Hej Rba
Jag kom på lite tidigare idag att det är processorn som har minneskontroller nu för tiden. Det var ju även AMD som började med det. Jag gick även in på AMDs hemsida och kollade upp minneshastigheterna och det stämmer det du påpekar Magny-Cours max 1333Mhz och
InterLagos 1600Mhz och om bara en minneskanal bestyckas 1866Mhz,
Jag har inte heller sett att det skulle vara bättre med 16GB per processor än 8GB
men jag har för dålig statistik. har försökt se på listan över Bigadv folding om det går att utläsa någon skillnad men informationen saknas tyvärr.
Att bestycka med enbart ett minne per kanal gäller nog vid all överklockning.
Läste att någon med nicket ”Tear” kunde se en fördel med G.Skill ECO DDR3 PC12800/1600MHz pga lägre spänning 1,35V och att det kanske gick att ha tight timing vid 1333Mhz men han viste inte än.
Antar att det bara är att välja något minne med högst CL7 vid 1333Mhz och högst 1,5 volt som är tillgängligt och har bra pris.
6164 65W 6168-6172-6174 80W 6176 105W så det ser ut som om värmeutvecklingen börjar öka kring en 2,3Ghz
Vattenkylning kostar ca 2200 mer än hyper212 Evo, Vattenblocket
http://www.aquatuning.se/product_inf...G34--G1-4.html
Hyper 212 funkar även på det lite trängre kortet, sätter man kylflänsarna parallellt med minnena så går det.
Jag gillar att största avståndet mellan processorerna är mindre då det verkar kunna bli fel på HT-länken vid överklockning eller beror det på olika avstånd?
Oavsett om jag väljer vattenkylning eller luft så kommer jag att ha någon skiljevägg(plexiglas) över moderkortet ca halvcentimeter över minnena. Från skivan kommer jag ha ribbor som går längs med och ned mot moderkortet allt detta för att få ett styrt luftflöde över strömregleringen och minnena.
Vid luftkylning kommer kylflänsarna sticka upp ovanför skiljeväggen.
Sätter en två tre fläktar att blåsa luft över moderkortet.
Jag läste att strömregleringen får väldigt dålig kylning pga avsaknad av anpassat chassi,
Det är nästan så att jag har lust att köpa 2st 6172 redan nu då priset är $349/st och frakten är $40 för båda. Känns som om det är ett riktigt sjyst pris? Hade säljaren haft fyra så hade jag nog känt samma sak och velat köpa fyra trots avsaknad av moderkort.
Vad tycker du? Vad jag menar är att jag precis har börjat följa priserna på Ebay och därmed inte har hunnit få en känsla för priserna. Har du bättre koll på priserna?
Det går att ha vilken som helst av MagnyCours 8core 12core varianterna i samma 4P maskin men Ghz styrs av den cpu med lägst frekvens.
Det verkar även vara så att det räcker med en cpu. :-)