Hjälp med val av folding rigg.

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av folding rigg.

Hej Jag har inte köpt det mest optimala hårdvaran för folding.
Jag har alltid minst tre datorer igång av fem.

I två har jag Nvidia 560Ti och använder inte processorena då de är kass ur folding synpunkt (AMD X4 840). Jag vill gärna köra Win 7 på dessa så bara en sockel, om jag har förstått rätt?

Den tredje är en 1366 plattform med Intel 950 och Nvidia 560Ti som ger ca38000PPD.

De två andra har AMD och Nvidia 460

Så vad göra?
Optimera de två maskinerna som jag alltid vill ha igång med 1366? 2011?
Funderar på att försöka hitta begagnade 1366 plattformar med hexacore I7 eller Xeon.
Kanske köpa nytt 2011 med 3930k,

Skaffa en dedikerad linux folding rigg med två socklar verkar vara rätt okej pris om man köper lite äldre Hexacore Xeon på E-bay. Runt 13-15000:-?

En 4sockel rigg verkar bli för dyr!
4P G34 11-12k för nytt chassie med moderkort och kraftenhet.
CPU?6-7000/st ca26000:-
Minne 16GB per sockel?800x4 ca3200
lite kylning disk...

Så det känns lite tungt ekonomiskt när det plockar på med Opteron CPUerna. Går det att hitta bättre priser?

Jag har inte så mycket tid att svara i tråden har lite annat för mig, två tvilling tjejer på snart 1 år
Kanske ska påpeka att jag aldrig använt linux, men kollade med min bror i Gbg och han lovade att fixa till en eventuell server.

Efter att det har lugnat ner sig lite på annons sidan tänkte jag lägga upp en köp annons efter era input.

Så vad tycker ni? Vad är vettigt? Det behöver inte vara den ena eller andra lösningen en kombination är också möjlig.

Mvh Håkan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Skaffa en dedikerad linux folding rigg med två socklar verkar vara rätt okej pris om man köper lite äldre Hexacore Xeon på E-bay. Runt 13-15000:-?

En 4sockel rigg verkar bli för dyr!
4P G34 11-12k för nytt chassie med moderkort och kraftenhet.
CPU?6-7000/st ca26000:-
Minne 16GB per sockel?800x4 ca3200
lite kylning disk...

Angående Linux så är det lätt att testa med http://downloads.vmware.com/d/info/desktop_end_user_computing...
Du kommer att upptäcka att de olia varianterna av Ubuntu och Mint Linux är ganska så självinstallerande - så det är inte längre så komplicerat nu som det en gång var. En ren installation av Linux gjorde jag från en USB-sticka.

Vad det gäller folding-maskin så vore det absolut optimala en med 2st 3930K processorer på ett moderkort. Jag är inte 100 men tyvärr så tror jag att de sockel 2011 moderkort som stöder 2 cpu bara kan använda Xenon som inte går att överklocka och arbetar med en låg frekvens.

2xIntel Xeon E5-2620 kanske inte ger bättre ppd för smp-arbeten än en överklockad 3930K processor. Men med sammanlagt 24 trådar borde en sådan dator inte få något problem med att få BigAdv-arbeten. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=4703947&SL_...

Sedan hur man får tag på moderkort -det är en annan femma http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167863 har t.ex. inte kommit till Sverige än, men ger en uppfattning om priset ca 4300 kronor för dubbla sockel 2011. Med RAM-minnen etc borde priset hamna på kring 15000 kronor.

Fördelen är att elräkningen kommer att bli human och datorn kommer inte att säcka ihop när högsommarvärmen kommer.
Jag är lite motståndare till GPU-folding pga värmen/ elräkningen / oväsen när de kör på max + att de inte är byggda att gå för fullt 24/7 i månader så som CPU:s är. Fast det är ju rätt skoj för den otålige att se poängen ramla in praktiskt taget varje uppdatering.

Edit: http://www.mullet.se/category.html?category_id=15123
Flera 2011 moderkort - några med väldigt konstig form?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Vad det gäller folding-maskin så vore det absolut optimala en med 2st 3930K processorer på ett moderkort. Jag är inte 100 men tyvärr så tror jag att de sockel 2011 moderkort som stöder 2 cpu bara kan använda Xenon som inte går att överklocka och arbetar med en låg frekvens.

2xIntel Xeon E5-2620 kanske inte ger bättre ppd för smp-arbeten än en överklockad 3930K processor. Men med sammanlagt 24 trådar borde en sådan dator inte få något problem med att få BigAdv-arbeten. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=4703947&SL_...

Sedan hur man får tag på moderkort -det är en annan femma http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167863 har t.ex. inte kommit till Sverige än, men ger en uppfattning om priset ca 4300 kronor för dubbla sockel 2011. Med RAM-minnen etc borde priset hamna på kring 15000 kronor.

Jupp, med 2P 2011 behövs Xeons (1366 likaså). Med 2*2011 skulle jag nog väntat på 8 kärniga Xeons, men prislappen kanske jag inte vill se... Och även med EVGAs SR-X och Asus motsvarighet så går det inte att överklocka mycket eller alls. 2*E5-2690 (8c, 2,9GHz) ligger på 300-350k PPD, men som sagt priset vill jag nog inte veta.

Skrivet av khg:

Hej Jag har inte köpt det mest optimala hårdvaran för folding.
Jag har alltid minst tre datorer igång av fem.

I två har jag Nvidia 560Ti och använder inte processorena då de är kass ur folding synpunkt (AMD X4 840). Jag vill gärna köra Win 7 på dessa så bara en sockel, om jag har förstått rätt?

Den tredje är en 1366 plattform med Intel 950 och Nvidia 560Ti som ger ca38000PPD.

De två andra har AMD och Nvidia 460

Så vad göra?
Optimera de två maskinerna som jag alltid vill ha igång med 1366? 2011?
Funderar på att försöka hitta begagnade 1366 plattformar med hexacore I7 eller Xeon.
Kanske köpa nytt 2011 med 3930k,

Skaffa en dedikerad linux folding rigg med två socklar verkar vara rätt okej pris om man köper lite äldre Hexacore Xeon på E-bay. Runt 13-15000:-?

En 4sockel rigg verkar bli för dyr!
4P G34 11-12k för nytt chassie med moderkort och kraftenhet.
CPU?6-7000/st ca26000:-
Minne 16GB per sockel?800x4 ca3200
lite kylning disk...

Så det känns lite tungt ekonomiskt när det plockar på med Opteron CPUerna. Går det att hitta bättre priser?

Jag har inte så mycket tid att svara i tråden har lite annat för mig, två tvilling tjejer på snart 1 år
Kanske ska påpeka att jag aldrig använt linux, men kollade med min bror i Gbg och han lovade att fixa till en eventuell server.

Efter att det har lugnat ner sig lite på annons sidan tänkte jag lägga upp en köp annons efter era input.

Så vad tycker ni? Vad är vettigt? Det behöver inte vara den ena eller andra lösningen en kombination är också möjlig.

Mvh Håkan

Dold text

Det beror lite på vad din maxbudget är. Men anta att den är 20k, för den summan borde du kunna få en 4P Opteron rig, med 2 st 12kärniga CPU till att börja med, då kan man trycka i flera CPU när pengarna finns, eller börja med 4*8kärniga.

Bygget:

Listar lite eBaypriser nedan:
4*Opteron 6174 (12core) ~ 4*500 USD
4*Opteron 6128 (8core) ~ 4*150-250 USD
4P Supermicro mobo ~ 800-1000 USD

Det kan ju hända att man åker på moms och annat skit på det här, så det får man ha i åtanke.

Sen kompletteras det med lite minne (4 stickor till varje CPU, 2GB/sticka är gott nog, vill du överklocka (ja, det går) finns det minne som är välbeprövat), en PSU 700W-1200W beroende på antal CPUs och tillgänglighet, en Hyper 212 per CPU så är kylning fixad, en gammal HD eller USB-minne för Linux, ställ detta på en hylla lite högre än vad tjejerna når, så behövs ingen låda.

PPD och förbrukning då?

Jo, med 4*6128 kan du förvänta dig 200-300k PPD och runt 400-500W elförbrukning.

4*6174 400-600k PPD och 500-600W.

Angående dina nuvarande maskiner så om du skulle kunna flytta in fler grafikkort i en rig får du ju ner den totala elförbrukning men behåller i princip samma PPD. Men det kräver ju förstås att mobo, PSU, chassi och kylning klarar av ~190W värme till.

En rig med 2*560Ti och 2*460 skulle vara ballt bara för att, men skulle bli rejält högljudd och dra en hel del ström.

Grym tråd på OCN om 2P/4P-folding: http://www.overclock.net/t/1212613/guide-building-a-2p-4p-fro...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej tack för förslagen

Jag har sett en del 2P riggar med EVGA Classified SR-2 och det verkar som om det går att överklocka Xeon 56xx (hexacore med 12 trådar var) ganska bra.
Kanske skulle jag börja med en sådan rigg och ha den för folding, surf och filmtittande.
Och natuligtvis lära mig mer om linux möjligheter och begränsningar.
Processorer kanske kan bli något liknande dessa http://www.ebay.com/itm/New-Matched-Pair-Intel-Xeon-X5650-6-C...

Denna burk skulle vara intressant om det gick att få fram en extra cpu.
Fast nu är jag inte intresserad av grafikkorten. http://www.sweclockers.com/annons/64811-vattenkyld-speldator-...

Kommer det något Evga för 2011 så kanske det skulle kunna gå att överklocka de nya Xeon modellerna också? Vad tror ni?
Jag har alldrig sysslat med seriös överklockning bara ändrat lite i bios så jag vet inte begränsningarna.

En 4P G34 rigg skulle kunna komma senare, å andra sidan kanske dyker det upp bra tillbud som man bara måste slå till på.
Det verkar som Interlagos kanske skulle kunna funka bättre under linux med tiden, vad tror ni?

Jag ska gå igenom länkarna lite bättre när tid ges.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Hej tack för förslagen

Jag har sett en del 2P riggar med EVGA Classified SR-2 och det verkar som om det går att överklocka Xeon 56xx (hexacore med 12 trådar var) ganska bra.
Kanske skulle jag börja med en sådan rigg och ha den för folding, surf och filmtittande.
Och natuligtvis lära mig mer om linux möjligheter och begränsningar.
Processorer kanske kan bli något liknande dessa http://www.ebay.com/itm/New-Matched-Pair-Intel-Xeon-X5650-6-C...

Denna burk skulle vara intressant om det gick att få fram en extra cpu.
Fast nu är jag inte intresserad av grafikkorten. http://www.sweclockers.com/annons/64811-vattenkyld-speldator-...

Två stycken 6990 i en Xeon-dator med bara en CPU fast moderkortet tillåter två...
Jag undrar hur de tänkt som byggt den som en speldator? En sådan behöver ju egentligen bara 8 men mycket snabba CPU-kärnor / trådar.

Kan du överklocka Xeon-X56** och du kan få tag på en dator med två av dem med ett pris på under 15 000 kronor, så är det attraktivt alternativ för en dedikerad rigg.

De senaste xeon-processorerna verkar vara väldigt otacksamma att överklocka.
Deras stora fördel är att de har fler kärnor än tidigare generation. Kanske är E5-2687W, överklockningsbar, det har spekulerats i det då den har ett TDP på 150 Watt och det är den ensam om bland Xeon - å andra sidan kostar en ca 16 300 kronor och du vill ha två av dem.

En rigg gjord för BigAdv-projekt är kanske inte så lämpad för filmtittande - den ska helst stå i ett svalt och ljudisolerat utrymme och bli uppassad någon gång i månaden. HTPCs var skapade för film och surfning - och de bara snäppet kraftfullare än netbooks.

http://folding.stanford.edu/English/LinGuide
(Uppdaterat linux-klient? Nyhet för mig.

Det är inte komplicerat med köra folding@home under linux även under v6, man kopierade helt enkelt några kommandorader från stanfords instruktioner för att ladda hem och köra klienten. Det ser ut som om det blir ännu enklare med v7 - i alla fall mer grafiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Hej tack för förslagen

Jag har sett en del 2P riggar med EVGA Classified SR-2 och det verkar som om det går att överklocka Xeon 56xx (hexacore med 12 trådar var) ganska bra.
Kanske skulle jag börja med en sådan rigg och ha den för folding, surf och filmtittande.
Och natuligtvis lära mig mer om linux möjligheter och begränsningar.
Processorer kanske kan bli något liknande dessa http://www.ebay.com/itm/New-Matched-Pair-Intel-Xeon-X5650-6-C...

Denna burk skulle vara intressant om det gick att få fram en extra cpu.
Fast nu är jag inte intresserad av grafikkorten. http://www.sweclockers.com/annons/64811-vattenkyld-speldator-...

Kommer det något Evga för 2011 så kanske det skulle kunna gå att överklocka de nya Xeon modellerna också? Vad tror ni?
Jag har alldrig sysslat med seriös överklockning bara ändrat lite i bios så jag vet inte begränsningarna.

En 4P G34 rigg skulle kunna komma senare, å andra sidan kanske dyker det upp bra tillbud som man bara måste slå till på.
Det verkar som Interlagos kanske skulle kunna funka bättre under linux med tiden, vad tror ni?

Jag ska gå igenom länkarna lite bättre när tid ges.

SR-2 är väl ett hyfsat val (ja, mycket bättre i ren prestanda än vilken vanlig desktop CPU som helst), vad som jag är lite tveksam till är dels priset för framförallt CPUerna, Xeon är ju alltid dyra, och att dom drar en hel del ström (mjo, PPD/W är fortfarande bland det bättre). Riggen ovan, saknar ju precis som du säger en CPU (som går loss på 10-15k bara den, går iof få tag på eBay t.ex.), men säljer man allt krafs som inte behövs för Folding kanske man hamnar på +-0. Har funderat både en och två gånger att hoppa på SR-2-tåget men när det handlar om dom pengarna finns det bättre val enligt mig, men det mesta handlar priset så hittar man nån super deal så...

2*2011 Xeoner verkar, som a4magkar skriver, inte gå att klocka nämnvärt. Det har väl inte släppts några OC-brädor ännu iofs (EVGA och ASUS har på gång iaf), men just nu verkar det vara dåligt på den fronten. Kanske, kanske, kan den förbättras över tid, vi får se.

Jag är tveksam till Interlagos som folding-CPUer, just nu ger dom en väldigt liten ökning av PPD (några procent) till en ganska stor ökning av strömförbrukning (runt 20%) jämfört med Magny Cours. Jag är tveksam om uppdateringar av Linuxkärnan kan ge en substantiell skillnad, men jag är långt ifrån nån expert. Dock ser det ut som AMD stannar kvar ett tag på G34 socket och ska komma med Piledriverbaserade CPUer till den, något att hoppas på kanske. (http://www.anandtech.com/show/5503/understanding-amds-roadmap...)

Mer att läsa, Interlagossnack på [H]: http://hardforum.com/showthread.php?t=1652213

Skrivet av a4magkar:

En rigg gjord för BigAdv-projekt är kanske inte så lämpad för filmtittande - den ska helst stå i ett svalt och ljudisolerat utrymme och bli uppassad någon gång i månaden. HTPCs var skapade för film och surfning - och de bara snäppet kraftfullare än netbooks.

http://folding.stanford.edu/English/LinGuide
(Uppdaterat linux-klient? Nyhet för mig.

Det är inte komplicerat med köra folding@home under linux även under v6, man kopierade helt enkelt några kommandorader från stanfords instruktioner för att ladda hem och köra klienten. Det ser ut som om det blir ännu enklare med v7 - i alla fall mer grafiskt.

Men med dagens tunga filmer behövs rejält med kraft.

Håller med, inte svårt alls med foldingen under Linux. Bara att göra det och när man gjort det några gånger går det som en dans.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag vacklar lite fram och tillbaks mellan de olika val avseende plattform och cpu.
R2an skulle funka, bara det gick att få tag på en extra cpu, men dom kostar en slant på Ebay vilket gör det vanskligt att satsa på den i annonsen ok min grabb skulle säker vilja ha en 6990 vattenkylt.

En 4P G34 moderkort ligger på ca 8 känns okej jämfört med priset på R2

4st 8core 6128 kostar 9500:- Känns surt att bara dumpa vid en uppgradering till processorer med fler kärnor.

Interlagos 16core finns det gott om på Ebay men går ej att överklocka mer än 10% har jag fått för mig efter att läst lite på [H] Däremot så går MagnyCours att klocka mer.

Det står i manualen till moderkortet att 2 CPUer är min i systemet men det står inget om 3?
Så 2 är min att starta med men går det med tre, det kan ju komma ett tillfälle då tre erbjuds till ett bra pris..

A4magkar jag har kommit på bättre tankar. Det var inte särskilt genomtänkt att surfa och titta på film på serven. Tänkte mest på att begränsa hur många datorer som var igång samtidigt.
Men skulle det gå att ha den som en fileserver med hårdvaru raid?
Jag har ett HighPoint RocketRAID 3540 kör raid6 med 8 diskar i arrayn och 1 spare.

Nä nu får jag hoppa i säng, ha de

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

A4magkar jag har kommit på bättre tankar. Det var inte särskilt genomtänkt att surfa och titta på film på serven. Tänkte mest på att begränsa hur många datorer som var igång samtidigt.
Men skulle det gå att ha den som en fileserver med hårdvaru raid?
Jag har ett HighPoint RocketRAID 3540 kör raid6 med 8 diskar i arrayn och 1 spare.

Nä nu får jag hoppa i säng, ha de

Du kan titta på film, surfa och använda Office -samtidigt - med en enda dator om du har tre skärmar och ett grafikkort som stöder det. Du verkar ju ha några datorer att ta av redan.

Vad det gäller fileserver med hårdvaruraid etc, så passerade det mitt huvud med ungefär en kilometer, det låter som en fråga för en dataadminstratör eller något. Jag tror inte det tar speciellt mycket kraft från foldingen, men jag har ingen aning om hur det fungerar rent mjukvarumässigt. Har du väl lyckats få den att fungera som en filserver under Linux så kan jag inte tänka mig att installation och körning av folding@home på den datorn skulle innebära några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Det står i manualen till moderkortet att 2 CPUer är min i systemet men det står inget om 3?
Så 2 är min att starta med men går det med tre, det kan ju komma ett tillfälle då tre erbjuds till ett bra pris..

Nu vet jag inte vilket moderkort du kollar på (något Supermicro H8QG kanske?), men det brukar funka att att köra allt ifrån en till fyra CPUer så man kan uppgradera när andan faller på (eller pengarna rullar in) på dom jag sett.

Det är ju ett till problem med SR-2, det kommer garanterat inte nya CPUer till den. G34 har ju en möjlig framtid iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej Rba jag tittade lite snabbt i manualen för H8QG och där stod det att det krävdes 2 CPUer.

Jag har kopierat in tabellen (som fanns i ena länken med byggråd som du la upp) med maskindata och PPD och då vinner G34 helt klart.

Pillar i den och strukturer om lite, ska kolla på folding att home och se om det finns mer nyttig info. Hexadecacore verkar trots allt inte vara så fel.
Folding verkar gilla riktiga kärnor jämfört med HyperThreding, så det verkar som om SR2 bortfaller, ger helt enkelt inte lika mycket som G34.

H8QGL-IF+ 5142:- ex moms dvs 6427:- med moms på http://www.eco-finder.com/shop/product_info.php?cPath=569_239... Verkar inte helt fel
Har börjat fundera på kylning lite lätt, luft eller vatten (blir det vattenkylning så kommer jag luta moderkortet lite från vertikal läget så att eventuellt läckage faller bort från det dyra.)
Såg föresten din inköpslista på prisjakt

a4magkar jag vet inte heller men det får jag kolla upp är som sagt novis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, rätt säker att jag sett att man kan köra med bara en CPU på SM 4P brädor, men kan komma ihåg fel.

Helt ok pris för moderkortet, dock går inte just den varianten att överklocka (ja, det går! ) i dagsläget, måste ha en H8QGi eller H8QG6, t.ex. denna: http://www.eco-finder.com/shop/product_info.php?cPath=569_239...
Det jobbas iof på L stöd, men fördelen med i/6 är att socklarna sitter bättre till framförallt för luftkylning.

Hyper 212 är billig och tillräckligt bra, men vatten är ju bara så smexigt. Har en idé i huvve som jag inte kan få ut...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Rba vad funderar du på?

Ett tag funderade jag på 4st 6128 8core köpta i sverige, men nu lutar det mot två 617x? 12core (precis som du föreslog tidigare) så jag kan stoppa i 2 ytterligare vid senare tillfälle.
Vad tror du om överklockning 6172 2,1Ghz 6174 2,2Ghz 6176 2,3Ghz det är två 6172 ute på Ebay för rätt så bra pris.
Är 6172 ovanlig?
Du har ju snurrat runt på forumet overclock.net och [H] antar jag, är det kämpigt att klocka upp en 6172 contra en 6176?
Vill ha vatten kylning för att få ner tempen då det tydligen är ganska viktigt på dessa. Vad anser du om tempen?
Och då går det med det billigare moderkortet.

Försöker kolla om det har någon skillnad med 8GB kontra 16GB per CPU minne är ju inte svindyrt lägre (1333Mhz 7-7-7-24) vet du?

När jag kollar på SuperMicros hemsida och läser manualen så ser jag att korten stöder 1,35V och 1600Mhz.
Då kanske lite dyrare minne G.Skill ECO DDR3 PC12800/1600MHz CL7-8-7-24 2x2GB (F3-12800CL7D-4GBECO) vore att fördra.
Har du sett om någon använder något annat än (Rip jaw 1333Mhz 7-7-7-20)?

Vill helst ha moderkort innan jag köper processorer, så när jag har skakat ner vad jag vill ha så blir det till att börja köpa.

skrev otydligt och har mer info
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Rba vad funderar du på?

Jag har ett TJ07 stående här bredvid mig som behöver lite kärlek, det känns inte rätt att installera ett mediokert system i sån burk (och jag har bara medmåttiga riggar). Om jag har mätt och räknat rätt får man in en SWTX-bräda i det, med moddning ofc. Och då med vattenkylning. Önskar bara att pengarna växte på träd härikring, men det gör dom tyvärr inte...

Skrivet av khg:

Ett tag funderade jag på 4st 6128 8core köpta i sverige, men nu lutar det mot två 617x? 12core (precis som du föreslog tidigare) så jag kan stoppa i 2 ytterligare vid senare tillfälle.
Vad tror du om överklockning 6172 2,1Ghz 6174 2,2Ghz 6176 2,3Ghz det är två 6172 ute på Ebay för rätt så bra pris.
Är 6172 ovanlig?

Du har ju snurrat runt på forumet overclock.net och [H] antar jag, är det kämpigt att klocka upp en 6172 contra en 6176?

6174 är den vanligaste 12-kärniga (och därmed billigast på fleaBay) verkar det som. 6172 har lägre multipel, och överklockning med MC görs via HT ref, alltså har du bättre potential att klocka högre med 6174 än 6172.

Skrivet av khg:

Vill ha vatten kylning för att få ner tempen då det tydligen är ganska viktigt på dessa. Vad anser du om tempen?
Och då går det med det billigare moderkortet.

Tempen verkar generellt inte vara ett problem med dessa byggen, även med lo-end luftkylning. Men det verkar även som man kan klocka något högre med lägre temp, som även gäller för Phenom II, dock inga milsvidda skillnader. När [H]-killarna fått till så man kan ändra spänningen (dom arbetar på det), blir det ju viktigare att ha bra kylning.

