Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Marie96
Det är väl ett erkänt "problem" på FS, antalet okommenterade bilder.
Jo, och trots att olika förslag om hur man skulle kunna få fler kommentarer har lagts fram så agerar inte ägarna (jag har visserligen inte varit där inne på ett bra tag nu, men...).
Att ha ett system som de har på photosig, tex, hade varit bra. Man kan visserligen köpa sig till att ladda upp fler bilder på kortare tid där, men grundprincipen är att man kan ladda upp en bild per 72h. Man kan dock skaffa sig "poäng" som tillåter fler bilder, genom att man kommenterar andras bilder, men det räcker inte med att bara skriva en kommentar utan andra kan även rösta på kommentaren och bedöma hurvida den är kontruktiv eller inte. Ger man konstruktiv kritik får man alltså själv ladda upp fler bilder som kan bli bedömda.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Aristotele
Ett tag (några månader sedan) tycker jag att bara ljuset är bra (typ kväll, morgon) så blev alla bilder bra oavsett om det var en sopkorg i motljus eller vad det nu var... men sen tröttnade man på det och letade vidare... nu har jag snöat in mer på det här mer perspektiv.... helst ska väl allt klaffa samtidigt... men det är ju inte lätt minsann... ett tag var jag inte på att man kunde piffa till allt i gimp men det räcker inte heller.... jag irrar omkring och försöka begripa mig på vad som gör den perfekta bilden.... och olika veckor tycker jag mig luta åt olika svar... det har vcarit som en iterationsprocess... vet inte om ni som fotat länge blir något klokare eller om man ska fortsätta på detta viset?
Den perfekta bilden finns inte. När man väl insett det kan man ju hantera det på olika sätt såklart man kan släppa strävan efter att ta den perfekta bilden, men faran att man sänker sina krav för mycket, men med fördelen att man kanske inte känner samma behov av att "prestera". Har man för högt ställda krav kan lätt det roliga i fotograferandet försvinna eftersom man aldrig når sina mål.
För egen del drivs jag kanske mest av något slags vilja att låta andra se världen genom "mina ögon" och visa andra saker som de ofta bara går förbi. Det är en utmaning i sig att förmedla känslan man har när man står där och allt är så vackert att man nästan blir religiös.
Sen är det väl naturligt att man, framför allt i början, testar nya infallsvinklar och snöar in på olika saker för att testa och utforska. När man sedan testat och utforskat och går vidare till nästa grej så ligger ju dendär kunskapen där att plocka fram när den behövs.
Sen ändrar man smak med tiden och vissa av mina bilder har legat till sig flera år innan jag gjort något av dem, för att jag inte tyckte så bra om dem från början, men väl senare...
Men för att svara på frågan, jo, man blir nog klokare med tiden om klokare betyder att man vet vad man vill hur man ska nå dit, men det finns en fara i såntdär åxå, då man lätt glömmer att utmana sig själv. Jag brukar med jämna mellanrum bestämma mig för att testa saker som jag inte brukar göra, bara för att...