör RAW+JPEG så är "rätt JPEG direkt från kameran" för mig mest en fråga om att man kan spara en extremt massa tid i efterbehandling. Studiofoto är ju klockrent exempel, där tar man ju tid på sig att se till att alla är klockrent i kameran, då har jag hittils inte sett någon anledning till att sitta och göra om alla bilder från RAW.

Hur resonerar ni andra där? Kansker är rawtherapee "dummare" än LR, men jag gillar opensource och är därför lite anti-mjukvarumonopol som adobe, microsoft och en del andra har utvecklat.
2012-06-27, 13:01   #15

perost

Medlem

perosts avatar

Citat:
Ni som kör enbart RAW, och låt oss säga att det är "okomplicerat ljus" och att JPEG direkt från kameran normalt hade blivit utmärkt, hur gör ni då? Kör ni någon auto läget i LR för att producera JPEG bilder? eller sitter ni och finjusterar för hand på varje bild?
Jag använder som sagt darktable, och tycker att bilderna som darktable genererar direkt från RAW är bättre än JPG från kameran. Men jag använder en Sony NEX-7, och Sony är väl inte direkt kända för att ha bra JPG-bilder. Men jag fotar iofs. mest natur, och på en normal fotorunda så brukar det bli ca 150-200 bilder. Av dem så brukar 20-30 bilder bli så bra bra att jag väljer att spara dem, och 1-2 bilder så bra att jag lägger upp dem på min deviantart-sida. Så det är oftast inte så mycket jobb att redigera bilderna för mig. Om flera bilder är tagna under samma förhållanden så kan man även applicera samma inställningar på flera bilder.
2012-06-27, 13:03   #16

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse Visa inlägg
Har man 32-bit Windows finns det codec från Nikon vilket - i alla fall för mig - går relativt fort att visa bilder i. Nu kör jag 64-bit och har lämnat det arbetssättet.
Tackar för tipset! Hade jag missat helt!

Testat just denna http://nikonimglib.com/nefcodec/ och den fungerar även för 64bit win7. Den öppnas snabbt, men sen tuggar den. Vet inte om det är den inbäddade jpeg som visas först innan hela bilden laddas. Spelar dock mindre roll, det går utmärkt att bläddra verkar den som.
2012-06-27, 13:13   #17

Aristotele

Medlem

Citat:
Jag använder som sagt darktable, och tycker att bilderna som darktable genererar direkt från RAW är bättre än JPG från kameran. Men jag använder en Sony NEX-7, och Sony är väl inte direkt kända för att ha bra JPG-bilder. Men jag fotar iofs. mest natur, och på en normal fotorunda så brukar det bli ca 150-200 bilder. Av dem så brukar 20-30 bilder bli så bra bra att jag väljer att spara dem, och 1-2 bilder så bra att jag lägger upp dem på min deviantart-sida. Så det är oftast inte så mycket jobb att redigera bilderna för mig. Om flera bilder är tagna under samma förhållanden så kan man även applicera samma inställningar på flera bilder.
Jag känner inte till darktable mer än till namnet. Men kör du automatik eller sitter du och justerar alla parametrar, som svartnivå, kontraster, brusreducering, uppskärpning, mikrokontrast etc manuellt för 20-30 bilder?

Min erfarenhet är att såvida man inte lägger ned TID på att verkligen justera flera parametrar (det är ju inte bara vitbalans och exponering) så blir resultatet ofta sämre än JPEG ur kameran. Dock är det inga problem att få det lika bra eller ofta bättre såklart men då får man sitta ett antal minuter för varje bild, och då är man snart uppe i en timme om det är många bilder. men det kanske går fortare med mer rutin.
2012-06-27, 13:33   #18

perost

Medlem

perosts avatar

Citat:
Jag känner inte till darktable mer än till namnet. Men kör du automatik eller sitter du och justerar alla parametrar, som svartnivå, kontraster, brusreducering, uppskärpning, mikrokontrast etc manuellt för 20-30 bilder?

Min erfarenhet är att såvida man inte lägger ned TID på att verkligen justera flera parametrar (det är ju inte bara vitbalans och exponering) så blir resultatet ofta sämre än JPEG ur kameran. Dock är det inga problem att få det lika bra eller ofta bättre såklart men då får man sitta ett antal minuter för varje bild, och då är man snart uppe i en timme om det är många bilder. men det kanske går fortare med mer rutin.
Jag har testat RawTherapee, men tyckte att det var alldeles för mycket arbete att få till bra bilder. I darktable justerar jag bara de parametrar jag känner behövs, vilket brukar betyda svärta, nivåer och vitbalans. Många bilder kräver dock inga ändringar alls, utan blir bra med darktables standardinställningar. Brusreducering brukar jag sällan pilla med, då 95% av mina bilder tas med ISO 100. Skärpning kör jag som sagt utanför darktable med imagemagick, då darktable inte tillåter skärpning i flera steg.
2012-06-27, 14:16   #19

Aristotele

Medlem

Citat:
Jag har testat RawTherapee, men tyckte att det var alldeles för mycket arbete att få till bra bilder. I darktable justerar jag bara de parametrar jag känner behövs, vilket brukar betyda svärta, nivåer och vitbalans. Många bilder kräver dock inga ändringar alls, utan blir bra med darktables standardinställningar. Brusreducering brukar jag sällan pilla med, då 95% av mina bilder tas med ISO 100. Skärpning kör jag som sagt utanför darktable med imagemagick, då darktable inte tillåter skärpning i flera steg.
Aha, då är jag med. Låter som att rawtherapee tar längre tid det är det enda jag provat... fast har börjat lära mig den rätt bra nu så har inte lust att byta igen

För iso100 bilder är det även i RT som du också gör, oftast exponering svartnivå, skugg och högdager kompromering, kontrast och mättnad jag justerar.

Men jag kör en del högre iso bilder.... där _måste_ man ha både brusreducering och uppskärpnnig och ibland mikrokontraster och andra knöliga inställningar som tar tid...

det enda som jag möjligen saknar i RT är lite "intelligent automatik" om det nu finns... men det är väl som med allt annat att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet
2012-06-27, 14:42   #20

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Citat:
Tackar för tipset! Hade jag missat helt!

Testat just denna http://nikonimglib.com/nefcodec/ och den fungerar även för 64bit win7. Den öppnas snabbt, men sen tuggar den. Vet inte om det är den inbäddade jpeg som visas först innan hela bilden laddas. Spelar dock mindre roll, det går utmärkt att bläddra verkar den som.
Så får jag tacka tillbaka då. Nikon har tydligen uppdaterat med 64-bit stöd vilket jag missat.

Ang. vi som fotar RAW. Eftersom RAW är mer förlåtande och kan rädda bilder som är felexponerade i större utsträckning än med JPEG så kör jag enbart RAW (det får kompensera mina brister som fotograf ). Min filosofi när det kommer till fotografi är att fokusera på så få bilder som möjligt för att ge dessa ett högre mervärde. Det innebär att jag gallrar väldigt hårt och av de bilder jag väljer att behålla korrigerar jag enbart de bilder som skall framkallas, och då blir det inte så mycket.

Tar man 200 bilder eller mer och vill behålla alla bilder så tjänar man nog mer på att lära sig exponera korrekt från början och köra med JPEG (eller fega med JPEG+RAW går ju också) eller så ser man till att ha rejät med lagrinsutrymme

JPEG som preview tycker jag är överflödigt då jag använder Lightroom som visar RAW lika lätt och vill slippa dubletter. Men det finns ju fördelar med JPEG+RAW också så jag ska nog ta mig en funderare.

Senast redigerad av Dr.Mabuse 2012-06-27 klockan 14:49. Anledning: Förtydligande
2012-06-27, 15:36   #21

Aristotele

Medlem

Detta var en givande tråd, eftersom just arbetet när man kommer hem och ska gå från minneskort till färdig bild är rätt avgörande och tidskrävande.

Flera synpunkter välkomnas också.
Citat:
Ang. vi som fotar RAW. Eftersom RAW är mer förlåtande och kan rädda bilder som är felexponerade i större utsträckning än med JPEG så kör jag enbart RAW (det får kompensera mina brister som fotograf ). Min filosofi när det kommer till fotografi är att fokusera på så få bilder som möjligt för att ge dessa ett högre mervärde. Det innebär att jag gallrar väldigt hårt och av de bilder jag väljer att behålla korrigerar jag enbart de bilder som skall framkallas, och då blir det inte så mycket.
Låter vettigt iofs, jag har dock "2 nivåer" av bilder jag sparar, dels som som är bra, värda att bläddra igenom igen (där tar givetvis ev dubletter bort). Detta är typ semesterbilder eller liknande, det blir rätt många... av 100 bilder kanske det är 20 jag spar. Då är det ju många bilder som är samma fast vara olika vinklar etc... det finns ingen vits att lägga samma bild i 4 vinklar i albumet.

Sen är det enstaka guldkorn man får till, me det är inte varje fototur som ger guldkorn, dessa lägger jag mer tid på om så krävs, och skriver ofta ut förstorningar och tapetserar väggen med runt skrivbordet som inspiration. Då är det oftast också en hel del gimp jobb. Porträtt tex gör jag rutinmässigt numera selektiva uppskärpningar av ögon etc... och lite småretucheringer som att ta bort ketckupfläckar.

Citat:

Tar man 200 bilder eller mer och vill behålla alla bilder så tjänar man nog mer på att lära sig exponera korrekt från början och köra med JPEG (eller fega med JPEG+RAW går ju också) eller så ser man till att ha rejät med lagrinsutrymme
Jag ser det kanske inte som fega utan mest som att man spar tid. Att sitta och leka med enstaka bilder är bara roligt... men inte lika kul när man ska göra 50 bilder en och en. Går det att få exponeringen och vitbalans och övrigt perfekt är det väldigt skönt. Jag tycker inte man behöver pilla med alla bilder bara för pillandets skull.

Citat:
JPEG som preview tycker jag är överflödigt då jag använder Lightroom som visar RAW lika lätt och vill slippa dubletter. Men det finns ju fördelar med JPEG+RAW också så jag ska nog ta mig en funderare.
I RT löser jag detta genom att välja vilka filer den ska se. Jag avaktiverar JPEG filer så jag ser inga dubletter utan endast NEF filerna.

Men jag ser nu med codec du tipsade om att just förhandsgranskningen går utmärkt utan JPEG. Ska lägga in den codecen på alla burkar nu.
2012-06-27, 22:09   #22

nae0

Medlem

Plats: Lidköping

Registrerad: nov 2007

Citat:

Brukar ha bra koll på vilka bilder som är potentiella "bra bilder" innan jag ens för över dom från kamera till dator.
Brukar även rensa ut skräpbilder så mycket jag bara kan direkt i kameran.
Sen, näe, lightroom är inte så segt. Visst, lite trögt men det tar inte mer än ett någon enstaka sekund att "rendera" bilden.
Då har jag inte någon värstingburk. en Mac Mini, i5, 8GB ram och en HDD.
(dessutom kan man, om man vill, välja vid import i lightroom att den ska spara "miniatyrbilderna" i 1:1, och då går det jättesnabbt att bläddra mellan bilderna och alltid få dom "färdigrenderade")

Jag behöver inte heller gå igenom varenda bild av en fotosession med 50-70 bilder, utan jag vet oftast ungefär vilka top 20 är och sedan får ut 3-6st för slutanvändning.

När jag fotar vimmel(nattklubb) så rensar jag gärna också mycket i förhand. Men det har jag oftast inte tid med då eller ork med mitt i natten eller dan efter. Då blir självklart arbetsprocessen lidande när jag har 350 bilder som jag får ut ett 70-tal användbara ifrån..

Däremot fotar jag nästan alltid i small-raw med min 5D mkII vilket skapar RAW filer på 5mpix (oftast behöver jag inte mer) och då är filerna kanske 3-6mb stora. Vilket är bra mycket mer hanterbart än bara "RAW" vilket är 21mpix = 25+ mb/fil..

Senast redigerad av nae0 2012-06-27 klockan 22:15.
2012-06-27, 22:38   #23

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Citat:
Låter vettigt iofs, jag har dock "2 nivåer" av bilder jag sparar, dels som som är bra, värda att bläddra igenom igen (där tar givetvis ev dubletter bort). Detta är typ semesterbilder eller liknande, det blir rätt många... av 100 bilder kanske det är 20 jag spar. Då är det ju många bilder som är samma fast vara olika vinklar etc... det finns ingen vits att lägga samma bild i 4 vinklar i albumet.
Det är i princip vad jag säger och gör också

Rolig tråd det här... bra med nya infallsvinklar ibland. Hoppas fler kommer med synpunkter.
2012-07-02, 08:38   #24

Aristotele

Medlem

Efter denna tråd samt efter en del funderingar har jag faktiskt äntligen PROVAT view NX2. Jag hade pga fördomar om "medföljadnde programvaror" inte ens testat det, men nu gjorde jag det och det underlätar det initiala arbetsflödet enormt vid initial genombläddring och sortering.

Det som jag framförallt gillar är två enkla saker, men som ger stor tidsbesparingseffekt.

Man kan bläddra genom bilderna snabbt och effektiv (det går blixtsnabbt, snabbare än windows fotovisare) och framförallt att man kan ha filerna på en skärm och visa bilden ihelskärm på den andra. Samt att man kan ha vyn med kompletta metadata upp samtidigt utan att klicak egenskaper på varje bild. DET är det som är guld.

Eftersom detta enbart är ett verktyg och på intet sätt påverkar eller äventyrar mitt bildarkiv så känns det helt ok att använda, och tillför endast en tidsbesparing istället för att man måste klicka flera gångre mellan bilderna för att see ALLA metadata.

När jag gjorde utvärderade tester i helgen av kamera och inställningstekniker gick det extremt snabbt att bläddra i fullskärm mellan bilderna och se kompletta exif data på andra skärmen, då inte bara det vanliga slutartid och bländare utan även specifika kameralägen, dvs vilket programautomatik som används, blixtkompensation, blixtriktning samt om det var fast eller automatiskt ISO. Det sparade inte enorm tid... jag fattar inte att jag inte testade detta program från början. Sedan har man tillgång till picture controls inställningar i efterhand också, vilket är GULD när man ändå har en nikon kamera.

Känns nästan givet val när man ändå kör en nikon kamera.

Så om det är fler som jag, som inte ens testat view nx2, så kan jag rekommendera det Inte som bilddatabashantering utan som en enkel med extremt effektiv och komplett bläddrare där man direkt kan göra småjusteringar också.

Jag saknade brusreducering direkt i vewi nx, så jag funderar lite på capture nx2 men vet inte hur bra brusreduceringen är? är skeptisk till de reduceringar som mbara har ett eller två reglage eftersom jag märkt i rawtherapee att optimal balans mellan brusreducering, skärpa och kontrast etc varier från bild till bild. Har även sett en del tester mellan olika nosie progam och där ser man tydligen att vissa program är bra på vissa bilder men sämre på andra, troligen pga lite för mycket "intelligens" i inställningarna?

någon som vet vad det är på klass på brusreduceringen in capture nx2??

jag jämför då med rawtherapee, samt den enkla wavelet denoising combinerat med unsharp mask i gimp som jag alltid använder i gimp för selektiva arbeten.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb