Verktyg Visningsval
2012-06-28, 19:39   #1

Aristotele

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2010

Färgfilter till blixtar

Eftersom jag roat mig med lite kamerablixtfoto senaste dagarna och har nu analyserat bilderna sett mönstret att jag konsekvent vill värma upp alla hudtoner, men bara en aning. Men på vissa bilder får då bakgrunden en lite väl varm ton. Förvissor är det enklet att göra selektiva vitbalansjusteringar med lagermasker etc men det tar för mycket tid.

Har också noterad att för optimalt resultat ska man finjustera filtret beroende på hudfärgen hos motivet.

Så lösningen torde vara att varmare färgfilter till blixten.

Någon som har erfarenhet av dessa?
http://www.kaffebrus.com/strobist-fa...ge=addedtocart

Gissningsvis är det någon av de orangea eller som kan vara intressanta, men oklart om de är för aggresiva, jag ville ju inte att det ska se överdrivet varmt ut.

Någon som vet om det är vettiga toner på dessa? Rent spontant ser det lite väl aggresivt orange ut?

Finns det några exempelbilder någonstans där man kan se var och ett av filtren?

Idealisk är det 2-3 st olika filter som bör räcka, där man då kan välja beroende på hudton. Typ lite olika varianter av orange?
Aristotele är inte uppkopplad
2012-06-29, 15:43   #2

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aristotele Visa inlägg
Någon som vet om det är vettiga toner på dessa? Rent spontant ser det lite väl aggresivt orange ut?
Hittade lite svar själv, det verkar som ett 1/4 CTO tar ned tempen från 5500K till 4500K vilket låter rätt lagom för det jag tänkt mig så jag tror nog att det där kan fungera rätt bra.

De 3 som är relevanta för mig just nu torde vara CTO, ½CTO och 1/4 CTO och det ingår i det kitet.

Lutar åt att jag skaffar det där för att testa.
2012-07-01, 19:30   #3

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Jag har köpt ett kitt från flashgels.co.uk som kostar ungefär lika mycket. 1/4 CTO är väldigt användbart har jag märkt. Jag fotar ofta med det. Det räcker för att täcka upp det mesta. Beställer du från England får du även med gröna och blåa filter för att justera för lysrör respektive "vita" lysdioder vilket är praktiskt. Köpte även deras effektfilter för att leka lite med.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
2012-07-01, 20:50   #4

Aristotele

Medlem

Låter lovande att du finner 1/4 CTO användbart! jag har gissat det också så jag har beställt ett som jag väntar på
2012-07-03, 21:26   #5

Aristotele

Medlem

Har testat med 1/4 CTO nu och det fungerar ypperligt. Fungerar precis som tänkt och precis lagom uppvärmning!
2012-07-03, 21:44   #6

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Min källare!!!

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aristotele Visa inlägg
Har testat med 1/4 CTO nu och det fungerar ypperligt. Fungerar precis som tänkt och precis lagom uppvärmning!
Kan vi få lite bilder som visar skillnaden?

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-07-03, 23:53   #7

Aristotele

Medlem

Nu vill jag inte lägga upp de riktiga porträtten tyvärr, men jag konstruerade denna test som kanske inte blev så lyckad, men de två sista ser du att det är en extremt subtil skillnad, men den lilla skillnaden gör mycket för hudtonerna. Det finns andra fall än detta då det gör rätt stor skillnad.

Framför allt ser blixtljuset utan att smälta in naturligt medbakgrundsljuset på denna bild. Annars är problemet att man tydligen ser att blixtljuset har en annan färg, det avslöjar blixtbilden även om man justerar vitbalansen på bilden. Sen utöver detta, så kan det enbart användas också för att ge lite mer färg i ansiktet - utan att ändra bakgrunden, detta även om färgen inte helt matchar ambient.

Ingen gigantisk skillnade alltså, men det är inte meningen heller, utan det ska ju se naturlight ut. 1/4 CTO tycker jag är kanon.

:-)
2012-07-03, 23:57   #8

Aristotele

Medlem

nu glömde jag att se till at vitbalansen var samma dock... ser jag nu... jaja.. spelar ingen roll poängen var att se skillnaden på de två sista
2012-07-04, 00:00   #9

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Min källare!!!

Registrerad: feb 2011

Det ser ut att funka bra iallafall.
Tack för att du visade!

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-07-04, 12:29   #10

Alpha77

Medlem

Registrerad: apr 2012

En annan sak som kanske är användbar, beställde en till min blixt.

Sto-Fen Omnibounce
Citat:
Ni kanske undrat vad det är för något alla pressfotografer har på blixten. Och varför?

Den lilla plasthatten är en OmniBounce som fästs på din blixt och diffuserar blixtljuset, för
betydligt mjukare och bättre blixtbilder.

De flesta moderna kameror har automatisk blixtljusmätning/exponering (TTL). Med en sådan kamera inställd på automatik är det bara att sätta dit din OmniBounce, titta och trycka.

Exponeringsfaktorn är -2,5, men TTL kompenserar automatiskt för detta.
Alpha77 är inte uppkopplad
2012-07-10, 19:41   #11

Aristotele

Medlem

Den medföljande kardborre grejen är väl bra om man ska byta filter ofta samt ta av det, men annars är det lite osmidigt, jag tycker kardborrde fastnar överallt, inklusiver i kameraväskan på insidan.

I praktiken har jag haft den på konstant sen jag köpte den, och är helnöjd. Så jag offrade ett filter, klippte till det och tejpade det direkt på blixten istället. MYCKET smidigare! Det är knappt det märks att något är påsatt, det ser ut ungeför som originalblixten är svagt tonad

Det följder ändå med 4 st filter av värje sort. Extremt prisvärt kit! Kan rekommenderas.
2012-07-11, 10:45   #12

Aristotele

Medlem

Även om huvudpoängen med filtret är att aningens värma upp hudtoner, utan att man för den sakens skulle tex värmer upp himlen bakom, så fungerar det trevligt även till annat, här är en blomma med 1/4 CTO och blixt. Framförallt lättar den upp skuggorna som i princip alltid finns kring en blomman även i sol samt
2012-07-12, 11:28   #13

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Köper man sedan dessutom lite färgglada filter går de utmärkt att använda som fotobakgrund. Skulle fota lite porträtt och istället för en fullt kissgul vägg som bakgrund slängde jag upp en blixt och fick en mörkrosa bakgrund. Man kan göra mycket kul med blixtar.

Ett annat knep med varma och kalla filter är att överkompensera. Till exempel kan du slå en mycket varmare blixt på en person du tar porträtt av och sedan justerar du vitbalansen så färgerna på personen blir rätt. På så vis kan du får en väldigt kall bakgrund.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
2012-07-13, 08:28   #14

Aristotele

Medlem

Nu när det är sommar har jag inte haft tid att leka mer med studioblixtarna. Det blir väl till hösten. Jag märker att jag börjat med alldeles för många projekt samtidigt ;-)
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb