Citat:
Ursprungligen inskrivet av
belga
Jag sa att jag föredrar den skärmen. Jag tycker bara den känns bättre. Det är helt subjektivt vilket är varför jag skrev att jag gillar den bättre, inte att den var bättre.
När jag ska justera zoomen så är den inte en mjuk och jämn rörelse utan den hackar sig lite fram (ungefär som när man drar ett fuktigt finger mot glas).
Ang. skärmen så skrev du "En av de stora anledningarna till att jag gillar 600D är skärmen. Den gör det mycket enklare att få till bilder ur lite udda vinklar (som över folkmassor m.m.).".
Det tolkar jag som att du hävdar att det är enklare att få till bilder i udda vinklar med 600D jämfört med D5100. Då undrar jag såklart på vilket sätt det hänger ihop, för båda två har vinklingsbara skärmar och vad JAG känner till har inte 600D mycket större möjligheter att vinkla den än D5100. Med tanke på ditt undflyende svar på min fråga verkar det istället som att du vräker ur dig saker utan att ha nån som helst koll, som tex på att D5100 åxå har vinklingsbar skärm.
Ang. mekaniken i 18-55IS så har inte jag upplevt den så på de exemplar som jag testat. Det är inte lika mjuk och fin som på de riktigt dyra objektiven, såklart, men jag har inte upplevt att den hackar eller hänger upp sig på det sätt som du beskriver. Ang. MF så är ju inte några AF-objektiv konstruerande för att fokusera bra/enkelt manuellt. Sedan tillhör ju de allra billigaste objektiven de som är sämst, ofta med väldigt smal ring, litet "slag" osv. I de allra flesta fall gör dock AF:en jobbet både snabbare och säkrare, så jag ser inte varför man skulle vilja fokusera manuellt (annat än för makro), särskilt med de usla sökarna som finns på dagens kameror.