Citat:
Ursprungligen inskrivet av
dumbo
Varför måste man vara i 8-bitars jpeg bara för att man är i GIMP? Stödjer inte GIMP 16-bitars bildfiler? Det har jag bestämt för mig.
Nu var det iofs länge sedan jag kolla vad status är på senaste releasen, men jag köra final releast av 2.6 och den stödde endasy 8 bitar. Dock har 16 bitars stödet varit på tapeten att det ska komma länge.
Mycket möjligt att det finns i 2.8 som jag inte hunnit ta hem. Men om inte annat är det bara en tidsfråga. Tack för påminnelsen! dags att ta och uppgradera kanske...

har haft fullt upp med annat så jag har glömt uppdatera... en anna skön grej med gimp! kommer det uppgraderingar är det bara att hämta... ingen uppgraderingskostnad.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
dumbo
Brusreduceringen i CaptureNX ser mest ut som om man skulle göra lite lagom mycket gaussisk oskärpa på bilden. Ska man ta bort något brus att tala om så försvinner i princip alla detaljer i bilden åxå. Med reservation för att brusreduceringen kan ha blivit bättre i senare versioner.
Det låter definitivt att ta i tycker jag

såå tokigt är det inte. Vilken version av capture nx har du provat? Jag har inte sett en enda brusreduceringsalgorithm som inte i någon mening kompromissar men skärpa och brusreducering - såvida man då inte göra det manuellt - tex selektriv reducering eller lagermasker. Men då är det ju ingen algoritm som jobbar på hela bilde utan man måste själv in och pilla
Sen om jag ska vara ärligt så är det inte BARA att slippa köpa program, utan jag tar bara mitt moraliska ansvar till att inte lägga mig platt för kommersiella alternativen... jag tycker gängen gimp gör ett GULD jobb och även om de inte får pröjs så kan de iallafall få min supprot genom att jag använder gimp... jag gillar inte adobes dominans...fast det är väl politik det