Citat:
Ursprungligen inskrivet av
dumbo
Jag kollade bilderna och nästan genomgående så är det ju frågan om att antingen kameran eller motivet rört sig under exponeringen. I ett fall ser det ut som att kameran helt enkelt inte hittat fokus och en bild ser jag eg inget större fel på.
Hur som helst så kommer problemet med rörelse-/skakningsorkäspa inte att lösas genom att ni köper en annan kompaktkamera i den prisklass ni pratar om. Även om bildstabilisering hjälper lite och även har blivit bättre då utvecklingen gått framåt så kommer mer zoom, dvs när ni behöver zooma in mer, bara att göra saken ännu värre.
Ni skulle möjligen märka en väldigt liten förbättrning jämfört med vad ni har idag, men i stort skulle jag säga att det är bortkastade pengar.
En 400D med 18-55:a skulle göra större skillnad och framför allt vad gäller fokuseringen kommer den att bli både säkrare och snabbare, särskilt i svagt ljus (läs inomhus).
Jag tycker dock att ni ska/behöver tänka om ang. att man måste ha massa zoom för att kunna fota barnens lekar. Visst, om de håller på med vissa sporter som att köra cross eller rida eller liknande där man själv står/sitter på läktaren, så har man kanske inte så mycket val, men det är annars nästan alltid bättre att själv ta sig närmare. Med lång brännvidd från långt avstånd kommer man alltid att få lite "papparazzikänsla" och bilden kommer att bli ganska "platt". Ibland önskvärt, men oftast inte, IMO.
Jag vidhåller dock det jag först skrev:
Spara pengarna och vänta till ni har råd att köpa en kamera som är mer än marginellt bättre.
Tack för din input. Ni har inte gjort det lätt för mig haha!
Jag förstår att resultatet kanske inte kommer att bli bättre, jag vill verkligen inte slösa pengar på något som inte blir en uppgradering.
Måste kolla om det finns några mer 400D någonstans, kollade lite på ebay men de verkar vara ganska dyra. Får lite extra hjäp ekonomiskt, så jag har nog råd med £180-190. En 400D hamnar där ungefär med åtminstone standard lins.
Kan möjligen hitta ett komplett kit på Gumtree eller ebay om jag har tur. Känns lite mer osäkert att köpa därifrån dock, iaf Gumtree. ebay har åtminstone ett rating system.
Om vi vill ha längre zoom, så får jag nog köpa ett objektiv senare, tex:
http://www.mpbphotographic.co.uk/use...m-f/4-5.6-usm/
edit: Jag har nu bestämt mig. Det blir denna
Canon EOS 400D. Utmärkt skick, en del tillbehör och en seriös säljare med mycket bra recensioner. De har även en butik med beg kameror och objektiv.
Tack för att ni ger så bra råd! Skall tilläggas att jag ville köpa en DSLR redan från början, men pga ekonomin så kunde jag inte. Nu löser det sig ändå, vilket jag är fruktansvärt glad för!