Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-07-11, 17:45 | #1 |
HzupMedlem Plats: Göteborg Registrerad: mar 2005 |
Köpråd: Systemkamera 5000-8000kr
Hejhej,
Känns som jag läst fram och tillbaka denna forumsdelen men vill bara ha en sista check innan jag köper en kamera till min farsgubbe. Farsgubben var förr en journalist som tog mycket bilder, så han gillar kameror, dock i och med det växande antalet munnar att mätta i familjen så fick journalismen stå tillbaka för ett kontorsjobb... Kameran får kosta mellan 5-8000kr (inklusive objektiv), och måste vara 'ny'. Då det är en present och det är allmänt lite sniket att ge begagnade saker... Kom fram till att Canon EOS 600D och Nikon D5100 verkade vara de vettigaste alternativen... Några kommentarer? Något jag skall tänka på? Någon modell som jag missat? Lutar just nu åt 600D, men tar tacksamt emot tips då detta inte är min area av expertis...
”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010
|
|
|
| 2012-07-11, 17:49 | #2 |
slobydamnMedlem Plats: Göteborg Registrerad: mar 2009 |
Nikon D5100 ses generellt som lite vassare, den har i stort sett samma innanmäte som en D7000. Köp den tillsammans med ett 18-105 så hamnar du både på ett vettigt pris och med en kamera som klarar det mesta. http://www.netonnet.se/art/foto/syst...r/152708.3301/
|
|
|
| 2012-07-11, 17:53 | #3 |
MrLindgrenMedlem Plats: Umeå Registrerad: apr 2011 |
Jag har själv en 600D & det är min första systemkamera, är sjukt nöjd med den! Jag filmar väldigt mycket och älskar kvalitén! Bilderna blir sjukt bra också!
Filmat med 600D`n En skoter film: Lite slowmotion:
Intel Core i7 3,20GHz | Asus HD6950 1GB | Corsair Force 3 SSD 90GB | Corsair Force 3 SSD 120GB | Samsung 1TIB | Kingstone 8GB DDR3 | Gigabyte P55M-UD2 | Skärmar: Samsung S23A700D LED 120Hz & Benq GL2240 Övrigt: Canon 600D [T3I] & Ipad 2 wifi 16GB www.youtube.com/AndragazProductions |
|
|
| 2012-07-11, 18:02 | #5 |
belgaMedlem Plats: Norrköping Registrerad: jan 2003 |
Jag skulle säga 600D, eller en begagnad 5D om det bara är foto det gäller. Dock vill du nog byta upp dig från kit-objektivet på 600D om du köper med det. Det är ingen höjdare faktiskt. Det finns paket med 600D + EF-S 18-135mm vilket är bättre än 18-55mm-kitet. Ligger runt toppen av den prisklass du söker, men kan vara värt det.
Xbox Live - Firaphex Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar 2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade. |
|
|
| 2012-07-11, 18:02 | #6 |
Riktigt nice filmer! Men att ni två skall ge varsin röst åt de två alternativen... Ni gör det ju inte lätt för mig
![]() Tack för eran input Edit: FÖr att förtydliga så är stilbilder det viktigaste. Även fast film ses som en bonus så får det inte bli på bekostnad av bilderna.
”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010
|
|
|
| 2012-07-11, 19:32 | #7 |
dumboMedlem Plats: Gbg Registrerad: maj 2003 |
D5100 har en bättre sensor än 600D, som ger lägre brus och större dynamiskt omfång. 600D är bättre på att filma och har en bättre sökare. På det stora hela är de väl ganska lika eg och även om D5100 ger bättre bildkvalitet är det ju ingen enorm skillnad.
And 18-55:an så är den, om man avser versionen med bildstabilisring, inte alls dålig. Tvärt om. Den presterar dessutom bättre än 18-135:an som rekommenderas här ovan. 18-55:an har mindre vinjettering, bättre upplösning (rejält bättre i hörnen) och lägre distortion. Är man inte ute efter den längre brännvidden skulle jag välja 18-55:an alla dagar i veckan och skulle jag skaffa något som är bättre än 18-55:an så vore det 17-55/2.8 (eller sigma 17-50/2.8 OS HSM) eller 15-85:an. |
|
|
| 2012-07-11, 21:05 | #8 |
Citat:
Citat:
![]() Bildmässigt så är det väl godkänt, men byggmässigt så känns det ju som någonting man skulle kunna hitta på rusta. Nu är inte 18-135an egentligen bättre men personligen tycker jag den är mer användbar så om man ska köpa ett kit så skulle jag säga att det är det bättre valet. Inte mycket bättre dock. Men ska man rekommendera något så är ju ett hus och Sigmas 17-70 ett bra ställe att börja (eller ännu hellre deras 24-70, men då blir det ju dyrare).
Xbox Live - Firaphex Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar 2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade. |
|
|
| 2012-07-11, 21:52 | #9 |
Citat:
Citat:
Sen kan man ju argumentera att 18-135:an är mer mångsidig, med det större zoomomfånget osv och det köper jag definitivt, men bildresultatet är sämre än med 18-55:an genom hela dess omfång. Tyvärr verkar det som att 18-55 IS får leva med det dåliga rykte som 18-55 utan IS skapat, för 18-55 non-IS är riktigt usel. |
|
|
| 2012-07-11, 22:09 | #10 |
KingCobraMedlem Plats: Trollhättan Registrerad: mar 2004 |
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100
http://www.digitalreview.ca/content/...on-D5100.shtml Det blir en d5100 för mig
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Titanium | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K @ 4326 Mhz |2 x MSI Geforce GTX 560 Ti twin frozr 2 SLI | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ | PS Corsair TX850W | SSD x 2 OCZ Agility 3 60/120 gig | Samsung syncmaster S27A950D 120hz | Corsair Vengeance M60 Gaming Mouse | Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Logitech G35 | |
|
|
| 2012-07-11, 22:25 | #11 |
Citat:
Citat:
Men jag tror att det precis som vanligt faller på till vad och hur man använder sin kamera. Jag säger 600D framför D5100 bara för att jag tycker den känns bättre. Den passar mig riktigt bra så som jag använder den vilket för mig självklart är ett bra betyg. När det gäller 18-55 IS så är det ok, men jag gillar det inte. Jag vet inte om det bara är ett måndags-ex jag fick med men jag upplever det lite jobbigt faktiskt. Ställer jag fokus manuellt så sabbas det i samma sekund jag släpper för då rör sig saker. När jag ska justera zoomen så är den inte en mjuk och jämn rörelse utan den hackar sig lite fram (ungefär som när man drar ett fuktigt finger mot glas). Och så lägger man till att jag går runt och är orolig för att det skall falla isär så blir inte slutbetyget särskilt övertygande. Men det är ju återigen, upp till var och en.
|
|
| 2012-07-11, 22:45 | #12 |
Citat:
Det tolkar jag som att du hävdar att det är enklare att få till bilder i udda vinklar med 600D jämfört med D5100. Då undrar jag såklart på vilket sätt det hänger ihop, för båda två har vinklingsbara skärmar och vad JAG känner till har inte 600D mycket större möjligheter att vinkla den än D5100. Med tanke på ditt undflyende svar på min fråga verkar det istället som att du vräker ur dig saker utan att ha nån som helst koll, som tex på att D5100 åxå har vinklingsbar skärm. Ang. mekaniken i 18-55IS så har inte jag upplevt den så på de exemplar som jag testat. Det är inte lika mjuk och fin som på de riktigt dyra objektiven, såklart, men jag har inte upplevt att den hackar eller hänger upp sig på det sätt som du beskriver. Ang. MF så är ju inte några AF-objektiv konstruerande för att fokusera bra/enkelt manuellt. Sedan tillhör ju de allra billigaste objektiven de som är sämst, ofta med väldigt smal ring, litet "slag" osv. I de allra flesta fall gör dock AF:en jobbet både snabbare och säkrare, så jag ser inte varför man skulle vilja fokusera manuellt (annat än för makro), särskilt med de usla sökarna som finns på dagens kameror. |
|
|
| 2012-07-11, 23:00 | #13 |
ShureMedlem Registrerad: aug 2005 |
Det är EXTREMT små skillnader mellan olika kameror.
Jag köpte en 600D med kittobjektiv för några veckor sedan och gjorde ett test mot en kompis 5D mark II med ett 24-70L objektiv, vi tog ungefär 100 olika testbilder på samma motiv med stativ. skillnaden mellan kamerorna gick endast att se i full crop men även då var det väldigt små skillnader, och hur ofta kollar man på en bild max inzoomad? Med hans L-objektiv på min kamera kunde vi inte se någon skillnad mellan bilderna alls. Som dom säger, köp den kamera som känns bäst i handen och med kittobjektivet kommer du väldigt långt. |
|
|
| 2012-07-11, 23:06 | #14 |
Citat:
Att du sen verkar tolka det som ett påstående gällande skärmarnas rent tekniska möjligheter är varför jag försökte förklara att det jag skrev gällde min egen upplevelse och inte någon praktisk skillnad mellan dem. Om det är "undlyende" så får det väl vara det. Själv skulle jag kalla det ett klargörande, men då frånvaron av ett påstående tydligen inte betyder att det är frånvarande så kan jag förstå hur det blir rätt luddigt.
|
|
| 2012-07-11, 23:19 | #15 |
Citat:
Om nu TS väljer mellad 600D och D5100 och du skriver att "Med skärmen på 600D är det enklare att ta bilder ur lite udda vinklar." så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur man skulle kunna tolka det som annat än att D5100 inte har samma möjligheter att ta bilder "ur udda vinklar", vilket i förlängningen skulle innebära att den inte har vinklingsbar skärm, vilket ju är helt felaktigt. Om det var någon annan kamera du gjorde jämförelsen med så borde det nog framgått liiite tydligare. Hur som helst har vi väl konstaterat att D5100 har precis samma möjligheter att ta bilder ur udda vinklar som 600D. Skärmen på 600D har några fler pixlar, vilket mest har akademisk betydelse. Sedan kan det såklart skilja andra saker, som hur bra de syns i solljus, vilken betraktningsvinkel de har, tex. Det tänker jag dock inte uttala mig om då jag inte jämfört dem i det avseendet. |
|
|
| 2012-07-11, 23:37 | #16 |
MarkoVMedlem Plats: Sverige Registrerad: jul 2007 |
Hur orkar ni ordmärka? Belga kanske formulerade sig lite fel men du förstår hans poäng efter att han har förklarat.
Jag stod själv och valde mellan D5100 och 60D och valet blev 60D pga det satt bättre på handen och liten del att jag föredrog kvaliteen på displayen på 60D. Om du kollar recensioner mellan de så ser du att D5100 är lite bättre om man HÅRDTESTAR de. Jag anser att det är skitsamma. (Jag fotar ändå inte högre än iso 200). Det är sådana mikroskopiska skillnaden att jag hade prioriterat handgrepp, objektiv och att du lär dig kameran och fota före allt annat. Position, semi-manuella lägen etc etc.
| 2012-07-11, 23:38 | #17 |
Citat:
|
|
| 2012-07-12, 13:36 | #18 |
Då det är så jämt som det är blir det nog att klämma på de två olika för att se vilken som ligger bäst i hand etc. Dock har jag en lite följdfråga... Låt säga att jag är riktigt sniken, finns det då en begagnad model som bör hamna inom rätt prissegment och som är 'bättre'. Vilka modeller skall man hålla koll på via blocket etc? Hört att begagnat är väldigt mycket bättre prestanda/krona i och med att kameror klarar sig länge...
|
|
|
| 2012-07-12, 14:51 | #19 |
FreakyLeoMedlem Plats: Göteborg Registrerad: maj 2011 |
Jag slår ett slag för Pentax K-5, några år på nacken, men det är en fantastisk kamera som en riktig fotograf nog skulle uppskatta mycket.
Pentax K-5 18-55kit
[Bärbar]: Toshiba Z930 | i5 3370U | 4Gb RAM | 120Gb SSD | Win7/Peppermint3 [Stationär]: SS TJ08E | i5 2320 | GTX 570 | 16Gb DDR3 | P8P67-M | M4 128Gb SSD | WD Caviar 640Gb | Fractal Design R2 650W | 2X LG W2220P | PX-L890SA | Win7 [Foto]: FreakyLeo on Flickr |
|
|
| 2012-07-12, 15:10 | #20 |
PekkaJukkassonMedlem Plats: Lomma Registrerad: maj 2012 |
Om han har fotat innan kanske du ska köpa en gammal analog från 60-70-talet?
![]() Nämen, skämt åsido. Har inte testat precis dessa modellerna, men det jag har att säga om Nikons kameror är att de är väldigt små! (Canon fanboy) Jag har lagt händerna på ett flertal olika modeller från båda tillverkarna och min almäna åsikt är att Nikon gör små kameror. Så om han har större händer så är nog Canon att föredra. Har han mindre så kanske Nikon är ett alternativ. Har själv en Canon 7D, men har gått mera åt det analoga hållet av någon anledning :S
| 2012-07-12, 15:24 | #21 |
VimmMedlem Plats: Anonym Registrerad: dec 2010 |
Tramsande om 600Ds skärm. Ja den är bra. Men ska du använda den till Hobby så tycker jag inte skärmen tillför så mycket. Det är bra att se om skärpan hamnade precist när man jobbar med foto, men då till att börja med, använder man inte en consumer DSLR och inte heller Kit-objektivet. Förvisso rekommenderar jag 600D över Nikon kameran.
Ska du inhandla begagnat kan du titta på 40D och 50D. De kamerorna kanske ligger bättre till hands för din far då han pysslat tidigare med foto. De tillhör ju amatörsegmentet och tillåter ju lite mer pillande med inställningar etc. Tror du till och med kan hitta en 60D begagnad under 8000 kr. Med objektiv. |
|
|
| 2012-07-12, 16:17 | #22 |
Citat:
Edit: En sam som är rätt uselt på D200, dock, är batteritiden. |
|
|
| 2012-07-13, 16:52 | #23 |
Citat:
Jag vill tacka alla som hjälpt till i jakten efter en kamera. Som sagt så blir det att se vart man kan klämma lite på dem innan köp görs. Tack igen för hjälpen!
|
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes