Recension Clevo P150HM - PC-Konsultens X-256C

Permalänk

Recension Clevo P150HM - PC-Konsultens X-256C

Recension av Clevo P150HM inköpt 2011-10-31 av PC-Konsulten.

Anledning till köp
Jag äger idag en Clevo M860TU med P8800 och GTX 260M inköpt 2009. Den har tjänat mig väl, i princip alla spel har spelats i native 1680x1050, High settings, utan AA. Metro 2033 var första spelet som jag fick sänka inställningarna i. Battlefield 3 måste köras med allt på lägsta för att vara spelbart.
Jag hade kunnat avvakta med köp, min nuvarande har fortfarande krut i sig. Men inställningarna i Battlefield 3 är under mina personliga krav och det är dags att unna mig något nytt.

Val av dator
Vid mitt förra köp ångrade jag mig inom en månad att jag inte la lite extra på ett GTX 280M istället för GTX 260M. Denna gång ville jag inte göra om samma sak och sökte en laptop med toppkorten GTX 485M, GTX 580M, 6970M eller 6990M.
Mig veterligen är det bara Clevo och Alienware som använder de korten. Alienware går bort för mig pga prislappen. AW-ägare menar att man får något för pengarna i form av support, byggkvalité mm. Det stämmer säkert men det går inte att förneka att spelprestanda/krona är lägre.
Jag är väldigt nöjd med min nuvarande Clevo, byggkvalitén och värmehanteringen är mycket bra. Med tanke på priset var valet för mig lätt, en ny Clevo.

Val av återförsäljare
Min M860TU köpte jag från tyska Notebookguru. Vid det köpet sökte jag den absolut billigaste Clevon med svenskt tangentbord jag kunde hitta. Det har dykt upp rapporter om att deras supporthantering kunde varit bättre. Ett supportärende till Tyskland kan vara bökigt nog, dålig hantering höjer inte deras kurs. Tyska Deviltech var ett alternativ men liksom Notebookguru är enda betalmetoden banköverföring. Svenska PC-konsulten har kommit ner i pris och ligger på samma nivå som tyskarna. Flera har köpt därifrån nyligen utan problem, möjlighet till köp på faktura och svenskt företag/support. Jag valde PC-konsulten.

Val av modell och specifikation
Inga dubbla grafikkort, det är för dyrt för mig. Jag valde därför mellan två olika: X-256C och X-768 (Clevo P150HM resp P170HM). Jag har idag 15 tum och är nöjd med storleken. Anledning att gå upp till 17 tum skulle för mig vara att få plats med två hårddiskar plus DVD. Men jag har egentligen inte behov av massiv lagringskapacitet och 15 tum passar mig bra, alltså P150HM. Dessutom är den något billigare.

X-256C 15 790 kr
Skärm:: Standard 1920x1080, 60% NTSC, matt (längre leveranstid) (500,00 kr)
Pixelgaranti:: Utökad garanti - max 2 döda pixlar inom 14 dagar (efter leverans från oss) (120,00 kr)
Processor:: I7 2670QM 2,2-3,1 GHz 6 MB, 45 W (900,00 kr)
RAM DDR3:: 8 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4 GB) (200,00 kr)
Grafikkort: AMD Radeon 6990M 2 GB (1.600,00 kr)
Lagring:: Seagate Momentus XT 500 GB/4GB Hybrid (1.200,00 kr)
Operativsystem inkl. installation av drivrutiner:: Windows 7 Home Premium svenskt - 64bit (1.100,00 kr)
Optisk enhet:: DVD-brännare (200,00 kr)
Lagring - ersätter optisk enhet (hårddiskhållare ingår): Ingen, jag använder en optisk enhet
Trådlöst nätverk/Blåtand:: Intel Centrino 6230 Advanced - kombinerad blåtand (2 antenner) (80,00 kr)
Kylpasta - för lägre temperaturer: IC Diamond 7 - cpu & gpu (100,00 kr)

Jag funderade på en 1600x900 skärm men är van vid 1680x1050 på en 15,4 tum, känns fel att gå ner i upplösning på en 15,6 tum. Jag är väldigt nöjd med matt skärm som jag har nu, därför valde jag 1920x1080 matt även om det är 500 kr extra och kanske en veckas längre leverans.

Jag valde också att gå upp från I7 2630QM till 2670QM. Förmodligen kommer jag aldrig märka någon skillnad men för 15-16 000 kr kändes det strunt samma att slänga på 400 kr för att slippa ångra mig.

Valet av grafikkort stod mellan GTX 580M och 6990M. 6990M är någon enstaka procent långsammare än GTX 580M men mycket billigare (2 400 kr lägre kostnad i skrivande stund). Valet föll på 6990M.

Hårddisken hade jag mest bry med. Jag vill egentligen ha en SSD men tycker 128 GB är för lite och de större är för dyra. Jag lagrar inte en massa men jag vill ha många spel installerade och då på SSDn. Så en 120 SSD + 750 hade inte hjälpt mig. Dessutom vill jag ha 15 tum och DVD. När väl SSDn var bortvald tyckte jag valet var enkelt. Jag har läst tester där hybriddiskarna i vissa fall är bara lite snabbare än mekaniska och i andra fall nästan lika snabba som SSD. Så där var det värt en femhundring till att testa en hybriddisk.

Det är inte den billigaste setupen med 6990M, 12-13 000 kr kan man komma ner i om man tar billigare skärm, billigare processor, vanlig mekanisk hårddisk och skippar OS. Men jag kände för att unna mig lite den här gången och undvika ångesten som kommer krypande efter någon månad (vaaarför la jag inte 400 kr på en snabbare processor). Och 15 800 kr för en laptop med 6990M är ett ganska bra pris jämfört med övriga gaming laptops med tex GTX 560M och GTX 570M.

Köp och leverans
Jag beställde datorn måndag 31/10. Senare i veckan ställde jag frågan om preliminär leveranstid och fick snabbt svar att de planerade att skickade den på måndag 7/11. Jag fick aldrig något kolli-nummer men på tisdag 8/11 fick jag ett sms-avi att jag kunde hämta ut paketet. 6 dagar från beställning, snabbt marscherat med tanke på en skräddarsydd dator och att skärmen var märkt med ”längre leveranstid”. Överlag har köpet och kommunikationen med PC-Konsulten fungerat bra.

Datorn var väl emballerad och paketet innehöll följande:

• 1 st X-256C (Clevo P150HM)
• Strömadapter
• Batteri
• Adapter DVI/VGA
• Windows 7-skiva (även förinstallerat)
• Häfte Users Guide
• Skiva med drivrutiner och manual
• Skiva med Media Suite 8

Levererat paket

Väl paketerat

Väl paketerat

Paketets innehåll

Intryck
Designen på Clevo P150HM är liksom sina föregångare relativt anonym. Inga stora loggor, ingen radikal design, inget upplyst tangentbord, inget bling-bling. Ytan är mörkgrå rubberized, inte lika snyggt som Clevo M860TUs svarta pianolack enligt mig men den är inte ful på något sätt.
Byggkvalitén känns bra, inget flex eller knakande, skärmen är alldeles lagom trög att öppna och stänga. Skön känsla i tangentbordet, det är stuns i knapparna.
Det finns inga ingångar på framsidan. DVD och audio-utgångar på höger sida samt en USB 2.0. På vänster sida finns fler USB-portar bla två st 3.0. På baksidan sitter två utblås, USB/e-Sata, DVI samt HDMI.

15.4 tum Clevo M860TU till vänster, 15.6 tum Clevo P150HM till höger.
Ja, det är en Barpapapa-bok på laptop-kylaren. I väntan på ny musmatta levererar den utmärkt tracking.

15.4 tum Clevo M860TU till vänster, 15.6 tum Clevo P150HM till höger

Skärmen är matt 1920x1080 och den känns riktigt bra! Jag har inget mät- eller kalibreringsverktyg och tänker inte skaffa det heller. Men jag ångrar inte att jag valde matt skärm, har inget att klaga på angående kontrast och färger. Jag var en smula orolig för 1080p på 15 tum men det känns inte för smått, faktiskt alldeles lagom. Inga döda pixlar heller, skönt.

En fördel enligt mig med en laptop av den här typen är att den inte är proppfull med bloatware. Det var Windows installerat, inget annat. Sen gör jag mitt bästa för att fylla den med eget skräp men det väljer jag själv.

Prestanda
Jag valde en hybriddisk. Jag har aldrig använt en SSD och processorn i denna är mycket bättre än i min förra. Därav är det svårt att bedömma inverkan av flashminnet på 4 GB och vad som beror på den snabba processorn. Hursomhelst, datorn upplevs som mycket snabb. Den bootar snabbt och öppnar program snabbt. Det är milsvidd skillnad mot min förra laptop.

Detta är en laptop för spel, den behöver inte sju timmars batteritid. Likväl kan det vara intressant att veta vad batteriet går för. Jag gjorde ett väldigt simpelt test, startade en DVD med 88% kvar av batteriet. Vid 1.05 varnade den att det var 7% kvar. Alltså DVD + Wifi drar ca 80% på 1.05. Inte särskilt bra men inget som stör mig. De gånger jag surfar på laptopen istället för mobil eller ipad räcker det gott och väl.

Förinstallerade drivrutiner för grafikkortet var 8.850. Om jag förstår rätt är det 11.5 som släpptes i april-maj. Jag körde några tester innan uppdatering:

3DMark Vantage – Performance 1280x1024
P14214, GPU 13142, CPU 18817, Maxtemp 77

3DMark11 – Performance 1280x720
P3512, Graphics 3249, Physics 6190

Jag uppdaterade till 11.10 WHQL, 8.902 och körde fler tester:

3DMark Vantage – Performance 1280x1024
P14660, GPU 13636, CPU 18926, Maxtemp 74

3DMark11 – Performance 1280x720
P3510, Graphics 3224, Physics 6652

PCMark7 score 3561

Så var det dags för det stora speltestet: Battlefield 3.
Med inställningar på auto:
1920x1080
Textures Ultra
Resten High
AA deferred Off
AA Post High
Motion Blur On
AF 16x
Ambient Occlusion HBAO

Jag körde en 32vs32 utomhusbana med det inbyggda fps-verktyget. Det var ofta 40-60 fps, enstaka drops till 28, majoriteten låg mellan 30-40 fps. Det kändes som att det flöt väldigt bra.
Maxtemp 77, GPU load 95-100 %, VRAM max usage 1469 MB.

För att kontrollera mer noggrant provade jag med Fraps. Samma inställningar som ovan (auto), Caspian Border, 32vs32.
Minfps 6
Maxfps 77
Avg 36
Detta säger inte så mycket så jag kontrollerade loggen. En enda frame var 6 fps, resten var 25 och uppåt.

Fps i Battlefield 3 med auto inställningar

Sammanfattning
Jag kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd med laptopen.
Köpet från PC-Konsulten har gått bra.
Det går som sagt att få samma spelprestanda något billigare men jag valde att unna mig på några punkter.
Designen är stilren/anonym. Jag hade föredragit svart pianolack eller borstad aluminium över mörgrå rubberized finish.
Spelprestandan är imponerande.
Att den hanterar värmen så pass bra är glädjande. Max 77 grader är lägre än förväntat, 6990M har rapporterats gå ganska varm.

Det finns inget sådant som en framtidssäker laptop, i den meningen att den klarar alla spel i fem år framåt. Men denna laptop klarar Battlefield 3 i höga inställningar med enstaka drops under 30 fps. Det gör att jag känner mig trygg de kommande 1-2 åren.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Välskrivet.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Jättebra recension, tack!!!

Är själv i tankarna om jag ska köpa denna alt be min kusin ta hem en likvärdig från USA (Malibal.com). Eller så ser jag om min HP Elitebook håller fram till sommaren

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Grymt bra recension! Slapp jag skriva en, köpte identiskt setup men med 2630qm processorn. Vart hittar du fungerande drivrutiner till GFX:et? Jag körde ATI:s auto och hittade drivare men står att dem inte stödjer kortet. Kör nu på drivarna som följer med datorn.

Permalänk
Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

OMG väldigt bra recension ! Har precis beställt något liknande fast 17"

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Funderar verkligen på ett köp från pc konsulten. Hade ställt in mig på en g74sx från ASUS för ett tag sedan, mest pga. kylningen. Hur mycket låter din dator vid spelande? Har en Envy 14 nu och den låter som ett flyglpan bara man har igång ett par tre program...

Skulle även vilja känna på chassit i verkligheten, svårt att få sig en uppfattning om byggkvalitén av att kolla på bilder. Var och kände på en g53:a igår och den var riktigt skön.

Permalänk
Medlem

Trevligt att du har fått ett bra exemplar ifrån PC-Konsulten. Har en kompis som bara har haft problem med dem. Personligen så skulle jag aldrig handla ifrån dem med tanke på det jag har sett

Permalänk

Min skärm startade ej idag, skickade precis tillbaka datorn, får se hur bra dom hanterar garantiärenden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erhkg:

Trevligt att du har fått ett bra exemplar ifrån PC-Konsulten. Har en kompis som bara har haft problem med dem. Personligen så skulle jag aldrig handla ifrån dem med tanke på det jag har sett

Jag har tänkt att beställa en likadan så det du skriver verkar ju inte bra.
Skulle du kunna utveckla "det du har sett" lite mer?.

