Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Mocka
därför funderade jag på mina alternativ. Antingen finns Nikkor 55-200 (1715kr) eller 55-300 (2880kr) men även 18-200 (6190kr). Det sista av dessa tre kostar ju skjortan men har den fördelen att man slipper byta om man vill fotografera något på nära håll. Har dock hört att t ex 55-200 är bättre på att zooma och att allround 18-200 inte är bra på något utan mer ett medelmåttigt objektiv dock med fördelen att man aldrig behöver byta objektiv vilket kan vara lite farligt med damm osv.
Vad tycker ni?
Jag tror det beror helt på hur man fotar och vilka prion man gör. Dels handlar det ju om pengar, givetvis vill man ha bra grejor men inte till vilka pengar som helst. Och sen som ofta missförstås så likväl som en fast teleoptik ofta är överlägsen en superzoom i optiska prestanda, så är superzoomen överlägsen fast optik eller (begränsad zoom) i flexibilitet.
Frågan är VAD som begränsar att du får bättre bilder?
Jag har funderat en del på det på sistone och för mig är svaret givet. För det första måste man UT och FOTA, sen måste handhavandet vara så effektivt att man inte MISSAR bilden när tillfället uppenbarar sig.
Fixar man inte de två sakeran spelar det ingen roll vilken überoptik man har.
För min del så består mitt egna fotograferande i praktiken av uteslutande spontanfotografering. Jag har sällan tid att åka ut på "fotografisk expeditioner". Utan det är i vardagen, eller på vanliga familjerresor eller promenader som jag gör 99% av mitt fotograferande.
Just därför är en allround zoom, prio ett för min del. Har man det, kan jag tänkte mig lite extra objektiv för det lilla extra, men då handlar det alltså om den 1% av mitt fotograferande som inte är spontanfoto.
18-200mm är rätt dyrt får jag erkänna, men jag bytte till ett sådan från 18-105 och kan intyga att det inte presterar perfekt men det gör inte mina andra objektiv heller så. Viss oskärpa och CA finns ja. Men det det är helt acceptablet och det är absolut ingenting som begränsar mitt fotograferande. Tvärtom har steget från 105mm till 200mm gett mig fler bilder som tidigare endast kunnat croppas fram även om det absolute är så att skärpan vid pixelpeeping inte är perfekt. Men det är inte heller det som är poängen med en superzoom.
Just vid spontanfoto så växlar man ju i brännvid mellan varje bild, så någonting annat än en zoom skulle ju utan tvekan begränsa mig iallafall.
Så mitt tips är att fundera på hur Du egentligen fotar. Om du spontanfotar som jag, så fundera på hur praktiskt det är att skruva på och av objektiv mellan bilderna. Om man däremot ligger i en buske, och enbart kör tele på håll, då är ju valet givet, då skulle jag inte välja superzoom utan en mellanzoom eller kanske fast tele.