Skrivet av khg:

Försöker kolla om det har någon skillnad med 8GB kontra 16GB per CPU minne är ju inte svindyrt lägre (1333Mhz 7-7-7-24) vet du?

Har inte sett någon direkt jämförelse eller att 16GB skulle vara bättre rent generellt. En sak att tänka på, gäller alla byggen iof, som eventuellt kan orsaka problem är att ju mer RAM som du har desto kämpigare får minneskontrollern, och eventuellt lägre överklockning som följd.

Med 16GB, kör du två stickor per kanal (2GB) behöver den jobba mer än om du kör en sticka per kanal (4GB), dock vet jag inte hur detta påverkar i realiteten men troligtvis inte så jättemycket. Men jag vet inte, jag skulle ha nöjt mig med 4x2GB per CPU.

Skrivet av khg:

När jag kollar på SuperMicros hemsida och läser manualen så ser jag att korten stöder 1,35V och 1600Mhz.
Då kanske lite dyrare minne G.Skill ECO DDR3 PC12800/1600MHz CL7-8-7-24 2x2GB (F3-12800CL7D-4GBECO) vore att fördra.
Har du sett om någon använder något annat än (Rip jaw 1333Mhz 7-7-7-20)?

Det beror, så vitt jag vet, på att brädan även stödjer IL och att dess minneskontroller kan köra i 1600MHz, MCs max är 1333MHz. Så att köra dom minnena skulle resultera i att dom körs i max 1333MHz.
Tror knappt jag sett något annat än dom Ripjawsen (iaf när det skall överklockas), tror nån funderade på att köra Crucial, men han ändrade sig.

Skrivet av khg:

Vill helst ha moderkort innan jag köper processorer, så när jag har skakat ner vad jag vill ha så blir det till att börja köpa.

Förståligt.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej Rba
Jag kom på lite tidigare idag att det är processorn som har minneskontroller nu för tiden. Det var ju även AMD som började med det. Jag gick även in på AMDs hemsida och kollade upp minneshastigheterna och det stämmer det du påpekar Magny-Cours max 1333Mhz och
InterLagos 1600Mhz och om bara en minneskanal bestyckas 1866Mhz,

Jag har inte heller sett att det skulle vara bättre med 16GB per processor än 8GB
men jag har för dålig statistik. har försökt se på listan över Bigadv folding om det går att utläsa någon skillnad men informationen saknas tyvärr.
Att bestycka med enbart ett minne per kanal gäller nog vid all överklockning.
Läste att någon med nicket ”Tear” kunde se en fördel med G.Skill ECO DDR3 PC12800/1600MHz pga lägre spänning 1,35V och att det kanske gick att ha tight timing vid 1333Mhz men han viste inte än.
Antar att det bara är att välja något minne med högst CL7 vid 1333Mhz och högst 1,5 volt som är tillgängligt och har bra pris.

6164 65W 6168-6172-6174 80W 6176 105W så det ser ut som om värmeutvecklingen börjar öka kring en 2,3Ghz

Vattenkylning kostar ca 2200 mer än hyper212 Evo, Vattenblocket http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10711_Aquacom...
Hyper 212 funkar även på det lite trängre kortet, sätter man kylflänsarna parallellt med minnena så går det.

Jag gillar att största avståndet mellan processorerna är mindre då det verkar kunna bli fel på HT-länken vid överklockning eller beror det på olika avstånd?
Oavsett om jag väljer vattenkylning eller luft så kommer jag att ha någon skiljevägg(plexiglas) över moderkortet ca halvcentimeter över minnena. Från skivan kommer jag ha ribbor som går längs med och ned mot moderkortet allt detta för att få ett styrt luftflöde över strömregleringen och minnena.
Vid luftkylning kommer kylflänsarna sticka upp ovanför skiljeväggen.
Sätter en två tre fläktar att blåsa luft över moderkortet.
Jag läste att strömregleringen får väldigt dålig kylning pga avsaknad av anpassat chassi,

Det är nästan så att jag har lust att köpa 2st 6172 redan nu då priset är $349/st och frakten är $40 för båda. Känns som om det är ett riktigt sjyst pris? Hade säljaren haft fyra så hade jag nog känt samma sak och velat köpa fyra trots avsaknad av moderkort.
Vad tycker du? Vad jag menar är att jag precis har börjat följa priserna på Ebay och därmed inte har hunnit få en känsla för priserna. Har du bättre koll på priserna?

Det går att ha vilken som helst av MagnyCours 8core 12core varianterna i samma 4P maskin men Ghz styrs av den cpu med lägst frekvens.
Det verkar även vara så att det räcker med en cpu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat handla började med det enklaste och billigaste processorkylare 4st Hyper 212 Evo och 4extrafläktar för moderkortet.

Jag har lagt vattenkylning på hyllan, ska ha serven i en oisolerad källare och då blir serven den enda värmekällan temp 5-18° beroende på årstid.
Om det gick att få tag på billiga 6176 2,3Ghz eller 6180 2,5Ghz så skulle nog vattenkylning mer komma till sin rätt vid överklockning.

Ska se om det går att få något bra begagnat nätaggregat, har satt in en annons.
Annons nummer 2 för köp av 4P server eller delar Supermicro moderkort och CPU MagnyCours 12core men jag är inte särskilt hoppfull men varför inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu börjar jag fundera på moderkort igen la ett 1 x H8QGi-F i kassan på ECO-finder 7040:- med frakt med förskottbetalning.
Jag tänkte att det kunde vara bra att få lite avstånd till raidkortet. Och Rba argument angående luftkylning bidrar också.

Så vad tycker ni ska jag slå till? Eller bör jag välja något annat? Kom med argument.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle valt det moderkortet, det enda vettiga argument jag har är val att socklarna sitter bättre till för tornkylare. Sen tycker jag det ser snyggare ut också, mer symetriskt.

Angående minnet, egentligen klarar man sig för närvarande med 4GB/sockel då P6904 (största nuvarande WU) tar upp totalt 4,6GB (av 32GB) med 48 kärnor. Men skulle gått på 4x2GB/sockel.

Källarn låter som en optimal plats att plasera besten.

Priset på 349$ för 6172 skulle jag säga är bra, att det dessutom skicaks till svergie för en faktiskt rimlig summa är lite ovanligt också (såg en auktion på 6174 för bra pris men där ville dom ha närmare 100$ för frakt PER CPU ). Dock handlar det lite om hur långe du är beredd att vänta, om du har alla andra grejor på gång kanske det är värt att slå till på dom två istället för att vänta.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Har ingen som helst erfarenhet av Folding, men jag kollade idag på denna review från OC3d, där han testar 2 xeons och tar upp lite Folding poäng, ni kan ju kika o se om det är någon användbar info!

MVH/ Kevin

Permalänk
Medlem

Hej nu är moderkortet beställt men prel lev tid är 2-3 veckor, bara att vänta. Har kopierat layouten och fotot över moderkortet till skala 1:1 för att börja skissa på layouten för kylningen.
4st Hyper 212evo ligger på ett bord i matsalen.
Får ta och kolla upp hur Paypal funkar så jag kan lägga bud eller köpa 2-4 12-core Opteron MagnyCoure 6172.
Minne kan nog vänta några veckor men 16 2GB Cl6-7 får det bli 1333 eller 1600Mhz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Moderkortet kommer till USA 20 april och skickas sedan vidare till Sverige.
Har köpt ett Nätagg OCZ ZX Guld 1250W.
Håller på och budar på olika modeller av 12-core opteron.
Förlorat några vann en med 4st 6176 men han ville jag skulle sända pengarna direkt till hans bank i Ungern och sen gav han ett motbut trots att han hadde godtagit mitt bud. Så frågan är hur seriös han är, jag struntar i hans 6176 och får kolla efter något annat får väl buda på 4st 6172.
funderar även på att skaffa en lite bättre UPS, den jag har är lite klen. Bor på landet med taskig el ofta under 210V och avbrott 4-6gånger om året.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter kanske inte som en helt seriös säljare, men kul att saker är påväg.

Vi vill ha bilder sen när sakerna kommer och du får igång maskinen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt minnen, det blev 8st G.Skill ECO DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2GB Har läst att de ibland vill ha lite mer volt typ 1,4V.
Har köpt hem Scythe Ultra kaze 3000rpm ska kyla moderkort. Luftflödet går först under moderkortet vänder vid bakkanten och passerar över moderkortet och kyler strömförsörjning och minne. Tänkte sätta en akryl eller polykarbonat skiva ovanför minnena ska även ha limmat dit smala skivor som styr flödet så att alla komponenter kyls. Hyper 212 evo sticker upp precis ovanför skivan. Därför valde jag lågprofils minnen Som vanligt gör jag allt komplicerat

Har ett problem fick även strömförsörjnings adapterna och bara ena går att sätta dit.
Så inget är vunnet, finns det någon adapter som går att koppla även på den andra 4 strömskontaktern av (4+4) kontakten? Eller finns det en adapter från 1x8CPU till 2x8CPU strömkontakt? Tar gärna emot tips.

Lite stiltje på processorfronten har inte riktigt orkat kolla, men ska snart börja igen.
Har tänkt om lite vilka modeller jag är ute efter, tänker skaffa billigast tänkbara av de 12kärniga Magny Cours modellerna det går ju att överklocka en liten bit i alla fall tills HT-komunikationen börjar spöka kring 240-250.
Tänkte att det är bättre att bygga en till 4P-folding maskin lite senare än att maxa en nu och bränna pengar.
Vad tänker ni om den strategin?

Hade tänkt beställa skruvar till montering av kylarna på moderkortet från Aqua tuning men såg för några dagar sedan att de hade tagit slut, ny leverans 15/5 surt varför gjorde jag inte beställningen när dom fanns i lager.

Min bror säger att det behövs ca 1GB för Ubuntu, vad ska jag ha systemet på?

Nåja det går framåt lite och kanske lite bakåt också för den delen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Min bror säger att det behövs ca 1GB för Ubuntu, vad ska jag ha systemet på?

Nåja det går framåt lite och kanske lite bakåt också för den delen

Du hade 8st 2x2Gb minnen = 32Gb eller hur?
Xubuntu, en variant av Ubuntu klarar sig på 256 mb Ram...
Men även om Ubuntu kräver 1Gb, vilken den kanske gör för skrivbordsmiljön är mer krävande än Xubuntus så ska det inte vara en faktor i detta sammanhang.

Jag har 8Gb Ram bara, med en 6 kärnig 3930K. Med Ht blir det 12 "kärnor". Den datorn klarar av BigAdv utan problem även om jag har hört om en tumregel att BigAdv-arbeten bör ha 1Gb Ram per "kärna". Men min fungerar alldeles utmärkt ändå.
Tror snarare att den är så att datorn ska mer än 0,5 Gb minne per "kärna".

Edit: Om "köp nu eller vänta och köp en kraftfullare senare"- strategin beror mycket på hur lång väntan är. En månads väntan på ett något kraffullare system kan ge ett svagare system "som blev köpt nu" ett sådant försprång att det kraftfullare systemet inte förmår att hämta upp det innan det pensioneras.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej jag tänkte att köper man billigare processorer så skulle man kunna bygga en till maskin senare tex första maskinen 4 st 6168 på 1,9GHz 200 och överklocka dom så långt det går kanske till 230 dvs 2,185GHz med lite flyt 250 dvs 2,375GHz.
Istället för att köpa dyrare tex. 4St 6176 på 2,3GHz 200 och överklocka till 220 2,53GHz kanske 230 2,645GHz.
Fråga är får man så mycket mer poäng pga 4 lite snabbare processorer än två maskiner som är långsamma men med billiga processorer en 4P och en 2p (4p moderkort) de är trots allt lite dyrare mer inte väldigt mycket?

Jag tror att det går att ha en 6168 och en 6176 i samma maskin men den långsammaste processorn styr frekvensen? Dvs om 6168 sitter i sockel 0 dvs första processorn.
Har jag fel?

Om det skulle funka så går det att buda på mindre kvantiteter än 4 och lite olika modeller och bygger man en till rigg så kan man sätta de snabbaste tillsammans.

Jag tror jag hittat en strömkabel http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12724_Phobya-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Hade tänkt beställa skruvar till montering av kylarna på moderkortet från Aqua tuning men såg för några dagar sedan att de hade tagit slut, ny leverans 15/5 surt varför gjorde jag inte beställningen när dom fanns i lager.

Min bror säger att det behövs ca 1GB för Ubuntu, vad ska jag ha systemet på?

Nåja det går framåt lite och kanske lite bakåt också för den delen

Hinner inte svara på mer än detta. Men kan du inte gå in till din lokala järnhandel och efterfråga passande skruv (tumgäng (3/16" UNC kanske?), borde stå i nån tråd som länkats i tråden)?

Du menar att installera på? Gammal hårddisk, USB-minne, SSD eller liknande. Undvik kanske SSD då den kanske slits ut lite fortare (om det nu ens är märkbart). Det skall gå alldeles utmärkt att installera Linux på USB-minne också, dock inget jag gjort än så länge. Men jag skulle nog köra 8GB iaf eller 16GB, på min Mint 12-installation som är huvuddator ligger jag på ~6GB totalt.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

jag har hört om en tumregel att BigAdv-arbeten bör ha 1Gb Ram per "kärna". Men min fungerar alldeles utmärkt ändå.
Tror snarare att den är så att datorn ska mer än 0,5 Gb minne per "kärna".

De kanske hade rätt med 1GB per kärna för det blir ju 0.5GB per tråd vilket du har.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, moderkortet kommer hem till mig på fredag eller måndag.
De minnen jag beställde dyker inte upp, enligt firman har de skickat ett mejl och talat om att minnena har utgått och att de inte kan leverera har inte sett något mejl har även kollat raderade.
Beställde nya minnen i fredags drygt en veckas leveranstid.
Intet nytt på processors fronten.

Rba, vilka bilder vill du ha? Tala om lite generellt eller specifikt så fixar jag bilderna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Rba, vilka bilder vill du ha? Tala om lite generellt eller specifikt så fixar jag bilderna.

Eeh, nu förstår jag inte riktigt?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Inlägg 21

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah, se där!

Njea, tänkte bara lite allmäna hårdvaru-pr0n-bilder. Lägger du upp ett galleri är du garanterad minst en femma.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10