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag ser med beställa dator från denna sidan är att pc-konsulenten är ett väldigt litet företag och skulle de kursa blir det stora problem med garantier. Säger inte att personalens service är dålig, tvärt om, man är super snabba på att svara på mail. Prestandan per idag är hög per krona och överlag är mitt intryck av clevo en riktigt bra på att bygga dator. Men ska man handla därifrån bör man ha i åtanke att pc-konsulenten kanske inte existerar om 1,2 eller 3 år, när man handlar därifrån med tanke på garantin.

Denna anledning gjorde att jag själv valde en dator från ett större märke, hur högt man värderar att garantierna ligger i ett stabilt bolag är dock ytters personligt. Vill som sagt bara ge er som funderare på att beställa bärbar dator från pc-konsulenten en tankeställare.

Visa signatur

Stationär: GTX 780 & Intel i7 4770k
Bärbar 1: Lenovo Yoga Pro 3 256 gig ssd & 8 gig ram
Bärbar 2: Apple rMBP 13" 256 gig ssd & 8 gig ram
Surfplatta: Ipad Air 2

Permalänk
Skrivet av Huck:

Jag har tänkt att beställa en likadan så det du skriver verkar ju inte bra.
Skulle du kunna utveckla "det du har sett" lite mer?.

Mitt tidigare inlägg är ett exempel, nu kan alla datorer gå sönder så ingen smutskastning på PC-Konsulten, det återstå att se hur dom hanterar ärendet. Vi har mailkontakt och man bekräftade sent igår att datorn anlänt och att man återkommer så snabbt som möjligt med status, så allt verkar i sin ordning än så länge!

*Edit*

Fick precis ett mail att man valt att skicka en helt ny dator till mig. Går iväg på posten idag! Riktigt bra service måste jag säga.

Permalänk

Om jag inte misstar mig nu, så har du också garanti direkt mot Clevo på deras produkter. Om det nu skulle vara tillräkligt olyckligt att en återförsäljare skulle gå konkurs!

mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Får hoppas så är fallet för dem som köpt en clevo dator från pc-konsulenten, så de slipper bli lidande vid ett sådant scenario. Tror dock att det kan bli väldigt mycket extra jobb och problem även om clevo tar över garanti-ärande. Men som sagt om denna risken är värd att ta, för högre prestanda är något man personligen får avgöra.

Visa signatur

Stationär: GTX 780 & Intel i7 4770k
Bärbar 1: Lenovo Yoga Pro 3 256 gig ssd & 8 gig ram
Bärbar 2: Apple rMBP 13" 256 gig ssd & 8 gig ram
Surfplatta: Ipad Air 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huck:

Jag har tänkt att beställa en likadan så det du skriver verkar ju inte bra.
Skulle du kunna utveckla "det du har sett" lite mer?.

Monteringen av chassit var taffligt utfört och ett par tydliga interna saker som inte fungerade. Dem verkar inte ha någon kvalitetskontroll eller funktionskontroll på datorerna innan de skickas till kund, eller så slank denna igenom. Jag tror att de litar för mycket på Clevo's beryktande kvalitet. Men det borde väl inte ta så lång tid att testa alla funktioner och slänga ett öga på att allt ser och känns bra ut?
Hur som helst så får han det nog fixat på garanti nu.

Permalänk

HenrikssonMedia och ni andra som har info om support-ärenden, hur har det gått?

Jag uppdaterade första posten med några punkter jag missade. Återges nedan för den som är intresserad:

Skärmen är matt 1920x1080 och den känns riktigt bra! Jag har inget mät- eller kalibreringsverktyg och tänker inte skaffa det heller. Men jag ångrar inte att jag valde matt skärm, har inget att klaga på angående kontrast och färger. Jag var en smula orolig för 1080p på 15 tum men det känns inte för smått, faktiskt alldeles lagom. Inga döda pixlar heller, skönt.

En fördel enligt mig med en laptop av den här typen är att den inte är proppfull med bloatware. Det var Windows installerat, inget annat. Sen gör jag mitt bästa för att fylla den med eget skräp men det väljer jag själv.

Detta är en laptop för spel, den behöver inte sju timmars batteritid. Likväl kan det vara intressant att veta vad batteriet går för. Jag gjorde ett väldigt simpelt test, startade en DVD med 88% kvar av batteriet. Vid 1.05 varnade den att det var 7% kvar. Alltså DVD + Wifi drar ca 80% på 1.05. Inte särskilt bra men inget som stör mig. De gånger jag surfar på laptopen istället för mobil eller ipad räcker det gott och väl.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Bra recension!
Köpte själv en liknande från just PC-Konsulten och fick hem den idag, är grymt nöjd! Det enda ja kan klaga på är att grafikkortskylningen lite väl högljudd när man spelar (jämfört med Asus G74/G73 t.ex.) men kör mestadels med hörlurar ändå

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]