Verktyg Visningsval
2012-07-04, 19:48   #1

Aristotele

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2010

bekännelse#3 rawtherapee ska ut

Jag har pratat gott om rawtherapee, och jag gillar verkligen open source, har kämpat för att få till bra rutiner med rawtherapee men efter att nu har analysera vissa brusreduceringsfunktioner och jämfört med alterantivtet får jag lova att göra en helomvändning och konstatera efter nogrannt övervägande att rawtherapee är skit! nu är jag hel-lack den!

Problemet är att saker och ting tar för lång tid. Förvisso ett gratisprogram men tid är pengar och nu har jag fått nog. Jag är inte sämre än att jag man ändra mig.

Nu åker rawtherapee ut! Leter efter alternativ. Är fortfarande anti-adobe, vilket är synd för de bästa pluginen verkar endast finnas för adobe. Dock tror jag det mesta är bättre än rawtherapee.

Funderar på capture nx2 eftersom jag faktiskt gillar view nx2, har dock hört att brusreduceringen där är medemåtta. Kommentarer?
Aristotele är uppkopplad nu
2012-07-04, 21:11   #2

Alpha77

Medlem

Registrerad: apr 2012

DxO Optics Pro 7 har bra brusreducering och har även korrektion för optiken för massvis med kameror och linser.
Men nakdelen tycker jag som har långsam dator 3Ghz core2duo, 4GB RAM. är att det tar längre tid att starta programmet.
Är man seriös med sitt fotande så är det ett klart användbart program.

"DxO Optic Pro's literature states that DxO Noise is a hard-ware model based correction. They specifically tailored by DxO Labs for each camera, and so this correction will only be performed for images from cameras that have been calibrated by DxO."

Andra alternativ är dessa, fast jag har inte använt dessa så mycket för brusreducering.

PaintShop Pro X4
Corel AfterShot Pro

Xara Photo & Graphic Designer 2013. gillar foto justerings funktionerna i detta program, väldigt smidigt. Nackdelen är att det verkar ha problem med tiff filer och öppnar dom så dom ser hopptryckta ut 16-bit tiff öppnade det inte alls. Finns en dyrare version av programmet kan hända att det fungerar med tiff.. men har inte provat den versionen.

Senast redigerad av Alpha77 2012-07-04 klockan 21:26.
Alpha77 är uppkopplad nu
2012-07-04, 21:18   #3

zyberzero

Medlem

Plats: Vänersborg -> Göteborg

Registrerad: jul 2007

Jag kör Corel AfterShot Pro. Gillar skarpt, men kanske mest för att det finns portat till Linux. Använder Noise Ninja för brusreducering. Kan det bli bättre? Det är inte så fasligt dyrt heller, 800 pengar är inte så mycket.
Slösurf: MacBook Air 11,6", iPad 32GB 3G+WiFi, Samsung Galaxy S2
Kamera: Canon EOS 5DII +1DIIN, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L
zyberzero är inte uppkopplad Folding
2012-07-04, 22:09   #4

SmOOthy

Medlem

SmOOthys avatar

Plats: Lund

Registrerad: feb 2007

Lightroom är överlag väldigt smidigt måste jag säga.
2012-07-04, 22:25   #5

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SmOOthy Visa inlägg
Lightroom är överlag väldigt smidigt måste jag säga.
Men ADOBE....

Kör också bl.a. Lightroom.
2012-07-04, 23:10   #6

dumbo

Medlem

Plats: Gbg

Registrerad: maj 2003

Vad gäller just brusreducering så har jag fastnat för Neat Image. Jag har visserligen inte gjort några jämförelser jämfört med "konkurenter" på länge, men jag tyckte att resultatet blev bättre än med både Noise Ninja och Noiseware, tex.
CaptureNX ska man inte använda för att reducera brus. Riktigt uselt på det.
Användargränssnittet är åxå helt värdelöst (kanske de ändrat det till det bättre på senare tid, det vet jag inte men...). Dock gillar jag bildresultatet från CaptureNX. Smidigt med "control points" eller vad de kallar dem åxå, för att påverka delar av bilden lokalt. Mycket smidigare än photoshop, tex, när man måste hålla på med lagermasker osv (även om det ibland funkar bättre).
dumbo är inte uppkopplad
2012-07-05, 00:10   #7

Aristotele

Medlem

Tackar för synpunkter!

Glömde nämna att jag söker inte brusreducering för JPEG filter, för det har jag. Jag var likte otydlig. Jag gillar gimp och tycker det fungerar väldigt bra. Det använder kag för mer seriösa retuscheringar etc. Det finns också schyssta enklar man rätt ok plugins för gimp för brusreducering.

Det jag söker är första instans av brusreducering direkt från RAW. Dvs så att man direkt från RAW direkt kan fixa till bilderna, INNAN man om så är fallet går vidare till gimp/photoshop.

Har ikväll testat capture nx2 och det är snabbt och enkelt jämfört med rawtherapee, även om brusreduceringen har väl få inställningar. Kanske ett alternativt man det finns säkert mycket bättre.

Flödet ser nu ut såhär

1. View NX2
2. fd. Rawtherapee, ska nu ersättas av RAW arbetare som kan brusreducera
3. Gimp

Arkivet är ett vanlig mappsystem som jag är nöjd med.
steg 1 och steg 3 kan knappast bli enkalre, däremot steg 2 är som sagt en jädra surdeg varenda gång.

Inget adobe iaf, det är väl iallafall kravet av politiska skäl :-)

PS. Lärde mig en hel del nytt under dages fototur också... bland annat att jag ibland når räckvidden på min blixt när man fotar i extremt starkt soljus och således kommer uppåt f/10 eller mindre... på ett antal meters avstånd får blxten då upp på max... har inte hänt förut. Mycket nytt att grunna på igen. Känns som jag kommer till nya insikter varje fotorunda, det är ju trevligt. Bilderna blir också bättre och bättre. Min 1/4 CTO fel fungerade riktigt fint idag.
2012-07-05, 00:43   #8

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Du kan ju kolla på Capture One http://www.phaseone.com/6 det är väl så bra som Ligthroom och har dessutom stöd för open cl för att snabba upp saker om du har rätt grafikkort.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-07-05, 11:15   #9

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dumbo Visa inlägg
Vad gäller just brusreducering så har jag fastnat för Neat Image. Jag har visserligen inte gjort några jämförelser jämfört med "konkurenter" på länge, men jag tyckte att resultatet blev bättre än med både Noise Ninja och Noiseware, tex.
CaptureNX ska man inte använda för att reducera brus. Riktigt uselt på det.
Användargränssnittet är åxå helt värdelöst (kanske de ändrat det till det bättre på senare tid, det vet jag inte men...). Dock gillar jag bildresultatet från CaptureNX. Smidigt med "control points" eller vad de kallar dem åxå, för att påverka delar av bilden lokalt. Mycket smidigare än photoshop, tex, när man måste hålla på med lagermasker osv (även om det ibland funkar bättre).
testade demoversionen av neatimage men den kan bara öppna jpeg och tif bilder, inte nef bilder.

Är det meningen, eller är det en begränsning i demo versionen?

Det jag helst vill är att kunna gå direkt från nef filer, utan omväg först via mellanfiler.
2012-07-05, 11:58   #10

Alpha77

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Du kan ju kolla på Capture One http://www.phaseone.com/6 det är väl så bra som Ligthroom och har dessutom stöd för open cl för att snabba upp saker om du har rätt grafikkort.
Tack för länken alltid kul att kolla upp vad som finns, visste inte om denna
Alpha77 är uppkopplad nu
2012-07-05, 12:21   #11

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alpha77 Visa inlägg
Tack för länken alltid kul att kolla upp vad som finns, visste inte om denna
Jag fick se bilder från Phase ones kameror för några år sedan och det de presterar gjorde mig nyfiken, capture one var trevligare att använda än lightroom tyckte jag då, och det är ju inte oöverstigligt dyrt för en amatör heller, deras kameror är däremot inte direkt billiga, men de är väldigt trevliga om man har råd
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-07-05, 13:53   #12

dumbo

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aristotele Visa inlägg
testade demoversionen av neatimage men den kan bara öppna jpeg och tif bilder, inte nef bilder.

Är det meningen, eller är det en begränsning i demo versionen?

Det jag helst vill är att kunna gå direkt från nef filer, utan omväg först via mellanfiler.
De flesta brusreducerare stödjer, vad jag vet, inte propriatära format utan bara standardformaten. När det handlar om ett program som inte är en RAW-konverterare vill man antagligen inte lägga energi på att uppdatera mjukvaran för varje ny kameramodell som släpps utan på att göra brusreduceringsalgoritmen bättre istället.
Använder du lightroom (eller annan RAW-programvara som stödjer photoshopplugins) borde du kunna använda plugin-versionen av neatimage i lightroom.
Fördelen med att använda en plugin till photoshop är ju att man kan välja var i bilden man vill ha brusreducering och inte mha en lagermask.
dumbo är inte uppkopplad
2012-07-05, 14:13   #13

Aristotele

Medlem

Citat:
De flesta brusreducerare stödjer, vad jag vet, inte propriatära format utan bara standardformaten. När det handlar om ett program som inte är en RAW-konverterare vill man antagligen inte lägga energi på att uppdatera mjukvaran för varje ny kameramodell som släpps utan på att göra brusreduceringsalgoritmen bättre istället.
Använder du lightroom (eller annan RAW-programvara som stödjer photoshopplugins) borde du kunna använda plugin-versionen av neatimage i lightroom.
Fördelen med att använda en plugin till photoshop är ju att man kan välja var i bilden man vill ha brusreducering och inte mha en lagermask.
Aha... jag hade inte hunnit kolla så mycket. jag fick för mig att alla alternativ stödde NEF? Då är valet enkelt!

Då blir lösningen troligen capture NX2 trots allt, den kan tom spara allting igen som nya NEF filer, vilket jag tycker är snofsigt.

Förvisso Nikon standard men jag har ju en nikon kamera så det får jag leva med. Hellre nikon standard än bland in standarder för fler företag (typ adobe).

Personligen tycker jag inte det är så jobbigt med lagermasker. Nästan varenda manipulation jag gör i gimp involverar lagermasker, men den typen av jobb gör man ju endast om man ska optimera några guldbilder för utskrifter eller liknande. Det är inte varje fotosession jag gör det, utan det kan jag i efterhand gå tillbaks till råbilderna om jag för får mig det och gimpa med den ett tag. Är jag väl inne i gimp kan man genom att lägga ner mer jobb göra bilder ännu bättre, om så krävs kan jag även generera flera bilder från raw programmet som sedan viktas in med masker, med olika nivå av reducering av brus.
2012-07-05, 14:19   #14

Aristotele

Medlem

Det finns flera brusreducerings plugin till gimp också, som är gratis. Har inte hunnit prova eller men en "enkel" är wavelet denoising som jag använder på lager ibland i kombination med unsharp mask... få reglage men tillsammans med lagermasker är det enkelt... men som sagt då är man redan i JPEG 8 bitar.

Jag ville ha en första instans av upphyfsning direkt från nef filerna som man göra på ett flertal filera varje session.... verkar som view nx2 + capture nx2 är en ok kompromiss för at göra de grövsta justeringarna. Finlir känner jag man ändå måste göra i gimp... möjligt att allt anna går att göra direkt också men frågan är om allb olika borstar och annat fungerar lika bra... har äntligen lärt mig gimp hyfsat så nu flyter det rätt bra.
2012-07-05, 15:45   #15

Aristotele

Medlem

Citat:
Dock gillar jag bildresultatet från CaptureNX. Smidigt med "control points" eller vad de kallar dem åxå, för att påverka delar av bilden lokalt. Mycket smidigare än photoshop, tex, när man måste hålla på med lagermasker osv (även om det ibland funkar bättre).
Såg just en video om det... verkar smidigt, speciellt som komplement och kanske direktjustering. Troligt att jag kommer nyttja det om jag ändå skaffar det. Ett stort plus är också den tighta kopplingen mellan detta program och nikons nef filer, kanske den största fördelen jag ser. Nikon båten sitter jag ju redan i så....
2012-07-05, 16:20   #16

dumbo

Medlem

Varför måste man vara i 8-bitars jpeg bara för att man är i GIMP? Stödjer inte GIMP 16-bitars bildfiler? Det har jag bestämt för mig. Jag exporterar alltid 16-bitars TIF från CaptureNX till redigeringsprogrammet där jag sedan applicerar eventuell brusreducering innan jag fortsätter redigera.
Det går att batchprocessa brusreducering mha photoshop/neatimage, då kan man skapa en brusprofil för kameran som NI då applicerar automagiskt utifrån EXIF där den ser vilken kamera som använts. Resultatet blir helt överlägset det som CaptureNX åstadkommer. Brusreduceringen i CaptureNX ser mest ut som om man skulle göra lite lagom mycket gaussisk oskärpa på bilden. Ska man ta bort något brus att tala om så försvinner i princip alla detaljer i bilden åxå. Med reservation för att brusreduceringen kan ha blivit bättre i senare versioner.
Nik Software har ju förresten plugins som gör att man kan använda sånadär fräsiga control points i lightroom/photoshop åxå. Fast ska man anförskaffa alla programvaror så blir det lätt rätt mycket pengar, såklart.
dumbo är inte uppkopplad
2012-07-05, 17:43   #17

Aristotele

Medlem

Citat:
Varför måste man vara i 8-bitars jpeg bara för att man är i GIMP? Stödjer inte GIMP 16-bitars bildfiler? Det har jag bestämt för mig.
Nu var det iofs länge sedan jag kolla vad status är på senaste releasen, men jag köra final releast av 2.6 och den stödde endasy 8 bitar. Dock har 16 bitars stödet varit på tapeten att det ska komma länge.

Mycket möjligt att det finns i 2.8 som jag inte hunnit ta hem. Men om inte annat är det bara en tidsfråga. Tack för påminnelsen! dags att ta och uppgradera kanske... har haft fullt upp med annat så jag har glömt uppdatera... en anna skön grej med gimp! kommer det uppgraderingar är det bara att hämta... ingen uppgraderingskostnad.

Citat:
Brusreduceringen i CaptureNX ser mest ut som om man skulle göra lite lagom mycket gaussisk oskärpa på bilden. Ska man ta bort något brus att tala om så försvinner i princip alla detaljer i bilden åxå. Med reservation för att brusreduceringen kan ha blivit bättre i senare versioner.
Det låter definitivt att ta i tycker jag såå tokigt är det inte. Vilken version av capture nx har du provat? Jag har inte sett en enda brusreduceringsalgorithm som inte i någon mening kompromissar men skärpa och brusreducering - såvida man då inte göra det manuellt - tex selektriv reducering eller lagermasker. Men då är det ju ingen algoritm som jobbar på hela bilde utan man måste själv in och pilla

Sen om jag ska vara ärligt så är det inte BARA att slippa köpa program, utan jag tar bara mitt moraliska ansvar till att inte lägga mig platt för kommersiella alternativen... jag tycker gängen gimp gör ett GULD jobb och även om de inte får pröjs så kan de iallafall få min supprot genom att jag använder gimp... jag gillar inte adobes dominans...fast det är väl politik det
2012-07-05, 18:21   #18

dumbo

Medlem

Jag får nog ta tillbaka detdär om 16-bit stöd i GIMP. Jag tänkte nog på Cinepaint, som ju är en förgrening/ett derivat av GIMP, som har stöd för 16-bitars färgdjup. Såg någonstans att 16-bitars stöd i GIMP är planerat till version 3.0. Hur som helst så stödjer väl GIMP både TIF och PNG iaf, så du behöver ju inte ha in ett komprimerat format.
Den version av CaptureNX jag använt är 2.2.4. Fall man talar om för NI vad som är brus, genom att markera en yta utan detaljer som bara innehåller brus, så får man praktiskt taget bort bruset utan att förlora några detaljer, iaf så länge man inte tar i ALLT för hårt.
dumbo är inte uppkopplad
2012-07-05, 18:52   #19

Aristotele

Medlem

Balansen är svår...

Vad anser om om vem som är bäst av den ursprungliga bilder jag postade i brustråden
JPEG från kamera:

samma JPEG som är brusreducerad i gimp - med gmic plugin med Anisotropic smoothing standardinställningar?

Här tappar man ju såklart en del detaljer, men personligen tycker jag det är OK. Dvs ingen piller utan helt automatiskt alltså

vad tycker du? underverk är väl svårt att göra? Nu ser jag att jag troligen råkade ändra på lite ljust & kontrast av misstag, fast bortse från det
2012-07-05, 18:56   #20

Aristotele

Medlem

Har kollat och det stämmer att 2.8 kan inte jobba med 16 bitar... den kan öppna 16bitar men då konverteras de till 8
2012-07-05, 19:10   #21

dumbo

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aristotele Visa inlägg
Balansen är svår...

Vad anser om om vem som är bäst av den ursprungliga bilder jag postade i brustråden
JPEG från kamera: http://img685.imageshack.us/img685/1986/brustest.jpg

samma JPEG som är brusreducerad i gimp - med gmic plugin med Anisotropic smoothing standardinställningar?
http://img651.imageshack.us/img651/8259/dsc00691i.jpg
Här tappar man ju såklart en del detaljer, men personligen tycker jag det är OK. Dvs ingen piller utan helt automatiskt alltså

vad tycker du? underverk är väl svårt att göra? Nu ser jag att jag troligen råkade ändra på lite ljust & kontrast av misstag, fast bortse från det
Jag tycker ju att redan den ursprungliga bilden har för mycket spår av brusreducering och att bilden förvandlats till något slags akvarell i det senare exemplet gör, IMO, inte saken bättre.
dumbo är inte uppkopplad
2012-07-05, 20:28   #22

Aristotele

Medlem

Intressant. Jag håller förvisso med om det du säger om artifakter, men det som är en smaksak som verkar skilja mycket är vad man tycker är värst - avbrusningsartifakter eller ISO brus.

Helt klart är ju att ISO bruset är "naturligt" i den mening att det finns på alla bilder, medans avbrusningsartifkaterna är "artificella" dvs man ser att någon varit inne och manipulerat bilden. Så på den punkten håller jag med.

Kanske beror på hur man ser på bilden, en bild som ska se lite "dokumentär" eller "naturell" ut kanske hellre får vara brusig.

Men jag personligen gillar inte brusiga bilder såvida det inte i vissa bilder är en del av poängen, utan accepterar gärna en viss mån av artifakter om den signifikant renar upp bilden. Jag föredrar helt klart den senare bilden, speciellt eftersom man inte tittar på bilden i 100% crop heller
2012-07-05, 20:48   #23

Alpha77

Medlem

Citat:
Helt klart är ju att ISO bruset är "naturligt" i den mening att det finns på alla bilder, medans avbrusningsartifkaterna är "artificella" dvs man ser att någon varit inne och manipulerat bilden.
brus är inte naturligt.. bara en begränsning i kameran eller sensorn.
om du tittar med ögonen utan kameran, och ser brus, då är det naturligt
Alpha77 är uppkopplad nu
2012-07-05, 21:50   #24

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alpha77 Visa inlägg
brus är inte naturligt.. bara en begränsning i kameran eller sensorn.
om du tittar med ögonen utan kameran, och ser brus, då är det naturligt
Det jag menade är ju att det är naturligt i ett fotografi, precis som gamla analoga foto har viss kornighet i allmänhet.
Precis som också "akvarellartifakter" har naturliga i en tavla ;-)

Däremot hade man ISO brus på an akvarellmålning skulle folka likväl tycker det ser onaturligt ut för en målning.

Samma sak gäller brusreducering av musik. Brus och knaster har vi människor vant oss är naturlig i viss teknik, magetband eller vinylskivor. Men där finns ju en sorts artifakter där med, likväl som många kanske inte tål akvarellartifkater på digitalfoton finns det ju folk som hatar dolby brusreducering av samma skäl, och vissa som tom GILLAR vinylknaster, även om det knappast var tänkt från musikerna att knastra.
2012-07-05, 22:16   #25

Aristotele

Medlem

Underbart att kunna spara direkt som NEF. Har testat nu och SAMTLIGA ändringar man kör, verkar vara reversibla. Så ursprungliga RAW data ändras alltså inte. Så man kan brusreducera, croppa och allt möjligt och spara det i ursprungliga NEF filen om man vill. Bilddata ändras dock inte, utan allting går att justera om.

Kan alltså inte se någon anledning att spara KOPIOR på NEF filerna, utan man kan ändra i originalfilerna eftersom ändringen bara är metadata, som då möjligen kanske inte förstås av andra program, men det spelar ingen roll! för då öppas den som den var från början.

Har testat att beskära en nef file och spara om den. När jag sedan öppnar den nef filen i rawtherapee förstår den inte capture nx2 metadata och där är alltså bilden INTE beskuren, däremot ser man att förhandsgranskningens bild är beskuren. Men det påverkar endast ev preview.

Jag börjar gilla dessa program mer och mer
2012-07-06, 09:05   #26

Hammar

Medlem

Hammars avatar

Plats: Lövstad

Registrerad: maj 2005

Demoversion av Adobe Lightroom 4:
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/i...ghtroom&loc=sv

Jag tycker allt att du borde testa det i alla fall, även om det är politiskt inkorrekt.
Hammar är inte uppkopplad Folding
2012-07-06, 09:38   #27

Aristotele

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hammar Visa inlägg
Demoversion av Adobe Lightroom 4:
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/i...ghtroom&loc=sv

Jag tycker allt att du borde testa det i alla fall, även om det är politiskt inkorrekt.
Neej Usch!!! men jag får ändå tacka för förslagen, även de mindre angenäma

Faktum är att viewNX2 är lysande, har kört det nu några dagar och det kan knappast bli bättre. Det ENDA som saknas är brusreduceringen, men å andra sidan så går det ju trots allt rätt bra att göra det i efterhand i gimp. Det är helt ok. Grovjusteringarna gör man ändå från NEF.

Eventuellt köper jag capcture nx2, har inte bestämt mig. men jag har den demon nu och den går i 60 dagar, ska se nu i praktiken hur mycket jag egentligen behöver den eller om view nx2 räcker.
2012-07-07, 10:48   #28

Aristotele

Medlem

Citat:
Jag får nog ta tillbaka detdär om 16-bit stöd i GIMP. Jag tänkte nog på Cinepaint, som ju är en förgrening/ett derivat av GIMP, som har stöd för 16-bitars färgdjup. Såg någonstans att 16-bitars stöd i GIMP är planerat till version 3.0. Hur som helst så stödjer väl GIMP både TIF och PNG iaf, så du behöver ju inte ha in ett komprimerat format.
Den version av CaptureNX jag använt är 2.2.4. Fall man talar om för NI vad som är brus, genom att markera en yta utan detaljer som bara innehåller brus, så får man praktiskt taget bort bruset utan att förlora några detaljer, iaf så länge man inte tar i ALLT för hårt.
Efter att ha testat mer så håller jag nu med dig om att capture nx2 (även senaste versionen) inte gör ett så bra jobb.

Jag får mycket bättre resultat direkt i gimp. gmic pluginen, och det UTAN att lägga ner mer TID.

Så om jag köper capture nx2 så är det inte för brusreduceringen iallafall.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb