Permalänk

"Säker" Timelapse

Hejsan!

Är sugen på att sätta mig på något berg och försöka ta kort för timelapse film. Har läst hur man ska göra och verkar som man kan använda sig av en "Intervalometers" eller tanka Magic Lantern, Magic Lantern verkar ju lätt att installera och funkar bra. Men läste även att den inte är 100% säker, vill inte på något sätt förstöra min kamera.

Såg att sånna intervalometers är hyffsat dyra, finns det något annat simpelt sätt jag kan lösa en bra timelaps video på? Vill ha en på kanske 1 min med OKEJ kvalité på bilderna.

Någon som har en simpel och lätt/bra guide för en som ska för första gången knäppa en timelapse?

Kör med 600D + EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS

Tack på förhand

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Koppla kameran till datorn och använd eos utilitys remote shooting. Där kan du ställa in intervall. Ska se om jag kan hitta guiden jag följde senare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DustPuppy:

Koppla kameran till datorn och använd eos utilitys remote shooting. Där kan du ställa in intervall. Ska se om jag kan hitta guiden jag följde senare...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de hade uppskattats

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är den här guiden som DustPuppy menar

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag antar att det är den här guiden som DustPuppy menar

Har inget att öppna PDF med :/ men vet på ett ungefär hur han menar nu. Beställde mig en sån timer ändå

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Har inget att öppna PDF med :/ men vet på ett ungefär hur han menar nu. Beställde mig en sån timer ändå

Inte? :S Jag har Google Chrome och jag har inte heller något program som kan öppna PDF-format Chrome gör det åt mig.

Ah! Så bra ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag skulle tro att Magic Lantern kommer fungera bra, den installerar ju inget på kameran utan det ligger bara på minneskortet. Dvs ut med minneskortet och starta om kameran så ska det vara borta som jag förstått det.

Annars låter den här som vad du söker om du inte vill släpa med dig en laptop ut:

http://kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-nikos-1228.html

Permalänk
Medlem

Det enda magic lantern ändrar i din kamera är att kameran kan läsa mjukvara från minneskortet. Själva magic lantern ligger sen i sin tur på minneskortet och inte i kameran.

Jag körde tidigare ML i min 600D och det fungerade bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag kör det på min 600d och har även gjort ett timelapse som man kan kika på här.

Magic lanter kommer inte att skada din kamera om du gör rätt!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |