Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Nystartad
Jag skulle rekommendera en begagnad Nikon D80 eller liknande med inbyggd fokusmotor i kamerahuset. De så kallade "instegskamerorna" är just inget annat. Ett annat kamerahus behövs om man vill kunna köpa annat än "kitzoomarna" utan att ruinera sig, om man vill ha autofokus och ljusmätning. Det kan vara kul att så småningom skaffa t.ex ett makroobjektiv eller ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd för foto i befintligt inomhusljus och bilder med kort skärpedjup. Allt detta är "kört" med "instegskamerorna" om man inte har råd med dyr AF-S optik.
Visst har de nya kamerorna bättre brusegenskaper vid höga ISO, det får man väga mot nackdelarna.
Nikkor AF-S 35mm 1.8 kostar runt 1800:- Nytt
Nikkor AF-S 55-200 4.5-5.6 VR kostar också runt 1800:- Nytt
Vilket absolut inte är att ruinera sig!
Och det är inte alls "kört"!
Jag kör en D3100 och det var min första system, jag är sjukt nöjd och det har varit en kalas inkörsport i "systemvärlden"!
Erbjudandet på D5000 fanns inte då jag köpte min D3100 men hade nog troligtvis valt D3100 ändå!
Har bara bra saker att säga om D3100:an, visst den är en "lättviktare" och kanske lite plastig!
Men allt är väldigt logiskt på den och det är få saker man saknar!
Nu har jag köpt på mig en hel del optik och börjar fundera på att uppgradera kamerahus till en D7000 då jag fastnat ordentligt för foto och D7000 var för mycket att lägga då jag inte visste att det skulle bli en sådan här stor hobby som det blivit!
I mitt tycke ..D5000 eller D3100 båda är riktigt bra första system!